Jo de brukar vara Murphy som gäller för min del...Niklas Falk wrote: Du ska se att avin ligger hemma på måndag, när du haft hela helgen frigjord för mekning


Jo de brukar vara Murphy som gäller för min del...Niklas Falk wrote: Du ska se att avin ligger hemma på måndag, när du haft hela helgen frigjord för mekning
Tullavgiften läggs på materialet och momsen på rubbet, även frakten..Fredrik Henriksson wrote:Har lite trassel med intullningen. De har skickat brev och vill att jag verifierar betalningen...
Ska man betala tull & moms på beloppet inkl frakt eller exkl frakt?
Helt plötsligt känns d som man kom billigt undan...Peter Sandström wrote:Skynda att fynda! TEIN går upp md 15% from torsdag...
Kollade vad jag betalade för mina omschimsade... Betalade in 2209 USD till 949Racing har sedan för mig att det kostade ca 4500:- att lösa ut moms och tull hos posten...Eric wrote:Någon som vet ungefär vad det kostar att beställa från 949? 1499 USD + frakt + tull.. osv.
Vad tar stötdämparverkstan ni som beställt där ifrån?
Oj snabbt svarat!Fredrik Henriksson wrote:Kollade vad jag betalade för mina omschimsade... Betalade in 2209 USD till 949Racing har sedan för mig att det kostade ca 4500:- att lösa ut moms och tull hos posten...Eric wrote:Någon som vet ungefär vad det kostar att beställa från 949? 1499 USD + frakt + tull.. osv.
Vad tar stötdämparverkstan ni som beställt där ifrån?
12/7, kanonnöjd, strykjärn...Eric wrote:Oj snabbt svarat!Fredrik Henriksson wrote:Kollade vad jag betalade för mina omschimsade... Betalade in 2209 USD till 949Racing har sedan för mig att det kostade ca 4500:- att lösa ut moms och tull hos posten...Eric wrote:Någon som vet ungefär vad det kostar att beställa från 949? 1499 USD + frakt + tull.. osv.
Vad tar stötdämparverkstan ni som beställt där ifrån?
Du är nöjd med valet? Du kör på 12/7 eller? Hur känns bilen på bana.. över/under-styrd? Min bil som den är nu med koni+sänkfjädrar går rakt fram i kruvorna.. 45/35 fjädrar.
Kom monterat så jag fick inget vettigt humm om fjäderlängden då fjädern är pressad i det läget...Eric wrote:Sweet!
Kan köpa dom över disk här i Oslo men då följer 70/60 fjädrar med. Hade varit kul å ha 2 set med fjädrar. Är fram å bakfjädrarna lika långa?
Tänkte om man kunde köpa 120 och 90 så har man 90/60 och 12/7 för olika banor.
Får man lov att hänga på trådenEric wrote:Sweet!
Kan köpa dom över disk här i Oslo men då följer 70/60 fjädrar med. Hade varit kul å ha 2 set med fjädrar. Är fram å bakfjädrarna lika långa?
Tänkte om man kunde köpa 120 och 90 så har man 90/60 och 12/7 för olika banor.
Det skulle kosta ca: 17500 SEK om jag köper av http://www.brakes.no/ och då med 70/60 fjädrar. Sen får man köpt ett set fjädrar för ca 1600 SEK. Jämför då med 949racingspris som är 1770 USD + 4500 kr i frakt, tull och moms typ 16000. Det är inte lönt och spara 1500 på krångla med leverans när man kan få dom i handen.Leif Jönsson wrote:Får man lov att hänga på trådenEric wrote:Sweet!
Kan köpa dom över disk här i Oslo men då följer 70/60 fjädrar med. Hade varit kul å ha 2 set med fjädrar. Är fram å bakfjädrarna lika långa?
Tänkte om man kunde köpa 120 och 90 så har man 90/60 och 12/7 för olika banor.![]()
Vad har du fått för pris i Oslo? Letar själv efter lämpliga dämpare och fjädrar
Fjädern fram är 175 mm och bak 150 mm såg jag nu..Fredrik Henriksson wrote:Kom monterat så jag fick inget vettigt humm om fjäderlängden då fjädern är pressad i det läget...Eric wrote:Sweet!
Kan köpa dom över disk här i Oslo men då följer 70/60 fjädrar med. Hade varit kul å ha 2 set med fjädrar. Är fram å bakfjädrarna lika långa?
Tänkte om man kunde köpa 120 och 90 så har man 90/60 och 12/7 för olika banor.
Vill man köpa upp sig i nivåer gäller det att antingen köpa välkända saker (eller prata upp varumärket) så man blir av med dem när det är dags för nästa.Josen wrote:Men när man kommer till nivån att man verkligen känner skillander i fjädrar/setup osv då börjar en bättre dämpare som är justerbar spela in. Så frågan är ju skall man köra budget först eller lite bättre direkt för att inte ångra sig sen - en svår fråga
Om du inte vill precisonsmäta själv så kan du sno värdena från Shaikh's Exceldokument:Eric wrote:Någon som vet detta? För NB
motion ratio front and rear
Jag funderade på att använda det men var lite osäker. Han som jag ska snackade med skulle ha 600 kr för att räkna ut optimala fjäderkonstanter. Trodde sånt skulle ingå vid en beställning.. funderar skippa det och hellre köpa en uppsättning extra fjädrar. FatCatMotorsports excelark är bra nu när man börjar greppa vad dom menarNiklas Falk wrote:Om du inte vill precisonsmäta själv så kan du sno värdena från Shaikh's Exceldokument:Eric wrote:Någon som vet detta? För NB
motion ratio front and rear
FCM Miata Suspension Design Spreadsheet v8.0 (updated 4/12/2008)
Mechanical Motion Ratio har värden som liknar de jag vill minnas ha använt (0.66/0.735 F/B). Förhållandet mellan dämrarrörelse och hjulrörelse, rent mekaniskt.