Page 1 of 2
2008-05-17 Björkvik Ring (eftersnack och resultat)
Posted: Sun 18 May 2008, 13:08
by Andreas E
Tack alla som kom och gjorde förarövningen på Björkvik så lyckad trots det för ovanlighetens skull dåliga vädret.Hoppas ni hade det lika roligt som vi som arrangerade.
Bifogat är resultatet från A-sprinten vi körde. Snabbast runt konerna var (som vanligt) Per Hammarsjö men då han inte hade helt koll på bilens placering alla gånger och välte några koner (eller snurrade) blev det Mattias Stahre som segrade.
Ni som inte fick lika bra tider kan alltid hänvisa till väglaget som skiftade myckat under eftermiddagen (från dyblött till halvtorrt och tillbaka till dyblött).
Hoppas vi ses igen vid nästa träff som MX-5 Racing Club anordnar.
/Andreas K
PS. Om ni har förslag till förbättringar/förändringar är vi tacksamma för all feedback vi kan få. Ett av klubbens huvudmål är ju att ordna så bra förarövningar/bankörning som möjligt för er medlemmar.
Posted: Sun 18 May 2008, 15:11
by Crazy Ivan
Verkar ju ha varit en spännande upplevelse........mycket snabba byten till regndäck va!
Hur blev rundbanan?
Var det snurrningar och bredsladd där oxå?
Posted: Sun 18 May 2008, 15:59
by Erik Bohman
Ett stort tack från Mjölby! Mkt bra genomfört arrangemang och skojig bilåkning trots det vädret som sörmland bjöd på.
Hoppas vi syns snart igen!
/ Erik Bohman
Ps Pappa hälsar och tackar för en kanondag!
Posted: Sun 18 May 2008, 16:15
by Svederud
Tack till er som arrangerade.
Blev en bra dag trots vädret.
Det finns inget dåligt underlag bara dåliga däck.
Eller vad ska man säga?
Edit 080519:
Första
Filmen från rundbanan. Bättre kvalite denna gång.
Edit:
Andra
Filmen blev lite bättre
Posted: Sun 18 May 2008, 20:12
by Peter Sandström
Det var första gången jag körde den riktiga A-sprinten och tyckte om rytmen i banan! Hann bara med 2 repor med tid, och jag skulle tro att det går att kapa 2-3 sekunder till för min del, neråt låga 53s om allt stämmer med några rundor till i ryggen och lite torrare asfalt.
Rundbanan var trots sin korthet väldigt kul. Hann faktiskt peta i sexan nån gång på långa rakan, vilket innebar ca 160 km/h när det var någorlunda torrt och däck och bromsar fått lite värme.. Lite läbbigt i dock i långa vänstern där utrymme för avåkning saknades....
Nån som filmade utifrån eller tog kort? Stod nån med kamera i bortre delen av banan!
Posted: Sun 18 May 2008, 21:29
by Mats Lundin
Svederud wrote:Tack till er som arrangerade.
Blev en bra dag trots vädret.
Det finns inget dåligt underlag bara dåliga däck.
Eller vad ska man säga?
Film från rundbanan. Kvaliten blev lite dålig (vet inte hur jag ska komprimera DV filmen på vettigt sätt)
Edit:
Den här
Filmen andra blev lite bättre
Tack för filmen.
Kul att få se sig själv på bild (det är jag som ligger framför dig på slutet av filmen).
Roligt att många är nöjda med träffen på Björkvik. Vi i MX-5 Racing Club tyckte det var roligt att arrangera och vi fick mycket hjälp av alla er som var på plats, med flaggvakter, sopkörning, kon- och däckinsamling, etc.
Roligt också att ingen skadade sig själva eller bilen i körningen - vi klurade en del innan vi blev nöjda med rundbanan, och jag tycker själv att det blev en rolig och omväxlande bana. Att kopplingen gick åt pipan för Kim och Staffan är olyckligt, men de fick bra hjälp att ta bilen till verkstad.
Hoppas vi ses den 18 juli på Kinnekulle, då MX-5 Racing Club arrangerar nästa träff.
M.
Posted: Sun 18 May 2008, 21:39
by Berleen
Jag tyckte att rundbana var det roligast jag har provat.
Det var en bra åktur Mats
Önskat jag kunde har kört mer på den.
Tack alla som hjälpte mig ur "skogs parkeringen"
Posted: Sun 18 May 2008, 21:48
by Crazy Ivan
Berleen wrote:Jag tyckte att rundbana var det roligast jag har provat.
