Page 1 of 1
Vilka däck?
Posted: Sun 05 Oct 2008, 18:32
by Måns Wilke
Under vintern så tänker Jag skaffa lite passande (R)däck till Miatan.
Tankar finns på att skaffa en uppsättning OZ Superturismofälgar i 8x18".
Eller är det vettigare att välja 7,5x17" istället? eller t o m 7x16"? Fördelar o nackdelar med de olika dimensionerna.
Ska man ha samma dimension bak o fram? eller bredare bak?
Toyo? Yokohama? Michelin? Nåt annat?
Dimensioner? Samma som gatdäck? större? Mindre? bredare? smalare?
Jag tar tacksamt emot förslag, tips och idéer idenna fråga.
Posted: Sun 05 Oct 2008, 21:01
by Joakim Winkler
Jag har ingen jättestor erfarenhet av vare sig NC:n eller r-däck men jag uttalar mig ändå
R-däck i större dimensioner är väldigt dyrt så jag hade valt 16" eller 17". Däremot kan du ha rätt breda fälgar så även om du kör på 16 eller 17 kan du köra med 8" breda fälgar ifall du vill det. Det gör att du kan slänga på bredare däck senare ifall du vill testa det.
Superturismon är grymt snygg men något tung, super- eller ultraleggera är ju egentligen bättre val då.
Samma dimension fram och bak.
Bredd har jag ingen aning om, men minst 205 iaf.
Fabrikat, den enda R-däckstest jag sett var de i Teknikens Värld på en NA. Och där vann ju Toyo. Men det säger inte så mycket om hur bra det funkar på en NC. Om du även vill ha bra grepp på väta så är väl iaf Toyo oslagbart.
Posted: Sun 05 Oct 2008, 21:02
by Niklas Falk
Eftersom du nämner 18" gissar jag att det är till en NC
Grunden är minsta/lättaste möjliga fälg som går över bromsarna. Detta kombineras med dimensioner tillgängliga till rimliga priser.
För NA/NB blir det oftast 15x7" med 205/50-15.
För NC har det väl inte satt sig än (det kryllar inte av lokal erfarenhet) med dessa borde funka (610-615 mm diameter original):
225/45-16 605-615mm, 1.33
225/50-16 628-642mm, 1.33
245/45-16 619mm (Kumho), 1.60
215/45-17 624-634mm, 1.47
235/40-17 624-628mm, 1.62
Lämplig Rdäcksfälg är väl 16x8" från RX7 FD (om man hittar några).
Priset är realtivt mot Toyo R888 i 205/50-15 (lite grovt omräknat)
Lite Toyodimensioner som exempel:
Kumho
Yokohama
Posted: Sun 05 Oct 2008, 21:42
by Måns Wilke
Jovisst är det till NC. Var lite otydlig där
Då fåfängan är svår, svår,svår att bortse ifrån, så lär det sannolikt bli åtminstone 17"
Visst är 18" att ta i och lägga onödig vikt (och kostnader) på fel ställe.
Så Toyo är överlägsna i regn? Hur är läget i torrt före? Och har någon testat Michelin Pilot Sport Cup?
Jag hittar inga viktuppgifter för OZ-fälgar. Nån som vet viktskillnader på Ultraleggera och Superturismo?
Posted: Sun 05 Oct 2008, 21:56
by Niklas Falk
continental wrote:Jag hittar inga viktuppgifter för OZ-fälgar. Nån som vet viktskillnader på Ultraleggera och Superturismo?
17x8" Ultraleggera 7.7kg, Superturisimo GT 10.4kg. Inte obetydligt.
http://www.wheelweights.net/
Posted: Sun 05 Oct 2008, 22:11
by Jari Olavison
Niklas Falk wrote:continental wrote:Jag hittar inga viktuppgifter för OZ-fälgar. Nån som vet viktskillnader på Ultraleggera och Superturismo?
17x8" Ultraleggera 7.7kg, Superturisimo GT 10.4kg. Inte obetydligt.
http://www.wheelweights.net/
Har för mig att de "gamla" Superturismo är nästan 1 kg lättare än "GT", iaf 16x7", kompromiss?
Posted: Mon 06 Oct 2008, 18:03
by pj
ett tips är att kolla runt på de olika dimentionerna och priserna bland olika märken.
jag hade ett par 16" fälgar som jag tänkte klä med R-däck. visade sig att just den dimentionen jag behövde fanns det inte så gott om bland märkena, och billigaste alternativet blev att köpa nya 15" med nya R-däck..
Posted: Thu 09 Oct 2008, 11:20
by Måns Wilke
Jag har kollat lite priser och upptäckt att Michelin endast är några hundringar dyrare än Toyo och billigare än Yokohama. Nackdelen är väl att de inte går att använda i regn.
Har nIi andra däck i regn eller kör på samma R däck?
Posted: Thu 09 Oct 2008, 12:14
by Niklas Falk
continental wrote:Har ni andra däck i regn eller kör på samma R däck?
Det är absolut enklast att välja ett däck som är universellt till de första uppsättningarna. Rdäck är ju ingen långvarig investering (8-12 timmars körning kraftigt beroende på körning och val av däck) så det blir gott om tillfällen att testa annat.
Med tanke på hur mycket man lär sig på att köra på fuktigt/i väta så vore det ju synd att helst vilja stå i depån vid de tillfällena.
Med tanke på att du har andra dimensioner att titta på än vi andra med NA/NB-skygglappar så är det garanterat andra val som är vettiga för din del. Principerna är desamma men det behövs lite lokal rådata och det kan du bara fixa själv tyvärr. Börja lite safe och halvbeprövat, då kan du fokusera mera på helheten. När du sen känner dig begränsad är det bara att blomma ut i experimenterandet