Page 1 of 3
Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Sun 23 May 2010, 21:58
by Fredrik Henriksson
Funderar på om jag skall köra Mantorp. Gör jag det så lurar jag på att köra kval och race.1 på mina 205:or, men testa mina 225:or under race.2.
Mantorp är en perfekt bana att testa skillnaden på då den har en lång raka som visar rullmotstånd och skillnad i riktigt hög toppfart. Att racen går så tätt ökar sannlikheten för någorlunda lika förhållanden.
Frågan är hur man gör med vagndeklartionen om man kör 2 däcksbredder samma helg?
Nej, ni behöver inte vara oroliga. Jag kör SSM på 205 fast det innebär att jag måste köpa nya däck...
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Sun 23 May 2010, 23:11
by Niklas Falk
Kom och kör, du har rattat för lite i år.
225orna måste ju slitas ut innan de blir för gamla
Det finns väl inget bättre sätt att fira Nationaldagen?
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Mon 24 May 2010, 00:03
by Fredrik Henriksson
Din uteblivna kommentar kring vagndeklarationen tolkar jag som att det funkar även om det står 205 då 225 är en tillåten däcksbredd...
Jo jag måste ratta mer. Många flugviktare nu, funkar inte längre att bara dyka upp utan att ha nött asfalten...
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Mon 24 May 2010, 08:58
by gokarting.nu
Ok då...detta får jag inte missa.
Måste ju se skillnaden på 225 och 205.
Nu har du lovat Fredrik: race 2 på 225.
Innan använder du 205!
Även om det regnar!
Annars är du en liten lort....
ANMÄLD!:)
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Mon 24 May 2010, 14:40
by Fredrik Henriksson
gokarting.nu wrote:
Även om det regnar!
Annars är du en liten lort....
Om det regnar lär Lorten regna bort med Kuhmo 225 så jag ritar in en regnklausul i kontraktet...
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Mon 24 May 2010, 15:17
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:gokarting.nu wrote:Även om det regnar!
Annars är du en liten lort....
Om det regnar lär Lorten regna bort med Kuhmo 225 så jag ritar in en regnklausul i kontraktet...
Bredare vattenskidor kanske har bättre grepp?
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Mon 24 May 2010, 19:53
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Fredrik Henriksson wrote:gokarting.nu wrote:Även om det regnar!
Annars är du en liten lort....
Om det regnar lär Lorten regna bort med Kuhmo 225 så jag ritar in en regnklausul i kontraktet...
Bredare vattenskidor kanske har bättre grepp?
Betet får vara lite bättre agnat för att jag skall hugga...
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 14:29
by Fredrik Henriksson
Besiktigade bilen idag i hopp om att kunna köra Mantorp. Jag har inte hunnit titta på bilen efter Kinnekulle så jag åkte så efter stolsbyte, blinkerspill, spolarvätskebehållarfix, däcksbyte till sent igår kväll åkte jag i morses till SBP på vinst och förlust. Tyvärr gick den inte igenom då min vänstra frambroms kärvar och ligger på. Nånting hände efter avåkningen/läckan på kullen. Nu har jag två fullsketna dagar på jobbet så jag kommer inte hinna släcka den "tvåan" innan Mantorp. Bilen är mao ord inte godkänd av SBP men den har inte körförbud då jag får åka med den en månad efter att ha fixat felet. Jag är osäker på vad som gäller, får jag köra Mantorp trots en underkänd kontroll utanför ordinarie besiktningsperiod?
/Fredrik
Edit: Så fel meningsbyggnaden kan bli när man blir ständigt blir avbruten av annat...
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 15:12
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Jag är osäker på vad som gäller, får jag köra Mantorp trots en underkänd kontroll utanför ordinarie besiktningsperiod?
Kontakta Kjell Löf för besked.
Om du inte var tvungen, varför åkte du in för att få på pälsen (dvs med risken att då få annat än blankt papper)?
Finns det inte formellt begränsning för hur mycket du får använda en bil med anmärkning ("2a")?
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 16:05
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Fredrik Henriksson wrote:Jag är osäker på vad som gäller, får jag köra Mantorp trots en underkänd kontroll utanför ordinarie besiktningsperiod?
Kontakta Kjell Löf för besked.
Om du inte var tvungen, varför åkte du in för att få på pälsen (dvs med risken att då få annat än blankt papper)?
Finns det inte formellt begränsning för hur mycket du får använda en bil med anmärkning ("2a")?
Ok, jag ringer Kjell...
Jag hade inte så mkt val om jag ville köra Mantorp. Ordinarie bes-period gick ut i Maj och därmed hade jag körförbud fr.o.m 1:e juni.
Jag tror att regelverket säger att man skall åtgärda felet omedelbart och sen har man en månad på sig att inställa sig för kontroll men under den tiden har bilen ej körförbud.
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 16:57
by Niklas Falk
Roadsportbilar har med fördel 6,7,8,9,0 som slutsiffra, så man man vänta tills efter säsongen (oktober tex) att besikta
Dvs inregistrering av importen på den senare delen av halvåret.
Edit: Vädret ser ut att bli perfekt
http://www.yr.no/place/Sweden/%C3%96ste ... /long.html
Ca 10 grader kallare än för två år sen och inget regn.
Inget Toyobehov denna helgen heller... Betyder det ett blött SSM
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 18:56
by Torkel k
Fredrik Henriksson wrote:Jag tror att regelverket säger att man skall åtgärda felet omedelbart och sen har man en månad på sig att inställa sig för kontroll men under den tiden har bilen ej körförbud.
Kollade faktiskt just detta idag på bilprovningens hemsida åt en kollega...
"Vad innebär anmärkningar som leder till efterkontroll?
Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet. "
I min värld betyder det att du inte får bruka bilen mer än nödvändigt för att få felet lagat,
fram till dess att det är lagat. Sedan måste man ju få köra bilen tills dess att tiden går ut. Men att tolka saker till min fördel ingår lite i mitt jobb, så jag kanske inte är bästa referens här...
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 20:34
by gokarting.nu
Visar man besiktningspappret varje tävling?
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 22:04
by Magnus Pettson
"Fullsketna dagar" Du får väl ta till annan tid...
Har hänt förut vad jag förstår
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 22:33
by Niklas Falk
Magnus Pettson wrote:"Fullsketna dagar" Du får väl ta till annan tid...
Har hänt förut vad jag förstår
Övertala nån annan att åka iväg med bilen för att få 2an släckt?
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 22:57
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Magnus Pettson wrote:"Fullsketna dagar" Du får väl ta till annan tid...
Har hänt förut vad jag förstår
Övertala nån annan att åka iväg med bilen för att få 2an släckt?
Har meckat isär frambromsen och gjort rent och ser till att allt går lätt. Vete tusan varför det kärvade så mkt efter avåkningen + läckan men har varit ute och provkört i en kvart under hårt bromsande och nu rullar det som det ska.
Lurar på att låta rejsbilen bli tjänstebil för en dag, även om det lär väcka en del uppmärksamhet och gör det oändligt svårt att tala i telefon under färd...
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Wed 02 Jun 2010, 23:14
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:... och gör det oändligt svårt att tala i telefon under färd...
Peltor har blåtandsheadset med bra oljudsmic
Alla roadsportbilar ska ju klara av att vara pendlingsbilar ibland. På jobbet är de inte förvånade att se min i Phuset längre, inte ens fullastad med tackräcke och allt. Alltid förgyller man nåns vardag
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Thu 03 Jun 2010, 00:04
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Peltor har blåtandsheadset med bra oljudsmic
Ska höra om min arbetsgivare är villig att införskaffa detta arbetsredskap.
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Thu 03 Jun 2010, 13:13
by Fredrik Henriksson
Trycker i mig en hamburgare på McDonald´s as we speak och är lite nöjd över att nyss fått bilen igenom bilprovningen.
Om inte oturen fortsätter att förfölja mig så ser förutsättningarna att åka på Mantorp goda ut...
