Page 1 of 1

Falkenberg 14/5 kvällsträning

Posted: Sun 11 May 2008, 21:40
by Josen
Falkenbergs motorklubb kör en av sin få träningskvällar på onsdag.

http://www.falkenbergsmotorklubb.nu/

Själv hinner jag nog inte men kan ju vara bra för lite shakedown tester. Vore kul och se förare från Skåne lämna trygga Sturup/Knutan någon gång 8)

Re: Falkenberg 14/5 kvällsträning

Posted: Mon 12 May 2008, 15:38
by Dennis Kullman
Josen wrote:Falkenbergs motorklubb kör en av sin få träningskvällar på onsdag.

http://www.falkenbergsmotorklubb.nu/

Själv hinner jag nog inte men kan ju vara bra för lite shakedown tester. Vore kul och se förare från Skåne lämna trygga Sturup/Knutan någon gång 8)
Falkenberg är kul; kanske skulle bränna av det sista på mina Yoko? Det är väl iofs träning även på Knutan och där hoppas jag ju på lite förbättring m h a diffbromsen...
Å andra sidan har jag fortfarande en illavarslande känsla av att bakvagnen bör av igen och bultarna till diffen bytas. :?

Posted: Mon 12 May 2008, 16:49
by Fredrik Henriksson
Försökte ringa kansliet men ingen svarade... Är det bara åka dit? Måste man vara där exakt 17:00? Krävs vagnbok?

Posted: Mon 12 May 2008, 17:01
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Försökte ringa kansliet men ingen svarade... Är det bara åka dit? Måste man vara där exakt 17:00? Krävs vagnbok?
Jag skulle av princip vara där en bit innan, men det beror lite på hur de gör med inreggning, besiktning etc. Jag minns inte så noga (det kan vara så enkelt som att anmäla sig, betala och sen är det fritt fram att ställa sig i kö (dvs du förväntas veta hur du sköter dig)).
Kansliet är inte bemannat hela tiden så det är bara att maila eller försöka igen.
Vagnboksliknande brukar räcka, se till att ha bogseröglor. Det känns ganska snopet att hindra alla andra att köra under en längre tid om det inte finns nåt att binda bogsertampen i när du sitter fast i chikanen. Kommer anledningen fram blir du inte poppis i depån.
Cabba ner och binda i bågen går ju om du inte kör med fastskruvad HT.

Posted: Mon 12 May 2008, 17:49
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Försökte ringa kansliet men ingen svarade... Är det bara åka dit? Måste man vara där exakt 17:00? Krävs vagnbok?
Jag skulle av princip vara där en bit innan, men det beror lite på hur de gör med inreggning, besiktning etc. Jag minns inte så noga (det kan vara så enkelt som att anmäla sig, betala och sen är det fritt fram att ställa sig i kö (dvs du förväntas veta hur du sköter dig)).
Kansliet är inte bemannat hela tiden så det är bara att maila eller försöka igen.
Vagnboksliknande brukar räcka, se till att ha bogseröglor. Det känns ganska snopet att hindra alla andra att köra under en längre tid om det inte finns nåt att binda bogsertampen i när du sitter fast i chikanen. Kommer anledningen fram blir du inte poppis i depån.
Cabba ner och binda i bågen går ju om du inte kör med fastskruvad HT.
Lite svårt att komma loss från jobbet så tidigt, får prova att ringa kansliet med jämna mellanrum som du säger...

Posted: Wed 14 May 2008, 22:08
by Fredrik Henriksson
Var som enda Miata på Falkenberg och körde ikväll. Fy fasen va kul!! :D

Kom lite sent pga av jobbet så det blev bara 2 pass för mig, eller inte ens det då jag fick bara kunde köra en kvart första passet pga för hög motortemp. Andra passet höll jag nogrannare koll på tempen och gick in och "vilade" 5 min för att sedan gå ut några varv till.

Lägger mina tider från performanceboxen nedan. Med en helt ny setup och oerfaren förare blev det ett antal "Kalle Anka tider", särskilt de första varven. :lol: De sämre "59"tiderna på pass två berodde på att man fick släppa förbi porschar och supersevens... :( Kände att jag stadigt förbättrade mig och hade jag bara fått köra köra några pass till är jag ganska säker på att jag kapat en hel del till. :P Det gorde gott att reflektera kring vad man gjort fel och ta lite tips från andra mellan d två passen... :) Bara hoppas på att man får några var på Kullen innan själva tävlingen drar igång...


