Hej!
I dagsläget jobbpendlar jag med en NA i mer eller mindre originalutförande (förutom båge, som enligt tidigare ägare ska vara godkänd för Roadsport). Jag har planer på att ta en racinglicens senast i höst, och kanske börja så smått med någon banträff, prova-på-tillfällen under MSCC:s klubbtävlingar, osv. för att lära mig grunderna innan jag börjar köra "på riktigt". Jag är lite för fäst vid min bil för att börja modifiera den eller köra på bana för ofta, så tanken är att på sikt köpa en andra miata och bygga en mer tävlingsfokuserad bil. Registrerade mig precis här på forumet, det känns som rätt ställe att bolla idéer!
Nu är jag i läget att jag inför nästa sommar kommer att behöva köpa nya sommardäck, och då funderar jag på att byta ut originalfälgarna med 185/55/14 mot 15 eller 16-tummare (som sedan kan följa med till en framtida banbil) och lite bredare däck (205?). Om jag ska iväg på en banträff redan i höst så kanske det är vettigt att uppgradera redan innan dess? Är det rimligt att tro att jag kan köra en track day på ett set däck och sen använda dem till vardagspendlandet under följande säsong, om jag inte går för hårt ut på dem?
Sen är ju prestandafokuserade däck en hel djungel. Allas åsikter är färgade av deras respektive referensramar, och det däck som är spektakulärt bra för en förare döms ut som skräp av en annan. Jag vore därför jättetacksam för tankar och tips enligt följande kriterier!
- Behöver inte ha världens bästa grepp (ska ju oavsett vad inte tävla med dem), men ser gärna att det är något bättre än de standarddäck jag har idag.
- Om jag huvudsakligen ska köra dem till vardags är det trevligt om de inte är för temperaturberoende, eller helt värdelösa i regn. Kör jag ett prova-på-tillfälle till hösten (Knutstorp i september lockar) så finns det ju en överhängande risk att det är blött, och om jag ska använda dem till vardags så vill jag inte riskera livet på väg till jobbet när det regnar.
- Priset får gärna vara rimligt, det lär ändå ta ett bra tag innan det är däcken snarare än föraren som är begränsande...
Så i korthet, bra gatdäck som duger till ett par första stapplande steg ut på en racingbana?
Uppskattar all input!
-Simon
Bra startdäck för att prova på banåkning?
Bra startdäck för att prova på banåkning?
Simon Bjerkborn - Helsingborg, mestadels omodifierad NA
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?
Toyo R888 är rätt universal tills du pressar på rejält, då de blir lite varma och osnabba efter 8-10 varv.
När du sen tävlar finns det för tillfället bara ett däck som gäller i torrt...
Hårdare däck har jag ingen större koll på.
När du sen tävlar finns det för tillfället bara ett däck som gäller i torrt...
Hårdare däck har jag ingen större koll på.
Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?
Ett väldigt populärt "semi-r-däck" är Toyo R1R, som funkar både på gatan och på banträffen. Det är förstås inget däck för MX-5 Cup, men om du kan tänka dig en kompromiss mellan gatdäck och r-däck så är det ett bra alternativ. Det greppar bra i regn också. Många som kör sprintcupen (konbana) kör på det här däcket. Jag har haft R1R i snart två år och är väldigt nöjd. Jag kör på 205/50 R15 på min NB. 195 bredd är också helt OK, dessutom billigare.
Det har länge talats om att Toyo komer att sluta tillverka det här däcket men det finns fortfarande att köpa, t ex på Däckonline http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-282538
Det har länge talats om att Toyo komer att sluta tillverka det här däcket men det finns fortfarande att köpa, t ex på Däckonline http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-282538
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?
R1R låter helt perfekt för mina behov! Det är kanske slöseri på bra gummi att jobbpendla på R888-däck, och det skadar inte att de är billigare om jag nu ska slita upp dem medan jag övar mig på bankörning!
Tack för svar!
Tack för svar!
Simon Bjerkborn - Helsingborg, mestadels omodifierad NA
Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?
Verkar till viss del vara sant. Bl.a. finns inte 225/45-15 kvar längreAnders S wrote:Det har länge talats om att Toyo kommer att sluta tillverka det här däcket ...
Mats Gustafsson aka MrMagu
Västerås
Västerås
Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?
Hej Simon,
Jag körde hela första året min bil på Toyo T1R. Det inkluderade massa konbana och tre hela dagar på riktigt bana. Det är ett gatdäck som tål lite bana. Det finns bättre däck men prestanda för pengarna tycker jag dessa är en bra rek:
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... -119046__X
Inte så att jag sparade på dom heller, se här:
Jag körde hela första året min bil på Toyo T1R. Det inkluderade massa konbana och tre hela dagar på riktigt bana. Det är ett gatdäck som tål lite bana. Det finns bättre däck men prestanda för pengarna tycker jag dessa är en bra rek:
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... -119046__X
Inte så att jag sparade på dom heller, se här:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?
Har kört mycket med T1R och vart mycket nöjd både på gata och bana.
På gatan hade jag inte velat köra med 888 eller rdäck då de är lite tyngre, hårdare och klumpigare. Lätt och nätt på gatan så är bilen rolig att köra
På gatan hade jag inte velat köra med 888 eller rdäck då de är lite tyngre, hårdare och klumpigare. Lätt och nätt på gatan så är bilen rolig att köra
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Bra startdäck för att prova på banåkning?
Om bilen går mest på gata: 15x8" (lätta) med 205/50/15 bridgestone re-002 (eller 003, har inte provat dem, men de ska vara bra)
Om bilen går mest på bana / lek: samma fälgar med samma dimension 888 eller r1r.
888 låter ganska mycket på gatan och är besvärliga att leva med r1r är väldigt tysta.
Om bilen går mest på bana / lek: samma fälgar med samma dimension 888 eller r1r.
888 låter ganska mycket på gatan och är besvärliga att leva med r1r är väldigt tysta.
Niklas Holmlöv