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Thu 03 Jun 2010, 21:55
by TPR
Henrik hade ju ett skumt problem där banjoskruven som fäster bromsslangen in i oket, dvs den du hade problem med på Kullen, hade förlängts och därmed hindrade kolven att gå tillbaka.
Kan det varit ett liknande problem?
Har du bytt den banjoskruven?
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Fri 04 Jun 2010, 20:34
by Fredrik Henriksson
Anmäld!
Kinnekulle nötte extremt mkt mer däck än vanligt vilket resulterade i blankslitna däck. Mina reservhjul (de som satt på bilen när den köptes) visade sig vara från 2004 så idag har jag i en hast fått fatt på nya däck. Vilket märke? Säg så här, jag hoppas inte på regn...
TPR wrote:Har du bytt den banjoskruven?
Allt är helt nytt, varenda skruv, kolv och packning. Tror att läckan och avåkningen gjorde att det blev en massa skit och kladd som resulterade i att det kärvade. Efter att jag rengjort allt så funkar det fint igen.
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Fri 04 Jun 2010, 20:58
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Säg så här, jag hoppas inte på regn...
Ingen risk på söndagen, några stänk på lördag kväll kanske.
Men på SSM kanske... (men tills dess kommer du att hitta på nya saker att göra i sista minuten)
Så 225orna testas inte då (eller är de du syftar på, inte likt dig att göra så lite som att bara byta hjul i sista minuten)?
Shiftligten fungerade som den skulle på vägen från garaget
(skvallervisaren också). Med lampan på 7krpm så verkar jag hinna växla vid 7250. Nu kommer det gå mycket fortare
Men naturligtvis glömde jag påfyllningspiparna till reservdunkarna i garaget
, så det blir en ToR innan avresa mot Bollebygd osv.
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Sat 05 Jun 2010, 12:37
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Fredrik Henriksson wrote:Säg så här, jag hoppas inte på regn...
Ingen risk på söndagen, några stänk på lördag kväll kanske.
Men på SSM kanske... (men tills dess kommer du att hitta på nya saker att göra i sista minuten)
Så 225orna testas inte då (eller är de du syftar på, inte likt dig att göra så lite som att bara byta hjul i sista minuten)?
Shiftligten fungerade som den skulle på vägen från garaget
(skvallervisaren också). Med lampan på 7krpm så verkar jag hinna växla vid 7250. Nu kommer det gå mycket fortare
Men naturligtvis glömde jag påfyllningspiparna till reservdunkarna i garaget
, så det blir en ToR innan avresa mot Bollebygd osv.
Fräckt med shiftlight!
Såg fräckt ut när man såg blinkeriet från Kimmens inboardfilm!
Sista minuten blev betydligt mer än ett enkelt däcksbyte. På några dagar har jag genomgått två besiktingar som inkluderat det sedvanliga trasslet (däck och stolsbyte etc), renovering av frambroms samt i panik fått Martin på Wheelbase att ordna fram nya Kuhmo på dagen. Däcken byttes på däckfirman minuterna innan stängningsdags (en jäkla tur att jag hann dit). Idag är det tvätt, däcksbyte, hjulinställning, cornervägning, kamerafäste och packa som gäller.
Jag kör bilen dit så det blir ingen test av 225or imorgon.
Här kommer bästa tiderna från B & C från Mantorp för att par år sedan.
Jag lär plocka lite tid då detta var min andra tävling någonsin och jag körde med Janne Rydqvist tunga "orginalbil".
Anders Eriksson 1:36.788
Max Lindblom 1:37.786
Joachim Osbeck 1:38.204
Niklas Falk 1:38.380
Fredrik All 1:38.596
Bengt Metz 1:38.843
Rolf Dawidzon 1:40.119
Per Hammarsjö 1:40.537
Fredrik Henriksson 1:41.339
Magnus Pettersson 1:42.573
Jan-Åke Sundberg 1:45.678
Leif Perbeck 1:45.857
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Sun 06 Jun 2010, 00:07
by Fredrik Henriksson
Snart dags att sussa. Va kul det ska bli imorgon!
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Posted: Sun 06 Jun 2010, 08:18
by Fredrik Henriksson