Då har man kört sitt livs andra KM (KM4) och det började mindre bra med regn, med för egen del usla resultat, för att sedan övergå till solglimtar där resultaten blev betydligt bättre.
Själv visste jag inte alls var jag stod igår morses när jag fram till lineupen inför den första kvalträningen. Jag gjorde 1.14,5 tid som bäst på SSM men då hade bilen usel kg/hk-ratio jämfört med övriga, nu var den saken fixad då min nyvunna fritidssysselsättning bantat bort tillräckligt många kilo för att lägga min bil på likvärdig nivå med de 1.8:or som fajtats i toppen denna säsong. Även om bilen var lättare så hade jag tre andra problem som gjorde denna dag högst osäker.
Min största oro låg i att jag för ett par kvällar sedan fått framvagnen helt utdömd då bussningarna visade sig vara totalt nernötta. Problem nr två låg i de nyinköpta Kuhmodäcken som kändes allt annat än bra efter lite aktiv landsvägskörning och till råga på allt hamnade dom i botten på TeknikensVärlds R-däcktest där de faktiskt testade med en Miata... Till sist såg ju också farbror Murphy till att det regnade, självklart skulle man behöva genomföra sin regndebut under dessa lysande förutsättningar...
Kval 1 blev en enda lång parodi. Mina gamla däck(Toyo R888) hade fått nötta en del regn utanför banan så med dem hade jag känt mig ganska trygg, mina nya däck visade sig dock vara halare än Bert Karlsson!
Med en bakände som släppte så fort man bara tittade på gasen blev det inte bättre än en 1.28 tid.
Väl i depån så visade sig dock att tiden höll för en sjätteplats!
Kval 2 blev även det en blöt historia även om det nog var lite "torrare" än det tidigare kvalet. Jag gjorde en liten piruett i idioten men stod fortfarande kvar på asfalten när bilen stannat, är det någonstans man ska snurra så är det där. Laptimern skvallrade om en hygglig tidsförbättring och när resultaten kom upp på tavlan i depån visade det sig att jag fått till en 1.24 tid vilket inte var en tid jag behövde skämmas för i jämförelse med de andra. Jag hamnade iofs på sjätteplats även denna gång men marginalerna till de snabbare hade krymt rejält.
I depån efter kval funderade Bertil kring kvallitén på sina greenstuffbromsar, Dennis på sina dämparinställningar, Niklas och jag på hur man bäst plastar "struthardtopp", Anders lurade på framtiden och var rädd om bilen, Hans D var glad över sin första förstaplats(imponerande "gång på vatten"!), Max var även han uppåt och Josen var ännu nöjdare över att ha piskat ABS-miatorna i regn(bra jobbat!)...
Inför race 1 hade solen glimtat till och det hade i princip torkat upp på banan. Äntligen skulle man få köra lite "normal" banåka! Även om framvagnen var kass så skulle jag iaf få reda på om mina nya däck fungerade och isf skulle jag kunna hålla jämna steg med toppen nu när jag också närmat mig 7kg/hk-gränsen. Senaste rejset på Knutan trasslade jag med Performanceboxen och missade startsignalen helt, det skulle iaf inte ske denna gång! Att mina däck var usla kalla visste
jag, så under uppvärmingsvarvet värmde jag för glatta livet och framme vid stående starten kladdade jag till däcken med en "burnis".
Jag startade sexa men plockade redan i första kurvan nån placering.
Närmast påföljande varv var ganska röriga och det gällde att hålla tungan rätt i munnen för att slippa åka hem och plasta nya karossdelar, minns iaf
att tuppkammen växte då jag utan svårighet kunde haka på tempot.
Mitt nästa minne är att Niklas, som låg några platser framför, tyckte det verkade intressant att undersöka om gräset vid Liton hade något fäste
, han blev dock besviken och en annan kunde ta sig upp på fjärdeplatsen!:) Till min lycka inser jag ganska snart att däcken inte är några "driftsulor" vilket gör att jag vågar attackera lite tuffare och ganska snart var jag uppe på tredje plats( minns inte riktigt men tror
det var Max som fick släppa tredjeplatsen ). Nu hade jag bara Dennis och Josen framför mig! Ganska snart inser jag att jag "skjuter" Dennis framför mig. Jisses! Jag hänger ju på dom här gubbarna!
Vad gör vi för tider!? En snabb titt på laptimern visar att senaste varvet gått på 1.12,5 vilket är två sekunders förbättring från SSM.
Med hela bussningar i framvagnen hade jag räknat med att min lättning på 50kg torde ge mig en knapp sekund, i STCC räknar man att 60kg är ca 1 sekund, så att klämma två kändes riktigt bra och rejset var inte över än!:D
Dennis är rutinerad så att ta sig förbi skulle visa sig vara svårt. Så fort det dök upp en lucka och man tryckte fram nosen så täpptes hålet till.
Jag inser efter ett följa john varv att min bästa chans är kurvan efter start och målrakan då jag bromsar mkt senare än Dennis (ABS). Tänkt och gjort, nästa varv bromsar jag mig förbi honom på innern bara för att
tappa fart ut ur kurvan och åter hamna på tredjeplatsen
Varvet därpå var han uppmärksam och täppte till innerspåret , hmmm Hur göra? Nästa varv får han inte sno innern i den kurvan så det gällde att vara minst brevid honom i slutet av start och mål. I minnesbanken från SSM fanns taktiken från omkörningen av en annan 1.6:a(om än en betydligt långsammare),TeknikensVärlds "Vittjut". Jag gjorde precis samma sak denna gång, släppte några meter innan Liton för att i påföljande
kurvor "ta fart" och på start och målrakan utnyttja baksug i första delen och sedan sega mig upp jämsides med 1,8ans motorstyrka, en "hjärtat i halsgropen" sen inbromsning och jag var förbi med tillräcklig marginal så att jag hann täppa till efter kurvan trots min sämre utgångshastighet.
Under resan har Max legat bakom men avtåndet blev inte mindre så jag slapp, till skillnad från Dennis, hålla fokus bakåt utan kunde koncentrera mig på att komma förbi framförvarande ekipage. Med ett par varv kvar låg jag tvåa med endast Josen framför mig. Det tog inte många kurvor innan jag var ikapp men sedan var det stopp. Även om jag kände att jag var kvickare så hittade jag inget bra tillfälle då Josen var koncentrerad nog att inte stressas till någon miss trots att hans däck gått lite varma och var sliriga mot slutet. Själv var jag helnöjd med att ha kört upp mig från sjätte till andra plats!:D
I depån efteråt kom nästa positiva överaskning när jag på anslagstavlan såg att jag faktiskt haft bästa tiden med 1.12,2!!
:D Nu skulle det snackas! Man börjar ju lära sig hur det går till.
Själv fick jag
dock mest positiva kommentarer vilket var kul!:) I depån fick jag också höra att jag skulle få starta race 2 i PP!
Bilen kändes under rejset inte lika stabil som tidigare. Den "velar" och i kraftiga inbromsningar så fladrar hela bilen som ventilen på en pruttkudde! Om det är de nya däcken eller min glappiga framvagn alt en kombination som orsakar detta vet jag inte, hur som, Det gick ju iaf fort!:) Funderar på att slänga på Yokosarna som satt på bilen när jag köpte den bara för att jämföra, man är ju nyfiken på om TeknikensVärldstestet har rätt och mina nya däck är bland de långsammare?...
Informationen i depån kring min startpossition i race 2 var fel och jag fick starta som nr två bakom Josen. Inför detta race hade jag också minskat däcktrycket något i ett försök att få bilen mindre "stissig". Starten går och jag halkar inte efter vilket kändes gott då jag inte riktigt vet vart jag står när det gäller starter i förhållande till de mer garvade.
De närmaste varven håller jag min position strax bakom Josen. Bilen känns nu inte kvickare än hans bil vilket den gjorde i slutet av race 1. Kan jag ha fipplat bort mig med däcktrycket? Info för att lösa den gåtan kanske finns i att jag ganska snart upptäcker att Josens bil visar sig vara kvickare på rakan trots att jag följt honom och haft samma utgångshastighet med mig. Hmmm förbryllande då jag helt klart gick något snabbare än honom på rakan i race 1.
Kan hans, mot slutet, överhettade däck i race 1 gjort honom långsammare då eller kan mitt tryckskruvande från 1.9 till 1.8 ha gjort min bil långsammare på rakan i race 2? Hur som, jag kommer inte närmare än ett par meter men jag tappar inte heller. Bakom mig ligger Niklas och stressar, men det känns även där som om jag skulle klara av att hålla honom kvar där. Sen händer något som jag absolut skulle vilja ha på film men surt nog har jag inte fått tummen ur att köpa en kamera.
En bit in på start och målrakan kommer helt plötsligt Niklas upp jämsides och mitt på rakan är han något före. Josen ligger i idealspår strax till vänster inför kurvan och Niklas bakskärm är i höjd med min högra framskärm. Jag är i detta läget inte orolig för Niklas då jag sett att jag bromsar betydligt senare, och mkt riktigt, Niklas bromsar före och jag tar innern med Josen nu endast någon meter strax före på yttern. Helt plötsligt ser jag i min högra spegel att Niklas kommer farande, MEN DET FINNS JU INGEN PLATS JU!!!!!
Istället för att trycka på i kurvan får jag nu tvärnita och vika ut och lägga mig bakom Josen. Hur Niklas och Josen sen inte kör in i varandra fattar jag fortfarande inte!
(skulle betala pengar för att få det på film) Har förstått i efterhand att Niklas hade svårt att få stopp, tur iaf att det gick bra.
(Känns bra med formar till snart hela karossen i garaget
)
Helt plötsligt så låg jag trea med Josen framför och Niklas i ledartröjan. Resterande varv håller jag avståndet någorlunda till de två framför. Noterar att min bil detta rejs är långsamare än både Niklas och Josen var gång vi kommer ut på rakan(knepigt att farten skiljer mellan rejsen *huvudkli*) men de sista varven hade jag ett större
bekymmer att fokusera på. I första rejset kände jag att jag var kvickare än Dennis men nu jagade han mig som ett ilsket bi!
Vissa kurvor drog jag ifrån och vissa kurvor tog han in, det hela kändes ruggigt jämnt! Mina sena inbromsningar(ibland icke nödvändiga men jag tycker det är kul) gjorde att jag drog ifrån men min sämre utgångshastighet gjorde att han kom ifatt så pass bra att jag flera ggr tvingades positionera mig lite taktiskt för att inte tappa min tredjeplats innan NGK-krönet. Jag lyckades dock hålla Dennis bakom mig in i mål vilket kändes gott,
även tiden förbättrades om än marginellt till 1.12,1 .
Sammantaget en kanondag och ett superarrangemang av MGCC!
Själv är jag glad då jag fått ett kvitto på att jag lyckats med att utveckla både mig själv och bilen denna sommar till att faktiskt kunna tampas om pallplatser. Målet för nästa säsong är givet, så se upp!!