För några år sen åkte jag av på Björkvik. Bytte då en krokig spindelled vä fram och lämnade in för hjulinställning. Verkstan sa att nåt mer måste vara krokigt pga de hade svårt att nå negativ camber. Möjligen har jag en liten bula i framvagnsbalken nära fästet för nedre länkarmen. Börjar nu tröttna rejält på att vä fram slits på ytterkanten och bilen beter sig olika åt höger resp vänster i konbanan. Chassit är f.n. original och min fundering är om jag kan få negativ camber om jag enbart sänker chassit eller om jag ska satsa på att byta framvagnsbalk samtidigt?
PS
Jag kommer att montera gula koni och förhoppningsvis FM fjädrar om jag får tag på dem i europa (frakt från flyin miata går på 100-200(!) USD. Performance5.com kan ev sälja FM men svarar bara med automatmail att de satsar på att utveckla egna prylar och ber om anstånd med att offerera. Nån som har tips på var jag kan köpa FM?
/Hasse
MX-5 NB 1,8 -98
Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
- Hans Hjertén
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 22
- Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
- Location: Lidingö
Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
Mazda MX-5 NB MP62 -98
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
Svårt att säga vad felet är! gjorde verkstan en 4 hjusmätning? kolla med någon yrkesskola om dom kan kolla om bilen är sned eller om balken är krokig. har dom bara en bilskade avdelning så har dom en riktbänk brukar bli betydligt billigare att fråga där, men man får inte ha bråttom.
Re: Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
Jag har Performance5s egna kit och jag är helnöjd med funktionen än så länge. Fjäderhårdheten är ungefär som FM, en aning hårdare (FM är 318/233 lb/in, P5 kör med 350/250 lb/in).Hans Hjertén wrote:För några år sen åkte jag av på Björkvik. Bytte då en krokig spindelled vä fram och lämnade in för hjulinställning. Verkstan sa att nåt mer måste vara krokigt pga de hade svårt att nå negativ camber. Möjligen har jag en liten bula i framvagnsbalken nära fästet för nedre länkarmen. Börjar nu tröttna rejält på att vä fram slits på ytterkanten och bilen beter sig olika åt höger resp vänster i konbanan. Chassit är f.n. original och min fundering är om jag kan få negativ camber om jag enbart sänker chassit eller om jag ska satsa på att byta framvagnsbalk samtidigt?
PS
Jag kommer att montera gula koni och förhoppningsvis FM fjädrar om jag får tag på dem i europa (frakt från flyin miata går på 100-200(!) USD. Performance5.com kan ev sälja FM men svarar bara med automatmail att de satsar på att utveckla egna prylar och ber om anstånd med att offerera. Nån som har tips på var jag kan köpa FM?
/Hasse
MX-5 NB 1,8 -98
Däremot har det varit en del problem under utvecklingen med missljud och annat (inget som har drabbat mig dock) och jag fick mail för några veckor sedan att de nu hade löst problemet definitivt (men det har dock varit sådana besked tidigare också) så jag kommer få utbytesdämpare under våren som är uppdaterade till senate varianten. Det var tydligen ett ljud som orsakades av oljans flöde i dämparen, inget mekaniskt, som har varit problemet. Men nu när de förhoppningsvis har rett ut det en gång för alla så borde de kunna ta nya order och leverera inom rimlig tid.
Men om du inte vågar chansa och riskera att få vänta så skulle jag nog föreslå GAZ Gold Pro coilovers. Köps enklast på MX-5 Parts. Jag var nära att avbeställa och ta dessa istället men precis då kunde Performance5 leverera.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
Det finns två på Ebay.de, vara en skickar
http://www.ebay.de/sch/Auto-Ersatz-Repa ... _Autoteile
En hel del jobb att byta (löpande verkstadsräkning kan bli DYR), så kostnaden för metallklumpen är den lilla delen (så Mazdas nypriser är inte så mycket värre procentuellt).
Det finns en i UK också
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=m ... &_osacat=0
Men oftast brukar bärarmarna ge sig före subframen, men det beror ju helt och hållet hur smällen tagit.
Subframen fram är olika 89-97 och 98-05 (skiljer i geometrin), så se till att få rätt.
http://www.ebay.de/sch/Auto-Ersatz-Repa ... _Autoteile
En hel del jobb att byta (löpande verkstadsräkning kan bli DYR), så kostnaden för metallklumpen är den lilla delen (så Mazdas nypriser är inte så mycket värre procentuellt).
