Vmaxx bra grejer?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
Ståhlbom
Posts: 4
Joined: Sat 31 Aug 2013, 17:48

Vmaxx bra grejer?

Post by Ståhlbom »

Hej!

Jag vet att det är lite "fel" forum för mig att ställa frågan då jag inte kör bana med min Miata NA -97 men ni är nog experter på fjädrar och stötdämpare när ni kör på bana :)

Är Vmaxx något att ha eller enbart skit?
Enlig Flyin Miata är de hyfsat bra..?
https://flyinmiata.com/index.php?stocknumber=13-16210

Jag kör blandat landsväg/stad och använder Miatan som "bruksbil" sommarhalvåret så länge jag inte behöver lasta mycket, möjligtvis semesterbil också om jag inte tar min MC.
Öhlins och motsvarande är inte aktuellt, 20 papp för coilovers är överkurs för min användning av min Miata.

Vmaxx som jag tittat på är http://www.mx5parts.co.uk/vmaxx-adju...er-p-2916.html

och http://www.mx5parts.co.uk/vmaxx-xxtr...er-p-2961.html

Är möjligheten att justera dämparna nödvändigt för mina behov?

Eller ska jag titta på Koni, Gaz eller Bilstein?
http://www.mx5parts.co.uk/shocks-spr...a&currency=SEK

En sak är rätt säker: Det ska vara coilovers så jag kan justera höjden, vill gärna ha denna möjlighet.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Myran »

Ståhlbom wrote:Hej!

Jag vet att det är lite "fel" forum för mig att ställa frågan då jag inte kör bana med min Miata NA -97 men ni är nog experter på fjädrar och stötdämpare när ni kör på bana :)

Är Vmaxx något att ha eller enbart skit?
Enlig Flyin Miata är de hyfsat bra..?
https://flyinmiata.com/index.php?stocknumber=13-16210

Jag kör blandat landsväg/stad och använder Miatan som "bruksbil" sommarhalvåret så länge jag inte behöver lasta mycket, möjligtvis semesterbil också om jag inte tar min MC.
Öhlins och motsvarande är inte aktuellt, 20 papp för coilovers är överkurs för min användning av min Miata.

Vmaxx som jag tittat på är http://www.mx5parts.co.uk/vmaxx-adju...er-p-2916.html

och http://www.mx5parts.co.uk/vmaxx-xxtr...er-p-2961.html

Är möjligheten att justera dämparna nödvändigt för mina behov?

Eller ska jag titta på Koni, Gaz eller Bilstein?
http://www.mx5parts.co.uk/shocks-spr...a&currency=SEK

En sak är rätt säker: Det ska vara coilovers så jag kan justera höjden, vill gärna ha denna möjlighet.

Vmaxx är styling produkt inget för räser-bilar.

Duger jättebra om du vardagskör bilen och vill kunna ställa höjden och ha lite hårdare fjädring.

Har du för avsikt att köra bana/konbana på våra träffar rekomenderar jag något annat. De jag vet som försökt köra hårdare på bana med dessa har oftast slutat med att dämparna pissar olja överallt.
Vet även ett par stycken som kör på deras styling/bruksbilar utan problem, handlar lite om hur du vill använda bilen.

Vill då ha nått som tål lite mera stryk så kolla priserna på D2/K-sport/XYZ eller BC-racing (dom 3 första är samma prylar i olika färger).
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Ståhlbom
Posts: 4
Joined: Sat 31 Aug 2013, 17:48

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Ståhlbom »

Tack myran för svaret!
Ditt svar gjorde så jag avbeställde Vmaxx i sista minuten i beställningen till MX5 Parts :P

Låter inte vidare förtroendegivande med läckage efter lite hårdkörning, kan hända att jag får för mig att börja köra på bana/konbana med min Miata inom snar framtida och då vore det skönt med någorlunda kvalitésgrejer.

Får grotta ner mig lite kring val av fjädrar/stötdämpare/coilovers så jag vet vad som finns och till vilka priser.
Nya bussningar är i alla fall beställda till chassirenovering i vinter 8)
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by chriss »

Håller med Myran. Kör själv D2. Har du inte för bråttom brukar de rea dessa på hösten då de blir en tusen lapp eller två billigare. http://www.streetperformance.se/mx-5-mi ... 8-/57937-0

Koni och bilstein skall vara riktigt bra också men uppfyller inte höjdjusteringen som ett coilover.

Jag vet inte hur andra har det men mina D2 sänkte för mycket då de bakre dämparna inte är fullt justerbara. Man kan spänna fjädern men inte justera höjden riktigt och bilen blir för låg för gatan och för bra väghållning. Lite lägre är bra men inte mer dessto bättre. Detta löste jag genom att tillverka topplagringar med samma form och "bricka" upp dämparen 20-25mm. Stance m.m hör inte hemma på banan ;)

Med justerbara dämpare blir de bekväma på gatan när de är skruvade till mjukaste, och fungerar bra på bana när man skruvar mot hårdare. De hårdare fjädrar gör under för krängning, bilen ligger fint på banan!
Chriss Rice
Göteborg
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Myran »

chriss wrote:Håller med Myran. Kör själv D2. Har du inte för bråttom brukar de rea dessa på hösten då de blir en tusen lapp eller två billigare. http://www.streetperformance.se/mx-5-mi ... 8-/57937-0

Koni och bilstein skall vara riktigt bra också men uppfyller inte höjdjusteringen som ett coilover.

Jag vet inte hur andra har det men mina D2 sänkte för mycket då de bakre dämparna inte är fullt justerbara. Man kan spänna fjädern men inte justera höjden riktigt och bilen blir för låg för gatan och för bra väghållning. Lite lägre är bra men inte mer dessto bättre. Detta löste jag genom att tillverka topplagringar med samma form och "bricka" upp dämparen 20-25mm. Stance m.m hör inte hemma på banan ;)

Med justerbara dämpare blir de bekväma på gatan när de är skruvade till mjukaste, och fungerar bra på bana när man skruvar mot hårdare. De hårdare fjädrar gör under för krängning, bilen ligger fint på banan!
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?

Dok kostar BC lite mera.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Ståhlbom
Posts: 4
Joined: Sat 31 Aug 2013, 17:48

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Ståhlbom »

chriss wrote:Med justerbara dämpare blir de bekväma på gatan när de är skruvade till mjukaste, och fungerar bra på bana när man skruvar mot hårdare. De hårdare fjädrar gör under för krängning, bilen ligger fint på banan!
Precis, jag har börjat tänka i denna riktning dvs. coilovers som är justerbar i både stötdämpningen och höjden, både fram och bak.
Då får man en Miata som funkar både till bana och vardags, vore absolut perfekt för mig.
Myran wrote:Dock kostar BC lite mera.
Nä? Inte denna modell i alla fall: http://www.ddesign.nu/bc-racing-coilove ... -05/8881-0

Ska leta på tysk och engelsk mark och se om coilovers är billigare där, mycket annat är ofta billigare där även inkl. frakt hit.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Lejban »

Kolla även med Jan på http://www.streetandtrack.se/ Han är medlem i klubben och också återförsäljare av BC.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Alexander Mullaart »

på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?

Dok kostar BC lite mera.
Detta stämmer. Sålde mina K-sport av just den anledningen. Som plus var finishen på BC mycket bättre än K-sport (gammal modell, typ 2008). Fast de nya K-sporten är kanske finare?

Kan i alla fall rekommendera BC Racing :)!
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Myran »

Alexander Söderholm wrote:
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?

Dok kostar BC lite mera.
Detta stämmer. Sålde mina K-sport av just den anledningen. Som plus var finishen på BC mycket bättre än K-sport (gammal modell, typ 2008). Fast de nya K-sporten är kanske finare?

Kan i alla fall rekommendera BC Racing :)!
Håller fullständigt med.. monterat flertal fjäderben på olika bilar.. Känns som det lagts mera tid på BC racing benen när det kommer till finishen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Ståhlbom
Posts: 4
Joined: Sat 31 Aug 2013, 17:48

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Ståhlbom »

Toppen, tack så mycket för kommentarer och synpunkter! :up: :D

Lutar mycket åt BC Racing just nu men jag har inte bråttom, Miatan ska fixas till kommande vår alltså ett vinterprojekt :work: så jag har relativt gott om tid.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Andreas E »

Alexander Söderholm wrote:
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?

Dok kostar BC lite mera.
Detta stämmer. Sålde mina K-sport av just den anledningen. Som plus var finishen på BC mycket bättre än K-sport (gammal modell, typ 2008). Fast de nya K-sporten är kanske finare?

Kan i alla fall rekommendera BC Racing :)!
Funkar det med BC-Racings dämpare och hårdare fjädrar (det som följer med är 8 kg/mm / 6 kg/mm vilket är lågt jämfört med vad många kör med i MX-5 Cup)?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vmaxx bra grejer?

Post by Myran »

Andreas E wrote:
Alexander Söderholm wrote:
på BC racing benen är både längden och fjädertallriken justerbar på bakre benen. på D2/XYZ/K-sport är väl bara fjädertallriken justebar?

Dok kostar BC lite mera.
Detta stämmer. Sålde mina K-sport av just den anledningen. Som plus var finishen på BC mycket bättre än K-sport (gammal modell, typ 2008). Fast de nya K-sporten är kanske finare?

Kan i alla fall rekommendera BC Racing :)!
Funkar det med BC-Racings dämpare och hårdare fjädrar (det som följer med är 8 kg/mm / 6 kg/mm vilket är lågt jämfört med vad många kör med i MX-5 Cup)?

/Andreas E
Jag åkte 8/6 på min gröna. Väldigt balanserad setup men lite för mjuk för ren racing skulle jag tro. Ställde jag hårt fram mjukt bak så var den väldigt neutral med gränsfall mot understyrd. (men jag åkte mest tvärt om. Mitten fram hårt bak == överstyrt).

Justeringen mellan mjukaste och hårdaste med 8/6 fjädrarna var väldigt stor. Bra komfort i mjukaste läget nästan för mjukt. Åkte alltid ett par varv från mjukaste till vardags för den skulle kännas "sportig".

Skulle jag fått välja fritt för en bil som går både bana/gata skulle jag testat 10/7 eller 10/8... Vet att BC säger att deras dämpare ska funka upp till 15kg fjädrar om man skulle vilja. Stor fördel är att fjädrarna faktiskt är väldigt billiga fall man vill prova lite olika :)

Rekommenderar BC-racing starkt till just miatan framför många andra också just på grund av bakre fjäderbenen som ger justerbarhet ibak utan att påverka slaglängden på dämpare. (undre fästet är justerbart. på många andra justerar man bara fjädertallriken och tappar slanglängd == bottnad dämpare vilket kan ge plötsliga kast.)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply