Page 1 of 4
Bankalas och 60-minutes på Kinnekulle den 18e juli 2008
Posted: Sat 21 Jun 2008, 17:59
by Svederud
Jag läste inbjudan och undrar:
För att köra 60-minutes så ska bilen vara enl. resp. klassreglemente i SBF:s regelverk.
Betyder det att det man inte behöver tagit ut någon vagnsbok för bilen i år?
Och om man slipper ha vagnsbok, har man då överseende med att huvudströmbrytare saknas?
Posted: Sat 21 Jun 2008, 21:57
by Niklas Falk
Det är där nånstans som bedömningen hamnar. Huvudbrytare är jättebra men inget vi kommer att granska.
Vagnbok behövs inte.
Posted: Sun 29 Jun 2008, 10:37
by Andreas E
Tänkte bara puffa för vårt bankalas den 18 juli. Det kommer vara väldigt mycket körtid för alla deltagare på en av de motorbanorna som passar miator bäst (av många ansedd som den roligaste miata-banan).
Dessutom blir det lagtävling (för er att vara med i eller följa som publik).
Alla medlemmar, oberoende av ambitionsnivå, erfarenhet och bil är varmt välkomna att kör på Kinnekulle ring 18/7. I hemsidans kalender finsn mera information både tävlingen och bankalaset.
Om ni inte redan anmält er gör ni det via hemsidan:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=traffanmalan
Observera att sista inbetalningsdag för bankalaset är den 8 juli och inbetalning är ett krav för att vara garantera plats på träffen.
/Andreas K
Posted: Thu 03 Jul 2008, 07:40
by Sven-Olof Börjesson
Läser på inbjudan om klasserna.......om man anmäler sig i lagom-passet får man inte köra i lugna passet då oxå, eller gäller bara lagom passet då?
/Sven-Olof
Posted: Thu 03 Jul 2008, 10:44
by Niklas Falk
Sven-Olof Börjesson wrote:Läser på inbjudan om klasserna.......om man anmäler sig i lagom-passet får man inte köra i lugna passet då oxå, eller gäller bara lagom passet då?
Grundtanken är tre rullande pass där man kör i endast ett. Men det går att byta pass under dagen.
Det är ju asfaltstiden man betalar för i princip.
Posted: Sun 06 Jul 2008, 11:46
by Peter Ennerfelt
PR-licens = Prova på licens?
Posted: Sun 06 Jul 2008, 11:51
by Andreas E
Peter Ennerfelt wrote:PR-licens = Prova på licens?
Helt rätt. PR betyder Prova på licens som ger samma försäkringsskydd som vanlig SBF förarlicens.
/Andreas K
Posted: Mon 07 Jul 2008, 21:20
by Crazy Ivan
Vad innebär besiktning i detta fall??
(Alltså, är det något speciellt med bilen jag måste tänka på förutom det uppenbara: däck med mönster, fräscha bromsar/vätska, inga läkage m.m.)
Posted: Mon 07 Jul 2008, 21:23
by Crazy Ivan
Andreas K wrote:Peter Ennerfelt wrote:PR-licens = Prova på licens?
Helt rätt. PR betyder Prova på licens som ger samma försäkringsskydd som vanlig SBF förarlicens.
/Andreas K
"Prova på licens" är alltså mer att se som en försäkring......??
Vad innrebär den i praktiken?
Hur går det till att få den? Ta till vänster i kassan och betala????
Posted: Mon 07 Jul 2008, 21:33
by Andreas E
Crazy Ivan wrote:Andreas K wrote:Peter Ennerfelt wrote:PR-licens = Prova på licens?
Helt rätt. PR betyder Prova på licens som ger samma försäkringsskydd som vanlig SBF förarlicens.
/Andreas K
"Prova på licens" är alltså mer att se som en försäkring......??
Vad innebär den i praktiken?
Hur går det till att få den? Ta till vänster i kassan och betala????
För att få köra krävs att man uppvisar förarlicens (SBF racing) eller att man löser PR-licens. Kontakta någon av oss som arrangerar det i samband med besiktningen så får du fylla i en SBF-blankett och betala (100 kr kostar det).
/Andreas K
Posted: Mon 07 Jul 2008, 21:37
by Andreas E
Crazy Ivan wrote:Vad innebär besiktning i detta fall??
(Alltså, är det något speciellt med bilen jag måste tänka på förutom det uppenbara: däck med mönster, fräscha bromsar/vätska, inga läkage m.m.)
Det uppenbara räcker gott. Var speciellt noga med att kolla att inga lösa föremål finns i bilen och att allt sitter fast. Det är lätt hänt att missa något (vet av personlig erfarenhet efter Kjula förra året då jag hade ett bilbatteri som hoppade runt i bagaget under konbanekörning
).
