Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Sjukt rolig träning!! Bra tempo på banan och löjligt jämnt. Det skillde 0.00.001s mellan mig och fredrik i kvalet.
Perfekt träning inför SSM.
Perfekt träning inför SSM.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Kul dag!
Måndag morgon, sitter på ett hotellrum då jag inte hade fixat att köra hem igårkväll. Gick upp svintidigt igår och körde tävlingsbilen ner till Knutan, rejsade som en tok hela dagen och åkte sedan till Malmö på kvällen för att gå på Kiss (svinbra konsert btw ).
Några tankar...
* Bilen höll dit och under rejsen. Man vet aldrig med tanke på sista tidens trassel, och tro inte att allt flöt på igår med bilen bara för jag tog mig runt.
* 225:orna orsakar enorm understyrning, jättehalt i fram. Bytte på kvalet med Andreas till hans Kuhmo 205 och körde genast konsekventare och snabbare tider. Detta gjorde att jag fick starta PP i race 1.
* Race 1: 225:orna med hårdaste gummiblandningen gjorde min bil såphal första varven vilket gjorde att jag direkt hade hela Miataklanen i baken och efter en mkt trång sekvens där alla vill förbi blir det lite kontakt mellan mig och Andreas (jag har halkar och andra vill fram) vilket slutar med att min bil hamnar i obalans och samtliga miator kommer förbi. Efter något varv får jag rimligt fäste även om mina 225:or understyr en hel del och de känns osmidiga. Jag har missat hur mkt ofjädrad vikt gör för känslan och smidigheten. Det går säkert att få ordning på understyrningsproblemen genom att anpassa hjulinställningarna efter 225 men osmidigheten kommer man inte ifrån. När jag hade 205:orna på under kvalet så kändes det som att ha smidiga gympaskor på sig istället för tunga träskor.
Nu låg jag sist bland miatorna och det var dags att jobba sig tillbaka. Robert låg före mig och före honom låg Pihl. Andreas Halbig fanns inget att göra åt. I detta läge får jag dagens otäckaste besked. JAG HÄNGER INTE MED PÅ RAKORNA!! Jag ligger bakom Robert Pihl och jag tar mig närmare i de kurviga partierna och ut på start och målrakan är jag i rumpen på Robert med känslan "nu tar jag honom" men istället blir det tvärtom! Trots att jag de flesta varv kom ut på rakan slickad bakom deras kofångare så gick det inte att utnyttja suget, när vi kom fram till 100skylten så hade jag istället tappat 10-15meter! Jag had på känn att något var galet redan tidigare då Halbig bara susade om mig på rakan (tror det var på träningspasset), "fick jag så dålig utgång" tänkte jag, men nu fick jag bekräftat att något måste vara fel. Inte ens när dom två framför stör varandra i bäcken så jag flyger ifatt har jag en chans att hänga på ute när vi väl är ute på rakan.
I kurva 1 åker sedan en bil av och det blir gulflagg. Jag ligger som ett frimärke i rumpen på Robert när vi kommer till kurva ett nästa gång är gulflaggen kvar. Jag utnyttjar min ABS och bromsar mig in i kurnvan för att ta tillbaka det tappade avståndet på rakan, samtidigt så vänder Robert på sin bil i kurvan och jag kan inte få stopp på min bil. "Aj fan, jag kom om under gulflagg". Oavsiktligt eller inte förstod jag att jag skulle få straff för detta. Men men, det var bara att köra på. Jag lyckas hålla Robert bokom mig resten av rejset och försöker istället ge mig på Pihl, men samma sak händer här. Allt man tar igen i kurvan försvinner på rakan....
Jag får trots det näst bästa tiden, efter Halbig, i race 1 och tror därmed att jag skall få starta som nr.2 i race.2 men så blir det inte. Till skillnad från SPVM så startar man här efter position i race.1. Jag fick därför starta sist bland Miatorna igen då jag fick 30 sekunders tidstillägg i race.1 pga av min omkörning under gulflagg. (dom sa till mig att eftersom det var en ofrivillig omkörning så hade jag inte fått tidstillägget om jag släppt tillbaka platsen. Då vet man det till nästa gång. Jag tänkte att jag är redan rökt så det är bara att stå på. )
På Kinnekulle såg jag att min bil läckte lite olja men när jag kom hem så kunde jag inte hitta någon större läcka. När jag öppnade motorhuven efter första träningen fick jag en otrevlig överaskning, motorn läcker olja och kladdar ner torpedväggen rejält. Efter rejs.1 ringer jag Roland och berättar om mina "effektproblem" och oljeproblem. Han säger då att det kan vara den ruttna bottendelen i motorn som är så pass otätt att det blir övertryck i vevhuset och därmed trycks det ut olja (packningarna är nya). Det skulle också förklara den usla effekten på rakorna.
* Race 2: Jag är sist i starten och det börjar som i race 1. Pihl och Robert fajtas som galningar och byter plats titt som tätt. Jag försöker komma om i de kurviga partierna men orkar inte på rakan. Vi har skitkul ska tilläggas!
Sen händer något märkligt. Halbig som dragit ifrån, släpper förbi oss och börjar jaga mig bakifrån. I kurvorna märker jag att jag inte är chanslös mot Andreas och har jag bara tillräckligt avstånd ut på rakan så kommer han inte förbi. Så går det några varv (minns inte riktigt) och sedan sker ett litet missöde i kurva 1 igen. Jag ligger en hygglig bit före Andreas på rakan även om han närmar sig. Jag tar innerspår och täpper till och ser Andreas i bakspegeln, Andreas hade dock tidigt bestämt sig för att bromsa sig om mig på innern och får nu inte stopp på bilen vilket slutar med att Andreas kör in i mig och tvingas bryta. Min bil känns hel så jag rullar vidare i jakten på Robert och Henrik. Efter något var är jag ikapp Robert och vi har riktig closeracing med positionsbyten tills jag till slut lyckas skapa mig den nödvändiga luckan ut på rakan.