Lap Lap Time Split Split Time
02 1 --'--.-"
02 2 --'--.-"
02 3 --'--.-"
02 4 --'--.-"
02 5 --'--.-"
02 6 --'--.-"
02 1'02.4"
03 1 --'--.-"
03 2 --'--.-"
03 3 --'--.-"
03 4 --'--.-"
03 5 --'--.-"
03 6 --'--.-"
03 1'04.0"
04 1 --'--.-"
04 2 --'--.-"
04 3 --'--.-"
04 4 --'--.-"
04 5 --'--.-"
04 6 --'--.-"
04 1'03.9"
05 1 --'--.-"
05 2 --'--.-"
05 3 --'--.-"
05 4 --'--.-"
05 5 --'--.-"
05 6 --'--.-"
05 1'03.1"
06 1 --'--.-"
06 2 --'--.-"
06 3 --'--.-"
06 4 --'--.-"
06 5 --'--.-"
06 6 --'--.-"
06 1'00.8"
07 1 --'--.-"
07 2 --'--.-"
07 3 --'--.-"
07 4 --'--.-"
07 5 --'--.-"
07 6 --'--.-"
07 1'00.6"
08 1 --'--.-"
08 2 --'--.-"
08 3 --'--.-"
08 4 --'--.-"
08 5 --'--.-"
08 6 --'--.-"
08 1'00.2"
09 1 --'--.-"
09 2 --'--.-"
09 3 --'--.-"
09 4 --'--.-"
09 5 --'--.-"
09 6 --'--.-"
09 1'03.8"
10 1 --'--.-"
10 2 --'--.-"
10 3 --'--.-"
10 4 --'--.-"
10 5 --'--.-"
10 6 --'--.-"
10 0'59.7"
11 1 --'--.-"
11 2 --'--.-"
11 3 --'--.-"
11 4 --'--.-"
11 5 --'--.-"
11 6 --'--.-"
11 0'59.7"
12 1 --'--.-"
12 2 --'--.-"
12 3 --'--.-"
12 4 --'--.-"
12 5 --'--.-"
12 6 --'--.-"
12 0'59.6"
13 1 --'--.-"
13 2 --'--.-"
13 3 --'--.-"
13 4 --'--.-"
13 5 --'--.-"
13 6 --'--.-"
13 1'00.7"
14 1 --'--.-"
14 2 --'--.-"
14 3 --'--.-"
14 4 --'--.-"
14 5 --'--.-"
14 6 --'--.-"
14 1'30.1"
15 1 --'--.-"
15 2 --'--.-"
15 3 --'--.-"
15 4 --'--.-"
15 5 --'--.-"
15 6 --'--.-"
15 45'23.3"
16 1 --'--.-"
16 2 --'--.-"
16 3 --'--.-"
16 4 --'--.-"
16 5 --'--.-"
16 6 --'--.-"
16 0'59.9"
17 1 --'--.-"
17 2 --'--.-"
17 3 --'--.-"
17 4 --'--.-"
17 5 --'--.-"
17 6 --'--.-"
17 0'58.6"
18 1 --'--.-"
18 2 --'--.-"
18 3 --'--.-"
18 4 --'--.-"
18 5 --'--.-"
18 6 --'--.-"
18 0'57.8"
19 1 --'--.-"
19 2 --'--.-"
19 3 --'--.-"
19 4 --'--.-"
19 5 --'--.-"
19 6 --'--.-"
19 0'57.6"
20 1 --'--.-"
20 2 --'--.-"
20 3 --'--.-"
20 4 --'--.-"
20 5 --'--.-"
20 6 --'--.-"
20 0'59.3"
21 1 --'--.-"
21 2 --'--.-"
21 3 --'--.-"
21 4 --'--.-"
21 5 --'--.-"
21 6 --'--.-"
21 0'59.5"
22 1 --'--.-"
22 2 --'--.-"
22 3 --'--.-"
22 4 --'--.-"
22 5 --'--.-"
22 6 --'--.-"
22 1'22.4"
23 1 --'--.-"
23 2 --'--.-"
23 3 --'--.-"
23 4 --'--.-"
23 5 --'--.-"
23 6 --'--.-"
23 4'46.0"
24 1 --'--.-"
24 2 --'--.-"
24 3 --'--.-"
24 4 --'--.-"
24 5 --'--.-"
24 6 --'--.-"
24 0'58.6"
25 1 --'--.-"
25 2 --'--.-"
25 3 --'--.-"
25 4 --'--.-"
25 5 --'--.-"
25 6 --'--.-"
25 0'57.7"
26 1 --'--.-"
26 2 --'--.-"
26 3 --'--.-"
26 4 --'--.-"
26 5 --'--.-"
26 6 --'--.-"

Posted: Wed 14 May 2008, 22:14
by Josen
Bra - hur kändes bilen/balansen ?
Många där och åkte ?

