För varm olja?
För varm olja?
Jag kör Redline 20W50 olja i min -99a och jag har en liten oljekylare monterad i fronten (se bild) med termostat. Oljefiltret sitter på brandväggen. Min temp sensor, som sitter monterad med en adapterplatta där oljefiltret sitter original visare 100C på motorvägen och ända upp till 130C på bana / konbana. Känns som för högt, men vad kan jag göra åt det? Original temp-mätare står stadigt i mitten. Vad säger panelen?
- Attachments
-
- oljekylare.JPG (95.19 KiB) Viewed 2449 times
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: För varm olja?
Den sortens kylare är ju inte bland det bästa (snarare tvärtom) Förutsatt att din tempmätare visar rätt så är det ingen fara, men över 130 grader bör du inte gå. Jag hade bytt ut kylaren på studs...
Jag har en 19 raders Setrab i min och låg sällan över 110-115 grader då med kompressorn inblandad.. Låg stadigt på 80 grader på landsväg sommartid..
Mocal duger lika bra...
http://www.kgtrimning.com/oljekylare.htm
Jag har en 19 raders Setrab i min och låg sällan över 110-115 grader då med kompressorn inblandad.. Låg stadigt på 80 grader på landsväg sommartid..
Mocal duger lika bra...
http://www.kgtrimning.com/oljekylare.htm
Re: För varm olja?
Att byta till en bättre kylare är såklart ett alternativ. Tack för länken! Men jag klurar på om något annat kan vara fel. Jag har ju ingen överladdning och har förhöjda värden redan vid normal körning på väg och då borde ju inte ens en oljekylare behövas. Kan det vara dags för en invändig rengörning, om det har någon effekt? (har alltid tvekat inför att hälla något annat än olja i tråget...)
Är 20w50 olja för kraftigt för våra motorer? Har det något med tempen att göra? Borde jag gå ned till, säg 10W40, trots ban-körningen?
Är 20w50 olja för kraftigt för våra motorer? Har det något med tempen att göra? Borde jag gå ned till, säg 10W40, trots ban-körningen?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: För varm olja?
Vad har du för tempmätare/givare? Jag litar i princip bara på VDO (och Stack..) Det finns gott om billiga mätare som kan visa både 10 och 20 grader fel... Är inte säkert att du har nån varm olja öht...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Re: För varm olja?
Mätare och sensorer är from Autometer.Peter Sandström wrote:Vad har du för tempmätare/givare? Jag litar i princip bara på VDO (och Stack..) Det finns gott om billiga mätare som kan visa både 10 och 20 grader fel... Är inte säkert att du har nån varm olja öht...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: För varm olja?
Vill inte ge mig in i olje-debatten men kör med Quake Mineral olja 20w50 och upplever aldrig några varm-olja-problem. Re-route och bra kylare räcker för att hålla motorn i rätt temp. Olje-kylare är bra med overkill tror jag.
/Joachim
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: För varm olja?
Jag har varken re-route eller kraftigare kylare utan endast oljekylsystemet. Men ovasett det borde jag på vanlig väg inte se 100C i temp. Om vi kollar på detta från ett annat sätt då, för att lista ut om min sensor + mätare visare rätt info: med oljetemp på 130C (bankörning), borde jag inte ha någon form utslag på OEM-tempmätaren, trots dess enorma "glapp" i mitten?Josen wrote:Vill inte ge mig in i olje-debatten men kör med Quake Mineral olja 20w50 och upplever aldrig några varm-olja-problem. Re-route och bra kylare räcker för att hålla motorn i rätt temp. Olje-kylare är bra med overkill tror jag.
/Joachim
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: För varm olja?
Tyvärr är så visar OEM tempmätaren väldigt grovt så det skall till mycket innan den rör på sig, när den rör sig är det oftast försent. Så jag tror att du skall lita mera på din olje-temp mätare.borde jag inte ha någon form utslag på OEM-tempmätaren, trots dess enorma "glapp" i mitten?
Tror inte du behöver oroa dig för tempen så länge det håller sig så här och inte sticker mera.