Vips så är jag i rumpen på Henrik och efter några varv av riktigt rolig racing så är jag förbi. Tyvärr såminns jag inte riktigt hur jag kom om men om kom jag! Kan ha varit i Liton då det var där eller i idioten jag kom ifatt som oftast efter förlusten på rakan.
Ut på rakan med Henrik efter och det är bara några varv kvar till målflagg. Jag tittar oroligt i bakspegeln efter bäcken och det ser ut som Henrik skall försöka på yttern så jag fortsätter att drifta ut till vänster ut på rakan. Jag ser att Henrik närmar sig och att han går mot mitten varpå jag går in mot mitten, sen ser jag att Henrik bestämt sig för att attackera på innern varpå jag instinktivt täpper till luckan. Här må jag ha tänjt på reglerna spårvalsbyte, jag fortsatte min färd in mot kanten men jag tog det i två steg från att ha varit längst ut till vänster, (jag är lite osäker på vad som gäller :/ ) I´m sorry Henrik!
Henrik kommer förbi mig ännu en gång då han bromsar sig om på innern i kurva ett men sladdar så långt ut att jag kommer om på innern igen. Sedan lyckas jag hålla första platsen in i mål vilket var kul!
* Kul att Måns kom och tittade!
* Kul att det kommer fram nya som är intresserade av att kööpa miata och börja köra i klass.2! )
* Kul att vi hade så kul!
* Tack Hyllinge MS för ett bra arr!
/Fredrik
Måndag morgon, sitter på ett hotellrum då jag inte hade fixat att köra hem igårkväll. Gick upp svintidigt igår och körde tävlingsbilen ner till Knutan, rejsade som en tok hela dagen och åkte sedan till Malmö på kvällen för att gå på Kiss (svinbra konsert btw ).
Några tankar...
* Bilen höll dit och under rejsen. Man vet aldrig med tanke på sista tidens trassel, och tro inte att allt flöt på igår med bilen bara för jag tog mig runt.
* 225:orna orsakar enorm understyrning, jättehalt i fram. Bytte på kvalet med Andreas till hans Kuhmo 205 och körde genast konsekventare och snabbare tider. Detta gjorde att jag fick starta PP i race 1.
* Race 1: 225:orna med hårdaste gummiblandningen gjorde min bil såphal första varven vilket gjorde att jag direkt hade hela Miataklanen i baken och efter en mkt trång sekvens där alla vill förbi blir det lite kontakt mellan mig och Andreas (jag har halkar och andra vill fram) vilket slutar med att min bil hamnar i obalans och samtliga miator kommer förbi. Efter något varv får jag rimligt fäste även om mina 225:or understyr en hel del och de känns osmidiga. Jag har missat hur mkt ofjädrad vikt gör för känslan och smidigheten. Det går säkert att få ordning på understyrningsproblemen genom att anpassa hjulinställningarna efter 225 men osmidigheten kommer man inte ifrån. När jag hade 205:orna på under kvalet så kändes det som att ha smidiga gympaskor på sig istället för tunga träskor.
Nu låg jag sist bland miatorna och det var dags att jobba sig tillbaka. Robert låg före mig och före honom låg Pihl. Andreas Halbig fanns inget att göra åt. I detta läge får jag dagens otäckaste besked. JAG HÄNGER INTE MED PÅ RAKORNA!! Jag ligger bakom Robert Pihl och jag tar mig närmare i de kurviga partierna och ut på start och målrakan är jag i rumpen på Robert med känslan "nu tar jag honom" men istället blir det tvärtom! Trots att jag de flesta varv kom ut på rakan slickad bakom deras kofångare så gick det inte att utnyttja suget, när vi kom fram till 100skylten så hade jag istället tappat 10-15meter! Jag had på känn att något var galet redan tidigare då Halbig bara susade om mig på rakan (tror det var på träningspasset), "fick jag så dålig utgång" tänkte jag, men nu fick jag bekräftat att något måste vara fel. Inte ens när dom två framför stör varandra i bäcken så jag flyger ifatt har jag en chans att hänga på ute när vi väl är ute på rakan.
I kurva 1 åker sedan en bil av och det blir gulflagg. Jag ligger som ett frimärke i rumpen på Robert när vi kommer till kurva ett nästa gång är gulflaggen kvar. Jag utnyttjar min ABS och bromsar mig in i kurnvan för att ta tillbaka det tappade avståndet på rakan, samtidigt så vänder Robert på sin bil i kurvan och jag kan inte få stopp på min bil. "Aj fan, jag kom om under gulflagg". Oavsiktligt eller inte förstod jag att jag skulle få straff för detta. Men men, det var bara att köra på. Jag lyckas hålla Robert bokom mig resten av rejset och försöker istället ge mig på Pihl, men samma sak händer här. Allt man tar igen i kurvan försvinner på rakan....
Jag får trots det näst bästa tiden, efter Halbig, i race 1 och tror därmed att jag skall få starta som nr.2 i race.2 men så blir det inte. Till skillnad från SPVM så startar man här efter position i race.1. Jag fick därför starta sist bland Miatorna igen då jag fick 30 sekunders tidstillägg i race.1 pga av min omkörning under gulflagg. (dom sa till mig att eftersom det var en ofrivillig omkörning så hade jag inte fått tidstillägget om jag släppt tillbaka platsen. Då vet man det till nästa gång. Jag tänkte att jag är redan rökt så det är bara att stå på. )
På Kinnekulle såg jag att min bil läckte lite olja men när jag kom hem så kunde jag inte hitta någon större läcka. När jag öppnade motorhuven efter första träningen fick jag en otrevlig överaskning, motorn läcker olja och kladdar ner torpedväggen rejält. Efter rejs.1 ringer jag Roland och berättar om mina "effektproblem" och oljeproblem. Han säger då att det kan vara den ruttna bottendelen i motorn som är så pass otätt att det blir övertryck i vevhuset och därmed trycks det ut olja (packningarna är nya). Det skulle också förklara den usla effekten på rakorna.
