SÄLJES: Dragbil - Volvo 945SE -97 [SÅLD]

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
Torkel k

SÄLJES: Dragbil - Volvo 945SE -97 [SÅLD]

Post by Torkel k »

Till salu är en grymt bra rejsingbil: Volvo 945SE -97 (Lätttrycks turbo). Regnummer: HCO635
17500mil, halvskinn, elhissar, dragkrok (såklart!!) och CD-stereo. Drar 1530kg på B-kort. Racingvit. :wink: Bra sommar och vinterdäck ingår, båda uppsättningar på 940s original ALU-fälg.

- Intervjuare: Så du kör alltså en Volvo 945a på banan? Intressant.
- Torkel: Nej, detta är såklart inte Race-bilen, detta är bilen för rejsande. Den får dra tungt på B-kort och är stark nog att göra det. Lastar en mindre svensk villa i bagaget och är superbillig i försäkring och reservdelar. Den drar stadigt mitt 1500kg boggiesläp med Miatan på i 85km/h på 2300rpm på femman.
- Intervjuare: OK, jag förstår. Vilken serie kör du den i?
- Torkel: Nej, detta är alltså INTE en ban-bil! Detta är dragbilen jag använt för att dra min Miata till tävlingarna med.
- Intervjuare: Aha. Någon rost?
- Torkel: Några enstaka fläckar med ytrost finns, vore konstigt annars. Mest rost finns på plattan vid torkararmarna, som på de flesta 940s. Men den kan lyftas av lätt, så det är ett litet problem. Absolut inga rosthål eller något som besiktningen bryr sig om.
- Intervjuare: Besiktning?
- Torkel: Besiktningsperioden är: 120501 - 120930 Besiktigades sist med blanka papper.
- Intervjuare: Går det typ grymt bra och pyser som fan när du växlar?
- Torkel: Ööh. Nej. Det är en gammal Volvo med lätttrycks turbo, helt original i drivlinan. Den har en massa vridmoment, men går verkligen inte direkt fort.
- Intervjuare: Många säger att dessa bilar drar en massa bensin. Vad säger du om det?
- Torkel: Kör man hårt med dem drar de mycket soppa, men om man kör dem rätt, dvs låga varv och inte buskör är de inte så illa. Under det året jag haft den har den sugit i sig 1l/mil på sommaren och 1,1l/mil på vintern.
- Intervjuare: Så du har typ helt grym puts på den, eller?
- Torkel: Absolut! I mitt liv finns INGET intressantare än att putsa, vaxa, polera och dammsuga en gammal bruksvolvo från -97. Den passar LÄTT in på Volvomuseet. *Drypande sarkasm*
- Intervjuare: Häftigt! Hur ligger det till med service?
- Torkel: Senaste servicen sker idag. Bilen har också fått ett nytt avgassystem från katalysatorn och bakåt. Endast original Biltemaprylar av högsta kvalitet använda, såklart. Bilen kommer också få en ny framruta innan försäljning eftersom den är sprucken och jag byter den på min glasförsäkring.
Intervjuare: OK. Så, vad har du för bästa tid runt Knutan med den då?
- Torkel: Du fattar fortfarande inte, va?

Pris: 21 000kr, prutat och klart. 2 000kr rabatt ges vid uppvisning av giltig racinglicens. Om du som INTE har licens försöker tjata till dig rabatten kommer detta ses som en skymf mot svensk amatörracing vilket straffas med att man naken släpas efter bilen över krossat glas. Bilen finns i Norrahammar, strax utanför Jönköping.

Bilder (om något skulle ha missat hur en vit 945a ser ut) kommer så fort det är plusgrader så jag kan tvätta den.
/Torkel.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Torkel k

Re: SÄLJES: Dragbil - Volvo 945SE -97

Post by Torkel k »

Såld.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply