Krängare eller dämpare?
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Krängare eller dämpare?
Styvare krängare eller nya dämpare och hårdare fjädrar? Vad ger mest resultat på klockan?
Nu kör jag på flyinmiata fjädrar och koni dämpare samt original krängare och upplever bilen som fruktansvärt mjuk, så jag undrar vad man ska satsa på då jag inte har råd att köpa mig det perfekta chassit med en gång. Ska man satsa på styvare krängare och hålla kvar på dom gamla konisarna eller ska man satsa på D2/K-sport med 12/8-13/9 fjädrar? Vad ger bäst känsla i bilen? Vad märks mest på klockan?
Nu kör jag på flyinmiata fjädrar och koni dämpare samt original krängare och upplever bilen som fruktansvärt mjuk, så jag undrar vad man ska satsa på då jag inte har råd att köpa mig det perfekta chassit med en gång. Ska man satsa på styvare krängare och hålla kvar på dom gamla konisarna eller ska man satsa på D2/K-sport med 12/8-13/9 fjädrar? Vad ger bäst känsla i bilen? Vad märks mest på klockan?
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Krängare eller dämpare?
Dubbla fjäderkonstanten (12/7 eller 13/8 förekommer) så det lirar ordentligt och dämpare som funkar (eller gör som Per och stanna på 9/6 och omoddade Konis). Krängarna använder du för lite finbalans (originalarna utan justering funkar för mig).
Men även min känns sjösjukt mjuk i guppen nedför Mohlins (men överallt annars känns det lagom). Nu är iofs min överdrivet dämparstyrd (massor av lågfartsdämpning) och ska nog inte tas som Facit.
Men även min känns sjösjukt mjuk i guppen nedför Mohlins (men överallt annars känns det lagom). Nu är iofs min överdrivet dämparstyrd (massor av lågfartsdämpning) och ska nog inte tas som Facit.
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Krängare eller dämpare?
Ska man hellre satsa på styvare fjädring än styvare krängare då?
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Krängare eller dämpare?
I min gamla 1,6a hade jag orginal krängare fram, efter jag bytte den fram mot en H&R feting körde jag 2 sek snabbare på Falkenberg.
Bilen blev HELT förändrad i uppförandet. Jättekul var det!
Väljer du nya dämpare, köp inte för hårda bak. Mattafaran blev löjligt överstyrd med D2 12kg bak.
Så roligt att drifta är det inte.
Kan ju bli lite stukad vinkel om det inte vill sig väl!
Bilen blev HELT förändrad i uppförandet. Jättekul var det!
Väljer du nya dämpare, köp inte för hårda bak. Mattafaran blev löjligt överstyrd med D2 12kg bak.
Så roligt att drifta är det inte.
Kan ju bli lite stukad vinkel om det inte vill sig väl!
- Attachments
-
- small.jpg
- (3.41 KiB) Downloaded 42 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Krängare eller dämpare?
Prova med grövre krängare först - det är betydligt billigare.waern wrote:Ska man hellre satsa på styvare fjädring än styvare krängare då?
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Krängare eller dämpare?
Verkar ju inte bli så billigt vart man än vänder sig lutar nog just nu att börja med en uppsättning hårdare fjädrar... med passande dämpare...
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Krängare eller dämpare?
Krängare kan ses som ett sätt att "överleva", dämpare+fjädrar ger ett "nytt liv"
Möjligheten att mixa fjädrar som du vill (med 60mm eller 2.25" id) ger rätt bra möjligheter framöver, men det är ju ett litet hopp att fixa till den möjligheten.
Det är bara du själv som kan avgöra vad du vill göra nu och senare. Ha med i beräkningen att de hårdare krängare som kan hjälpa situationen nu inte nödvändigvis behövs när du fixar chassit (lite kraftigare i ena ändan kanske beorende på hur fjädrar/dämpare lirar).
Det är ju inte alla tillgängliga dämpare som lirar ok med fjäderkonstanter som ger balans utan ökad krängare. Om man inte ska bygga custom från början så är man ju hänvisad till det som går att få tag på till lämpliga pengar (och då blir det en mix av kompromisser).
Möjligheten att mixa fjädrar som du vill (med 60mm eller 2.25" id) ger rätt bra möjligheter framöver, men det är ju ett litet hopp att fixa till den möjligheten.
Det är bara du själv som kan avgöra vad du vill göra nu och senare. Ha med i beräkningen att de hårdare krängare som kan hjälpa situationen nu inte nödvändigvis behövs när du fixar chassit (lite kraftigare i ena ändan kanske beorende på hur fjädrar/dämpare lirar).
