Page 1 of 13
Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Posted: Sun 02 Mar 2008, 15:58
by Dennis Kullman
Jag köpte bilen i Tyskland år 2000 och har anpassat den för bankörning i lugn takt.
Specifikationer inför 2008:
Motor
1,6 liter (aldrig öppnad; nu närmare 14000 mil)
Luftmängdmätare från RX-7
Piper-Cross konfilter
Avgasgrenrör från Racing Beat (4:1)
SBF-godkänd racekatalysator
Hemmabyggt avgassystem med en ensam oval Simons-burk
Transmission m m
TODA Racing lätt svänghjul i stål
Short-shifter
Mazdaspeed diffbroms (nytt 2008)
Chassi
KW motorsport coilovers med 90/60 fjädrar
IL motorsport subframe-stag
Racing Beat krängningshämmare (rör fram, solid bak)
Mazdaspeed motorfästen och diffbussningar (2008 - om allt klaffar)
Bromsar
Original, men med vassare belägg från Carbotech (XP8) och
bromsvätska från Motul (RBF600)
Hjul
OZ superleggera och Ultraleggera 15 x 7
Toyo R888 och Yokohama A048, 205/50-15
Övrigt
Båge
Originalratt (momo) på SnapOff-nav
Momo start glasfiberstolar
Lättas efterhand, men cab och värmepaket offrar jag INTE
Biltema gelbatteri på 14 Ah och 4 kg
Bästa resultat
Vann Roadsport C-klassen i MGCC KM 2006
Bild från SSM 2008
Posted: Fri 14 Mar 2008, 20:49
by Cyberoid
Ömtålig?
Posted: Sat 15 Mar 2008, 22:33
by Dennis Kullman
Cyberoid wrote:Ömtålig?
Jag tar ju bort en del prylar som dämpar smällar så ni får inte köra på mig
Posted: Sat 15 Mar 2008, 23:19
by Cyberoid
Dennis Kullman wrote:Cyberoid wrote:Ömtålig?
Jag tar ju bort en del prylar som dämpar smällar så ni får inte köra på mig
Jaha, det var det du tänkte på.
Ja, nu kan du inte knuffa bilar framför dig på rakorna längre,
Men vid en kraftigare smäll så undrar jag om dessa prylarna hjälper så mycket ändå?
Vi får väl skita i att gnugga plåt även i år så slipper vi tänka på det.
Posted: Sun 16 Mar 2008, 09:44
by Josen
Jaha, det var det du tänkte på. Ja, nu kan du inte knuffa bilar framför dig på rakorna längre, Men vid en kraftigare smäll så undrar jag om dessa prylarna hjälper så mycket ändå?
Tror att just detta hjälper en del - när Hans D smekte ett hus med bak-ändan verkade detta hjälpt en hel del faktiskt. Så vi får ta det easy mot Dennis i
close combat övningar
Posted: Sun 16 Mar 2008, 22:14
by Dennis Kullman
Jag undrar hur det blir om man formar frigolit så att det fyller ut större delen av utrymmet där plasttankarna sitter; det lär ju i a f rädda front/akter från lättare stötar...
Posted: Sun 16 Mar 2008, 23:52
by Niklas Falk
Dennis Kullman wrote:Jag undrar hur det blir om man formar frigolit så att det fyller ut större delen av utrymmet där plasttankarna sitter; det lär ju i a f rädda front/akter från lättare stötar...
Du menar fukta utrymmet och sen fläska på med byggskum
Dessa stöd fördelar krafterna och skyddar PU-skalet från söndertrasning vid mindre saker. Jag hoppas att slippa nyttja det iår, men man vet aldrig hur små marginalerna blir i slutet på säsongen (när hornen blivit alltför stora). Falkenbergs Chikan är inte rolig i detta avseende.
Posted: Mon 17 Mar 2008, 17:36
by Dennis Kullman
Niklas Falk wrote:Dennis Kullman wrote:Jag undrar hur det blir om man formar frigolit så att det fyller ut större delen av utrymmet där plasttankarna sitter; det lär ju i a f rädda front/akter från lättare stötar...
Du menar fukta utrymmet och sen fläska på med byggskum
Ja, den tanken slog mig också, men annars tänkte jag närmast på frigolit + rasp.
Posted: Wed 26 Mar 2008, 22:11
by Dennis Kullman
Nu börjar det kännas lite stressigt... har ännu inte pratat med beskiktningsmannen...
Diffen är nu helt nedplockad förutom att lagrena på den gamla diffen vägrar lossa, vilket verkar tvinga mig att köpa nya för 600 kr st
Packboxarna till drivaxlar och kardan visade sig vara till den större diffen (94-) så om någon vill ha dem billigt så hör av er.