/Andreas K
Posted: Mon 07 Jul 2008, 21:49
by Niklas Falk
Teknikern meddelade i söndags att testare för bromsvätska nu finns att tillgå. Testning kommer att ske under besiktning men eftersom vi inte gått ut med det hårt så är det mest en informationspunkt.
Med mindre bra bromsvätska gäller det att vara på sin vakt och inte köra alltför många varv (nu finns det bilar som värmer bromsar mer än Miatorna iofs).
Posted: Mon 07 Jul 2008, 21:50
by Crazy Ivan
Tack Andreas!
Lite mer kött på benen.....
(Skall ställa hjulvinklarna imorgon och byta bromsslangar och vätska i nästa vecka sen så skall den blåe vara klar för "lagom-race".....
)
Posted: Wed 09 Jul 2008, 16:51
by Joakim Winkler
Nu har jag också anmält mig och betalt in, hoppas det inte gör något att det blev lite för sent.
Har bara kört på Kullen en gång innan och det var min bandebut så det ska bli ett kärt återseende.
Posted: Wed 09 Jul 2008, 17:24
by Mattias Stahre
Lite sent för mig och farsan också med nu är bostad och betalning klart!
Posted: Wed 09 Jul 2008, 18:03
by Fredrik Henriksson
Pröjsat jag med, bankgiro så det syns imorgon...
Posted: Wed 09 Jul 2008, 19:27
by Peter Sandström
Fick lite omplanering nästa vecka, så jag har också anmält mej lite sent.. Går det så går det...
(Det gick...
..)
Har ju en bit att åka så jag åker upp på Torsdagen! Nån mer som har tänkt att övernatta i krokarna? (Blir nog Skara för min del, eller Götene om hotellet är ok där?)
Posted: Wed 09 Jul 2008, 20:10
by Niklas Falk
Peter Sandström wrote:eller Götene om hotellet är ok där?)
Det är absolut inget fel på Postiljonen (man får bara inte ha 70-talsfobi)
Posted: Wed 09 Jul 2008, 20:17
by Peter Sandström
Niklas Falk wrote:Peter Sandström wrote:eller Götene om hotellet är ok där?)
Det är absolut inget fel på Postiljonen (man får bara inte ha 70-talsfobi)
Får kolla upp det. Ska ju bara sova några timmar...
Posted: Wed 09 Jul 2008, 21:17
by Peter Sandström
Hur är Kinnekulle mot bromsar och däck?
Det blir till att pussla om mina R888. Har några lösa halvslitna liggandes och mina framdäck var inget vidare mönster kvar på såg jag just nu... Är väl inte mycket gummi kvar på dessa när mönstret har försvunnit! (i innerkanterna, ca 30-35 mm brett saknar mönster helt!)
Ska köra slut på dessa då nya är på G! Eller ska man satsa på RA-1/17tums kanske? (sitter på nu) Kullen är väl ganska snabb och slät?
Posted: Wed 09 Jul 2008, 21:31
by Niklas Falk
Peter Sandström wrote:Hur är Kinnekulle mot bromsar och däck?
Snäll mot bromsar men skoningslös mot vänster fram.
Posted: Wed 09 Jul 2008, 21:31
by Mats Lundin
Peter Sandström wrote:
Har ju en bit att åka så jag åker upp på Torsdagen! Nån mer som har tänkt att övernatta i krokarna? (Blir nog Skara för min del, eller Götene om hotellet är ok där?)
Vi är några stycken från Stockholm som bokat in oss på Postiljonen. Åker sen eftermiddag och nere 7-8 kanske, bör hinna någon öl i baren innan vi sussar. Häng på.
M.
Posted: Wed 09 Jul 2008, 21:33
by Peter Sandström
Mats Lundin wrote:Peter Sandström wrote:
Har ju en bit att åka så jag åker upp på Torsdagen! Nån mer som har tänkt att övernatta i krokarna? (Blir nog Skara för min del, eller Götene om hotellet är ok där?)
Vi är några stycken från Stockholm som bokat in oss på Postiljonen. Åker sen eftermiddag och nere 7-8 kanske, bör hinna någon öl i baren innan vi sussar. Häng på.
M.
Bokar i morgon...
EDIT: Bokade nu istället...
Posted: Wed 09 Jul 2008, 21:34
by Joakim Winkler
Jag kommer nog också att boka in mig på Postiljonen, om det nu inte är fullt redan.
Peter, ska vi samköra upp på torsdagen?
Posted: Wed 09 Jul 2008, 21:34
by Niklas Falk
Mats Lundin wrote: bör hinna någon öl i baren innan vi sussar. Häng på.
Eh, andra Pizzerian norrut längs gatan är rätt ok. Den första tar man inte av nån anledning.
Annars är affären öppen till 21 har jag för mig och samlingsrummet på Postiljonen har hört mycket snack förr