Det finns en i UK också
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=m ... &_osacat=0
Men oftast brukar bärarmarna ge sig före subframen, men det beror ju helt och hållet hur smällen tagit.
Subframen fram är olika 89-97 och 98-05 (skiljer i geometrin), så se till att få rätt.
- Hans Hjertén
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 22
- Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
- Location: Lidingö
Re: Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
Tack för råd o stöd. Men visst påverkas cambervinkeln åt rätt håll om jag sänker bilen? Frågan är hur mycket. Har precis fått hem konisarna från IL och svar från Phil@P5: "Sorry, I'm not importing from the US any more. I don't have any springs available either as we've developed a full suspension package". Han verkar inte vilja sälja vare sig FM eller egna fjädrar... Blir nog till att tugga i sig dyrfrakt + moms från USA. Har funderat en del på coilovers också men tror inte jag kommer hålla på att skruva så mycket på dem.
Hittat en del info om hur byta subframe. Det verkar inte alltför avancerat! Man säkrar upp motorn i en krok och lossar subframe från kaross och styrning och sänker ner hela paketet inkl dämpare. Passar ypperligt att byta dämpare/fjädrar samtidigt.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=354856
Här finns lite kontrollmått att jämföra sin subframe med också!
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=30232&page=2
Det enda raka i denna historia är kanske att börja mäta och leta efter avvikande mått hö/vä på länkarmar och subframe innan beslut!
Hittat en del info om hur byta subframe. Det verkar inte alltför avancerat! Man säkrar upp motorn i en krok och lossar subframe från kaross och styrning och sänker ner hela paketet inkl dämpare. Passar ypperligt att byta dämpare/fjädrar samtidigt.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=354856
Här finns lite kontrollmått att jämföra sin subframe med också!
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=30232&page=2
Det enda raka i denna historia är kanske att börja mäta och leta efter avvikande mått hö/vä på länkarmar och subframe innan beslut!
Mazda MX-5 NB MP62 -98
Re: Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
Jag har inte tänkt skruva på mina så mycket heller, men det är inte det som är fördelen. Fördelen är att dämparna är utvecklade för hårda fjädrar, gula Koni är egentligen utvecklade ihop med original eller möjligen lite hårdare sänkningsfjädrar. Att de går att ha ihop med FM-fjädrar är för att justermånen på returdämpningen är tillräckligt stor för att kunna hålla de hårdare fjädrarna i schack. Dock är kompressionsdämpningen egentligen lite för klen för att vara optimal (men vad är "optimalt" egentligen, det är ju en enkel och lättåtkomlig lösning som man kan montera och glömma så då kanske man kan leva med det).Hans Hjertén wrote:Har funderat en del på coilovers också men tror inte jag kommer hålla på att skruva så mycket på dem.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
Hej,
Det ska rätt mycket till innan du börjar dra en framvagnsbalk sned.
Jag hade börjat med att leta upp en begagnade nedre bärarm någonstans (jag har inga kvar, de verkar gå åt, hehe)
och få dit den.
Jag har smällt MX-5or royal men aldrig lyckats kröka en främre subframe trots att bärarmarna såg ut att vara i ägo av Picasso
Att byta en bärarm går rätt fort, att byta en subframe tar betydligt längre tid och en begagnad bärarm kan inte kosta många hundralappar...
Det ska rätt mycket till innan du börjar dra en framvagnsbalk sned.
Jag hade börjat med att leta upp en begagnade nedre bärarm någonstans (jag har inga kvar, de verkar gå åt, hehe)
och få dit den.
Jag har smällt MX-5or royal men aldrig lyckats kröka en främre subframe trots att bärarmarna såg ut att vara i ägo av Picasso
Att byta en bärarm går rätt fort, att byta en subframe tar betydligt längre tid och en begagnad bärarm kan inte kosta många hundralappar...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Hans Hjertén
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 22
- Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
- Location: Lidingö
Re: Måste jag byta framvagnsbalk/crossmember?
Hallå igen,
kollat och hittat en liten krökning på subframen som kan förklara problemet med camberinställningen. Främre länkarmsfästet verkar ha tryckt in subframen något. Borde inte detta veck kunna dras ut? Undrar hur jag ska få tag i den bara?
kollat och hittat en liten krökning på subframen som kan förklara problemet med camberinställningen. Främre länkarmsfästet verkar ha tryckt in subframen något. Borde inte detta veck kunna dras ut? Undrar hur jag ska få tag i den bara?
Mazda MX-5 NB MP62 -98