Hej
Då man läser om hjulspindlar/hub fram verkar de ju som man skall "packa om" även originalspindlar med racingfett. Är de någon tillverkare (ej OEM) som håller bättre kvalitet och som fungerar rimligt länge på en racebil?
Kan man köpa tätningen och "lagerkransen" separat?
Hälsn Ulf
Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?
Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?
Dennis köpte några från staterna med högtempsfett och fina pinnbultar.
Jag köpte några från england med världens kortaste pinnbultar.
Jag köpte några från england med världens kortaste pinnbultar.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?
Jag har köpt mina nav inkl framhjulslager på IL motorsport, två st hemma för just över 2000 kr. De håller ca ett år på min bil, visar det sig när jag kollade tidigare fakturor. tycker det är lite väl lite, dock kör jag bilen till träffar och banor ca 400 mil/år. Bilen har ganska extrem framhjulsinställning och 15 mm spacer per sida.
Jag byter inte ut fettet mot mer värmehärdigt - skulle det ger längre livslängd för dessa framhjulslager?
Jag undrar om Mazda originalframhjulslager för mer än dubbla priset är värda pengarna, får jag så mycket längre livslängd med dem?
Jag byter inte ut fettet mot mer värmehärdigt - skulle det ger längre livslängd för dessa framhjulslager?
Jag undrar om Mazda originalframhjulslager för mer än dubbla priset är värda pengarna, får jag så mycket längre livslängd med dem?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?
Vänster fram gäller det extremt mycket! Håller lagret ett år på en tävlingsbil är det ok. sen är momentet extremt
viktigt passningsrost på axel eller lite slitage på spindeln för kortar livslängden avsevärt. Mx-5ans
lager är inte anpassad för det fäste som finns i R-däcken
Nr 82
Anders Träff
viktigt passningsrost på axel eller lite slitage på spindeln för kortar livslängden avsevärt. Mx-5ans
lager är inte anpassad för det fäste som finns i R-däcken
Nr 82
Anders Träff
Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?
Då man läser på amerikanska sidor om spec Miata verkar inte original hub vara lösningen, utan det har växt fram en " industri" där man blueprintar främre hjulspindlar dvs man använder begagnade eller nya ( från välkända tillverkare som SKF el NTN) sedan byter man kulorna mot bättre ( rundare o starkare) o givetvis racingfett. vg se https://mazdamotorsports.com/webapp/wcs ... UXOhNluPWS
Till och med Mazdaspeed (dvs Mazda Motorsport Developments usa) säljer blueprintade hjulspindlar och det måste ju betyda att man inte är nöjda med originalreservdelen. Kostnaden för en blueprintad hub verkar växla mellan 100-295 USD. Firmorna erbjuder också nav m längre hjulbultar av fabrikat ARP, som tydligen är golden standard då det gäller bultar i hjulnav.
Till och med Mazdaspeed (dvs Mazda Motorsport Developments usa) säljer blueprintade hjulspindlar och det måste ju betyda att man inte är nöjda med originalreservdelen. Kostnaden för en blueprintad hub verkar växla mellan 100-295 USD. Firmorna erbjuder också nav m längre hjulbultar av fabrikat ARP, som tydligen är golden standard då det gäller bultar i hjulnav.
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?
När jag gick licenskursen så höll läraren ett långt tal om hur viktigt det var med nedkyningsvarvet efter ett pass, och att helst inte använda bromsarna alls då så att skivorna hann svalna så mycket som möjligt innan man stannar i depån. Annars skulle värmen gå ner i navet och smälta bort fettet i lagren. Vet inte hur relevant det är för våra bilar, men kan vara värt att nämnas kanske?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition