Page 1 of 1

S: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup [SÅLD]

Posted: Tue 31 May 2016, 08:54
by Kraniel
En perfekt kombination av glassätarbil, track day-vapen och tävlingsfordon - denna Miata klarar allt inklusive dagishämtning. Mycket trevlig och lättkörd bil med följsamt chassi och bra bett. Skattad och besiktigad, med vagnbok för Roadsport. Många dyra modifikationer utförda de senaste åren.

Image

Grunddata

Mazda MX-5 1994, svart, 1840 cm3, orig 131 hk. Ca 20 000 mil. Importerad från Tyskland 2000. Tre ägare i Sverige före mig. Ej ABS, ej fönsterhissar (längre).

Säkerhet

Skyddsbåge från Competition Cars, godkänd för Roadsport. Galvaniserad(!).
Stol Cobra Suzuka på justerbart originalunderrede med sänkta infästningspunkter och modifierade OMP sidomonteringskonsoler.
Bälte Schroth 6-punkt.
Huvudströmbrytare 6-pol (FIA) monterad i motorrum med brytare i cockpit och vid vindrutestolpe.

Kaross

Frisk, helt rostfri stomme.
Diverse plåt utbytt efter banåkarincidenter.
Lack av banåkarkvalitet.
Sufflett i gott skick, plastbakruta bytt för några år sedan.
Bogseringsöglor (Jula) av textil.
Frame rails Jass polerat rostfritt (tröskelförstärkning).
Boss Frog Frog Arms (förstärkning innanför framskärmarna).
Huvlås bortmonterat inklusive vajer, två Aerocatch snabblås.
Kylluftutsläpp i huven.

Inredning

Isolering och ljuddämpning under mattor borttagen. Matta på golv och hatthylla kvar.
Bagagerumsmattor och -plåtar bortrensade.
Konsolpanel med huvudströmbrytare, dimljus och temperaturmätare för yttertemp/insugstemp.
Ratt OMP Corsica Superleggero, 46% lättare än vanliga Corsica. Momonav.
Ingen stereo.
Söta kromringar runt ventilationsutsläpp. :)

Motor

BP-4W 140 hk från NB 2001, <12 000 mil vid byte (7 000 mil mindre än bilen). Remmar, vattenpump, rullar och spännare bytta.
Original sprut från BP-ZE, chippat av Turbocenter.
PnP Megasquirt med basmapp från MS Labs inkl AIT-sensor + Innovative LC-2 bredbandslambda.
IL Motorsport "competition" styva motorfästen (men drivlinan rör sig en del ändå).
Separat dämpare för att motverka momentrörelser.
Coolant re-route med termostat bakpå motorn (för jämnare kylvätsketemperatur i motorn).
Laminova oljekylare (vatten-värmeväxlare).
Racevattenkylare i aluminium.
OBX 4-2-1 rostfritt, lindat extraktorgrenrör.
SBF-katalysator.
Platsbyggt system från Söderqvist Racing från katalysator och bakåt.
K&N luftfilter (av äldre modell - fullt fungerande men skulle må bra av ett cold air intake).
Magnecor tändkablar.

Drivlina

Exedy Stage 1 koppling
4,7 kg svänghjul från IL Motorsport
Växellåda original 5-växlad.
Short shifter Miataroadster med lång, böjd spak.
Slutväxel från Mazda Motorsport, 4,44:1.
Ramplamelldiff 1,5-vägs från Mazda RX-7.

Chassi

Öhlins TTX36 4-vägs justerbara stötdämpare med tillhörande setupdokumentation (dyra! Och bra!).
Eibach ERS huvudfjädrar. Öhlins hjälpfjädrar.
(Finns även Gaz Gold dämpare + fjädrar.)
Racing Beat ihålig krängningshämmare fram, Eibach 15 mm krängningshämmare bak.
Justerbara krängningshämmarlänkar med ledlager.
Förstärka krängningshämmarfästen fram.
Styrväxel omsorgsfullt avservofierad, samtliga tätningar och friktionsytor åtgärdade. Styrleder med högre kula för minskad bumpsteer. Styrväxelbussningar av polyuretan (jävla sumpiga ändå - behöver skruvas fast bättre).
Nedre inre bärarmsbussningar fram och bak, samt differentialbussningar, från Energy Suspension: styv polyuretan. Övriga bärarmsbussningar i Delrin (polyoxymetylen), där främre inre är excentriska för ökad camber. Samtliga bussningar med smörjnipplar. Bussningshylsor svarvade till rätt dimension.