Det är ju inte alla tillgängliga dämpare som lirar ok med fjäderkonstanter som ger balans utan ökad krängare. Om man inte ska bygga custom från början så är man ju hänvisad till det som går att få tag på till lämpliga pengar (och då blir det en mix av kompromisser).
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Krängare eller dämpare?
Om man ska välja 2 olika hårdheter fram resp bak och laborera med vilka rekommenderas? 12+13kg/mm fram resp 7+8 eller 8+9kg/mm bak? Eller ska man ha större skillnad mellan mjuk ock hård fjäder?
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Krängare eller dämpare?
Det där beror lite på hur dämparna påverkar (det är inte alla dämpare som låter bli att "lägga sig i" balansen). 13/8 och 12/7 fungerar fint för mig och Josen och då kör jag med original krängare (Josen utan bak ibland har jag för mig), dvs balans utan jättemycket hjälp av krängare.waern wrote:Om man ska välja 2 olika hårdheter fram resp bak och laborera med vilka rekommenderas? 12+13kg/mm fram resp 7+8 eller 8+9kg/mm bak? Eller ska man ha större skillnad mellan mjuk ock hård fjäder?
12+13 / 7+8 borde ge bra möjligheter till balanstester. Är det 60mmfjädrar 180mm långa så kan 8+9 vara vettigare, så får vi en mer komplett pool av fjädrar i regionen
Re: Krängare eller dämpare?
Japp 12 kg fram och växlar mellan 8 eller 7 kg fjäder bak och orginal-krängare av eller på. Lite beror det på vilken typ av körstil man har och typ av bil man gillar (över/under styrt) och vilken bana man åker.Det där beror lite på hur dämparna påverkar (det är inte alla dämpare som låter bli att "lägga sig i" balansen). 13/8 och 12/7 fungerar fint för mig och Josen och då kör jag med original krängare (Josen utan bak ibland har jag för mig), dvs balans utan jättemycket hjälp av krängare.
Falkenberg = 7 kg ingen krängare bak --> trygg lite understyrd bil som går att pressa i hög fartskurvor
Knutan = 8 kg krängare eller utan --> svänger bättre på baksidan
Om du skall börja med något utan att spräcka budgeten så tror jag en grov-krängare fram räcker långt.
Finns olika skolor i detta att balansera bilen
- En del tror på mera krängare
- En del tror på mera fjäder
Jag tror först balansen med fjädrar och sen fin-tuna med krängare bak/fjädrar bak/dämpar inställningar och camber setups.
Sen får man räkna in om man har diffspärr eller inte, utan diff = ingen krängare bak och mjuk körstil genom kurvor, spinner vilt annars
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Krängare eller dämpare?
Ja mycket att tänka på... En annan sak som jag nog inte kan trolla bort med krängare är ju lastväxlingarna vi axx och broms, bilen står på näsan vid hård broms för att sedan niga ner vid gaspådrag igen. Blir mycket bergodalbana.
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Re: Krängare eller dämpare?
Ja det stämmer med det är ingen fara, balansen/greppet i bilen är mycket bra även om det kränger och det är mera förlåtande med en bil som kränger och det är inte säkert att det går fortare bara för att det är hårt.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Re: Krängare eller dämpare?
Jag beställde precis dämpare och fjädrar från England. Jag valde till slut 10.5/7 fjädrar. Låter det som ett klokt val ?
Re: Krängare eller dämpare?
Tror att 5 fjädern bak är för mjuk ( 9/6 är en kombination som fungerar ) men du byter ju lätt till en 7 kg fjäder annars eller lite mera krängare bak, har bilen diff ?Jag beställde precis dämpare och fjädrar från England. Jag valde till slut 10.5/7 fjädrar. Låter det som ett klokt val ?
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Re: Krängare eller dämpare?
He he .Josen wrote:Tror att 5 fjädern bak är för mjuk ( 9/6 är en kombination som fungerar ) men du byter ju lätt till en 7 kg fjäder annars eller lite mera krängare bak, har bilen diff ?Jag beställde precis dämpare och fjädrar från England. Jag valde till slut 10.5/7 fjädrar. Låter det som ett klokt val ?
/Joachim
Jag tror att du missuppfattade min text
10,5 fram och 7 bak är vad jag beställde.
Re: Krängare eller dämpare?
Blir nog kanon Labba lite med krängare av eller på - kommer du med till något race i år ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Re: Krängare eller dämpare?
Inte som deltagare, men vi syns på Knutan som vanligtJosen wrote:Blir nog kanon Labba lite med krängare av eller på - kommer du med till något race i år ?