Oljan är inte för 'tjock' för sommarbruk - vinterbruk och mycket kallstarter vill du nog ha en 'tunnare' olja.
Vad jag uppfattar så har NB större kyl och brukar inte lida lika mycket som NA när det pressas.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: För varm olja?
OK. Tack för hjälpen. Jag ska kolla över sensorn och hur den är placerad bara för att vara säker. Var ju ett tag sedan jag installerade den.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
För varm olja - fortsättning.
Jag har jobbat på detta, men utan resultat. Sensorn sitter nu en bit från blocket och jag tror knappast den störs av värmestrålningen där. Har också kollat slangarna i oljekylsystem och termostaten öppnar som den ska vid 80C, alla slangar blir heta och själva oljekylaren också. Med andra ord visare mätaren rätt.
Har kollat på mina stift, som visade sig vara vita och lite "håriga" vilket visar på för tunn blandning. Glatt tänkte jag att om motorn går tunt går den också varmt och dessutom säkert med fördröjd tändning (-99ans ECU ställer tändningen själv). Så jag har tagit bort min PCV ventil, pluggade och tätade noga alla möjliga läckage punkter på insuget och bytte stift: ingen skillnad. Noga rengörning av MAF-sensor gav inte heller resultat.
Hjälp (eller galna ideer) mottages gärna! Humöret är på topp och nästa gång grannarna säger "jaaasåå du jobbar på den däringa bilen igen?" kommer någon i Mölndal att dö.
Har kollat på mina stift, som visade sig vara vita och lite "håriga" vilket visar på för tunn blandning. Glatt tänkte jag att om motorn går tunt går den också varmt och dessutom säkert med fördröjd tändning (-99ans ECU ställer tändningen själv). Så jag har tagit bort min PCV ventil, pluggade och tätade noga alla möjliga läckage punkter på insuget och bytte stift: ingen skillnad. Noga rengörning av MAF-sensor gav inte heller resultat.
Hjälp (eller galna ideer) mottages gärna! Humöret är på topp och nästa gång grannarna säger "jaaasåå du jobbar på den däringa bilen igen?" kommer någon i Mölndal att dö.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: För varm olja?
Innan du bygger om hela bilen, se till att få tag på ett referensvärde för oljetempen. Det borde ju finnas nån inblandad del som är lämpligt mätställe för en IRtermomenter (oljefiltret kanske) eller en riktigt PT100 tempprob.
Om nu tempen är äkta så får du ju hålla dig till 50 eller 60 oljor (annars blir det för blaskigt) och byta oftare.
Men om det går snålt så går den ju också varmare. Bygg ett MSII och skaffa dig andra (kontrollerabara) problem
Bläddrar man lite bland internetrykten så är 300F (ca 150C) inte katastrofalt för en duktig olja även om den naturligtvis oxiderar snabbare. Men månag instaelrar fungerande kylareför att komma ner i 250F (ca 120C) ungefär.
Det är skönt att inte ha nån mätare
Om nu tempen är äkta så får du ju hålla dig till 50 eller 60 oljor (annars blir det för blaskigt) och byta oftare.
Men om det går snålt så går den ju också varmare. Bygg ett MSII och skaffa dig andra (kontrollerabara) problem
Bläddrar man lite bland internetrykten så är 300F (ca 150C) inte katastrofalt för en duktig olja även om den naturligtvis oxiderar snabbare. Men månag instaelrar fungerande kylareför att komma ner i 250F (ca 120C) ungefär.
Det är skönt att inte ha nån mätare
Re: För varm olja?
Bygga om bilen är precis vad jag vill undvika. Lägga pengar på bättre kylning känns som att jobba i fel ända - jag vill hellre lösa själva problemet. Oljetemperaturen hade jag kunnat leva med, men jag tror bestämt den höga tempen förvärrar oljekonsumptionen (särkilt på banan) och det gillar jag inte (inte minst för att den är sabla dyr den där 20w50 oljan!)Niklas Falk wrote:Innan du bygger om hela bilen, se till att få tag på ett referensvärde för oljetempen. Det borde ju finnas nån inblandad del som är lämpligt mätställe för en IRtermomenter (oljefiltret kanske) eller en riktigt PT100 tempprob.
