Om man vill "avaktivera" i detta fall den bakre krängningshämmaren. Räcker det att koppla loss/ta bort den ena drop linken?
Jag har öppen diff (antar jag) på min NA och tänkte laborera lite för bättre fäste för bakhjulen.
/Mattias
Utan krängningshämmare...
Utan krängningshämmare...
Mattias Andersson
NA 1.6 -90 BRG
10:e plats MX-5 Sprint Cup 2017 R-däcksklassen
6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen
NA 1.6 -90 BRG
10:e plats MX-5 Sprint Cup 2017 R-däcksklassen
6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Utan krängningshämmare...
Jag skulle lossa på båda sidor och fästa upp med buntband så de inte tar i när du kör.
/Andreas E
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Utan krängningshämmare...
Går bra att lossa bara på ena sidan. Om mutter sätts på plats så har du allt du behöver för att återställa på besiktningen (jag glömmer alltid den detaljen)
Re: Utan krängningshämmare...
Bra tips om besiktningen. Hade nog inte tänkt på den detaljen.
Påverkas något annat än roll-beteendet om kränghämmaren lossas? T.ex över-/understyrning?
Påverkas något annat än roll-beteendet om kränghämmaren lossas? T.ex över-/understyrning?
Mattias Andersson
NA 1.6 -90 BRG
10:e plats MX-5 Sprint Cup 2017 R-däcksklassen
6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen
NA 1.6 -90 BRG
10:e plats MX-5 Sprint Cup 2017 R-däcksklassen
6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen
Re: Utan krängningshämmare...
Brukar lossa ena sidan och tejpa en mot bärarmen och som Niklas skriver lämna i bultarna så är det lätt att labba.
Du kommer justera under/överstyrning men krängningshämmare. Som egentligen är ett konstigt namn då de inte gör jättemycket mot krängning jämfört med tex lite hårdare fjädrar.
Grovt är det mjukare inställning = mer grepp. Så tar tar du bort bak kommer du få mer grepp bak och därmed mer åt understyrning hållet beroende på vart din balans är nu.
Skriv lite om den setup för många har likande setup och gjort mycker av test jobbet åt dig
Du kommer justera under/överstyrning men krängningshämmare. Som egentligen är ett konstigt namn då de inte gör jättemycket mot krängning jämfört med tex lite hårdare fjädrar.
Grovt är det mjukare inställning = mer grepp. Så tar tar du bort bak kommer du få mer grepp bak och därmed mer åt understyrning hållet beroende på vart din balans är nu.
Skriv lite om den setup för många har likande setup och gjort mycker av test jobbet åt dig
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg