Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Den första är det engelska registreringsbeviset kallat V5C. Du ska ha med dig nästan hela det pappret, men saxen måste fram. Sektion 11, Notification of Permanent Export, ska klippas ut och skickas in med posten. Denna del ska skickas till DVLA (engelska vägverket typ).
Frågan kanske ska ställas annorlunda.
Kan nuvarande ägaren få någon vinning i att INTE skicka in den pappersbiten resp vilka blir följderna för dig som köpare om lappen inte kommer in till DVLA?
Kan man räkna med att den nuvarande ägaren skickar in denna del eller ska man se till att göra det själv?Frågan kanske ska ställas annorlunda.
Kan nuvarande ägaren få någon vinning i att INTE skicka in den pappersbiten resp vilka blir följderna för dig som köpare om lappen inte kommer in till DVLA?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Om köpet genomförts korrekt, med handskrivet kvitto, signaturer och legitimering, så lär det endast vara säljaren som har något att förlora. Man kan även följa med säljaren till brevlådan när detta postas.ephas wrote: Den första är det engelska registreringsbeviset kallat V5C. Du ska ha med dig nästan hela det pappret, men saxen måste fram. Sektion 11, Notification of Permanent Export, ska klippas ut och skickas in med posten. Denna del ska skickas till DVLA (engelska vägverket typ).Kan man räkna med att den nuvarande ägaren skickar in denna del eller ska man se till att göra det själv?
Frågan kanske ska ställas annorlunda.
Kan nuvarande ägaren få någon vinning i att INTE skicka in den pappersbiten resp vilka blir följderna för dig som köpare om lappen inte kommer in till DVLA?
Följderna annars lär bli att bilen inte går igenom en ursprungskontroll, och att du därmed inte kan registrera bilen i Sverige. Lär säkert bli en hel del samtal, mail och annat tjafs för att få ordning på något sådant.
Risken att detta ska krångla finns ju oavsett i vilket land man köper en bil.
Christian Olsson
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Sådärja, det är väl ingen hemlighet längre att jag också varit i England på en spontansemester .
Jag vart lite uttråkad en sen veckodag och som vanligt började inspirationen flöda... jag borde gå och sova om nätterna istället, hehehe.
Jag vill även ta i akt att tacka alla för all information som denna tråd gav mig som underlättade väldigt mycket för mig när jag skulle importera. Förhoppningen är väl att all info kring import av MX-5/Eunos ska gå att finna i denna tråd. Därför delar jag nu med mig av mina erfarenheter som jag känner kompletterar tråden.
Jag kan av uppenbara själ inte använda uttrycken "aldrig" resp "alltid" men jag är väldigt övertygad om det jag skriver nedan
*Eunos är mer välutrustade än "vanliga" MX-5 vilket kan vara både till för och nackdel beroende på importsyfte.
*Eunos har oftast diffbroms
*Eunos saknar oftast ABS
*Eunos kommer i de flesta fall bli inreggad som 133bhp, även om det är 131bhp (sämre för vagndeklaration)
*Eunos ger dig liten regskylt i alla fall bak (och man kan ju köra med två bakskyltar )
*Eunos har "från fabrik" mindre klet undertill
*Eunos finns i specialutgåva med 4,3:1 utväxling
*Om din Eunos har en identifikationsbricka där det står totalvikt etc så är det lättare att klara regbes.
*Om din Eunos saknar en sådan bricka så kan du få problem på regbes med intygskrav som följd.
*Kristianstad bilprovning har rutin på att regbesikta MX-5or. De är trevliga och tillmötesgående.
*MX-5 kan finnas med både servo och ABS samt en massa annat onödigt som kan gå sönder.
*MX-5 har troligtvis ABS om den har servo och har troligtvis INTE ABS om den inte har servo.
*MX-5 är ofta i sämre skick än Eunos vid motsvarande miltal/år avseende rost.
*Det spelar ingen roll om du klipper ut den där lilla biten och skickar den till DVLA eller ej. Om du inte skickar in
den biten till DVLA så kan du skicka in hela beviset med tillbehör till vägverket och det går bra ändå.
*Bilarna är ofta i sämre skick än vad de verkar i annonserna, bara bra iofs ur förhandlingssynpunkt.
*Köp inte bil mitt i natten, långt ute i ingenstans där det inte går några allmänna kommunikationsmedel. Det
försvårar typiskt mycket din förhandlingssituation eftersom du då är beroende av den bilen för att komma hem.