* Race 2: Jag är sist i starten och det börjar som i race 1. Pihl och Robert fajtas som galningar och byter plats titt som tätt. Jag försöker komma om i de kurviga partierna men orkar inte på rakan. Vi har skitkul ska tilläggas!
Sen händer något märkligt. Halbig som dragit ifrån, släpper förbi oss och börjar jaga mig bakifrån. I kurvorna märker jag att jag inte är chanslös mot Andreas och har jag bara tillräckligt avstånd ut på rakan så kommer han inte förbi. Så går det några varv (minns inte riktigt) och sedan sker ett litet missöde i kurva 1 igen. Jag ligger en hygglig bit före Andreas på rakan även om han närmar sig. Jag tar innerspår och täpper till och ser Andreas i bakspegeln, Andreas hade dock tidigt bestämt sig för att bromsa sig om mig på innern och får nu inte stopp på bilen vilket slutar med att Andreas kör in i mig och tvingas bryta. Min bil känns hel så jag rullar vidare i jakten på Robert och Henrik. Efter något var är jag ikapp Robert och vi har riktig closeracing med positionsbyten tills jag till slut lyckas skapa mig den nödvändiga luckan ut på rakan.
Vips så är jag i rumpen på Henrik och efter några varv av riktigt rolig racing så är jag förbi. Tyvärr såminns jag inte riktigt hur jag kom om men om kom jag! Kan ha varit i Liton då det var där eller i idioten jag kom ifatt som oftast efter förlusten på rakan.
Ut på rakan med Henrik efter och det är bara några varv kvar till målflagg. Jag tittar oroligt i bakspegeln efter bäcken och det ser ut som Henrik skall försöka på yttern så jag fortsätter att drifta ut till vänster ut på rakan. Jag ser att Henrik närmar sig och att han går mot mitten varpå jag går in mot mitten, sen ser jag att Henrik bestämt sig för att attackera på innern varpå jag instinktivt täpper till luckan. Här må jag ha tänjt på reglerna spårvalsbyte, jag fortsatte min färd in mot kanten men jag tog det i två steg från att ha varit längst ut till vänster, (jag är lite osäker på vad som gäller :/ ) I´m sorry Henrik!
Henrik kommer förbi mig ännu en gång då han bromsar sig om på innern i kurva ett men sladdar så långt ut att jag kommer om på innern igen. Sedan lyckas jag hålla första platsen in i mål vilket var kul!
* Kul att Måns kom och tittade!
* Kul att det kommer fram nya som är intresserade av att kööpa miata och börja köra i klass.2! )
* Kul att vi hade så kul!
* Tack Hyllinge MS för ett bra arr!
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Så Robert tar det så lugnt och städat under gulflagg (så du hinner förbi)
Skoj att höra att fler har problem på rakorna, längs uppförsrakan på Mantorp körde jag bara jämnt med Hofberg.
Men 225orna ska ju rulla mycket tyngre iofs (trots olämplig gummiblandning så hängde du ju med/körde ikapp på det kurviga).
Men det hade nog varit skoj att va med, klippa gräs och tvätta två bilar väger inte riktigt upp...
Skoj att höra att fler har problem på rakorna, längs uppförsrakan på Mantorp körde jag bara jämnt med Hofberg.
Men 225orna ska ju rulla mycket tyngre iofs (trots olämplig gummiblandning så hängde du ju med/körde ikapp på det kurviga).
Men det hade nog varit skoj att va med, klippa gräs och tvätta två bilar väger inte riktigt upp...
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Niklas Falk wrote:Så Robert tar det så lugnt och städat under gulflagg (så du hinner förbi)
Skoj att höra att fler har problem på rakorna, längs uppförsrakan på Mantorp körde jag bara jämnt med Hofberg.
Men 225orna ska ju rulla mycket tyngre iofs (trots olämplig gummiblandning så hängde du ju med/körde ikapp på det kurviga).
Men det hade nog varit skoj att va med, klippa gräs och tvätta två bilar väger inte riktigt upp...
Självklart saktar man jag ner och tar det lugnt vid gulflagg, det finns juh fara på banan
Eftersom det gick så sakta så fick jag ett oförväntat bredställ och Fredrik körde om på denna.
Hehehe.
Sjukt skoj arrangemang med mycket tät racing mellan alla tyckte jag.
Det var tight, men fair. Det rykte och skramlade ibland, har jag hört
Jag tror det kommer bli läskigt tight under SSM och Toyo lär garanterat inte ligga på någon topplacering...
Vill även passa på att tacka Hyllinge MS för ett lyckat arrangemang och för att
jag fick låna en transponder av dem eftersom min mya, fast monterade, inte fungerade ritkigt.
Riktigt schysst när man redan rejsar för de sista pengarna man har...
Stort tack till Andreas Halbig för att han delade med sig av presenningen (miljömatta) som till följd sparade mig en hel del pengar
Last edited by ephas on Mon 14 Jun 2010, 17:42, edited 1 time in total.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Det bestämmer nog vädergudarna skulle jag vilja säga. Ett set Toyo är aldrig fel att ha till hands.ephas wrote:Jag tror det kommer bli läskigt tight under SSM och Toyo lär garanterat inte ligga på någon topplacering...
Torr asfalt är inte direkt till Toyos fördel (men ingen har testat deras 225or än), och V70A fungerade bättre än A048 för mig (men yokisarna är inte hopplösa i fukt, bara sämre än Toyo).