Om nu tempen är äkta så får du ju hålla dig till 50 eller 60 oljor (annars blir det för blaskigt) och byta oftare.
Men om det går snålt så går den ju också varmare. Bygg ett MSII och skaffa dig andra (kontrollerabara) problem
Bläddrar man lite bland internetrykten så är 300F (ca 150C) inte katastrofalt för en duktig olja även om den naturligtvis oxiderar snabbare. Men månag instaelrar fungerande kylareför att komma ner i 250F (ca 120C) ungefär.
Det är skönt att inte ha nån mätare
Med tanke på att jag för ett tag sedan genom ett generatorbyte lyckades sätta eld på min gamla Nissan är ett MSII lite väl elekroniskt krävande för mig. Jag kämpar vidare och jagar luft-läcka ett tag till innan det är dags att ge upp och investerar i en bättre oljekylare.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: För varm olja?
20W50 QS Mineral Racing är inte så dyr om man handlar på rätt ställe...
Men en syntet tål högre temp.
Men en syntet tål högre temp.
Re: För varm olja?
Lab-killarna på mitt jobb har plockat fram lite prylar jag kan använda för att kolla temp på filtret och termostaten. Jag kommer att försöka hinna bekräfta eller dementera mätarens värden i helgen, så får vi se.Niklas Falk wrote:Det är skönt att inte ha nån mätare
Du kan väl svänga förbi Niklas, så kan vi kolla din oljetemp också?! Det vore väl fint att få veta den?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: För varm olja?
Det är inte så poppis att jobba upp oljetempen till racevärden på vanlig väg, och min bil är lite väl lättidentifierad.Sleipner wrote:Du kan väl svänga förbi Niklas, så kan vi kolla din oljetemp också?! Det vore väl fint att få veta den?
Re: För varm olja?
Genombrått!
"Det kan ju iallafall inte vara så enkelt som PCV-ventilen, för den bytte jag ju för mindre än 50mil sedan."
Efter att ha letat läckor i insuget med brake cleaner och andra brandfarliga prylar (och inte hittat någonting alls) bestämde jag mig för att iallafall ta isär mitt insugsplenum, eftersom PCVn ändå var inkopplad på senaste bandagen. Och DÄR hittade jag oljan! Massor av olja faktiskt. Å ena sidan är det schyst att det var ett sådant enkelt fel. Å andra sidan så bytte jag alltså PCV pga olja i insuget för mindre än 50 körda mil sedan (ok, 50mil och 1.5 år, pga import, jobb i tyskland osv) och nu visare det sig att den nya läcker också. Från och med nu kommer PCVn att vara inkopplad på besiktningsdagen endast. Skit samma om oljetempen är den samma. Om bilen slutar dra olja på banan är jag nöjd. Näst bandag får visa om problemet är löst.
"Det kan ju iallafall inte vara så enkelt som PCV-ventilen, för den bytte jag ju för mindre än 50mil sedan."
Efter att ha letat läckor i insuget med brake cleaner och andra brandfarliga prylar (och inte hittat någonting alls) bestämde jag mig för att iallafall ta isär mitt insugsplenum, eftersom PCVn ändå var inkopplad på senaste bandagen. Och DÄR hittade jag oljan! Massor av olja faktiskt. Å ena sidan är det schyst att det var ett sådant enkelt fel. Å andra sidan så bytte jag alltså PCV pga olja i insuget för mindre än 50 körda mil sedan (ok, 50mil och 1.5 år, pga import, jobb i tyskland osv) och nu visare det sig att den nya läcker också. Från och med nu kommer PCVn att vara inkopplad på besiktningsdagen endast. Skit samma om oljetempen är den samma. Om bilen slutar dra olja på banan är jag nöjd. Näst bandag får visa om problemet är löst.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
SEGER!
Jepp! Efter en hel dag på Knutstorp med Alfa Klubben (riktigt bra arrangemang!!) kan jag konstatera att mitt jobb i garaget belönat sig. Ingen oljeförbrukning längre!! Redigt nöjd känner jag mig nu ska ni veta.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.