*Köp inte bil i mörker, du missar uppenbara saker då (ja, kan ha ett samband med ovanstående)
*Be om att bilen ska vara nytvättad när du kollar på den, då kanske du tex inte missar att hela bilen är omlackad och att de missat att lacka på vissa ställen, färgnyanser och dammkorn under lacken. (ja, har också ett samband med att handla bil i mörker Bara ett rent hypotetiskt scenario )
*Leta fel på bilen när du kommer fram, de är förhandlingsbara om du har vettiga anledningar till att de ska sänka priset (utöver det som alltid är förhandlingsbart). Verkar gärna "besviken" när du tittar på bilen.
*Om du inte har bråttom, ta en promenad eller chilla lite i Dover och boka båten via internet (när du redan är där så att du vet att du hinner). Du kan spara typ £60 på att boka via nätet.
*Kolla så att dina hjul sitter fast och så att där finns verktyg/domkraft med och att de passar DIN bil
*Kolla efter rost på uppenbara ställen. (Bärarmar, bakom framhjul och framför bakhjul, skärmkanter)
*Det är inte lönt att kolla på allt för billiga bilar, de är billiga av en eller flera anledningar.
*Det skiljer ca 30kg på en basutrustad MX-5 (engelsksåld) och en Eunos (Japanimport) men det är ju
extrautrustningen som lär göra den skillnaden.
*Be säljaren kolla däcktryck, fylla på motorolja, spolarvätska etc eftersom du har en lång resa hem och inte vill behöver serva bilen det första du gör. Om det är en seriös säljare som är vettig att köpa bil ifrån, så kommer han/hon hjälpa dig med detta.
* Ha med dig kontanter. Cash is king.
Den perfekta bilen att bygga på enligt mig.
En Engelsksåld MX-5 utan ABS, utan Servo och utan någon som helst extrautrustning och med få mil på mätaren så att karossen är så styv och fräsch som möjligt.
Förutom inköpskostnaden för bilen så bör du räkna med i alla fall 10.000-15.000:-innan bilen är färdigreggad i Sverige, så blir du inte besviken. Priset kan ju givetvis variera på mängden problem vid kontrollbesiktning, attraktioner på vägen, mängden tågresor inom england, flygpriser, valutakurser etc men om allting går relativt "smärtfritt" så kan du alltså räkna med en lägre summa närmare 10.000 och då har jag räknat med allt (mat, försäkringar, bensin, resor etc)
Hoppas jag bidraget med någon vettig info
En bild säger mer än tusen ord...
Jag vart lite uttråkad en sen veckodag och som vanligt började inspirationen flöda... jag borde gå och sova om nätterna istället, hehehe.
Jag vill även ta i akt att tacka alla för all information som denna tråd gav mig som underlättade väldigt mycket för mig när jag skulle importera. Förhoppningen är väl att all info kring import av MX-5/Eunos ska gå att finna i denna tråd. Därför delar jag nu med mig av mina erfarenheter som jag känner kompletterar tråden.
Jag kan av uppenbara själ inte använda uttrycken "aldrig" resp "alltid" men jag är väldigt övertygad om det jag skriver nedan
*Eunos är mer välutrustade än "vanliga" MX-5 vilket kan vara både till för och nackdel beroende på importsyfte.
*Eunos har oftast diffbroms
*Eunos saknar oftast ABS
*Eunos kommer i de flesta fall bli inreggad som 133bhp, även om det är 131bhp (sämre för vagndeklaration)
*Eunos ger dig liten regskylt i alla fall bak (och man kan ju köra med två bakskyltar )
*Eunos har "från fabrik" mindre klet undertill
*Eunos finns i specialutgåva med 4,3:1 utväxling
*Om din Eunos har en identifikationsbricka där det står totalvikt etc så är det lättare att klara regbes.
*Om din Eunos saknar en sådan bricka så kan du få problem på regbes med intygskrav som följd.
*Kristianstad bilprovning har rutin på att regbesikta MX-5or. De är trevliga och tillmötesgående.
*MX-5 kan finnas med både servo och ABS samt en massa annat onödigt som kan gå sönder.
*MX-5 har troligtvis ABS om den har servo och har troligtvis INTE ABS om den inte har servo.
