Page 1 of 1

Miata drift + Carl R driftar bra

Posted: Wed 12 Mar 2008, 11:03
by Josen
Carl R som har flyttat till US driftar tydligen bra.
Se också filmen på länken där en NB miata driftar på bra :)
Ser kul ut - något för FI folket att ta upp inom MX-5 racing klubb :twisted:

http://www.sportbilen.se/index.php?page ... hp?id=1624

Posted: Wed 12 Mar 2008, 11:40
by Niklas Falk
Vagnboken för drifting är billigare också...

Men Miatan anses betydligt svårare som startdriftingbil än en 200SX S13 tex (som ju har toklång hjulbas i jämförlse).

Problemet är väl bara att samsas på samma arr (lite olika fokus på banläggning). Men jag ser inga problem att vi hjälper med information och vägledning för de som vill engagera sig lite mer strukturerat inom Drifting eller Dragracing (där en överladdad Miata inte heller kan vara tokfel i lämplig klass).
Tyvärr behöver ju en Miata med orginaleffekt lite hjälp för att vara enkel att testa på Drifting med (det finns tekniker för att jobba med orginaleffekt också). Våt asfalt och ett lass med smala torra däck (tex 40st samköpta monterade på plåtisar) hade kanske kunnat skapa en temadag (halvdag kanske)?
Skippar man vattenspolningen av asfalten kunde det ju vara ett inslag på en Malmbydag.

800kr för att slita ut ett par bakdäck skulle det kanske vara värt (om man fick färdiga hjul att montera på plats och sen kunde lämna tillbaka)?

Carl får ju försöka marknadsföra sig så gått det går i jakten på en sits i ALMS. Han jobbar väl delvis som instruktör på Willow Springs om jag minns rätt.
http://www.speedventures.com/events/rmclinic.aspx

Posted: Wed 12 Mar 2008, 12:54
by Josen
Din bil med diffen borde väl vara perfekt som NA drifter ?

/Joachim

Posted: Wed 12 Mar 2008, 13:24
by Per Hammarsjö
Fränt..

Bossen på trendab snackade om att bygga om en NB till driftbil.. Han mumlade om att det krävdes 300hk för att det skulle funka bra..

Får se om han dyker upp någongång med ett sånt litet as..

Posted: Wed 12 Mar 2008, 13:29
by Niklas Falk
Josen wrote:Din bil med diffen borde väl vara perfekt som NA drifter ?

/Joachim
Torsen fungerar tydligen ok, 2-vägs lamell ska visst vara optimal (låser lika vid motorbroms som vid acceleration).

Men en uppsättning smalare bakdäck med lite klenare grepp (165or eller nåt), helst odubbade vinterdäck (ska tydligen bara lättkontrollerat) så hade man haft nåt att testa med.
Vintertid så kunde man leka drifting i villaområdena på 80-talet (då det fanns snö och bakhjulsdrivna bilar var lite vanligare). Tyvärr körde jag mest 4hjulsdrivet då och det ger bara högre hastighet in i villastaketen... :oops:

Posted: Wed 12 Mar 2008, 13:53
by Niklas Falk
Per Hammarsjö wrote:Fränt..

Bossen på trendab snackade om att bygga om en NB till driftbil.. Han mumlade om att det krävdes 300hk för att det skulle funka bra..

Får se om han dyker upp någongång med ett sånt litet as..
250rwhp är ju den "gräns" det börjar bli pyssligt att gå över. Innan dess så behöver du ju inte öppna motorn (orginal kompression/stakar etc funkar, tom på 90-00). Det motsvarar väl ca 280-290 i motorn.