Page 1 of 1

Toe förändring vid hoppfjädrande

Posted: Mon 28 Apr 2008, 08:30
by Svederud
Undrar om man får någon toe förändring när bilen fjädrar ner/upp,
eller är det bara camber som ändras?

Skilldnad mellan fram och bak?

Har sett ett diagram på hur camber ändras vid fjädring,
men inte på någon toe förändring.

Posted: Mon 28 Apr 2008, 08:45
by Niklas Falk
Bumpsteer är ordet för fenomenet fram.
Bak "ska" det inte styra vid fjäderrörelse men däremot vid sidobelastning pga en mjukare bussning i H-armarna bak. Det finns eftermarknadsbussningar som kan beställas med samma hårdhet för att "slippa" styrning bak (som är en hjälp för känslan i original).

Posted: Mon 28 Apr 2008, 09:08
by Svederud
Tack Niklas,

Så då var det inte någon bra ide att köra "normalhöjd" på gatan,
för att sedan sänka den för banan. :cry:

Mer camber skadar ju inte på banan men om toe börjar ändra sig så är det ju inte så kul. Men tanken var god. :?

Blir det mer toe-out eller toe-in på våra bilar?
Kanske överskurs men någon kanske vet.

Posted: Mon 28 Apr 2008, 13:05
by Niklas Falk
75mm markfrigång är sällan ett problem på gatan. Min röda är lägre och det är bara den blå som har skarpat oljetråg (det har inte skett vid gatkörning om vi säger så).