*MX-5 är ofta i sämre skick än Eunos vid motsvarande miltal/år avseende rost.
*Det spelar ingen roll om du klipper ut den där lilla biten och skickar den till DVLA eller ej. Om du inte skickar in
den biten till DVLA så kan du skicka in hela beviset med tillbehör till vägverket och det går bra ändå.
*Bilarna är ofta i sämre skick än vad de verkar i annonserna, bara bra iofs ur förhandlingssynpunkt.
*Köp inte bil mitt i natten, långt ute i ingenstans där det inte går några allmänna kommunikationsmedel. Det
försvårar typiskt mycket din förhandlingssituation eftersom du då är beroende av den bilen för att komma hem.
*Köp inte bil i mörker, du missar uppenbara saker då (ja, kan ha ett samband med ovanstående)
*Be om att bilen ska vara nytvättad när du kollar på den, då kanske du tex inte missar att hela bilen är omlackad och att de missat att lacka på vissa ställen, färgnyanser och dammkorn under lacken. (ja, har också ett samband med att handla bil i mörker Bara ett rent hypotetiskt scenario )
*Leta fel på bilen när du kommer fram, de är förhandlingsbara om du har vettiga anledningar till att de ska sänka priset (utöver det som alltid är förhandlingsbart). Verkar gärna "besviken" när du tittar på bilen.
*Om du inte har bråttom, ta en promenad eller chilla lite i Dover och boka båten via internet (när du redan är där så att du vet att du hinner). Du kan spara typ £60 på att boka via nätet.
*Kolla så att dina hjul sitter fast och så att där finns verktyg/domkraft med och att de passar DIN bil
*Kolla efter rost på uppenbara ställen. (Bärarmar, bakom framhjul och framför bakhjul, skärmkanter)
*Det är inte lönt att kolla på allt för billiga bilar, de är billiga av en eller flera anledningar.
*Det skiljer ca 30kg på en basutrustad MX-5 (engelsksåld) och en Eunos (Japanimport) men det är ju
extrautrustningen som lär göra den skillnaden.
*Be säljaren kolla däcktryck, fylla på motorolja, spolarvätska etc eftersom du har en lång resa hem och inte vill behöver serva bilen det första du gör. Om det är en seriös säljare som är vettig att köpa bil ifrån, så kommer han/hon hjälpa dig med detta.
* Ha med dig kontanter. Cash is king.
Den perfekta bilen att bygga på enligt mig.
En Engelsksåld MX-5 utan ABS, utan Servo och utan någon som helst extrautrustning och med få mil på mätaren så att karossen är så styv och fräsch som möjligt.
Förutom inköpskostnaden för bilen så bör du räkna med i alla fall 10.000-15.000:-innan bilen är färdigreggad i Sverige, så blir du inte besviken. Priset kan ju givetvis variera på mängden problem vid kontrollbesiktning, attraktioner på vägen, mängden tågresor inom england, flygpriser, valutakurser etc men om allting går relativt "smärtfritt" så kan du alltså räkna med en lägre summa närmare 10.000 och då har jag räknat med allt (mat, försäkringar, bensin, resor etc)
Hoppas jag bidraget med någon vettig info
En bild säger mer än tusen ord...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
En Engelsksåld MX-5 utan ABS, utan Servo
Skulle nog satsa på en med Servo och plocka servo -> ger den snabbare styrväxelen som behövs vid driftandet
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Det enda problemet som jag upplevt är att det inte finns bilar som har servo, men saknar ABS.Josen wrote:En Engelsksåld MX-5 utan ABS, utan Servo
Skulle nog satsa på en med Servo och plocka servo -> ger den snabbare styrväxelen som behövs vid driftandet
Det verkar ligga något utrustningspaket i modellen som heter Mazda MX-5 1,8s som innehåller både ABS och Servo.
Skulle det finnas med Servo men utan ABS så hade det juh givetvis varit optimalt precis som du säger
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Jag kan väl fylla på med lite tips baserat på egna erfarenheter (mest en massa saker man kan göra bättre).
- Glöm inte kvar Leathermannen på bältet när du ska flyga. På Säve gick den igenom scanningen som "mobil" men på Stanstead checkade jag in handbagaget (£35) för att slippa terroiststämpeln.
- Träna ordentligt med navigatorn du tänker använda, så slipper du göra en massa U-svängar för att komma tillbaka till startpunkten (för att den var med som ruttpunkt)
- Kolla lufttrycken i däcken (och en hel massa annat), 10psi gör att det känns mysko
- Ha inte bråttom utan planera in många pauser, tanka gärna lite oftare för att bryta av.
- Välj reselösning med bra sovmöjligheter i mitten (Harwich-Esbjerg skulle jag välja nästa gång, sova i hytt är enormt bättre än i bil)
- 8h körtid och 8h vila är en mycket bra regel, 17h körtid med endast tank/tömning-stopp är idiotiskt. Att vara två skulle underlätta enormt (men långköra två i en Miata kräver att man kan stå ut med varandra)
- Det är billigast nov-mars,men risken att hamna i snöväder finns.
- Var beredd på att de sista milen hem har störst risk för att somna
- Bra skor att köra i underlättar enoromt, gamla raceskor tex, samma sak med en handduk som svankstöd. Utan dessa två hade min resa inte funkat
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Min bil är nu svensk och tänkte berätta vad hela importen kostade:
10490:- exlk. bilen
Detta innefattar:
* Import halvförsäkring
* Flyg till London
* Resa från flyplatsen till tågstation
* Tågresa till Cornwall (över natten)
* Bensin
* Mat
* Färja Tilbury-Göteborg
* Telefonräkning
* Ursprungkoll
* Regbesiktning
* Kontrollbesiktning
= allt som behövs. Ett stort tack till Jimmy som gjorde denna trip åt mig då jag inte kunde - Du får gärna skriva om sina erfarenheter från denna resa.
Värt att nämnas var att tidschemat höll under resan och det blev billigare än räknat. Förmodligen för att man slipper köra genom Europa när man åker fraktbåt i 36timmar istället
Dock tog den svenska byråkratin lång tid, ca 40dagar att få den svensk från att den kom till Sverige.
10490:- exlk. bilen
Detta innefattar:
* Import halvförsäkring
* Flyg till London
* Resa från flyplatsen till tågstation
* Tågresa till Cornwall (över natten)
* Bensin
* Mat
* Färja Tilbury-Göteborg
* Telefonräkning
* Ursprungkoll
* Regbesiktning
* Kontrollbesiktning
= allt som behövs. Ett stort tack till Jimmy som gjorde denna trip åt mig då jag inte kunde - Du får gärna skriva om sina erfarenheter från denna resa.
Värt att nämnas var att tidschemat höll under resan och det blev billigare än räknat. Förmodligen för att man slipper köra genom Europa när man åker fraktbåt i 36timmar istället
Dock tog den svenska byråkratin lång tid, ca 40dagar att få den svensk från att den kom till Sverige.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Jag skulle ha klarat mig på under 30 dagar om den inte gått på tre cylindrar i kylan (det är ju inte byrokratins fel). Mazdas intyg kom snabbare än ursprungskontrollen.Lejban wrote:Dock tog den svenska byråkratin lång tid, ca 40dagar att få den svensk från att den kom till Sverige.
Om jag tar bort Mazdas intyg så blev min slutsumma 10544.69, inte så extremt annorlunda, men då tog jag bra mycket större risker men tog den hela vägen från Glasgow.
Men då räknar jag inte lamporna, vilka kostar en del mer att byta på en NB än NA (men jag hade ju att plocka av).
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Någon som importat en NB och fått tag på lysen eller byggt om dom för vänstertrafik till ett vettigt pris?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Med diverse NB-lampor i garaget och byte till projektorlampor från 01 på tävlingsbilen, så blev det ett par till Roadstern.Myran wrote:Någon som importat en NB och fått tag på lysen eller byggt om dom för vänstertrafik till ett vettigt pris?
Annars är det en kostnad som är större på NB än NA, där lampinsatserna är mycket billiga.
Vill du ha ett par till för vänstertrafik så har jag (en med och en utan höjdreglering, det verkar vara utan höjdreglering i JP men med i EU).
IL är nog bästa källan för nytt, men billigt är det inte.
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Hur är det med airbags på Eunosmodellerna? har de i regel airbag eller inte?
En annan fråga, ni pratar en del om "saker som kan gå fel" vid regbesiktningen? Vad är det då för saker och vad ska man tänka på för att det ska gå så smidigt som möjligt?
Vilka modifieringar behövs?
Strålkastarna antar jag att man enkelt kan peta in left hand drive insatser på?
