Page 1 of 1

Diffbroms KÖPES

Posted: Tue 04 Feb 2014, 22:15
by rcm
Söker en diffbroms ev hel slutväxel
Per 0709 44 37 04

Re: Diffbroms KÖPES

Posted: Tue 04 Feb 2014, 23:36
by Niklas Falk
Du har väl det lilla (6") diffhuset (89-93). Till det fanns det en lamelldiff från Mazda Motorsport på 90talet. Den enda jag känner till i Sverige sitter i Dennis Kullmans bil. Annars fanns det original en visodiff, och alla de är nog rätt slitna vid detta laget.

Om du byter till 7" diff (94-05) så finns det original Torsen (Typ I, Typ II, och Fushigi halvlamell) samt flera eftermarknads lamelldiffar. För byte behövs även kardan och drivaxlar, och det brukar kosta en hel del om man handlar allt som kit.

6" diffen kan köras sönder med original effekt, lite Chapman konstruktion (om man är brutal över 20 år eller så) :)

En nackdel är ju förståss att 1,6an såldes med 4,3:1 slutväxel och i EU såldes 1,8 med 4,1:1.
Men ska du varva så kan det gå att få tag på 4,44 och 4,77 från framdiffar ur nån Mazda 4x4 och Kia Sportage.

Edit: Denna kände jag inte till
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1196.html
Men "2-way" är ju en driftinggrunka som låser lika mycket på motorbroms som framåt. Kanske går den att bygga om, men det får Tomei svara på.

Re: Diffbroms KÖPES

Posted: Wed 05 Feb 2014, 16:02
by rcm
Om någon har en visodiff så är jag intreserad ! vi se ur den ser ut !

Re: Diffbroms KÖPES

Posted: Sat 15 Feb 2014, 15:07
by aviacons
Hej.
Tänkte ställa en fråga till, i första hand vår MX5-expert, Niklas förstås men är det någon annan som vet är jag givetvis glad för ett svar på min fråga. Jag refererar till goodwinlänken i tråden.

Jag planerar att beställa en Tomei 2-vägs diffbroms att montera i befintligt diffhus på min NA 1,6 1990 med Viscodiff.

På Goodwin Racing hemsida står det att man bland annat måste byta drivaxlar.
" Factory Side Shafts T005-27-270B 2/Circlips F001-25-421A 2 both left and right need to be exchanged".

Jag har varit i kontakt med Mazda reservdelar och sökt på nätet efter vilka modeller av MX5 som är utrustade original med dessa. Avsikten med detta är att kunna köpa begagnade drivaxlar.
Till min förvåning visar det sig att min NA 1,6 1990 har de avsedda delarna från fabrik om man ska tro reservdelskatalogen.

Goodwin svara undvikande på mail då jag försöker få svar på vad de avser med texten på deras hemsida.

Med vänlig hälsning,

Lars F.

Re: Diffbroms KÖPES

Posted: Sat 15 Feb 2014, 17:35
by Niklas Falk
Kunskapen om 1,6an's grunkor är begränsad, eftersom jag aldrig pillat med dem själv (varför skulle jag det? :P ).

Nånstans läste jag att en klump utan viskodiff skulle ha rätt insticksaxlar etc för Tomei/Kaaz etc.
Det går ju alltid att klura lite mha bilderna på http://www.miata.net/garage/diffguide/

En 1,8 diff med 4.44 (passar finfint med en 6vxl) och en diff från OS Giken låter väl bättre? Men då blir det ungefär 20 lappar som ryker. :think2:

Re: Diffbroms KÖPES

Posted: Sun 16 Feb 2014, 21:03
by Thomas Thorén
rcm wrote:Om någon har en visodiff så är jag intreserad ! vi se ur den ser ut !
Jag är rätt säkert att jag har en sådan över! Kan inte fota än, för diffen sitter på bilen som just nu bor hos bur-byggaren.

Falk, hade du koll på vad för diff som sitter på min bil. Dvs. Pettsson gamla bil? :think2: