S: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup [SÅLD]
Posted: Tue 31 May 2016, 08:54
En perfekt kombination av glassätarbil, track day-vapen och tävlingsfordon - denna Miata klarar allt inklusive dagishämtning. Mycket trevlig och lättkörd bil med följsamt chassi och bra bett. Skattad och besiktigad, med vagnbok för Roadsport. Många dyra modifikationer utförda de senaste åren.
Grunddata
Mazda MX-5 1994, svart, 1840 cm3, orig 131 hk. Ca 20 000 mil. Importerad från Tyskland 2000. Tre ägare i Sverige före mig. Ej ABS, ej fönsterhissar (längre).
Säkerhet
Skyddsbåge från Competition Cars, godkänd för Roadsport. Galvaniserad(!).
Stol Cobra Suzuka på justerbart originalunderrede med sänkta infästningspunkter och modifierade OMP sidomonteringskonsoler.
Bälte Schroth 6-punkt.
Huvudströmbrytare 6-pol (FIA) monterad i motorrum med brytare i cockpit och vid vindrutestolpe.
Kaross
Frisk, helt rostfri stomme.
Diverse plåt utbytt efter banåkarincidenter.
Lack av banåkarkvalitet.
Sufflett i gott skick, plastbakruta bytt för några år sedan.
Bogseringsöglor (Jula) av textil.
Frame rails Jass polerat rostfritt (tröskelförstärkning).
Boss Frog Frog Arms (förstärkning innanför framskärmarna).
Huvlås bortmonterat inklusive vajer, två Aerocatch snabblås.
Kylluftutsläpp i huven.
Inredning
Isolering och ljuddämpning under mattor borttagen. Matta på golv och hatthylla kvar.
Bagagerumsmattor och -plåtar bortrensade.
Konsolpanel med huvudströmbrytare, dimljus och temperaturmätare för yttertemp/insugstemp.
Ratt OMP Corsica Superleggero, 46% lättare än vanliga Corsica. Momonav.
Ingen stereo.
Söta kromringar runt ventilationsutsläpp.
Motor
BP-4W 140 hk från NB 2001, <12 000 mil vid byte (7 000 mil mindre än bilen). Remmar, vattenpump, rullar och spännare bytta.
Original sprut från BP-ZE, chippat av Turbocenter.
PnP Megasquirt med basmapp från MS Labs inkl AIT-sensor + Innovative LC-2 bredbandslambda.
IL Motorsport "competition" styva motorfästen (men drivlinan rör sig en del ändå).
Separat dämpare för att motverka momentrörelser.
Coolant re-route med termostat bakpå motorn (för jämnare kylvätsketemperatur i motorn).
Laminova oljekylare (vatten-värmeväxlare).
Racevattenkylare i aluminium.
OBX 4-2-1 rostfritt, lindat extraktorgrenrör.
SBF-katalysator.
Platsbyggt system från Söderqvist Racing från katalysator och bakåt.
K&N luftfilter (av äldre modell - fullt fungerande men skulle må bra av ett cold air intake).
Magnecor tändkablar.
Drivlina
Exedy Stage 1 koppling
4,7 kg svänghjul från IL Motorsport
Växellåda original 5-växlad.
Short shifter Miataroadster med lång, böjd spak.
Slutväxel från Mazda Motorsport, 4,44:1.
Ramplamelldiff 1,5-vägs från Mazda RX-7.
Chassi
Öhlins TTX36 4-vägs justerbara stötdämpare med tillhörande setupdokumentation (dyra! Och bra!).
Eibach ERS huvudfjädrar. Öhlins hjälpfjädrar.
(Finns även Gaz Gold dämpare + fjädrar.)
Racing Beat ihålig krängningshämmare fram, Eibach 15 mm krängningshämmare bak.
Justerbara krängningshämmarlänkar med ledlager.
Förstärka krängningshämmarfästen fram.
Styrväxel omsorgsfullt avservofierad, samtliga tätningar och friktionsytor åtgärdade. Styrleder med högre kula för minskad bumpsteer. Styrväxelbussningar av polyuretan (jävla sumpiga ändå - behöver skruvas fast bättre).