/Joachim

Posted: Wed 14 May 2008, 22:18
by Fredrik Henriksson
Jo, snurrade också på sista varvet! :oops: Kände att jag fegat lite varje gång i s-kurvan efter start och målrakan och bestämde mig för att vara tuffare och våga testa gränsen, men passerade visst gränsen... :roll:
Bara en lätt "kontrollerad" snurr på asfalten så d var bara åka vidare med stukat självförtoende... :oops: :roll:

Posted: Wed 14 May 2008, 22:26
by Josen
Fredrik Henriksson wrote:Jo, snurrade också på sista varvet! :oops: Kände att jag fegat lite varje gång i s-kurvan efter start och målrakan och bestämde mig för att vara tuffare och våga testa gränsen, men passerade visst gränsen... :roll:
Bara en lätt "kontrollerad" snurr på asfalten så d var bara åka vidare med stukat självförtoende... :oops: :roll:
Welcome to the club ;)

Posted: Wed 14 May 2008, 22:37
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:Bra - hur kändes bilen/balansen ?
Många där och åkte ?

/Joachim
Bilen styr in ganska bra i kurvorna när jag trycker på, men den blir något understyrd i hög fart i större kurvor (som den vid trädungen, kurva 4) Baken känns något "slängig" när man gör snabb vänster/höger gir. Men sett till det stora hela kändes bilen bra, jag har ju tid på mig att justera. :) Ska prova att skruva åt dämparna fram ett par snäpp och ev lossa dem lite i bak för att försöka få bukt med kränget vid kraftigt girande. Ev höjer jag bilen något fram också fall understyrningen blir ett problem på kullen...

Det var inte överhopat med folk. Det kördes ju MC och formel också, men i "täckt bil" var vi kanske drygt tiotalet...

Posted: Wed 14 May 2008, 22:40
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Jo, snurrade också på sista varvet! :oops: Kände att jag fegat lite varje gång i s-kurvan efter start och målrakan och bestämde mig för att vara tuffare och våga testa gränsen, men passerade visst gränsen... :roll:
Bara en lätt "kontrollerad" snurr på asfalten så d var bara åka vidare med stukat självförtoende... :oops: :roll:
Welcome to the club ;)
Snyggt! :lol: Den hade jag ramat in.. 8)

Posted: Thu 15 May 2008, 07:32
by Dennis Kullman
Fredrik Henriksson wrote:Bilen styr in ganska bra i kurvorna när jag trycker på, men den blir något understyrd i hög fart i större kurvor (som den vid trädungen, kurva 4) Baken känns något "slängig" när man gör snabb vänster/höger gir. Men sett till det stora hela kändes bilen bra, jag har ju tid på mig att justera. :) Ska prova att skruva åt dämparna fram ett par snäpp och ev lossa dem lite i bak för att försöka få bukt med kränget vid kraftigt girande. Ev höjer jag bilen något fram också fall understyrningen blir ett problem på kullen...
Kul, nu ångrar jag lite att jag inte åkte dit. :D
Dina intryck av bilen låter lite motsägande, men om jag fattar rätt så är den understyrd nere i dalen? Där brukar bilen vilja gå vart man vill eftersom det finns mycket grepp; går du för långt till höger i ingången?
Det gäller att hålla kvar ratten i ett och samma grepp tills du kommit över krönet och ska svänga vänster.

Posted: Thu 15 May 2008, 18:23
by Fredrik Henriksson
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Bilen styr in ganska bra i kurvorna när jag trycker på, men den blir något understyrd i hög fart i större kurvor (som den vid trädungen, kurva 4) Baken känns något "slängig" när man gör snabb vänster/höger gir. Men sett till det stora hela kändes bilen bra, jag har ju tid på mig att justera. :) Ska prova att skruva åt dämparna fram ett par snäpp och ev lossa dem lite i bak för att försöka få bukt med kränget vid kraftigt girande. Ev höjer jag bilen något fram också fall understyrningen blir ett problem på kullen...
Kul, nu ångrar jag lite att jag inte åkte dit. :D
Dina intryck av bilen låter lite motsägande, men om jag fattar rätt så är den understyrd nere i dalen? Där brukar bilen vilja gå vart man vill eftersom det finns mycket grepp; går du för långt till höger i ingången?
Det gäller att hålla kvar ratten i ett och samma grepp tills du kommit över krönet och ska svänga vänster.
Yepp, synd att du inte kom, hade varit kul att få följa spårval från en mer rutinerad också. :)