Det var en bra åktur Mats
Önskat jag kunde har kört mer på den.
Tack alla som hjälpte mig ur "skogs parkeringen"
Rundbana är skitkul - tyckte det var hemskt tråktigt att jag inte kunde komma ifrån. Men det blir väl fler tillfällen.
Kanske passar bättre med en Subaro FORESTER 2.5 Turbo nästa gång för dig Berleen ?
Posted: Mon 19 May 2008, 09:24
by kroegarn
Bandragningen var en riktig höjdare... men "avåkningszonerna" gjorde att det kändes som man testade sitt mod mer än bilen och körkunskaperna
.
Egentligen var det väl tur med regnet för annars hade mina däck förmodligen tagit slut tidigare än vad jag önskat. Nu blev det perfekt tajmat med tre st nere på corden (stavn?), så det var maximerat utnyttjande av däcken (även om fästet blev lite lidande när det blev så mkt vatten
)
Jag gillar verkligen blandningen med möjlighet att köra konbana på tid och köra runt en bana vid samma tillfälle.... ett tag sedan jag var på Kinnekulle, men jag misstänker att det inte blir lika lätt att få till där?
Tackar för arrangemanget och det jobb ni lägger ner!
Posted: Mon 19 May 2008, 09:51
by Peter Ennerfelt
Rundbanan tyckte jag var jättebra, bra arrangemang. Jag är ju nybörjare i omodifierad bil med vanliga däck och då var det inget nackdel att det regnade ibland. Fick man träna lite regnkörning.
Filmen tycker jag blev riktigt bra, undrar om det inte är min gröna som blir omkörd i slutet. (Man ska ju ta det lite lungt i slutet så att bilen svalnar har jag lärt mig).
Posted: Mon 19 May 2008, 10:09
by Per-Arne Andersson
Tack Andreas för att jag fick åka med! Man har mycket att lära.
Posted: Mon 19 May 2008, 10:43
by Svederud
Jag är nyfiken vem den röda NA:n är 3min in i andra filmen.
Den som tappar en svart plastbit efter böjen vid start/stopp.
Någon som saknade någon del efter helgen
Posted: Mon 19 May 2008, 16:41
by Pia B
Tack alla ni entusiastiska som gjorde en, som vanligt, mycket välarrangerad banövning ! Jag glömde tacka er ordentligt innan jag åkte tillbaks till hotellet
visst är det så att om man inte snurrar har man inte försökt ordentligt, eller...
Fundering/Förslag
På såna här allmänna träffar där mycket folk från "vanliga" Miataklubben är med tror jag det skulle behövas ett "Tjejpass" om man vill att fler damer ska våga prova på. Jag har många ggr fått frågan hur jag vågar ge mig ut bland alla rejsgalna killar av tjejer som gärna provat men inte riktigt vågat. Man kanske inte får så många fler medlemmar i racingklubben men man ger fler möjlighet till en spännande upplevelse.
Posted: Mon 19 May 2008, 17:17
by hdzon
Svederud wrote:Jag är nyfiken vem den röda NA:n är 3min in i andra filmen.
Den som tappar en svart plastbit efter böjen vid start/stopp.
Någon som saknade någon del efter helgen
Ser du inte regnummret på originalfilmen?
Ser lite ut som min bil men jag kan inte se att jag saknar nått på den.
Posted: Mon 19 May 2008, 17:43
by Peter Ennerfelt
Svederud wrote:Jag är nyfiken vem den röda NA:n är 3min in i andra filmen.
Den som tappar en svart plastbit efter böjen vid start/stopp.
Någon som saknade någon del efter helgen
Är det inte M Lundin?
Finns det två olika filmer? Jag trodde att film 2 bara var en bildförbättring av film 1 och då det är segt i min dator har jag inte tittat på film 1
Posted: Mon 19 May 2008, 17:46
by Mattias Stahre
Grymt kul var det!!!
Synd att det skulle regna så, men det bidrog ju ändå till lite rolig regnkörning.
Monterade en kamera i bilen som filmade när jag, farsan och Per körde i A-Sprinten med den lilla blå som, Ja, är orginal
http://www.youtube.com/watch?v=A9SOOSD2lN8
Posted: Mon 19 May 2008, 19:53
by Svederud
hdzon wrote:Svederud wrote:Jag är nyfiken vem den röda NA:n är 3min in i andra filmen.
Den som tappar en svart plastbit efter böjen vid start/stopp.
Någon som saknade någon del efter helgen
Ser du inte regnummret på originalfilmen?