Nedre inre bärarmsbussningar fram och bak, samt differentialbussningar, från Energy Suspension: styv polyuretan. Övriga bärarmsbussningar i Delrin (polyoxymetylen), där främre inre är excentriska för ökad camber. Samtliga bussningar med smörjnipplar. Bussningshylsor svarvade till rätt dimension.
Bromsar
Mazda originalskivor och -ok fram och bak.
Carbotech XP-8 belägg fram, XP-10 bak
Stålomspunna Goodridge bromsslangar.
ATE Super Blue Racing bromsvätska.
Hjul
En uppsättning 949 Racing 6UL 8x15 ET36 silver med gamla dåliga Kumho V70A 205/50-15 K61.
En uppsättning Enkei, någon flerekrad modell 7x15 ET43(?) med Nankang AR-1 (ett race gamla).
En uppsättning femekrade 7x17 av okänt ursprung. Fula, utan däck. Hyfsat lätta, ca 8 kg/st.
Övrigt
Biltema åkgräsklipparbatteri.
Tomvikt < 950 kg utan bensin. Vägd med 75 kg förare, passagerarstol och halv tank till 1 065 kg, 51,5% fram.
Specificerad tävlingsvikt i Roadsport C inkl förare 1 073 kg (har lagt lite bly i botten).
Vagnbok uttagen 2012, senast tävlingsbesiktigad 2016, senast gatbesiktigad 2016.
Biltråd finns här: viewtopic.php?f=6&t=2454
Mer uppdaterad biltråd finns här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81449
Pris beror på utrustning, men vill du ha allting i listan ovan kostar det 110 000:-. Kan dra av -20 000 om den levereras med Gaz Gold 400/300 lbs/in i stället för Öhlins TTX36. Kan dra av -7 000 om den levereras utan 6UL-hjulen.
Jag har inte bråttom att bli av med den och jag är inte intresserad av skambud (även om jag gärna diskuterar olika lösningar). Bråka inte med griniga gamla gråa gubbar.
Kan tänka mig byte/dellikvid: antingen Subaru Legacy 3.0R automat med dragkrok ca 2007 (eller annan bra familjebil).
Intresserad? Maila mig på daniel.ostlund-at-iriam.se
Grunddata
Mazda MX-5 1994, svart, 1840 cm3, orig 131 hk. Ca 20 000 mil. Importerad från Tyskland 2000. Tre ägare i Sverige före mig. Ej ABS, ej fönsterhissar (längre).
Säkerhet
Skyddsbåge från Competition Cars, godkänd för Roadsport. Galvaniserad(!).
Stol Cobra Suzuka på justerbart originalunderrede med sänkta infästningspunkter och modifierade OMP sidomonteringskonsoler.
Bälte Schroth 6-punkt.
Huvudströmbrytare 6-pol (FIA) monterad i motorrum med brytare i cockpit och vid vindrutestolpe.
Kaross
Frisk, helt rostfri stomme.
Diverse plåt utbytt efter banåkarincidenter.
Lack av banåkarkvalitet.
Sufflett i gott skick, plastbakruta bytt för några år sedan.
Bogseringsöglor (Jula) av textil.
Frame rails Jass polerat rostfritt (tröskelförstärkning).
Boss Frog Frog Arms (förstärkning innanför framskärmarna).
Huvlås bortmonterat inklusive vajer, två Aerocatch snabblås.
Kylluftutsläpp i huven.
Inredning
Isolering och ljuddämpning under mattor borttagen. Matta på golv och hatthylla kvar.
Bagagerumsmattor och -plåtar bortrensade.
Konsolpanel med huvudströmbrytare, dimljus och temperaturmätare för yttertemp/insugstemp.
Ratt OMP Corsica Superleggero, 46% lättare än vanliga Corsica. Momonav.
Ingen stereo.
Söta kromringar runt ventilationsutsläpp.
Motor
BP-4W 140 hk från NB 2001, <12 000 mil vid byte (7 000 mil mindre än bilen). Remmar, vattenpump, rullar och spännare bytta.