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Fredrik Henriksson wrote:
* Kul att Måns kom och tittade!
/Fredrik
...och visst fan blev man sugen Det bjöds på trevliga fajter under den tid som jag var där (fram t o m första resjet) Har lite fina bilder jag ska lägga upp när jag lärt mig hur man får direktvisning istället för länkning på detta forum).
Det var riktigt kul att få snacka lite rejsbil med Henrik, Robert, Fredrik och Andreas De startade operation övertalning i princip när jag slog av tändningen på bilen när jag anlänt till Knutan på morgonen:D
Och ska jag vara helt ärlig så var det inte några helt fruktlösa försök. Kvällen och delar av natten har det funderats en hel del på bågar, brytare och vagnböcker, även om tanken är att jag ska försöka fixa mig en NA att rejsa med.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Följ trenden med billiga högerstyrda från England, ta en JapsNB så har du samma friheter som alla andra (ej helbilsgodkänd) och slipper lätta så mycket.Måns Wilke wrote:även om tanken är att jag ska försöka fixa mig en NA att rejsa med.
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
- Oj vad jag skulle vilja se filmer och bilder från detta rejs
Härligt med tajta rejsa nu - publiken vill säkert se kontakt-rejsning men det blir roligast för alla som kör om man både ger och tar och håller sig borta från att knycka plåt ( been there done that )
Hur var det nu in någon film jag såg - "kolla det svänger katten"Här må jag ha tänjt på reglerna spårvalsbyte, jag fortsatte min färd in mot kanten men jag tog det i två steg från att ha varit längst ut till vänster, (jag är lite osäker på vad som gäller :/ ) I´m sorry Henrik!
Härligt med tajta rejsa nu - publiken vill säkert se kontakt-rejsning men det blir roligast för alla som kör om man både ger och tar och håller sig borta från att knycka plåt ( been there done that )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Eftersom min plåt redan är lite osymmetrisk från föregående ägare och Fredrik har allt i plast så funderar jag på om vi ska leka "pjätt" på SSM Då blir det i teorin inte så mycket ny plåt som skrynklas, hehehe.Josen wrote: Härligt med tajta rejsa nu - publiken vill säkert se kontakt-rejsning men det blir roligast för alla som kör om man både ger och tar och håller sig borta från att knycka plåt ( been there done that )
Rykten bakifrån säger att "det rykte blått" när jag och Fredrik gick jämnsides i vänstern innan NGK. Det var troligtvis Fredriks kassa motor
Värt att tillägga är att jag och Fredrik pratade med varandra direkt efter racet med stora leenden från öra till öra och båda tyckte att denna typ av "tighthet" är ok, det är racing
Sjukt skoj!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Övertalning?Måns Wilke wrote: Det var riktigt kul att få snacka lite rejsbil med Henrik, Robert, Fredrik och Andreas De startade operation övertalning i princip när jag slog av tändningen på bilen när jag anlänt till Knutan på morgonen:D
Och ska jag vara helt ärlig så var det inte några helt fruktlösa försök. Kvällen och delar av natten har det funderats en hel del på bågar, brytare och vagnböcker, även om tanken är att jag ska försöka fixa mig en NA att rejsa med.
Vill kalla det övertygning, du vet bara inte ditt bästa än
Vi vill bara ditt bästa och är måna om våra Miatavänner. Hehehehe
Hade varit sjukt skoj om du antingen byggt om din NC eller skaffat en NA 1,8.
För er som inte träffat Måns IRL så är det värt att tillägga att han är en mycket
trevligare typ än vad man tror när man läser texter om BMWs etc. Hehehehe
Kul att träffa dig på Knutan Måns!
Ha de superbäst alla!
//R
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Mattafarans Rapport.
Jag är tämligen ensam i min familj om racing/motor intresse, dock har jag en morbror, vid namn Stefan som har en stor förståelse för mina fordons svagheter.
Till detta arr nappade han och valde att hänga på.
Skit trevligt att ha någon att bolla sina funderingar med som inte är "inne" i racingen.
Faktum är att vi diskuterade en sak i bilen ner till Knutstorp som jag valde att testa.
Utan ABS.
-Detta med ABS tror jag kommer ställa till det, sa jag till min Morbror.
Sen visade det sig att det var just detta som sabbade dagens andra race.
(...i ärlighetens namn var det dåligt omdöme iof... )
Har flera ggr "litat" på min ABS att lösa omkörningar åt mig...
Mattafarans inbromsningar är maxade inför VARJE sväng, jag har ett läge på bromsfoten när det är dags.
(..sen om det är effektivt eller inte..?)
Dom sista 20-30 metrarna flyger man ikapp icke ABS bilar. Det som är sådär med detta, finns inga utrymme för grus och gräs känningar.
Det går för fort sista metrarna ibland, även om det går att svänga med abs pumpande så "glider" jag iväg.
Vid besiktningen kommer min panik smygande.
GISSA VEM SOM GLÖMT HJÄLMEN!!!!
När jag lastade tog jag en hjälm i hyllan kommer jag ihåg.
Tittade på den, tänkte -oj detta är fel hjälm(har 4 st...) STÄLLER TILLBAKA DEN!! LIKT EN ZOMBIE GÅR JAG VIDARE OCH LASTAR ANNAT!!!
HJÄLP
Har sagt det förut, Bengt Metz är en sköning:)
Visst han har mycket åsikter, men en slätstrukna människor finns det för många här i världen
Denna gentleman lånade mig sin"transport hjälm" så min dag var räddad.
Tack igen Bengt
Sagt och gjort, warm up utan abs.
Bilen släpper fram lite i utgångarna.
Jag gillar inte understyrt, även om alla säger att det är bättre för varvtiderna.