Hur är det med övriga ljus, har för mig att det var nåt med dimljuset man skulle fixa med?
Börjar mer och mer bli sugen på en Englandstrip
En annan fråga, ni pratar en del om "saker som kan gå fel" vid regbesiktningen? Vad är det då för saker och vad ska man tänka på för att det ska gå så smidigt som möjligt?
Vilka modifieringar behövs?
Strålkastarna antar jag att man enkelt kan peta in left hand drive insatser på?
Hur är det med övriga ljus, har för mig att det var nåt med dimljuset man skulle fixa med?
Börjar mer och mer bli sugen på en Englandstrip
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Hejsan,
Jeg bor i Danmark och har impotert en MX5/Eunos från UK förre året. Den användas fnv. enbart för trackdays på Sturup og Knutstorp (bor nära Köpenhamn). Bilen er inte registret och anvender danske "prövskylter" när jag åker til trackdays. Överväger att registrera den i Sverige for evt. at deltage i MX5 Cuppen. Registrering i Danmark er fruktansvärt dyrt på grunn av vår 180% avgift på bilar! Jäg har sommerstuga i Sverige och svensk personnummer, så det är i princippen möjligt.
Jag har studeret denne importguide och läst ditto hos Transportstyrelsen, men har endå nogra fråger:
* Behövs et intyg ifrån Mazda när fordonet har värt permanent registreret i UK?
* Hyr pedantiska är dom på registreringsbesiktningen när det gälder originalskik? Måsta kabinen väre intakt och original? Accepteres PolyBush i länkarme t.x?
* Hyr mycket kostar fordonskat på en så här bil på året? Och går det att avställe bilen på vintern och spara lita?
* Hyr mycket ca. kostar en trafikforsäkring på året? Och täcker den banåka?
Tack så mycka
Mvh
Hans
Jeg bor i Danmark och har impotert en MX5/Eunos från UK förre året. Den användas fnv. enbart för trackdays på Sturup og Knutstorp (bor nära Köpenhamn). Bilen er inte registret och anvender danske "prövskylter" när jag åker til trackdays. Överväger att registrera den i Sverige for evt. at deltage i MX5 Cuppen. Registrering i Danmark er fruktansvärt dyrt på grunn av vår 180% avgift på bilar! Jäg har sommerstuga i Sverige och svensk personnummer, så det är i princippen möjligt.
Jag har studeret denne importguide och läst ditto hos Transportstyrelsen, men har endå nogra fråger:
* Behövs et intyg ifrån Mazda när fordonet har värt permanent registreret i UK?
* Hyr pedantiska är dom på registreringsbesiktningen när det gälder originalskik? Måsta kabinen väre intakt och original? Accepteres PolyBush i länkarme t.x?
* Hyr mycket kostar fordonskat på en så här bil på året? Och går det att avställe bilen på vintern och spara lita?
* Hyr mycket ca. kostar en trafikforsäkring på året? Och täcker den banåka?
Tack så mycka
Mvh
Hans
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Hej Hans,
besvarar några av punkterna:
- Skatten är 1306:- / år på min 1.8 98 NB.
- Intyg från Mazda tror jag inte behövs. Modellen finns ju
- Gällande besiktningen beror väl allt på vilken besiktningsgubbe det är. Polybussningar kan jag inte tänka mig är ett problem men däremot konstigt stora fälgar eller extremt sänkt bil.
Vad de garanterat är petiga med är att mätare funkar som de ska (att hastighet visas även i km/h), att originalbälten finns och funkar som de ska och sen kollar de numera också airbagens diagnossystem om bilen är utrustad med sådan från fabrik. Så om man har kopplat ett motstånd till diagnoslampan för att kunna köra med annan ratt och det är uppenbart att ratten inte har airbag så kan de underkänna bilen.
Avgasvärden mm. måste ju så klart stämma också.
- Försäkring varierar så klart, men är i regel dyrare på importbilar. Min är ursprungligen från Italien, och den kostar av någon anledning 2500:- mer / år för en halvförsäkring än om det hade varit motsvarande bil fast svensksåld. Försäkringsbolaget kunde inte ge nåt bra svar på detta utan "det är bara så".
