Kontroversiell styrservofundering
Posted: Fri 02 May 2008, 13:37
Pratade idag med en kille som har jobbat hela sitt vuxna liv med att bygga racebilar och idag bl.a. bygger chassit till volvos STCC-bilar. Han skall hjälpa mig i helgen med bussningsbyte, bakaxel, hjulinställning mm och jag frågade om jag kunde riva bort styrservot efter vi ställt in bilen, då jag inte hunnit med det än, eller om viktskillnaden påverkar inställningarna så att jag måste riva ur servot innan vi ställer in bilen.
Han blev då väldigt förvånad och undrade varför i hela friden jag skall plocka bort servot för!? Han menar på att att det är en självklarhet för en rejsbil idag att ha servo. De rejsbilar som inte har det sätter dom i det med en gång.
Jag började prata om att våra bilar är lätta(dvs inte svårstyrda) och motorsvaga samt att servot stjäl kraft. Han sa då att man i rejsbilar driver servot med ström istället för rem och att man med servo kan ha agresivare hjulinställning och man får också bättre kontroll på bilen. Efter vi pratat lite om vikt, motorstyrka och olika bantider så drog han lite paralleller mellan 944or som han byggt chassit på(byggt framvagn & hela klabbet). Dessa bilar gick kring minuten på Kullen och det var självklart att de skulle ha servo.
Han gav fler anledningar när det gällde hanteringen i körningen, men man e ju lite usel på fackspråket än så länge. Känns nog som att jag behåller servot framöver, kanske blir det en eldriven variant när skatteåterbäringen kommer.
Dessa pumpar anpassar sig tydligen efter hur mkt kraft som behövs, när du inte rör ratten dras i princip ingen ström alls. De sitter tydligen i Carreracupbilarna och STCC-bilarna idag så d e nog bra grejer...
Han blev då väldigt förvånad och undrade varför i hela friden jag skall plocka bort servot för!? Han menar på att att det är en självklarhet för en rejsbil idag att ha servo. De rejsbilar som inte har det sätter dom i det med en gång.
Jag började prata om att våra bilar är lätta(dvs inte svårstyrda) och motorsvaga samt att servot stjäl kraft. Han sa då att man i rejsbilar driver servot med ström istället för rem och att man med servo kan ha agresivare hjulinställning och man får också bättre kontroll på bilen. Efter vi pratat lite om vikt, motorstyrka och olika bantider så drog han lite paralleller mellan 944or som han byggt chassit på(byggt framvagn & hela klabbet). Dessa bilar gick kring minuten på Kullen och det var självklart att de skulle ha servo.
Han gav fler anledningar när det gällde hanteringen i körningen, men man e ju lite usel på fackspråket än så länge. Känns nog som att jag behåller servot framöver, kanske blir det en eldriven variant när skatteåterbäringen kommer.
Dessa pumpar anpassar sig tydligen efter hur mkt kraft som behövs, när du inte rör ratten dras i princip ingen ström alls. De sitter tydligen i Carreracupbilarna och STCC-bilarna idag så d e nog bra grejer...