Kul och underhållande ska körningen vara.
Eller som Serwanski uttrycker det: Inspirerad körning
Funkar bra med ABS urkopplad, låser upp några ggr.
Kör min första 10 tid ever.
Kul att man inte är helt frånåkt.
Till tidskvalet skulle det moddats lite.
Men Henrikssons 225or lockar, vill att bilen skall ha samma setup vid testet.
Skiftar sulor, i depån tar inte däcken i...på banan gick det knappt att nysa utan att Mattafaran lät som att framskärmarna slits av närsom.
Grinar till lite, vill ju så gärna köra!
Rullar in i depån och frågar hur långt kvalet är.
-20 min = gott om tid.
Morbror och jag slänger på mina Yokohama soft fram snabbt som vinden:)
Sen fortsätter kvalet med 195 fram och 225 bak
Bilen vill naturligtvis helst rakt fram, men när den väl greppar fram kan jag trycka på ordentligt utan att det släpper.
Som Fredrik skrev ovan, bilen känns klumpig.
Skulle använda ett annat skoval än Fredrik dock.
Eftersom våra bilar är så ....ga.
195=balettskor (INTE FÖR ATT JAG NÅGONSIN SKULLE...ja ja, ni vet...hahahahaha!!)
205=smidiga sneakers.
225=power däck som behöver mer moment: stålhätta, bra att ha just den sällangången dom behövs.
Tror man blir frånåkt vid stillastående start med 225.
225 kommer jag avstå, vill ha en livlig bil.
Vid lunchen lät tävlingsledningen mej, ta min Morbror ut på tre varv.
Han har hjälpt och lyssnat under alla år, lite plast farsa.
Vill ge något av min värld tillbaka.
Morbrors kommentar: Oj det tror man inte! vilket grepp!!
Körde 80 %.
Snällt av Hyllinge. Tack.
Race 1.
Rullande start, detta gissel.
Krångla till någonting som är så spännande annars.
Näväl, startar 4a.
Metz flyger iväg som väntat.
Han gör tunnel på Fredrik och Henrik.
Tror faktiskt han mörkade kvalet den busen
Pihl sladdar fett i startsvängen, ser lite läskigt ut för det känns som han ska komma som en kanon rakt över banan på returen.
Inte Pihl inte:) kungen av rattkontroll reder upp som vanligt.
Allt för showen.
Har ett fint häng på Henriksson, vill gå om innan han får 225 värme.
Man vet ju aldrig vilken turbo den mannen har i bakfickan.
Efter idioten ligger jag på hans vänster, sen nästa höger så blir det lite nära.
Bonk.
Då händer något ovanligt...pinsmt men..Mattafarans ägare blir VANSINNIG!!!
Vet inte varför, men resten av rejset frustar jag innanför Bengans hjälm.
Resan fram till mållinjen är skittråkig, ensam, och jag är arg som ett bi.
När Fredrik kommer in i depån börjar jag dessutom gapa på honom!???
Helt loss.
Pinsamt med så dålig självkontroll
När detta skit beteende släpper, ber jag Henriksson om ursäkt och snor en manlig kram.
Sorry igen Fredrik. Du var inte värd det där.
(...heller..forts följer.. )
Understyrningen har ju inte jobbats med.
Abs en är tillbaka.
Tog rejält på Metz vid inbromsningarna, kluven om abs.
Byter fjädrar bak inför nästa drabbning. Vill få ut bilen i mer drift:) DET ÄR JU SÅ ROLIGT JU!!!!
Rejs 2.
Startar 2a.
Tycker detta system är MYCKET bättre än Spvms.
Att starta efter föregående tider är ett bra sätt för arrangören att dra isär heatet.
Säkrare, ja.
Roligare för publik och dom som faktiskt vill köra ikapp? NEJ!
Hej då Bengt.
Där försvann han i horisonten.
På varsin sida om mig kommer Pihl och Robert.
COOLT, nu blir det race!
Robert kör sin: -Wheel lock up special, i första svängen.
Hans bil matar på fint när det blir rakare, Pihl flyger fram.
I idioten utgången lyckas jag gå upp vänster på Pihl, sen blir det repris vid nästa höger.
Bonk.
Nu håller jag mig lugn, och känner att jag måste vara än mer självkritisk.
Samma sak händer mig med två olika förare i närheten.
Mattafaranföraren är "bonkens" röda tråd.
Får lite distans till herrarna bakom.
Bengt är långt därframme.
-Vad gör jag nu då? Kom ju hit för att ha kul!!!
Ligga här å harva, själv.
Värdelöst.
Kör något varv till, kanske kan sätta en tid.
Kollar laptimern, tråkigt.
Funderar på att Serwanski sa att det är en träning nu på onsdag här.
Jag har inte kommit hit för att ligga här och ledsna.
Ser i bakspegeln hur kul dom har.
Bestämmer mig för att vila däcken lite.
Släpper upp gänget, nu ska det rejsas!
När jag ligger bakom njuter jag av vad jag ser!
Sanslöst vilken dans ligan utför.
Detta är otroligt, som en slutscen i en Rocky film, men du är själv deltagande!!
ADRENALIN
Det är nu jag gör som vanligt...avvaktar inte.
Så dumt, så dumt.
Vill ju in i getingboet.
Kunde jag använt förnuftet här, så hade ni haft en film som heter duga att vila ögonen på mina vänner.
Istället likt en glupsk mås j.vel ska allt sväljas helt.
Och nu! -Sen är försent!
Ser en lucka på höger innan kurva ett.
Nu är min hjärna inte med riktigt.
-Detta blir ju inga problem, bromsar om mig med ABSén.
Ni ser dagens andra röda tråd. ABS!
Dum som tåget bereder jag mig på ett dyk som heter duga.
När jag flyttar foten mot bromsen vaknar hjärnan äntligen.
