Page 1 of 1

Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Wed 07 Mar 2018, 14:21
by Froppe
Hej!

Finns det något intresse för en MX-5 NC coupe, 2006 med en 2.0l motor där ett vevlager har havererat? Troligtvis innebär det ett motorbyte, väntar på svar från verkstaden.

Vad kan man vänta sig för pris? Bilen i övrigt är i väldigt fint skick...

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Wed 07 Mar 2018, 17:11
by Niklas Falk
Som gjort för ett 2,5L projekt.
Största utmaningen är att få till en besktningsvänlig mapping (av original ecu).

Finns den nån lösning som man kan justera själv? AutoTune med bredbandslambda är väl bara att glömma.

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Wed 07 Mar 2018, 20:00
by burner
2.5 precis min tanke :up:

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Thu 08 Mar 2018, 09:20
by Froppe
Har faktiskt fundering på en 2.5l. Fick tips på den här firman på ett amerikanskt forum (forum.miata.net): http://dynotronicstuning.3dcartstores.c ... _p_78.html Vet inte om det är värt att beställa en motor från USA, fördelen är ju den "ska" passa.

Har ingen större erfarenhet av att meka med bilar... men det hade varit ett roligt projekt att ge sig på (tror jag). :think2:

Känner mig som Stig Helmer men, är detta svårt?

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Thu 08 Mar 2018, 10:34
by burner
Inkl allt från US landar du kring 50.000kr + installationstiden då..

Vad kostar renovering + trimning av orginalmotorn, alt köpa en 2.5 i Sverige?

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Thu 08 Mar 2018, 13:19
by Froppe
burner wrote:Inkl allt från US landar du kring 50.000kr + installationstiden då..

Vad kostar renovering + trimning av orginalmotorn, alt köpa en 2.5 i Sverige?
50.000? Blir det verkligen så mycket, är det tull, avgifter m.m.?

Vet ej, hoppas på att få en utförlig rapport från verkstan exakt vad de hittat...

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Thu 08 Mar 2018, 18:13
by burner
Jo bra nära när man räkna på ditt exempel i länken, styrning och lite tillbehör plus frakt och 29% moms och tull

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Thu 08 Mar 2018, 21:59
by TPR
Är det bara jag som tänker V8...? :banana:

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Fri 09 Mar 2018, 06:20
by Niklas Falk
TPR wrote:Är det bara jag som tänker V8...? :banana:
Det är ju lite mer omfattande minst sagt, men totalvikten räcker för en 190kw 4.8 som bygg/regmotor. Men växellådan är det dyra i det läget, för att inte tala om joxet att byta diff mm bara för att klassa som ombyggt.

2,5 har ju potential att kunna göras för mycket mindre.
En motor behöver inte kosta 20' om man anstränger sig lite mer än ett par klick.

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Posted: Fri 09 Mar 2018, 21:10
by Torbjorn968
Titta på pistonheads, finns en typ 263 hkb duratec där på motorsport sales.

T