Hej,
Jag behöver en bakaxel (i första hand axelkåpan) till en NA 1990 1,6 från en Europavariant Vin nr med JMZ i början.
Efter ett diff-ras på min Canada sålda inköptes en ny diff (inte LSD) som inte passar i axelkåpan, kronhjulet saknar rätt avfasning och tar därför i kåpan.
Enligt uppgift från Mx-5 Parts Spare uk. ska en axelkåpa från 1989 till 1993 (Europavariant) passa.
Med vänlig hälsning. Tomas Forsberg 073-6607780
Köpes bakaxel NA 1990
-
- Posts: 3
- Joined: Sat 25 Oct 2014, 10:45
- Location: Eskilstuna
Köpes bakaxel NA 1990
Tomas Forsberg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Köpes bakaxel NA 1990
Verifiera vilken diff du verkligen har genom att glutta på http://www.miata.net/garage/diffguide/
Jag har aldrig hört att diffar skulle vara olika på olika marknader (förutom utväxling), och kronhjulet ska vara samma.
Att kåpan är olika mellan 6" och 7" diff (dvs 89-93 vs 94-05) antar jag.
Jag har aldrig hört att diffar skulle vara olika på olika marknader (förutom utväxling), och kronhjulet ska vara samma.
Att kåpan är olika mellan 6" och 7" diff (dvs 89-93 vs 94-05) antar jag.
-
- Posts: 3
- Joined: Sat 25 Oct 2014, 10:45
- Location: Eskilstuna
Re: Köpes bakaxel NA 1990
Hej Niklas,
Bifogar en bilaga som visar skillnader på kronhjulen och problemet det orsakar.
Svaret från Mx-5 Parts Spare uk. :
Thank you for the pictures. We have contacted a friend in the USA and he has clarified the issue with your car.
North American cars started off with a very early and small differential which was changed just after launch for a bigger differential. The bigger differential was the one fitted to European MX-5s.
The smaller differential is no longer available from Mazda and they only sell the bigger version in all markets, so you have the differential that Mazda would sell you. To fit the bigger differential to the small-diff early North American cars, you have to get hold of a bigger differential casing. As I said, the casing is no longer available, so we can't supply it.
The best thing to do is to source a used differential casing from a European car and that should fit the bigger diff. It would be best to check you are getting it from a European car and also check the diff size before you fit it.
Jag undersöker nu även möjligheten att bearbeta kåpan så att diffen passar, det handlar om ca. 3 - 4 mm lokalt.
Tack för ditt inlägg !
Bifogar en bilaga som visar skillnader på kronhjulen och problemet det orsakar.
Svaret från Mx-5 Parts Spare uk. :
Thank you for the pictures. We have contacted a friend in the USA and he has clarified the issue with your car.
North American cars started off with a very early and small differential which was changed just after launch for a bigger differential. The bigger differential was the one fitted to European MX-5s.
The smaller differential is no longer available from Mazda and they only sell the bigger version in all markets, so you have the differential that Mazda would sell you. To fit the bigger differential to the small-diff early North American cars, you have to get hold of a bigger differential casing. As I said, the casing is no longer available, so we can't supply it.
The best thing to do is to source a used differential casing from a European car and that should fit the bigger diff. It would be best to check you are getting it from a European car and also check the diff size before you fit it.
Jag undersöker nu även möjligheten att bearbeta kåpan så att diffen passar, det handlar om ca. 3 - 4 mm lokalt.
Tack för ditt inlägg !
- Attachments
-
- New differential vs Old differential.docx
- (2.03 MiB) Downloaded 66 times
Tomas Forsberg
Re: Köpes bakaxel NA 1990
Jag har en diff från en -92:a som är såld ny i Californien. Intressant?
Noll-sju-noll-fem-åttiofyra-nittioett-trettiosex.
Noll-sju-noll-fem-åttiofyra-nittioett-trettiosex.
Claes Haglund
-
- Posts: 3
- Joined: Sat 25 Oct 2014, 10:45
- Location: Eskilstuna
Re: Köpes bakaxel NA 1990
Hej,
Jag försöker nu att bearbeta kåpan så att diffen går i.
Om det inte lyckas kan jag vara intresserad.
Jag förmodar att du har en komplett axel, diff + kåpa + ev. stickaxlarna.
Är det en diff med diffbroms VLSD ?
Jag hör av mig när jag vet om jag behöver den.
Med vänlig hälsning. Tomas
Jag försöker nu att bearbeta kåpan så att diffen går i.
Om det inte lyckas kan jag vara intresserad.
Jag förmodar att du har en komplett axel, diff + kåpa + ev. stickaxlarna.
Är det en diff med diffbroms VLSD ?
Jag hör av mig när jag vet om jag behöver den.
Med vänlig hälsning. Tomas
Tomas Forsberg
Re: Köpes bakaxel NA 1990
Det är en komplett axel med 4,3:1-utväxling med innehåll, kåpa, osv, utan VLSD men med drivaxlar och kardan om så önskas.
Hör av dig om det är intressant!
Hör av dig om det är intressant!
Claes Haglund