Jo jag tog den kurvan ganska snävt, vilket kanske är lite fel, tänkte kortaste vägen. Höll mer till vänster de första varven för att skära mer rakt i kurvan men det kändes om det gick långsammare, gjorde ju bättre tider sen oxå...
Föstår att du tycker det låter motsägelsefullt. Den borde ju inte bli understyrd i skarpare högfartskurvor när den styr in bra i kurvor så fort farten är något lägre. Här är min kvasiteori...
Bilen är ganska låg ställd fram med camber 2,5 & toe out+1. Kanske ligger camber och toe ganska rätt vilket gör att bilen känns bra i kurvorna fram till det blir ordentlig fart då den felaktiga länkarmsvinkeln orsakar understyrning pga av för lågt ställd bil... *huvudkli*

Hoppas att bilen gick varm för att jag inte orkat skruva på plastgrunkan mellan kyl och frambalk. Mitt hemmagjorda ex-kärl funkar iaf... :)

Posted: Thu 15 May 2008, 18:30
by Dennis Kullman
Fredrik Henriksson wrote:Hoppas att bilen gick varm för att jag inte orkat skruva på plastgrunkan mellan kyl och frambalk.
Kan nog bidra. Min bil går alltid varm när det är varmt ute; jag får ha full värme på och full fläkt...

Posted: Thu 15 May 2008, 18:34
by Fredrik Henriksson
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Hoppas att bilen gick varm för att jag inte orkat skruva på plastgrunkan mellan kyl och frambalk.
Kan nog bidra. Min bil går alltid varm när det är varmt ute; jag får ha full värme på och full fläkt...
Aj, finns det nåt man kan göra? Som inte kostar multum? Nåt begagnat större kyl som passar? (Kanske bryter mot reglemente?)

Posted: Thu 15 May 2008, 19:19
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Aj, finns det nåt man kan göra? Som inte kostar multum? Nåt begagnat större kyl som passar? (Kanske bryter mot reglemente?)
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ProdID=106
"Coolant Reroute", köpa färdigt eller pyssla själv.
Det hela handlar om att placera termostaten och flödet till kylaren på den designade sidan vid torpeden (där den sitter på 323orna) istället för längst fram.
Som det är nu så är det kylvattenflödet igenom värmepaket och ev. oljekyl/värmare som kyler de bakre cylindrarna.

Men rent generellt kan nog en färsk vattenpump och en ny kylare (med mindre guck i) göra susen. Se även till att luften som kommer in igenom munnen verkligen går igenom kylaren och inte runt den (plasten under hjälper även den till att guida luften rätt).

Min går aldrig varm (enligt den extremt dämpade originalmätaren iofs), än så länge...

Edit: En ganska fullmatad tråd om det http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=261947

Posted: Thu 15 May 2008, 19:48
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Aj, finns det nåt man kan göra? Som inte kostar multum? Nåt begagnat större kyl som passar? (Kanske bryter mot reglemente?)
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ProdID=106
"Coolant Reroute", köpa färdigt eller pyssla själv.
Det hela handlar om att placera termostaten och flödet till kylaren på den designade sidan vid torpeden (där den sitter på 323orna) istället för längst fram.
Som det är nu så är det kylvattenflödet igenom värmepaket och ev. oljekyl/värmare som kyler de bakre cylindrarna.

Men rent generellt kan nog en färsk vattenpump och en ny kylare (med mindre guck i) göra susen. Se även till att luften som kommer in igenom munnen verkligen går igenom kylaren och inte runt den (plasten under hjälper även den till att guida luften rätt).
Även ett igenguckat värmepaket borde innebära problem med original lösning. Dvs att koppla förbi det kan vara en enkel förbättring om man misstänker problem (som diagnos, defroster är bra att ha när det regnar).

Min går aldrig varm (enligt den extremt dämpade originalmätaren iofs), än så länge...
Tack för tipsen! :) Ska prova att köra med plasten på i Götene. Rydqvist borde ju haft samma problem kan tyckas, så jag misstänker/hoppas att det är det. Funkar inte d får jag nog testa något av tipsen ovan...