Fredrik Henriksson wrote:Nog är det så att film kan förstärka ibland. När jag ser filmen från första varvet i race 2 på SSM så ser min omkörning av Rolf ganska hård ut. När jag satt i bilen var det mer för att få lite marginal som jag utnyttjade curbsen på insidan...
Film inifrån bilen sker ofta från lite lägre höjd än ögonhöjd (iaf en dm för min del) och med nån sorts fast vid/telelins, ögon och hjärna är ju väldigt dynamiska (man kan ju glo på en massa olika saker, en i taget).
Film från annan bil en bit vid sidan trycker ihop avstånden ännu mer.
Film rakt bakifrån i annan bil ger ju nästan overkligt stora avstånd mellan bilarna i sidled (men trycker ihop djupet).
Film från bankanten vinkelrätt mot banan visar ofta att det är bra avstånd mellan bilarna (ofta mer än en billängd).
Koppla sen detta till lite högre puls och stressnivå så är det inte så konstigt att minnesbilden inte stämmer med film. Men om man slår ihop några hjärnor och några filmer så verkar det uppstå nån sorts konsensus om vad som hände efter ett par veckor.
Saker man ser/upplever under race behöver inte vara så illa som man tror (och de kan vara mycket värre), men med lite filmer/foton så kan man få hjälp att bygga en bättre minnesbild. Jag kanske är udda (ofokuserad, vad du vill) men jag brukar ha svårt att placera händelser/placering under racet i rätt ordning efteråt (bortsett från start och mål, de är på samma ställe varje gång
).