Bromsar

Mazda originalskivor och -ok fram och bak.
Carbotech XP-8 belägg fram, XP-10 bak
Stålomspunna Goodridge bromsslangar.
ATE Super Blue Racing bromsvätska.

Hjul

En uppsättning 949 Racing 6UL 8x15 ET36 silver med gamla dåliga Kumho V70A 205/50-15 K61.
En uppsättning Enkei, någon flerekrad modell 7x15 ET43(?) med Nankang AR-1 (ett race gamla).
En uppsättning femekrade 7x17 av okänt ursprung. Fula, utan däck. Hyfsat lätta, ca 8 kg/st.

Övrigt

Biltema åkgräsklipparbatteri.
Tomvikt < 950 kg utan bensin. Vägd med 75 kg förare, passagerarstol och halv tank till 1 065 kg, 51,5% fram.
Specificerad tävlingsvikt i Roadsport C inkl förare 1 073 kg (har lagt lite bly i botten).
Vagnbok uttagen 2012, senast tävlingsbesiktigad 2016, senast gatbesiktigad 2016.

Biltråd finns här: viewtopic.php?f=6&t=2454
Mer uppdaterad biltråd finns här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81449

Pris beror på utrustning, men vill du ha allting i listan ovan kostar det 110 000:-. Kan dra av -20 000 om den levereras med Gaz Gold 400/300 lbs/in i stället för Öhlins TTX36. Kan dra av -7 000 om den levereras utan 6UL-hjulen.

Jag har inte bråttom att bli av med den och jag är inte intresserad av skambud (även om jag gärna diskuterar olika lösningar). Bråka inte med griniga gamla gråa gubbar. ;)
Kan tänka mig byte/dellikvid: antingen Subaru Legacy 3.0R automat med dragkrok ca 2007 (eller annan bra familjebil).

Intresserad? Maila mig på daniel.ostlund-at-iriam.se

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Sun 19 Jun 2016, 18:14
by Kraniel
Nu färdigmappad och fullt klar på alla sätt och vis för gata, bana, tävling, inklusive nytt luftfilter och AIT-sensor.

Prislistan:
Med Enkeifälgar och Nankangdäck + Gaz Gold-dämpare: 83 000 kronor
Lägg till 6UL-fälgar och Öhlins TTX36: 110 000 kronor

(Öhlinarna har jag lagt ner min själ i och har ingenting emot att behålla dem. Här är en länk till liknande dämpare. 4-vägs tar de $8 195 för ...)

Gaz mot TTX36:
Image

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Thu 30 Jun 2016, 19:13
by Kraniel
Meh. Tjöp då.

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Sun 17 Jul 2016, 10:16
by Kraniel
Semesterrea:
Bil med Gaz-dämpare och Enkeifälgar: 79 000!
Körklar med vagnbok och allt!

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Sun 31 Jul 2016, 13:11
by Kraniel
Lamelldiff!
TTX-dämpare!
Massor av godis!
Tjöp!

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Wed 24 Aug 2016, 20:37
by Kraniel
Vettiga bud beaktas.

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Wed 24 Aug 2016, 21:13
by robertkb89
Tja!

Är du intresserad av att sälja 6ul fälgarna löst?

Mvh

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Thu 25 Aug 2016, 08:12
by Kraniel
robertkb89 wrote:Tja!

Är du intresserad av att sälja 6ul fälgarna löst?

Mvh
Inte innan bilen är såld.

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Thu 25 Aug 2016, 08:21
by robertkb89
Jag förstår :up:

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Tue 30 Aug 2016, 11:46
by Olle Olsson
Har skickat PM

Olle

Re: SÄLJES: Mazda MX-5 Miata 1.8 1994 Roadsport C / MX-5 Cup

Posted: Wed 14 Sep 2016, 13:20
by Kraniel
Så var den såld.

Vad ska jag göra nu då?