Nu är det ju så att bilen framför mig har ABS DEN MED!
Henriksson ligger framför har också 225 sulor som grädde på moset...
KATASTROF
Fredrik bromsar senare än mig och bättre.
Han ser mig och går in för att täcka.
Funderar på att vräka ut vänster, men då kommer jag att snurra honom eller dra in i honom rakt bakifrån.
Jag kör för fort.
Svänger in på gräset, ser att det finns lite asfalt där...kanske...
PANG.
Blir skiträdd, gick dom andra ihop också?
Kan Fredrik fortsätta?
VAD ONÖDIGT!!!!
Ser att de tre framför överlevt våldtäkten.
Skönt.
Mattafaran gråter (igen...) linkar in i depån.
Sänker blicken inför tävlingsledningen, f..n vad jag krånglar till det.
Framskärmen har för andra gången stått emot, men denna gången var det för mycket.
Däcket är strimlat av plåten.
Står där i depån och hör hur kul dom har därute.
Vill vara med i leken. Suck.
Fredrik kommer in och jag ber honom om ursäkt.
Vi kollar skadorna på hans kärra.
Trodde det skulle vara MYCKET mer.
Han är storsint och vi tar i hand.
Pihl och jag pratar i typ en millisekund om "vår" kontakt och verkar vara på samma plan...?
Tankar:
Hyllinge är snäppet efter ssm.
Super seriösa. Och MYCKET trevliga!
Tack för bra arr.
Kul med någon i depån som kick back.
Robert Serwanski är en mycket fokuserad OCH trevlig toy boy
Pihl imponerar mer och mer med sin speed och rattkontroll.
Henriksson kommer aldrig att ge upp, vad det krånglar hela tiden för honom.
Flygande besiktning i skogen...vad är oddsen?
Jag har ingen impuls kontroll.
Bengt Metz är trevlig och fylld med åsikter .
Måns tror jag återvänder med besked.
Vipern och M3an är ruskigt coola.
Kul med en tjej på banan. Varför är dom inte fler är helt obegripligt.
Detta arr borde vara med i cupen, billigt och BRA UTFÖRT.
Knutstorp är byggd enbart för Miator.
Diesel är dragbilsreceptet. knäade inte uppför Hallandsåsen.
ABS är inte självklart en fördel.
Som Waern skrev:
Jag älskar racing!
Jag är tämligen ensam i min familj om racing/motor intresse, dock har jag en morbror, vid namn Stefan som har en stor förståelse för mina fordons svagheter.
Till detta arr nappade han och valde att hänga på.
Skit trevligt att ha någon att bolla sina funderingar med som inte är "inne" i racingen.
Faktum är att vi diskuterade en sak i bilen ner till Knutstorp som jag valde att testa.
Utan ABS.
-Detta med ABS tror jag kommer ställa till det, sa jag till min Morbror.
Sen visade det sig att det var just detta som sabbade dagens andra race.
(...i ärlighetens namn var det dåligt omdöme iof... )
Har flera ggr "litat" på min ABS att lösa omkörningar åt mig...
Mattafarans inbromsningar är maxade inför VARJE sväng, jag har ett läge på bromsfoten när det är dags.
(..sen om det är effektivt eller inte..?)
Dom sista 20-30 metrarna flyger man ikapp icke ABS bilar. Det som är sådär med detta, finns inga utrymme för grus och gräs känningar.
Det går för fort sista metrarna ibland, även om det går att svänga med abs pumpande så "glider" jag iväg.
Vid besiktningen kommer min panik smygande.
GISSA VEM SOM GLÖMT HJÄLMEN!!!!
När jag lastade tog jag en hjälm i hyllan kommer jag ihåg.
Tittade på den, tänkte -oj detta är fel hjälm(har 4 st...) STÄLLER TILLBAKA DEN!! LIKT EN ZOMBIE GÅR JAG VIDARE OCH LASTAR ANNAT!!!
HJÄLP
Har sagt det förut, Bengt Metz är en sköning:)
Visst han har mycket åsikter, men en slätstrukna människor finns det för många här i världen
Denna gentleman lånade mig sin"transport hjälm" så min dag var räddad.
Tack igen Bengt
Sagt och gjort, warm up utan abs.
Bilen släpper fram lite i utgångarna.
Jag gillar inte understyrt, även om alla säger att det är bättre för varvtiderna.
Kul och underhållande ska körningen vara.
Eller som Serwanski uttrycker det: Inspirerad körning
Funkar bra med ABS urkopplad, låser upp några ggr.
Kör min första 10 tid ever.
Kul att man inte är helt frånåkt.
Till tidskvalet skulle det moddats lite.
Men Henrikssons 225or lockar, vill att bilen skall ha samma setup vid testet.
Skiftar sulor, i depån tar inte däcken i...på banan gick det knappt att nysa utan att Mattafaran lät som att framskärmarna slits av närsom.
Grinar till lite, vill ju så gärna köra!
Rullar in i depån och frågar hur långt kvalet är.
-20 min = gott om tid.
Morbror och jag slänger på mina Yokohama soft fram snabbt som vinden:)
Sen fortsätter kvalet med 195 fram och 225 bak
Bilen vill naturligtvis helst rakt fram, men när den väl greppar fram kan jag trycka på ordentligt utan att det släpper.
Som Fredrik skrev ovan, bilen känns klumpig.
Skulle använda ett annat skoval än Fredrik dock.
Eftersom våra bilar är så ....ga.
195=balettskor (INTE FÖR ATT JAG NÅGONSIN SKULLE...ja ja, ni vet...hahahahaha!!)
205=smidiga sneakers.
225=power däck som behöver mer moment: stålhätta, bra att ha just den sällangången dom behövs.
Tror man blir frånåkt vid stillastående start med 225.
