Jag behåller den: NB -98 140 hk
Posted: Mon 14 Apr 2014, 23:03
Välanvänd bil som från början kördes i MX-5 Cup i Scheweiz, se http://www.mx-5cup.ch (#773 Wani Finkbohner).
Jag har insett att jag tyvärr inte har tid att ha två hobbybilar och överväger att sälja min MX-5:a. Den togs till Sverige av en dansk MSCC-medlem som hade bilen registrerad hos en svensk klubbkompis.
Bilen är skrynklig på vänstersidan efter en incident på Sturup Raceway 2008. Bilen fick en ny fälg plus nya delar i hjulupphängningen men plåten har aldrig blivit fixad.
Våren 2013 fick bilen en begagnad original cylindertopp efter att det uppstått en spricka i den förra.
Bilen har den skruvade fullbur som den utrustades med från början i cupen. Tyvärr har den aldrig haft vagnbok i Sverige eftersom jag nöjt mig med att köra i MSCC:s klubbmästerskap. Rören i buren är 40 mm och det är inte möjligt att ha trepunktsbälten i samtidigt som buren. Jag brukar ta ur buren när det är dags för kontrollbesiktning, det medföljer original rullbälten.
Det sitter coilovers runtom med Eibach fjädrar 100 Nm/mm fram, 70 bak. Diffen byttes på cupbilarna, jag har tyvärr ingen koll på vad det är för "hårdvara" inuti, men bilens hastighetsmätare visar exakt 25% för mycket jämfört med en GPS som referens.
Bland övriga modifieringar märks I.L. Motorsport Viper-nos, short shift kit, cold air intake och Snap-on rattnav. Motorhuvens bakkant har diskret aerostyling efter att jag en gång glömt huvlåsen... Det kom väl till pass när jag monterade huvudbrytare som bryter på rätt sätt till elektronikboxen. Det finns en vippströmbrytare för att slå av/på ABS-systemet.
Efter sista tävlingen i höstas hörde jag att det är dags att byta ett av framhjulslagren, det andra byttes härom året. Bilen har O.Z. Ultraleggera med Toyo R888 205/50-15 från 2013. Däcken har bara gått på bana under två MSCC KM förra året, samma sak för Green Stuff beläggen fram. Det medföljer ytterligare fyra O.Z. racingfälgar (med gamla R-däck) av den typ som satt på bilarna i Schweiz, fälgarna passar nog bättre till rally än racing...
Vikt strax under 1090 kr enligt MSCC:s klubbvåg med bränslemätaren på nära tom tank. Detta är uppmätt med bilen i raceskick så som jag kört den, d.v.s. med original "fullvikts" hardtop med glasruta, elhissar med glasrutor, standard Mazda passagerarstol och inga glasfiber luckor/dörrar. Möjligtvis saknar bilen underredsmassa etc. p.g.a. att fabriken visste att bilen skulle användas i MX-5 cupen.
Mina personliga varvrekord:
Sturup 1.13,549 (https://www.youtube.com/watch?v=WUJ2lCGt1FE)
Knutstorp 1.13,6 (förre ägaren körde 1.12,4)
Det medföljer även två stora trälårar med diverse originaldelar från inredningen, airbags, original ratt, i stort sett alla mattor, en ny koppling m.m. Dessutom två st. raka ändrör som kan ersätta den stora bakre ljuddämparen. Funkar kanske inte så bra på bana med dagens bullerkrav... Jag har provkört med ett sådant rör själv, det var ett söndagsnöje jag minns med stor glädje!
Jag har svårt att sätta ett pris, ring eller PM:a mig ett lagom bud.
Mvh,
P-O Håkansson
0722 - 515 548
Jag har insett att jag tyvärr inte har tid att ha två hobbybilar och överväger att sälja min MX-5:a. Den togs till Sverige av en dansk MSCC-medlem som hade bilen registrerad hos en svensk klubbkompis.
Bilen är skrynklig på vänstersidan efter en incident på Sturup Raceway 2008. Bilen fick en ny fälg plus nya delar i hjulupphängningen men plåten har aldrig blivit fixad.
Våren 2013 fick bilen en begagnad original cylindertopp efter att det uppstått en spricka i den förra.
Bilen har den skruvade fullbur som den utrustades med från början i cupen. Tyvärr har den aldrig haft vagnbok i Sverige eftersom jag nöjt mig med att köra i MSCC:s klubbmästerskap. Rören i buren är 40 mm och det är inte möjligt att ha trepunktsbälten i samtidigt som buren. Jag brukar ta ur buren när det är dags för kontrollbesiktning, det medföljer original rullbälten.
Det sitter coilovers runtom med Eibach fjädrar 100 Nm/mm fram, 70 bak. Diffen byttes på cupbilarna, jag har tyvärr ingen koll på vad det är för "hårdvara" inuti, men bilens hastighetsmätare visar exakt 25% för mycket jämfört med en GPS som referens.
Bland övriga modifieringar märks I.L. Motorsport Viper-nos, short shift kit, cold air intake och Snap-on rattnav. Motorhuvens bakkant har diskret aerostyling efter att jag en gång glömt huvlåsen... Det kom väl till pass när jag monterade huvudbrytare som bryter på rätt sätt till elektronikboxen. Det finns en vippströmbrytare för att slå av/på ABS-systemet.
Efter sista tävlingen i höstas hörde jag att det är dags att byta ett av framhjulslagren, det andra byttes härom året. Bilen har O.Z. Ultraleggera med Toyo R888 205/50-15 från 2013. Däcken har bara gått på bana under två MSCC KM förra året, samma sak för Green Stuff beläggen fram. Det medföljer ytterligare fyra O.Z. racingfälgar (med gamla R-däck) av den typ som satt på bilarna i Schweiz, fälgarna passar nog bättre till rally än racing...
Vikt strax under 1090 kr enligt MSCC:s klubbvåg med bränslemätaren på nära tom tank. Detta är uppmätt med bilen i raceskick så som jag kört den, d.v.s. med original "fullvikts" hardtop med glasruta, elhissar med glasrutor, standard Mazda passagerarstol och inga glasfiber luckor/dörrar. Möjligtvis saknar bilen underredsmassa etc. p.g.a. att fabriken visste att bilen skulle användas i MX-5 cupen.
Mina personliga varvrekord:
Sturup 1.13,549 (https://www.youtube.com/watch?v=WUJ2lCGt1FE)
Knutstorp 1.13,6 (förre ägaren körde 1.12,4)
Det medföljer även två stora trälårar med diverse originaldelar från inredningen, airbags, original ratt, i stort sett alla mattor, en ny koppling m.m. Dessutom två st. raka ändrör som kan ersätta den stora bakre ljuddämparen. Funkar kanske inte så bra på bana med dagens bullerkrav... Jag har provkört med ett sådant rör själv, det var ett söndagsnöje jag minns med stor glädje!
Jag har svårt att sätta ett pris, ring eller PM:a mig ett lagom bud.
Mvh,
P-O Håkansson
0722 - 515 548