Original sprut från BP-ZE, chippat av Turbocenter.
PnP Megasquirt med basmapp från MS Labs inkl AIT-sensor + Innovative LC-2 bredbandslambda.
IL Motorsport "competition" styva motorfästen (men drivlinan rör sig en del ändå).
Separat dämpare för att motverka momentrörelser.
Coolant re-route med termostat bakpå motorn (för jämnare kylvätsketemperatur i motorn).
Laminova oljekylare (vatten-värmeväxlare).
Racevattenkylare i aluminium.
OBX 4-2-1 rostfritt, lindat extraktorgrenrör.
SBF-katalysator.
Platsbyggt system från Söderqvist Racing från katalysator och bakåt.
K&N luftfilter (av äldre modell - fullt fungerande men skulle må bra av ett cold air intake).
Magnecor tändkablar.
Drivlina
Exedy Stage 1 koppling
4,7 kg svänghjul från IL Motorsport
Växellåda original 5-växlad.
Short shifter Miataroadster med lång, böjd spak.
Slutväxel från Mazda Motorsport, 4,44:1.
Ramplamelldiff 1,5-vägs från Mazda RX-7.
Chassi
Öhlins TTX36 4-vägs justerbara stötdämpare med tillhörande setupdokumentation (dyra! Och bra!).
Eibach ERS huvudfjädrar. Öhlins hjälpfjädrar.
(Finns även Gaz Gold dämpare + fjädrar.)
Racing Beat ihålig krängningshämmare fram, Eibach 15 mm krängningshämmare bak.
Justerbara krängningshämmarlänkar med ledlager.
Förstärka krängningshämmarfästen fram.
Styrväxel omsorgsfullt avservofierad, samtliga tätningar och friktionsytor åtgärdade. Styrleder med högre kula för minskad bumpsteer. Styrväxelbussningar av polyuretan (jävla sumpiga ändå - behöver skruvas fast bättre).
Nedre inre bärarmsbussningar fram och bak, samt differentialbussningar, från Energy Suspension: styv polyuretan. Övriga bärarmsbussningar i Delrin (polyoxymetylen), där främre inre är excentriska för ökad camber. Samtliga bussningar med smörjnipplar. Bussningshylsor svarvade till rätt dimension.
Bromsar
Mazda originalskivor och -ok fram och bak.
Carbotech XP-8 belägg fram, XP-10 bak
Stålomspunna Goodridge bromsslangar.
ATE Super Blue Racing bromsvätska.
Hjul
En uppsättning 949 Racing 6UL 8x15 ET36 silver med gamla dåliga Kumho V70A 205/50-15 K61.
En uppsättning Enkei, någon flerekrad modell 7x15 ET43(?) med Nankang AR-1 (ett race gamla).
En uppsättning femekrade 7x17 av okänt ursprung. Fula, utan däck. Hyfsat lätta, ca 8 kg/st.
Övrigt
Biltema åkgräsklipparbatteri.
Tomvikt < 950 kg utan bensin. Vägd med 75 kg förare, passagerarstol och halv tank till 1 065 kg, 51,5% fram.
Specificerad tävlingsvikt i Roadsport C inkl förare 1 073 kg (har lagt lite bly i botten).
Vagnbok uttagen 2012, senast tävlingsbesiktigad 2016, senast gatbesiktigad 2016.
Biltråd finns här: viewtopic.php?f=6&t=2454
Mer uppdaterad biltråd finns här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81449
Pris beror på utrustning, men vill du ha allting i listan ovan kostar det 110 000:-. Kan dra av -20 000 om den levereras med Gaz Gold 400/300 lbs/in i stället för Öhlins TTX36. Kan dra av -7 000 om den levereras utan 6UL-hjulen.
Jag har inte bråttom att bli av med den och jag är inte intresserad av skambud (även om jag gärna diskuterar olika lösningar). Bråka inte med griniga gamla gråa gubbar.
Kan tänka mig byte/dellikvid: antingen Subaru Legacy 3.0R automat med dragkrok ca 2007 (eller annan bra familjebil).
Intresserad? Maila mig på daniel.ostlund-at-iriam.se