225 kommer jag avstå, vill ha en livlig bil.
Vid lunchen lät tävlingsledningen mej, ta min Morbror ut på tre varv.
Han har hjälpt och lyssnat under alla år, lite plast farsa.
Vill ge något av min värld tillbaka.
Morbrors kommentar: Oj det tror man inte! vilket grepp!!
Körde 80 %.
Snällt av Hyllinge. Tack.
Race 1.
Rullande start, detta gissel.
Krångla till någonting som är så spännande annars.
Näväl, startar 4a.
Metz flyger iväg som väntat.
Han gör tunnel på Fredrik och Henrik.
Tror faktiskt han mörkade kvalet den busen
Pihl sladdar fett i startsvängen, ser lite läskigt ut för det känns som han ska komma som en kanon rakt över banan på returen.
Inte Pihl inte:) kungen av rattkontroll reder upp som vanligt.
Allt för showen.
Har ett fint häng på Henriksson, vill gå om innan han får 225 värme.
Man vet ju aldrig vilken turbo den mannen har i bakfickan.
Efter idioten ligger jag på hans vänster, sen nästa höger så blir det lite nära.
Bonk.
Då händer något ovanligt...pinsmt men..Mattafarans ägare blir VANSINNIG!!!
Vet inte varför, men resten av rejset frustar jag innanför Bengans hjälm.
Resan fram till mållinjen är skittråkig, ensam, och jag är arg som ett bi.
När Fredrik kommer in i depån börjar jag dessutom gapa på honom!???
Helt loss.
Pinsamt med så dålig självkontroll
När detta skit beteende släpper, ber jag Henriksson om ursäkt och snor en manlig kram.
Sorry igen Fredrik. Du var inte värd det där.
(...heller..forts följer.. )
Understyrningen har ju inte jobbats med.
Abs en är tillbaka.
Tog rejält på Metz vid inbromsningarna, kluven om abs.
Byter fjädrar bak inför nästa drabbning. Vill få ut bilen i mer drift:) DET ÄR JU SÅ ROLIGT JU!!!!
Rejs 2.
Startar 2a.
Tycker detta system är MYCKET bättre än Spvms.
Att starta efter föregående tider är ett bra sätt för arrangören att dra isär heatet.
Säkrare, ja.
Roligare för publik och dom som faktiskt vill köra ikapp? NEJ!
Hej då Bengt.
Där försvann han i horisonten.
På varsin sida om mig kommer Pihl och Robert.
COOLT, nu blir det race!
Robert kör sin: -Wheel lock up special, i första svängen.
Hans bil matar på fint när det blir rakare, Pihl flyger fram.
I idioten utgången lyckas jag gå upp vänster på Pihl, sen blir det repris vid nästa höger.
Bonk.
Nu håller jag mig lugn, och känner att jag måste vara än mer självkritisk.
Samma sak händer mig med två olika förare i närheten.
Mattafaranföraren är "bonkens" röda tråd.
Får lite distans till herrarna bakom.
Bengt är långt därframme.
-Vad gör jag nu då? Kom ju hit för att ha kul!!!
Ligga här å harva, själv.
Värdelöst.
Kör något varv till, kanske kan sätta en tid.
Kollar laptimern, tråkigt.
Funderar på att Serwanski sa att det är en träning nu på onsdag här.
Jag har inte kommit hit för att ligga här och ledsna.
Ser i bakspegeln hur kul dom har.
Bestämmer mig för att vila däcken lite.
Släpper upp gänget, nu ska det rejsas!
När jag ligger bakom njuter jag av vad jag ser!
Sanslöst vilken dans ligan utför.
Detta är otroligt, som en slutscen i en Rocky film, men du är själv deltagande!!
ADRENALIN
Det är nu jag gör som vanligt...avvaktar inte.
Så dumt, så dumt.
Vill ju in i getingboet.
Kunde jag använt förnuftet här, så hade ni haft en film som heter duga att vila ögonen på mina vänner.
Istället likt en glupsk mås j.vel ska allt sväljas helt.
Och nu! -Sen är försent!
Ser en lucka på höger innan kurva ett.
Nu är min hjärna inte med riktigt.
-Detta blir ju inga problem, bromsar om mig med ABSén.
Ni ser dagens andra röda tråd. ABS!
Dum som tåget bereder jag mig på ett dyk som heter duga.
När jag flyttar foten mot bromsen vaknar hjärnan äntligen.
Nu är det ju så att bilen framför mig har ABS DEN MED!
Henriksson ligger framför har också 225 sulor som grädde på moset...
KATASTROF
Fredrik bromsar senare än mig och bättre.
Han ser mig och går in för att täcka.
Funderar på att vräka ut vänster, men då kommer jag att snurra honom eller dra in i honom rakt bakifrån.
Jag kör för fort.
Svänger in på gräset, ser att det finns lite asfalt där...kanske...
PANG.
Blir skiträdd, gick dom andra ihop också?
Kan Fredrik fortsätta?
VAD ONÖDIGT!!!!
Ser att de tre framför överlevt våldtäkten.
Skönt.
Mattafaran gråter (igen...) linkar in i depån.
Sänker blicken inför tävlingsledningen, f..n vad jag krånglar till det.
Framskärmen har för andra gången stått emot, men denna gången var det för mycket.
Däcket är strimlat av plåten.
Står där i depån och hör hur kul dom har därute.
Vill vara med i leken. Suck.
Fredrik kommer in och jag ber honom om ursäkt.
Vi kollar skadorna på hans kärra.
Trodde det skulle vara MYCKET mer.
Han är storsint och vi tar i hand.
Pihl och jag pratar i typ en millisekund om "vår" kontakt och verkar vara på samma plan...?
Tankar:
Hyllinge är snäppet efter ssm.
Super seriösa. Och MYCKET trevliga!
Tack för bra arr.
Kul med någon i depån som kick back.
Robert Serwanski är en mycket fokuserad OCH trevlig toy boy
Pihl imponerar mer och mer med sin speed och rattkontroll.
Henriksson kommer aldrig att ge upp, vad det krånglar hela tiden för honom.
Flygande besiktning i skogen...vad är oddsen?
Jag har ingen impuls kontroll.
Bengt Metz är trevlig och fylld med åsikter .
Måns tror jag återvänder med besked.
Vipern och M3an är ruskigt coola.
Kul med en tjej på banan. Varför är dom inte fler är helt obegripligt.
Detta arr borde vara med i cupen, billigt och BRA UTFÖRT.
Knutstorp är byggd enbart för Miator.
Diesel är dragbilsreceptet. knäade inte uppför Hallandsåsen.
ABS är inte självklart en fördel.
Som Waern skrev:
Jag älskar racing!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
F*n att man inte stannade till andra rejset, men hade lovat sambon att vi skulle åka o shoppa¨på eftermiddan...
Mötte förresten en väldigt fokuserad Henriksson på väg hem vid 17 tiden. Han hade ju inte valt närmaste vägen till Malmö från Knutan iaf Blinkade men han satt med luren till örat och stirrade på vägen, eller så känner han inte igen mig i min smutsvita BMW
Under första rejset stod jag ju bara fast i T1 och fotade så jag missade ju en del. Det är f*n vad man missar mkt när man fotar. Man är så fokuserad.
Hur som haver så var det väldigt trevligt och det verkar vara en väldigt trevlig atmosfär i depån Alla ger o tar. Kul att se att det bytas krängare hit och fjädrar dit mm. Själv så sträcker jag mig till att kolla däcktempen med handflatan och konstatera att det inte är tillräckligt varmt
Hmm, meckandet är inget för mig. Jag vill KÖRA. Fast å andra sidan så vill jag ju oxå prova vad som funkar och inte funkar.
Bilder från dagen kommer. Nån som har tips om hur jag lägger upp dem så attd e syns direkt och inte kommer som bilagor som måste laddas ner? det har ju funkat tidigare.
Mötte förresten en väldigt fokuserad Henriksson på väg hem vid 17 tiden. Han hade ju inte valt närmaste vägen till Malmö från Knutan iaf Blinkade men han satt med luren till örat och stirrade på vägen, eller så känner han inte igen mig i min smutsvita BMW
Under första rejset stod jag ju bara fast i T1 och fotade så jag missade ju en del. Det är f*n vad man missar mkt när man fotar. Man är så fokuserad.
Hur som haver så var det väldigt trevligt och det verkar vara en väldigt trevlig atmosfär i depån Alla ger o tar. Kul att se att det bytas krängare hit och fjädrar dit mm. Själv så sträcker jag mig till att kolla däcktempen med handflatan och konstatera att det inte är tillräckligt varmt
Hmm, meckandet är inget för mig. Jag vill KÖRA. Fast å andra sidan så vill jag ju oxå prova vad som funkar och inte funkar.
Bilder från dagen kommer. Nån som har tips om hur jag lägger upp dem så attd e syns direkt och inte kommer som bilagor som måste laddas ner? det har ju funkat tidigare.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Det är bildstorleken som gör att du inte ser dem direkt, forumet är inställt på att visa länk om de är större än 1000x1000 i någon riktning (ändrade till 1024x1024 nu). La även till minatyrskapande, så testa får vi se om det fungerar som tänkt.Måns Wilke wrote:Bilder från dagen kommer. Nån som har tips om hur jag lägger upp dem så attd e syns direkt och inte kommer som bilagor som måste laddas ner? det har ju funkat tidigare.
Edit: nu fungerar det så testbild behövs inte
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
tack!! Jag har ju kört med standard 1024x***
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Här kommer några bilder från förmiddagen...
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
...och en på Halbig som är så snabb att baken på bilen inte hinner med
Och en på de svarta bilarna. Inget under av skärpa, men lite känsla av fight
...och någon ville provåka lastaren...
Och en på de svarta bilarna. Inget under av skärpa, men lite känsla av fight
...och någon ville provåka lastaren...
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Ha! Där fick jag en ny bakgrundsbild här på jobbet!Måns Wilke wrote: ...och någon ville provåka lastaren...
Det hade han visst glömt att berätta + att han sitter ca 20 m bort...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Jag dansade lite i hörnet på dansgolvet, inte som Fred Astaire...Josen wrote:Hur var det nu in någon film jag såg - "kolla det svänger katten"
gokarting.nu wrote: Kul att man inte är helt frånåkt.
Men...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Den där "bonken" stör mig.gokarting.nu wrote: I idioten utgången lyckas jag gå upp vänster på Pihl, sen blir det repris vid nästa höger.
Bonk.
Nu håller jag mig lugn, och känner att jag måste vara än mer självkritisk.
Samma sak händer mig med två olika förare i närheten.
Mattafaranföraren är "bonkens" röda tråd.
Det är trångt i den kurvan och jag får ett dåligt spår när vi går i den samtidigt. Och när jag växlar ner och går av kopplingen så släpper min bakände och vi går ihop lite lätt i bakkant.
Störigt....
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Det finns olika sätt att ta sig genom Ronnie Petersson
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Analyserat performanceboxfilen från Knutan. Den cm däck man har extra gör ingen skillnad på rakan då ax och toppfart ser rätt lika ut oavsett 205 eller 225. Körde 1.6kg kallt i båda...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Hyllinge DM 13/6 - perfekt träning för SSM
Han som gett sitt namn åt kurvan hade också en egen stil, men fort gick det...Måns Wilke wrote:Det finns olika sätt att ta sig genom Ronnie Petersson
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5