Trackday/race hjulinställning
Posted: Thu 25 Apr 2013, 11:54
Sommaren närmar sig med stormsteg och jag har beställt 4hjulsinställning
Det är lite lurigt att jämföra en gatbil med en tävlingsbil då man har helt olika förutsättningar och krav, även hyffsat lika bilar imellan.
Jag har läst en del och försökt samla och sammanställa setup jag hittat.
Värderna nedan är för NA.
Mina förutsättningar är
1,8 Na -95
120mm från ”pinchweld”
Vikt 1080kg, fulltank ingen förare.
D2 coilovers
8,7 (kg / mm) = 487,177507 pound / in fram
6 (kg / mm) = 335.984488 pound / in bak
Krängar fram:25mm bak:18mm
195/50/15 med Toyo T1R på gata och bana. (Kommer när dessa är slut att gå över till Toyo 888)
Hjulinställning har jag ingen aning om i dagsläget. Framdäcken slits lite mer på innerkant och bak hyfsatjämt.
Bilen upplevs bra, aningen överstyrd och lite orolig i 150+.
Nu vet jag att ingen kan ge ett rakt svar men en start punkt så man kan börja någonstans.
Bilen körs tyvärr mest gata
Det jag söker i första hand är en stabil, balanserad och förutsägbar väghållning.
Om man börjar med en som är lite sportig men väldigt nära original måste vara en bra utgångspunkt.
Jag tänker mig följande:
Front camber: -2°
Caster: >+4,5-5,5°
Front total toe: toe out 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Rear camber : -2°
Rear total toe: toe in 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Skall jag ha lika camber fram och bak? Det blir ju mer fram när man svänger.
Jag tänker mig lite lite toe är bra för då trycks glappet i bussningar m.m åt samma håll. Och 0 uppnår man inte så hellre lite bestämt in bak och ut fram.
Caster håller jag i övre orignal värden då det är roligt med en lättsvängd bil.
949 Supermiata Street Alignment
Front camber: -1.4°
Caster: >4.5°
Front total toe: 1/16" (0.05 degrees)
Rear camber : -1°
Rear total toe: 1/8" (0.10 degrees)
949 SuperMiata Dual Duty Alignment (cars that see regular street use and some track/autocross)
>=12" front ride height (measured hub center to fender)
>=4.75" front pinch weld height
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0
Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0
949 SuperMiata Race Alignment
The Race Alignment is intended to win national championships. YRMV
<=12.0"
3.75~ 4.5" front pinch weld height. Xida's tend to work best for competition use with front pinch weld height close to 4.2".
Front camber: -3° (or as close as you can get to it)
Caster: >+4.5° or max available once you reach camber targets
Front total toe: 0
Rear camber : -2.6°
Rear total toe: 0
Flying Miata
Front wheels:
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degree negative (about 5 mm out at the bottom, per side)
Toe in: 1.6 mm (0.8 mm per side)
Rear wheels:
Camber: 1.5 degrees negative (about 8 mm out at the bottom, per side)
Toe in: 1.6 mm (0.8 mm per side)
Lejban Race (Hoppas det är ok att jag tagit denna från forumet)
3,5 grad camber fram, 2,5 grad bak. 4 i caster och 0 i toe både fram och bak.
Miq's Miata.net Alignment http://www.miata.net/garage/align.html
Front Caster +4.7 to +5.5 (what ever the maximum attained is)
Camber -0.6 to -0.8 (this number varies with the caster)
Toe 1/16" per side, or 1/8" _total toe out_
Rear Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber -1.1
Toe 1/16" per side, or 1/8" _total toe in_ or zero
Miq’s Miata.net Factory recommended alignment
Front Caster +4.43° +/- 0.75
Camber 0.4° +/- 0.75
Toe 1/8" +/- 1/8
Rear Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber -0.72° +/- 0.5
Toe 1/8" +/- 1/8"
Icehawk aggresiv gatbil http://www.miata.net/garage/align.html
Front
Caster: Maximum
Camber: -1.5°
Toe out 1/16" per side
Rear
Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber: -2°
Toe in 1/16" per side
Factory -96 http://www.tampabaymiatas.net/Misc_Page ... ion102.htm
Front Camber: -0.6 to +1.4 degrees
Front Caster: +3.4 to + 5.4 degrees
Front Toe: -0.05 to +0.35 degrees
Rear Camber: -1.7 to +0.3 degrees
Rear Caster: there is no steering and thus no caster (you knew that, right?)
Rear Toe: -0.05 to +0.35 degrees.
Det är lite lurigt att jämföra en gatbil med en tävlingsbil då man har helt olika förutsättningar och krav, även hyffsat lika bilar imellan.
Jag har läst en del och försökt samla och sammanställa setup jag hittat.
Värderna nedan är för NA.
Mina förutsättningar är
1,8 Na -95
120mm från ”pinchweld”
Vikt 1080kg, fulltank ingen förare.
D2 coilovers
8,7 (kg / mm) = 487,177507 pound / in fram
6 (kg / mm) = 335.984488 pound / in bak
Krängar fram:25mm bak:18mm
195/50/15 med Toyo T1R på gata och bana. (Kommer när dessa är slut att gå över till Toyo 888)
Hjulinställning har jag ingen aning om i dagsläget. Framdäcken slits lite mer på innerkant och bak hyfsatjämt.
Bilen upplevs bra, aningen överstyrd och lite orolig i 150+.
Nu vet jag att ingen kan ge ett rakt svar men en start punkt så man kan börja någonstans.
Bilen körs tyvärr mest gata
Det jag söker i första hand är en stabil, balanserad och förutsägbar väghållning.
Om man börjar med en som är lite sportig men väldigt nära original måste vara en bra utgångspunkt.
Jag tänker mig följande:
Front camber: -2°
Caster: >+4,5-5,5°
Front total toe: toe out 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Rear camber : -2°
Rear total toe: toe in 1/16-1/8” per sida. (-0.05 to -0.10 degrees. )
Skall jag ha lika camber fram och bak? Det blir ju mer fram när man svänger.
Jag tänker mig lite lite toe är bra för då trycks glappet i bussningar m.m åt samma håll. Och 0 uppnår man inte så hellre lite bestämt in bak och ut fram.
Caster håller jag i övre orignal värden då det är roligt med en lättsvängd bil.
949 Supermiata Street Alignment
Front camber: -1.4°
Caster: >4.5°
Front total toe: 1/16" (0.05 degrees)
Rear camber : -1°
Rear total toe: 1/8" (0.10 degrees)
949 SuperMiata Dual Duty Alignment (cars that see regular street use and some track/autocross)
>=12" front ride height (measured hub center to fender)
>=4.75" front pinch weld height
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0
Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0
949 SuperMiata Race Alignment
The Race Alignment is intended to win national championships. YRMV
<=12.0"
3.75~ 4.5" front pinch weld height. Xida's tend to work best for competition use with front pinch weld height close to 4.2".
Front camber: -3° (or as close as you can get to it)
Caster: >+4.5° or max available once you reach camber targets
Front total toe: 0
Rear camber : -2.6°
Rear total toe: 0
Flying Miata
Front wheels:
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degree negative (about 5 mm out at the bottom, per side)
Toe in: 1.6 mm (0.8 mm per side)
Rear wheels:
Camber: 1.5 degrees negative (about 8 mm out at the bottom, per side)
Toe in: 1.6 mm (0.8 mm per side)
Lejban Race (Hoppas det är ok att jag tagit denna från forumet)
3,5 grad camber fram, 2,5 grad bak. 4 i caster och 0 i toe både fram och bak.
Miq's Miata.net Alignment http://www.miata.net/garage/align.html
Front Caster +4.7 to +5.5 (what ever the maximum attained is)
Camber -0.6 to -0.8 (this number varies with the caster)
Toe 1/16" per side, or 1/8" _total toe out_
Rear Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber -1.1
Toe 1/16" per side, or 1/8" _total toe in_ or zero
Miq’s Miata.net Factory recommended alignment
Front Caster +4.43° +/- 0.75
Camber 0.4° +/- 0.75
Toe 1/8" +/- 1/8
Rear Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber -0.72° +/- 0.5
Toe 1/8" +/- 1/8"
Icehawk aggresiv gatbil http://www.miata.net/garage/align.html
Front
Caster: Maximum
Camber: -1.5°
Toe out 1/16" per side
Rear
Caster not applicable, there is no adjustment possible
Camber: -2°
Toe in 1/16" per side
Factory -96 http://www.tampabaymiatas.net/Misc_Page ... ion102.htm
Front Camber: -0.6 to +1.4 degrees
Front Caster: +3.4 to + 5.4 degrees
Front Toe: -0.05 to +0.35 degrees
Rear Camber: -1.7 to +0.3 degrees
Rear Caster: there is no steering and thus no caster (you knew that, right?)
Rear Toe: -0.05 to +0.35 degrees.