ET i förhållande till hjulvinklar
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
ET i förhållande till hjulvinklar
En undring:
Om jag har två uppsättningar fälgar, en med gatdäck och en med R-däck, borde väl jag ha ungefär
samma ET och bredd på båda satserna för att hjulinställningen skall fungera lika???
Eller gör det inget om jag byter originalens 45 mm mot ex.vis 30 mm på en andra uppsättning?
Och hur spelar t.ex. däckbredden in? (Byta original 185 mot 205?)
Om jag har två uppsättningar fälgar, en med gatdäck och en med R-däck, borde väl jag ha ungefär
samma ET och bredd på båda satserna för att hjulinställningen skall fungera lika???
Eller gör det inget om jag byter originalens 45 mm mot ex.vis 30 mm på en andra uppsättning?
Och hur spelar t.ex. däckbredden in? (Byta original 185 mot 205?)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Ok - men detta att det "känns" annorlunda - påverkar det bilens uppträdande??Niklas Falk wrote:Hjulvinklarna har inget med ET att göra (det är ju en parallellförflyttning. Scrubradien blir naturligtvis annorlunda så det kan kännas lite olika, men camber, caster och toe är samma oavsett.).
(Hmmm... får nog läsa på lite om scrubradie.....)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Komfortegenskaper som "spårande" kan bli värre med ökad scrubradie (eftersom det blir större hävarm för däckets krafter in till spindeln. Med stor scrubradie blir man känsligare för toe (markantare skillnader). Men man lär sig köra med det mesta, att den byter fil när man nyser är ju bara "charmigt" .Crazy Ivan wrote:Ok - men detta att det "känns" annorlunda - påverkar det bilens uppträdande??
(Hmmm... får nog läsa på lite om scrubradie.....)
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Har läst nånstans att ET 0 inte är några problem på miatan. Hur skulle den påverkas av 7,5x15 ET 0 fälgar?
MVH
MVH
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Röd -94
Svart -99
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 53
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
- Location: Karlskrona
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Den borde blir mer spårkänslig med ET 0. Jag märkte väldigt stor skillnad när jag gick från ET45 till ET38 men om det var det eller annat såsom bredd på fälg och däck eller typen av däck som gjorde det vet jag inte.
ET 0 låter väldigt lågt, hjulen borde hamna väldigt långt ut.
ET 0 låter väldigt lågt, hjulen borde hamna väldigt långt ut.
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Det är meningen att dom ska hamna långt ut, jag vill med hjälp av lite camber precis få in dom innanför hjulhusen
Frågan är om det är värt att lida pin för att vara fin
Frågan är om det är värt att lida pin för att vara fin
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Röd -94
Svart -99
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Tyvärr är det nog så att du får ha MYCKET camber för att få in däcken innanför skärmarna i överkant
De e mycke nu...
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Kan ju hända att den som skrev det hade skärmbreddare. Men hur tror ni den kommer kännas att köra aktivt?
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Röd -94
Svart -99
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Lite ryckigt och oprecist när det inte är väldigt slätt.Krullert wrote:Kan ju hända att den som skrev det hade skärmbreddare. Men hur tror ni den kommer kännas att köra aktivt?
Men det går att minska obehagligheterna med toe och däckstryck (om man nu måste köra med 40/45mm scrub).
Du har inte funderat på att bredda spårvidden på annat sätt (eller är det bara fälgkanten som lockar)? Men att testa med ET0fälgar är mycket enklare.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Jag har R-däck monterade på 13x7 fälgar med et 10 och jag var riktigt nervös innan jag kom ut på banan men det fungerade över förväntan. Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket det stack ut (borde ha nån bild nån stans), vilket inte gjorde så mycket eftersom de va så låga; långt till skärmkanter.
De e mycke nu...
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Niklas: Om jag kan öka spårvidden med t.ex. längre länkarmar så jag kan köra med fälgarna långt ut utan att få för mkt Scrub så skulle ju det vara det bästa men jag har inte direkt koll på sånt, det känns som överkurs men om det inte är så krångligt så visst
Magnus: Nån bild skulle vara väldigt bra för jag har själv funderat på 13" men att bilen nog blir för låg om jag vill ha snyggt stuk på den med dessa.
Det är dethär stuket jag är ute efter, men jag vill inte förlora känsla och väghållning pga det:
Magnus: Nån bild skulle vara väldigt bra för jag har själv funderat på 13" men att bilen nog blir för låg om jag vill ha snyggt stuk på den med dessa.
Det är dethär stuket jag är ute efter, men jag vill inte förlora känsla och väghållning pga det:
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Röd -94
Svart -99
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Ja rätt ordentligt skärmbreddat Ska kolla om jag hittar nåra bilder, men räkna inte med att dom blir synliga här inom de närmsta dagarna.. har liksom inte gått kursen...
De e mycke nu...
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Så här såg det ut med BBS RS 15x7" ET 16 och 205/50 http://www.garaget.org/?car=34123&image=331346
Kan nog vara körbart om man rullar skärmkanterna plus rejält med camber, men helst även 185-195 i bredd (alt. SUV-höjd ) Men snyggast med ännu bredare fälgar och de maffiga skärmbreddarna som popnitas på plats
Kan nog vara körbart om man rullar skärmkanterna plus rejält med camber, men helst även 185-195 i bredd (alt. SUV-höjd ) Men snyggast med ännu bredare fälgar och de maffiga skärmbreddarna som popnitas på plats
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Väcker liv i en gammal fråga eftersom den känns relaterad...
Jag håller och läser en bok som heter Mazda Miata Performance handbook där man i princip säger "pilla inte, bilen är redan jättebra" vilket i och för sig är trevligt. Samtidigt funderar jag på fälgar till R-däck och det är här jag söker råd av expertisen. Boken menar att man bör eftersträva så liten scrubradie som möjligt dvs använda en fälg med orginalets et45 och man förklarar att man vill undvika den hävarmen som tidigare pratats om här ovanför som ett lägre et innebär. Men samtidigt får man bredare spårvidd med lägre et och här är min fråga: Är vinsten med bredare spårvidd (för visst är det väl vissa fördelar?) mindre eller större än den negativa effekten med att få "skrubb"? Det är den generella frågan. I mitt specifika fall handlar det om att välja mellan antingen et28 eller et40 (7tum breda med 195/50-15). Är det möjligen så att skillnaden i et är så liten att jag inte kommer märka skillnad om jag hade haft möjlighet att jämföra? //Dan
Jag håller och läser en bok som heter Mazda Miata Performance handbook där man i princip säger "pilla inte, bilen är redan jättebra" vilket i och för sig är trevligt. Samtidigt funderar jag på fälgar till R-däck och det är här jag söker råd av expertisen. Boken menar att man bör eftersträva så liten scrubradie som möjligt dvs använda en fälg med orginalets et45 och man förklarar att man vill undvika den hävarmen som tidigare pratats om här ovanför som ett lägre et innebär. Men samtidigt får man bredare spårvidd med lägre et och här är min fråga: Är vinsten med bredare spårvidd (för visst är det väl vissa fördelar?) mindre eller större än den negativa effekten med att få "skrubb"? Det är den generella frågan. I mitt specifika fall handlar det om att välja mellan antingen et28 eller et40 (7tum breda med 195/50-15). Är det möjligen så att skillnaden i et är så liten att jag inte kommer märka skillnad om jag hade haft möjlighet att jämföra? //Dan
Dan Byström
1.8 -97
1.8 -97
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Kolla publiceringsdatumet, det har hänt en del sen dess. Framför allt har värdet på objekten gått ner rejält och det är ingen kapitalförstöring att pilla lite.dleb wrote: Mazda Miata Performance handbook
Allt är en kompromiss och Mazdas originalkompromiss är inte den optimala för allt.
Kolla om det i den boken finns beskrivning av att 15x9" fälg med ET36 passar utmärk till 205 däck, eller vad den anser om 245/40-15 som däcksdimension på 15x10" med ET25 (med lite justering av skärmkant)?
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Nej, boken är inte purfärsk... Men när det gäller mekanik så tänker jag att där har väl inte hänt så mycket dom senaste åren. Så frågan kvarstår-är det bättre med spårvidd och scrubradie än smalare (relativt) spårvidd utan scrub?
Dan Byström
1.8 -97
1.8 -97
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Definiera "bättre"
Et45 på smal fälg är mest originallikt, som kan anses "bättre" i en del ögon.
Scrub brukar inte vara "farligt" förrän du börjar närma dig 80mm eller liknande (jag har för mig SFRO inte reagerar förrän vid 60mm), så det är bara du väljer själv vad du anser vara bättre/sämre.
Lite toe-out, ET0, spårig motorväg och omkörning med bara två fingrar på ratten? Knappast trevligt skulle jag gissa.
Lägg på lite toe-in så blir det en annan femma.
Et45 på smal fälg är mest originallikt, som kan anses "bättre" i en del ögon.
Scrub brukar inte vara "farligt" förrän du börjar närma dig 80mm eller liknande (jag har för mig SFRO inte reagerar förrän vid 60mm), så det är bara du väljer själv vad du anser vara bättre/sämre.
Lite toe-out, ET0, spårig motorväg och omkörning med bara två fingrar på ratten? Knappast trevligt skulle jag gissa.
Lägg på lite toe-in så blir det en annan femma.
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Jag hör dig säga "välj et28 och sluta noja över scrubradie" - så får det bli.
Dan Byström
1.8 -97
1.8 -97
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Tycker bilen kan upplevas lite klumpig men låg et. Då förlorar man lite charmen och körglädjen med bilen.
Håll dig närma org så är den lätt att svänga och rolig att köra
Håll dig närma org så är den lätt att svänga och rolig att köra
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Jag antar att lite mer negativ camber motverkar den här "scrub-effekten" eftersom en större del av bilens vikt då kommer att vila på insidan av hjulet, åtminstone vid normal körning. Jag hade tidigare ET 35 men har nu ET 26 och har inte upplevt någon försämring.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: ET i förhållande till hjulvinklar
Ok,då kastar jag väl upp frågan i luften igen... Har kört ett par gånger på bana med et30 och gatdäck och har fått en känsla av att bilen "ormar" sig en smula när man slår på full broms. Kan dock inte säga om det beror på et:t eller om det bara är rumpan som reser sig. Och den är fortfarande lätt att svänga och vansinnigt kul att köra Tror jag låter barnen "ola" när våren närmar sig...
Dan Byström
1.8 -97
1.8 -97