Page 1 of 1
Nya Krängare
Posted: Sat 06 Jun 2009, 21:48
by Måns Wilke
Jag tänkte sätta dit mina nya krängningshämmare(RX-8) snart. Endlinksen från båda bilarna passar (då de är samma).
Nu till mina lite korkade frågor:
Hur beter sig bilen vid byte. Låt säga att Jag sätter på en grövre fram, vad händer då?
Och likadant om Jag skulle nöja mig med att bya bak, vad händer?
Ska Jag byta bägge, eller bara byta en av dem?
Har Jag nån nytta av att byta dem och inte dämpare/fjädrar?
Vilken beteendeförändring kommer jag att märka om Jag byter bägge? Krängningen hämmas antar Jag
Men nåt annat?
Hjulinställning, ska den ändras nåt vid byte av krängningshämmare? Jag tänkte ändå göra en inför min Sparesa om en månad.
Bilen är ganska översyrd som den är idag.
Tacksam för hjälp och råd.
Re: Nya Krängare
Posted: Sat 06 Jun 2009, 21:58
by Peter Sandström
Bra läsning:
http://hem.passagen.se/rydquist/miata/
Kolla under fliken "Chassi"..
.
Re: Nya Krängare
Posted: Fri 26 Jun 2009, 08:57
by Torkel k
Enkel tumregel:
Om bilen överstyr behöver den mindre krängningshämmare bak, eller alternativt mera fram.
Om bilen understyr behöver den mindre krängningshämmare fram, eller alternativt mera bak.
Jag bruka se det som att varje axel har en fast mängd grepp och att du med krängningshämmaren kan ta bort grepp tills de är balanserade. Du tar bort grepp genom att styva upp och du lägger tillbaka grepp genom att mjuk upp.
Ha så sabla askul på SPA!! Inte det miiiinsta avundsjuk inte. Näpp!!
Re: Nya Krängare
Posted: Mon 29 Jun 2009, 22:32
by Måns Wilke
Ok, tack. Jag har byt bägge och bilen kränger beydligt mindre nu. Jag har ine haf möjlighet att rikigt testa hur balansen är , men det känns hyfsat vid forcerad körning på vanlig väg iaf.
Kul att fräffas i Lördags förresten. Blev det nån improvemen på tiden?
Jo Spa är det enda som är i mitt huvud nu. T o m F1-loppet dan innan har kommit i skymundan.
Ny fördämpare och nya däck sak på i början på nästa vecka. sen får däcken skrubbas in ca 100 mil innan bankörningen. Det blir perfekt. de kommer säkerligen att vara slut innan Jag är hemma igen...
Re: Nya Krängare
Posted: Sun 06 Jun 2010, 20:56
by Andreas E
Torkel k wrote:Enkel tumregel:
Om bilen överstyr behöver den mindre krängningshämmare bak, eller alternativt mera fram.
Om bilen understyr behöver den mindre krängningshämmare fram, eller alternativt mera bak.
Jag bruka se det som att varje axel har en fast mängd grepp och att du med krängningshämmaren kan ta bort grepp tills de är balanserade. Du tar bort grepp genom att styva upp och du lägger tillbaka grepp genom att mjuk upp.
... [/size]
Nu har de Jackson Racing krängningshämmare jag beställt kommit och tänkte ge mig på att montera i veckan. Hade tänkt byta ut original fram mot den nya styvare och behålla original bak (verkar som de går fortare för de flesta med original bak - eller till och med ingen alls bak).
Men när jag läser ovanstående blir jag lite fundersam. Med original krängningshämmare är min bil normalt kanske neutral, tendens till understyrning (förutom i svänga långsamma svängar). Är det risk min 91:a blir en modern Volvo om jag bara byter krängningshämmaren fram?
/Andreas K
Re: Nya Krängare
Posted: Sun 06 Jun 2010, 22:11
by Nille
Andreas K wrote:Torkel k wrote:Enkel tumregel:
Om bilen överstyr behöver den mindre krängningshämmare bak, eller alternativt mera fram.
Om bilen understyr behöver den mindre krängningshämmare fram, eller alternativt mera bak.
Jag bruka se det som att varje axel har en fast mängd grepp och att du med krängningshämmaren kan ta bort grepp tills de är balanserade. Du tar bort grepp genom att styva upp och du lägger tillbaka grepp genom att mjuk upp.
... [/size]
Nu har de Jackson Racing krängningshämmare jag beställt kommit och tänkte ge mig på att montera i veckan. Hade tänkt byta ut original fram mot den nya styvare och behålla original bak (verkar som de går fortare för de flesta med original bak - eller till och med ingen alls bak).
Men när jag läser ovanstående blir jag lite fundersam. Med original krängningshämmare är min bil normalt kanske neutral, tendens till understyrning (förutom i svänga långsamma svängar). Är det risk min 91:a blir en modern Volvo om jag bara byter krängningshämmaren fram?
/Andreas K
Om din Miata understyr nu så blir det bara värre med en grövre krängare fram.
Re: Nya Krängare
Posted: Mon 07 Jun 2010, 17:34
by Stefan Hemström
Nille wrote:Andreas K wrote:Torkel k wrote:Enkel tumregel:
Om bilen överstyr behöver den mindre krängningshämmare bak, eller alternativt mera fram.
Om bilen understyr behöver den mindre krängningshämmare fram, eller alternativt mera bak.
Jag bruka se det som att varje axel har en fast mängd grepp och att du med krängningshämmaren kan ta bort grepp tills de är balanserade. Du tar bort grepp genom att styva upp och du lägger tillbaka grepp genom att mjuk upp.
... [/size]
Nu har de Jackson Racing krängningshämmare jag beställt kommit och tänkte ge mig på att montera i veckan. Hade tänkt byta ut original fram mot den nya styvare och behålla original bak (verkar som de går fortare för de flesta med original bak - eller till och med ingen alls bak).
Men när jag läser ovanstående blir jag lite fundersam. Med original krängningshämmare är min bil normalt kanske neutral, tendens till understyrning (förutom i svänga långsamma svängar). Är det risk min 91:a blir en modern Volvo om jag bara byter krängningshämmaren fram?
/Andreas K
Om din Miata understyr nu så blir det bara värre med en grövre krängare fram.
Teori är en sak och praktik en annan, testa och se, kanske blir bra om du byter både fram och bak. Hur det än blir så blir du ju en erfarenhet rikare
Lycka till Andreas
Re: Nya Krängare
Posted: Mon 07 Jun 2010, 21:50
by TPR
I teorin så borde bilen understyra mer om du bara byter den främre.
Att många enbart byter den främre och kör original bak beror på vilka fjäderkonstanter man har.
Du har ju gissningsvis inte så mycket diffverkan bak så bör kanske köra lite mjukare krängare bak för att minimera hjulspinn.
Re: Nya Krängare
Posted: Mon 07 Jun 2010, 22:16
by Andreas E
Nu är främre krängaren bytt. Ska prova med denna inställning (ny fram och original bak) på söndag på Malmby. Om bilen är otrevligt understyrd får det bli att byta till JR krängaren även bak. Om det fortfarande inte är bra får jag göra som min namne och ligga under bilen mellan heaten på SSM och finjustera
/Andreas K
Re: Nya Krängare
Posted: Tue 08 Jun 2010, 00:59
by gokarting.nu
Det hänger kanske ihop med namnet...
Har lite fjädrar som jag kan ta med till Ssm så kan du/vi labba ihop något om du vill testa.
Om dom passar iof.
Re: Nya Krängare
Posted: Tue 08 Jun 2010, 10:24
by TPR
Ta med bakre krängaren till Malmby, tar ju inte lång tid att byta.
Är ju ett perfekt tillfälle att testa!