En trafikförsäkring endast kan inte kosta mycket. Ställer du av bilen på vintern så kan du ju ha en garageförsäkring som är väsentligt billigare (kostar mig runt 100:- i månaden)
- Gällande bankörning så är väl huvudregeln att ingen vanlig försäkring. Detta måste förstås kolla med försäkringsbolaget men vanligtvis brukar väl inte de vanliga försäkringarna täcka körning på bana.
besvarar några av punkterna:
- Skatten är 1306:- / år på min 1.8 98 NB.
- Intyg från Mazda tror jag inte behövs. Modellen finns ju
- Gällande besiktningen beror väl allt på vilken besiktningsgubbe det är. Polybussningar kan jag inte tänka mig är ett problem men däremot konstigt stora fälgar eller extremt sänkt bil.
Vad de garanterat är petiga med är att mätare funkar som de ska (att hastighet visas även i km/h), att originalbälten finns och funkar som de ska och sen kollar de numera också airbagens diagnossystem om bilen är utrustad med sådan från fabrik. Så om man har kopplat ett motstånd till diagnoslampan för att kunna köra med annan ratt och det är uppenbart att ratten inte har airbag så kan de underkänna bilen.
Avgasvärden mm. måste ju så klart stämma också.
- Försäkring varierar så klart, men är i regel dyrare på importbilar. Min är ursprungligen från Italien, och den kostar av någon anledning 2500:- mer / år för en halvförsäkring än om det hade varit motsvarande bil fast svensksåld. Försäkringsbolaget kunde inte ge nåt bra svar på detta utan "det är bara så".
En trafikförsäkring endast kan inte kosta mycket. Ställer du av bilen på vintern så kan du ju ha en garageförsäkring som är väsentligt billigare (kostar mig runt 100:- i månaden)
- Gällande bankörning så är väl huvudregeln att ingen vanlig försäkring. Detta måste förstås kolla med försäkringsbolaget men vanligtvis brukar väl inte de vanliga försäkringarna täcka körning på bana.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Är bilen från Japan så finns det inga vikter eller effektangivelser i några papper. Att skriva in det du påstår är de inte så pigga på (och att påstå att den är nästan samma som ett annat chassinummer är ju samma sak).glitch wrote:- Intyg från Mazda tror jag inte behövs. Modellen finns ju
Att fixa intyget tar lite tid, så det kan ju vara bra att ha om man vill få allt gjort enligt plan (men det är ju 2000kr det kostar).
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Tror inte min Eunos behövde några intyg, det står Mazda MX-5 i alla papper. sen om dom gjorde rätt är en annan sak.Niklas Falk wrote:Är bilen från Japan så finns det inga vikter eller effektangivelser i några papper. Att skriva in det du påstår är de inte så pigga på (och att påstå att den är nästan samma som ett annat chassinummer är ju samma sak).glitch wrote:- Intyg från Mazda tror jag inte behövs. Modellen finns ju
Att fixa intyget tar lite tid, så det kan ju vara bra att ha om man vill få allt gjort enligt plan (men det är ju 2000kr det kostar).
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Jag fick backning för detta och var tvungen att betala 2000 kr för ett jäkla papper där vikt, HK och tankvolym bla stod.Lejban wrote:Tror inte min Eunos behövde några intyg, det står Mazda MX-5 i alla papper. sen om dom gjorde rätt är en annan sak.Niklas Falk wrote:Är bilen från Japan så finns det inga vikter eller effektangivelser i några papper. Att skriva in det du påstår är de inte så pigga på (och att påstå att den är nästan samma som ett annat chassinummer är ju samma sak).glitch wrote:- Intyg från Mazda tror jag inte behövs. Modellen finns ju
Att fixa intyget tar lite tid, så det kan ju vara bra att ha om man vill få allt gjort enligt plan (men det är ju 2000kr det kostar).
Joakim Karlsson
Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK
Tackar för svar. Lite konstigt att intyg behövs när där redan finns registreringsbevis ifrån ett ESS land. Enligt detta citat skulle det inte behövs:
I Danmark krävs inget intyg om bilen förut har värt registrerat i ett EU land.
(ifrån komsumenteuropa.se)Bil godkänd i EES-land
Det går också att importera bilar som inte har Europatypgodkännande. Om det finns registreringsbevis i original från något EES-land är bilen godkänd för hela EU och kan registreras i Sverige. En förutsättning är att bilen inte är ombyggd eller trimmad
I Danmark krävs inget intyg om bilen förut har värt registrerat i ett EU land.