Jag satt och funderade på hur det går till att ställa hjulvinklarna och får inte riktigt ihop alla justeringsmöjligheterna
Detta är mina antaganden:
Toe fram: På styrstagen
Caster fram: Inställningsbultarna? (främre infästningen inåt flyttar spindelns nedre infästning framåt jämfört med den övre länkarmen, borde dock begränsa möjlighet till camber)
Camber fram/bak: Inställningsbultarna (båda in/utåt)
Toe bak: Borde vara inställningsbultarna också enligt samma princip som främre castervinkel men det borde påverka maximalt möjlig camber här också?
Ni som har varit på och faktiskt skruvat med dessa parametrar själva kan nog upplysa mig som bara har grejat med "fattiga" McPhersonbilar där castern inte har varit ställbar och där camber ställs genom att lossa fjäderbenet från spindeln och justera läget.
Hur ställer man hjulvinklarna?
Hur ställer man hjulvinklarna?
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Hur ställer man hjulvinklarna?
- Toe fram på styrstagen Gärna lika många varv på bägge så blir inte ratten sned.
- Camber och Caster ställs samtidigt fram. Du vrider undre armen i planet (flyttar undre spindelled fram/bak) genom att vrida bultarna åt olika håll för att justera mestadels Caster (men Camber rör också på sig). Vrider du bultarna åt samma håll justerar du mestadels Camber (Men Caster rör också på sig)
- Camber och Toe ställs samtidigt bak. Du vrider undre armen i planet (vrider undre delen av uprighten så vinkeln blir Toe, det är en H-arm) genom att vrida bultarna åt olika håll för att justera mestadels Toe (men Camber rör också på sig). Vrider du bultarna åt samma håll justerar du mestadels Camber (Men Toe rör också på sig)
Bak är det värre eftersom Toe påverkar känslan jättemycket. När du närmar dig rätt Camber så fokusera på Toe. Om Camber blir en eller två tiondelar från perfekt märker du sällan. Skillnaden mellan +0.1 och -0.1 i Toe märks mer.
"Camber spread" är ju också nåt som kan nämnas. Gamla Miataråd är en halvgrad "mer" bak än fram, men det gäller originalhöjd och original chassi. Med ett hårdare satt chassi och lägre höjd verkar en halvgrad "mer" fram än bak vara normen. Lika runt om fungerar det med för en del. Du får anpassa alltefter balans och däckslitage (eller däckstemp om du är så seriös).
Om du är begränsad i vilka värden du kan få (lite sned subframe, eller nåt annat) så försök att få lika på bägge sidor (speciellt toe bak).
Men vill man köra med en finger på ratten på spårig motorväg så får man fokusera mer på Caster... Alltid två händer på ratten och filbyte om du nyser är väl det alla vill ha
Re: Hur ställer man hjulvinklarna?
Tycker denna post ovan av Niklas är så bra att nån admin borde låsa den
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Hur ställer man hjulvinklarna?
Satt precis och funderade på hur man ska skruva och hittade denna.Lejban wrote:Tycker denna post ovan av Niklas är så bra att nån admin borde låsa den
Fick inte ihop pilarna och beskrivningarna på miatanet,,,http://www.miata.net/garage/alignment/
Nu tror jag jag fattar, perfekt
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38