Page 1 of 1
Krängningshämmare
Posted: Wed 30 Apr 2008, 14:37
by Stefan Hemström
När det gäller hjulupphängning rekommenderas ofta gula koni stötdämpare och flyin miata fjädrar. Finns det någon motsvarande, väl beprövad, krängningshämmare som många använder i miatakretsar?
Någon som har koll på hårdhet mellan de olika fabrikaten och kan rangordna?
Flyin Miata
Racing Beat (tubular/non tubular)
Jackson Racing
Finns säkert många fler fabrikat och varianter.
Posted: Wed 30 Apr 2008, 15:22
by Niklas Falk
Så stel som möjligt fram (RB's grofsigaste) och original bak är ju en variant.
Men man får prova sig fram (fjädrerhårdhet fram/bak spelar ju också roll för den statiska balansen). Katastrofal understyrning i låghastighetspassager brukar innebära stabil maxsatning när det går lite fortare (Under bron på Kinnekulle och på diverse ställen på Falkenberg).
Fjädrar och krängare kostar jordnötter i jämförelse med stötdämparna så det är "bara" att testa sig fram till det man gillar.
Per kom ganska långt förra året med att skjuta från höften (90/60 med Gula Koni och en HRkrängare fram har jag för mig).
Man kommer längre genom att testa gränserna med det man har monterat än att ha rätt saker monterat och stå kvar i garaget.
Posted: Wed 30 Apr 2008, 16:31
by Stefan Hemström
Niklas Falk wrote:
Per kom ganska långt förra året med att skjuta från höften (90/60 med Gula Koni och en HRkrängare fram har jag för mig).
Man kommer längre genom att testa gränserna med det man har monterat än att ha rätt saker monterat och stå kvar i garaget.
OK, tack för ditt svar Niklas
90/60! Menar du fjäderkonstanter då
Testa gränser gör jag gärna (och gjorde på Malmby i lördags
). FM fjädrar och gula koni fungerar ypperligt på min bil, men nästa naturliga steg för att förbättra bilens beteende borde vara styvare krängningshämmare. Det jag är ute efter är att minska viktförskjutning/roll/krängning (eller vad det nu kan heta) vid konbanekörning. Fixar man det med en grövre krängare fram tro, och lite skruvande på konisarna.
Posted: Wed 30 Apr 2008, 19:08
by Niklas Falk
Det absolut snabbaste att testa är att kroka av ena endlinken till bakre krängaren och fästa upp den med ett buntband (så den inte dinglar).
Det går snabbare än att ställa om dämparna...
Utan bakre krängare så får du samma balansändring som en grövre fram (men totalkrängningen blir större iofs).
Posted: Wed 30 Apr 2008, 19:17
by Anders Ohlsson
Stefan Hemström wrote:
FM fjädrar och gula koni fungerar ypperligt på min bil, men nästa naturliga steg för att förbättra bilens beteende borde vara styvare krängningshämmare. Det jag är ute efter är att minska viktförskjutning/roll/krängning (eller vad det nu kan heta) vid konbanekörning. Fixar man det med en grövre krängare fram tro, och lite skruvande på konisarna.
Styvare krängare kan ge viss lindring. Men det egentliga problemet är det vi alla upptäcker förr eller senare. Nämligen för mjuka fjädrar (och dämpare). Hårda fjädrar gör så att bilen inte rollar vid sväng från sida till sida. När det är fixat så hjälper en riktigt hård krängare till fram. Krängningshämmaren används egentligen primärt till att justera balansen mellan över- och understyrning.
Men som sagt inledningsvis, en viss förbättring kommer du märka. Själv använder jag Jackson Racing krängare från IL-Motorsport i Tyskland.
Re: Krängningshämmare
Posted: Mon 06 Oct 2008, 10:50
by waern
Lyfter en gammal tråd då jag undrar typ samma.
Stefan Hemström wrote:När det gäller hjulupphängning rekommenderas ofta gula koni stötdämpare och flyin miata fjädrar. Finns det någon motsvarande, väl beprövad, krängningshämmare som många använder i miatakretsar?
Någon som har koll på hårdhet mellan de olika fabrikaten och kan rangordna?
Flyin Miata
Racing Beat (tubular/non tubular)
Jackson Racing
Finns säkert många fler fabrikat och varianter.
Vad har miatan för grovlek orginal på krängaren och var kan man hitta vad dom olika eftermarknads krängarna har för grovlek?
Re: Krängningshämmare
Posted: Mon 06 Oct 2008, 12:09
by Niklas Falk
waern wrote:Vad har miatan för grovlek orginal på krängaren och var kan man hitta vad dom olika eftermarknads krängarna har för grovlek?
Det finns lite info här:
http://fatcatmotorsports.com/FCM_MSDS_v7_6.xls (filken Springs_Sways)
NA
Fr sway: 19mm
Rr sway: 12mm on all (incl. LE)
Fr sway: 19mm, 20mm on R pkg.
Rr sway: 94-97 12mm R-pkg, 11mm non-R (waiting final confirmation)
NB
Fr sway: 23mm for MSM, 22mm otherwise
Rr sway: 14mm for MSM, 12mm for Sport, 11mm otherwise
Ett skjutmått och lite skitiga knän ger ännu bättre svar på vad som sitter på din bil
Posted: Mon 06 Oct 2008, 20:57
by waern
Vad har Jackson Racings tubular swaybar för mått? Är det någon som provat dom?