S: Glasfiberdetaljer till miata (eventuellt)
Posted: Fri 17 Oct 2008, 11:19
Jag har ju(som de som kollat i min biltråd vet) gjutit glasfiberformar till NA (MX5 årsmodel 90-97). Jag har fått en del förfrågningar om jag kan tänka mig att sälja lite glasfiberprylar och jag är väl inte helt njugt inställd till det men jag känner att jag riskerar att sätta mig i en sits som är allt annat än bra och utvecklar därför mina funderingar i denna säljestråd.
Det är inga problem att gjuta en och annan detalj för egen del eller för en kompis. Tyvärr så är det rätt så hälsovådligt att hålla på med styren och det är inget man ska hålla på med i någon större utsträckning utan riktigt friskluftsmask (kompressordriven), och en sådan anläggning är dyr.
Till min första gjutning använde jag en gasmask. Tyvärr är gasmaskfiltret en engångsgrej och håller bara ett dygn. Då ett gasfilter(rätt kolfilter) kostar ett par hundra och gjutningen sker i etapper över en längre tid krävs ett antal filter per pryl vilket gör det hela till en dyr process(vill inte gjuta vått i vått vilket går fortare men med krympning mm som följd). Sen är masken jobbig som f.n att ha på sig också, man blir yr i bollen bara av att suga luft genom filtret. Mao jag kör utan mask vilket inte är bra.
Vad det gäller att gjuta åt andra så har jag därför gjort en analys där jag konstaterat att man måste få någorlunda vettigt betalt om det skall vara värt det. Annars kan man ju lägga den tiden på ordinarie jobbet vilket är mindre hälsovådligt och tjäna mer.
Miatan är en budgetsportbil och därför är oftast ägarna inte villiga att lägga några större pengar på sin bil. Pratade med en Porscheexpert och han sa att det förr fanns en kille som gjorde billiga glasfiberdörrar till porsche, han tog 10 000:- för dörrarna. (urusel timpeng om man ser till tid och materialkostnad) Nu tar dörrar iofs mkt längre tid att göra än övriga glasfiberdetaljer men det säger iaf en del om vart priset bör ligga för att man ö.h t. skall ge sig på att gjuta dörrar åt andra.
Jag har som sagt bara fått förfrågningar utan att någon har sagt vad de vill betala och själv vet jag inte. Därför undrar jag om folk ö.h.t är villiga att betala för respektive glasfiberpryl till miata och isf vad kan de tänka sig att ge. Det är ju först när jag vet vad folk är villiga att ge som jag kan besluta om det är värt att lägga nån tid på det.
Detta har jag formar till (eller snart i vissa fall)
* Hardtopp (Min väger 6kg men jag tror jag får ner den jag skall gjuta till Viking till åtminstone 4.5 kg, orginal väger 17-26kg beroende på modell)
* Dörrar (Mina väger 11kg/st men de är jäkligt stabila, går lätt att göra dem ett par kilo lättare st, orginal väger drygt 23kg st med elbackspeglar)
* Baklucka med vinge (orginal och andra designer kommer, väger ca 3kg med snappon/off lås, orginal väger 8kg med allt).
* Huv (Med eller utan extractiongälar, vill ha mer betalt för gälbygget då det är ett pill och tar mkt tid, vikt ca 4kg, orginal väger ca 8kg med fästen)
* Noskona (utan blinkers/posljushål samt utan sidoreflexhål)
* Skärmar fram ( Kan hända att det blir extractiongälar baktill på dessa)
Vad tycker ni är rimligt att ta betalt för var och en av dessa prylar? Allt är raceskick, dvs man får slipa och spackla lite (iaf kanterna)om man vill ha riktig puts på grejerna. Slänger ut frågan, finns inget intresse att köpa så e d ju så, men då vet jag iaf, vill som ni förstår inte jobba "gratis" hela vintern.
Ett å annat kompisprojekt e skillnad
/Fredrik
Det är inga problem att gjuta en och annan detalj för egen del eller för en kompis. Tyvärr så är det rätt så hälsovådligt att hålla på med styren och det är inget man ska hålla på med i någon större utsträckning utan riktigt friskluftsmask (kompressordriven), och en sådan anläggning är dyr.
Till min första gjutning använde jag en gasmask. Tyvärr är gasmaskfiltret en engångsgrej och håller bara ett dygn. Då ett gasfilter(rätt kolfilter) kostar ett par hundra och gjutningen sker i etapper över en längre tid krävs ett antal filter per pryl vilket gör det hela till en dyr process(vill inte gjuta vått i vått vilket går fortare men med krympning mm som följd). Sen är masken jobbig som f.n att ha på sig också, man blir yr i bollen bara av att suga luft genom filtret. Mao jag kör utan mask vilket inte är bra.
Vad det gäller att gjuta åt andra så har jag därför gjort en analys där jag konstaterat att man måste få någorlunda vettigt betalt om det skall vara värt det. Annars kan man ju lägga den tiden på ordinarie jobbet vilket är mindre hälsovådligt och tjäna mer.
Miatan är en budgetsportbil och därför är oftast ägarna inte villiga att lägga några större pengar på sin bil. Pratade med en Porscheexpert och han sa att det förr fanns en kille som gjorde billiga glasfiberdörrar till porsche, han tog 10 000:- för dörrarna. (urusel timpeng om man ser till tid och materialkostnad) Nu tar dörrar iofs mkt längre tid att göra än övriga glasfiberdetaljer men det säger iaf en del om vart priset bör ligga för att man ö.h t. skall ge sig på att gjuta dörrar åt andra.
Jag har som sagt bara fått förfrågningar utan att någon har sagt vad de vill betala och själv vet jag inte. Därför undrar jag om folk ö.h.t är villiga att betala för respektive glasfiberpryl till miata och isf vad kan de tänka sig att ge. Det är ju först när jag vet vad folk är villiga att ge som jag kan besluta om det är värt att lägga nån tid på det.
Detta har jag formar till (eller snart i vissa fall)
* Hardtopp (Min väger 6kg men jag tror jag får ner den jag skall gjuta till Viking till åtminstone 4.5 kg, orginal väger 17-26kg beroende på modell)
* Dörrar (Mina väger 11kg/st men de är jäkligt stabila, går lätt att göra dem ett par kilo lättare st, orginal väger drygt 23kg st med elbackspeglar)
* Baklucka med vinge (orginal och andra designer kommer, väger ca 3kg med snappon/off lås, orginal väger 8kg med allt).
* Huv (Med eller utan extractiongälar, vill ha mer betalt för gälbygget då det är ett pill och tar mkt tid, vikt ca 4kg, orginal väger ca 8kg med fästen)
* Noskona (utan blinkers/posljushål samt utan sidoreflexhål)
* Skärmar fram ( Kan hända att det blir extractiongälar baktill på dessa)
Vad tycker ni är rimligt att ta betalt för var och en av dessa prylar? Allt är raceskick, dvs man får slipa och spackla lite (iaf kanterna)om man vill ha riktig puts på grejerna. Slänger ut frågan, finns inget intresse att köpa så e d ju så, men då vet jag iaf, vill som ni förstår inte jobba "gratis" hela vintern.
Ett å annat kompisprojekt e skillnad
/Fredrik