Ser lite ut som min bil men jag kan inte se att jag saknar nått på den.
Man ser inte regnr, focus hamnar mer på framrutan pga regnet
(autofocus). Liten skylt gör inte saken enklare
Peter Ennerfelt wrote:Är det inte M Lundin?
Finns det två olika filmer? Jag trodde att film 2 bara var en bildförbättring av film 1 och då det är segt i min dator har jag inte tittat på film 1
Lundin har en gul pil bak till bogseröglan.
Det är två filmer, den första var lite sämre kvalite på men jag har fixad till den.
Posted: Mon 19 May 2008, 21:52
by Peter Ennerfelt
Får kolla på film 1 oxå.Trodde du menade bilen med gula pilen
Bra placering av kameran för man ser banan bra, skulle haft en filmkamera vid flaggvakten oxå.Testade med telefon men det blev inget.
Posted: Mon 19 May 2008, 23:03
by Mats Lundin
Svederud wrote:Jag är nyfiken vem den röda NA:n är 3min in i andra filmen.
Den som tappar en svart plastbit efter böjen vid start/stopp.
Någon som saknade någon del efter helgen
Vaket att se den plastbiten lossna där i filmen. Men det är inte min bil, jag har som sagts en gul pil baktill och vita fälgar, men kan inte heller känna igen bilen.
Hans titta på fälgarna, de syns tydligt just i vändningen innan plastbiten lossnar.
Kanske kan det var så att det röda bilen bara kör på plastbiten, att den låg där från framförvarande bil, eller...?
M.
Posted: Tue 20 May 2008, 07:13
by Andreas E
Den svarta plastbiten hade en form som starkt påminde om höljet runt dimljuset bak på en NA (med kanter som hade smält). Jag tittade runt i depån om det var någon som saknade höljet men kunde inte hitta någon.
Någon som upptäckt att bilen blivit "lättare i baken" efter helgen?
/Andreas K
Posted: Tue 20 May 2008, 07:48
by hdzon
Mats Lundin wrote:Svederud wrote:Jag är nyfiken vem den röda NA:n är 3min in i andra filmen.
Den som tappar en svart plastbit efter böjen vid start/stopp.
Någon som saknade någon del efter helgen
Hans titta på fälgarna, de syns tydligt just i vändningen innan plastbiten lossnar.
Kanske kan det var så att det röda bilen bara kör på plastbiten, att den låg där från framförvarande bil, eller...?
M.
Svederud och jag har nog konstaterat att det är min bil som är framför när plastbiten dyker upp. jag skall ta och få upp bilen på tvåpelarlyften någon kväll för att kolla lite mera.
Posted: Tue 20 May 2008, 09:17
by Andreas E
Pia B wrote:Tack alla ni entusiastiska som gjorde en, som vanligt, mycket välarrangerad banövning ! Jag glömde tacka er ordentligt innan jag åkte tillbaks till hotellet
visst är det så att om man inte snurrar har man inte försökt ordentligt, eller...
Fundering/Förslag
På såna här allmänna träffar där mycket folk från "vanliga" Miataklubben är med tror jag det skulle behövas ett "Tjejpass" om man vill att fler damer ska våga prova på. Jag har många ggr fått frågan hur jag vågar ge mig ut bland alla rejsgalna killar av tjejer som gärna provat men inte riktigt vågat. Man kanske inte får så många fler medlemmar i racingklubben men man ger fler möjlighet till en spännande upplevelse.
Vi ska ta fram ett förslag på upplägg till förarövningar för att locka fler tjejer att köra. Har du lust att vara bollplank för detta, Pia, så att det blir bra och lockar så många som möjligt?
/Andreas K
Posted: Tue 20 May 2008, 11:11
by Pia B
Andreas K wrote:Vi ska ta fram ett förslag på upplägg till förarövningar för att locka fler tjejer att köra. Har du lust att vara bollplank för detta, Pia, så att det blir bra och lockar så många som möjligt?
/Andreas K
Visst, jag kan bollplanka om det behövs.
Posted: Tue 20 May 2008, 11:12
by Pia B
Jag är visst inte så händig på det här... hur får man en sån där blå ruta runt när man klistrar in nån annans text ?!?
Posted: Tue 20 May 2008, 11:19
by hdzon
Pia B wrote:Jag är visst inte så händig på det här... hur får man en sån där blå ruta runt när man klistrar in nån annans text ?!?
Enklast är att trycka på "quote" knappen.
Jag snyggade till ditt inlägg ovan.