Störtbåge/rundslagningsskydd krävs i bil som inte har bärande takkonstruktion på de bankörningar som MX-5 Racing Club arrangerar på motorbanor (typ Kinnekulle).
Då skyddet vid en rundslagning med en MX-5 av generation NA eller NB är mycket begränsat om ingen störtbåge monteras har MX-5 Racing Club beslutat att det från och med kommande säsong är det krav på störtbåge/rundslagningsskydd för de arrangemang som vår klubb håller i på ”riktiga” motorbanor, typ Kinnekulle.
Observera att:
- Störtbågen behöver inte vara SBF-godkänd så länge den är stadig och gediget monterad i bilen. En tumregel är att om störtbågen har 2 bakåtsträvor, är tillverkade av stål med en rördiameter på minst 35 mm så är den OK. Även störtbågar med dubbla infästningspunkter (t.ex. bältestorn + golv) kan godkännas även om de saknar bakåtsträvor så länge de är stadig och gediget monterade.
- Så kallade stylebars (med enkel infästning, begränsat skydd i höjd/sidled och/eller klenare rördimensioner) är dok inte godkända då de inte ger något skydd att tala om vid en rundslagning.
- De fabriksmonterade rundslagningsskydden på MX-5 av generation NC och ND är godkända då de ger ett tillräckligt bra skydd vid en rundslagning.
Observera också att ovanstående regel gäller bara för de arrangemang som MX-5 Racing Club genomför på ”riktiga” motorbanor typ Kinnekulle. För de förarövningar på flygfält och mindre övningsbanor (Malmby, Eksjö, Gröndal osv.) där hastigheterna är lägre och färre bilar samtidigt är på banan är det som tidigare tillåtet att köra även utan störtbåge.
/Andreas E