Nu ska rubbet hårdrengöras för att ta bort de blästerkorn som lyckades ta sig in när jag blästrade utsidan.
Posted: Thu 27 Mar 2008, 09:54
by Josen
Dennis Kullman wrote:Nu börjar det kännas lite stressigt... har ännu inte pratat med beskiktningsmannen...
Diffen är nu helt nedplockad förutom att lagrena på den gamla diffen vägrar lossa, vilket verkar tvinga mig att köpa nya för 600 kr st
Packboxarna till drivaxlar och kardan visade sig vara till den större diffen (94-) så om någon vill ha dem billigt så hör av er.
Nu ska rubbet hårdrengöras för att ta bort de blästerkorn som lyckades ta sig in när jag blästrade utsidan.
Vilka lager är det ? Nyfiken på hur det fungerar.
Posted: Thu 27 Mar 2008, 16:23
by Dennis Kullman
Josen wrote:Vilka lager är det ? Nyfiken på hur det fungerar.
Det är de lager som drivaxlar/diff snurrar kring s a s.
De sitter på själva diffen (ytterringen sitter i diffhuset).
De är koniska rullager.
Posted: Thu 27 Mar 2008, 17:53
by Josen
Dennis Kullman wrote:Josen wrote:Vilka lager är det ? Nyfiken på hur det fungerar.
Det är de lager som drivaxlar/diff snurrar kring s a s.
De sitter på själva diffen (ytterringen sitter i diffhuset).
De är koniska rullager.
Går det att värma på diff-huset och knacka sakta ?
Eller det kanske inte fungerar på aluminium ?
Posted: Thu 27 Mar 2008, 23:05
by Dennis Kullman
Josen wrote:Dennis Kullman wrote:Josen wrote:Vilka lager är det ? Nyfiken på hur det fungerar.
Det är de lager som drivaxlar/diff snurrar kring s a s.
De sitter på själva diffen (ytterringen sitter i diffhuset).
De är koniska rullager.
Går det att värma på diff-huset och knacka sakta ?
Eller det kanske inte fungerar på aluminium ?
Det är innerringarna som sitter som berget; jag vill inte gärna värma dem...
Posted: Fri 28 Mar 2008, 13:47
by Josen
Lite hjälp
Frågade lite kontakt jag har
- Skall finnas uttag för att kunna sätta en avdragare.
- Ibland får man tydligen använda kyla för att få ut dem
Om du inte få i hop det så kan jag ge dig kontakt som är duktigt på diffar och kan sätta ihop det åt dig. Tror inte det är så dyrt heller.
/Joachim
Posted: Fri 28 Mar 2008, 17:37
by Dennis Kullman
Josen wrote:Lite hjälp
Frågade lite kontakt jag har
- Skall finnas uttag för att kunna sätta en avdragare.
- Ibland får man tydligen använda kyla för att få ut dem
Om du inte få i hop det så kan jag ge dig kontakt som är duktigt på diffar och kan sätta ihop det åt dig. Tror inte det är så dyrt heller.
/Joachim
Japp, det finns uttag; de är ca 10 mm breda och 3 mm höga, vilket gör att inga normala 2-armsavdragare passar. Den lilla smidda jag lånade på jobbet passade men hela gängstången böjdes utan att lagret släppte. Sen slipade jag ner en större avdragare - då böjde sig käftarna
Jag ska kolla med ett par verkstäder till innan jag ger upp och köper nya lager. Optimist som jag är räknar jag inte med några problem med att få ihop det igen, men det återstår att se.
Posted: Sat 29 Mar 2008, 00:38
by Magnus Pettson
De finns nåt som heter kniv-avdragare, men vet inte om de funkar på Miatans diffar, funkar i alla fall på Dana-diffar och är det enda som funkar på dom vad jag vet.
Posted: Sun 30 Mar 2008, 20:18
by Dennis Kullman
Magnus Pettson wrote:De finns nåt som heter kniv-avdragare, men vet inte om de funkar på Miatans diffar, funkar i alla fall på Dana-diffar och är det enda som funkar på dom vad jag vet.
Får väl kolla med jänkentusiasterna på jobbet.
Posted: Sun 06 Apr 2008, 21:49
by Dennis Kullman
Det blir bara MGCC KM för mig i år som det ser ut nu.
Pengarna är bara en del av problemet; det är framförallt tiden som stoppar mig.
Posted: Tue 15 Apr 2008, 08:36
by Dennis Kullman
Delarna till diffen blev fel igen! Ännu ett set till stora diffen... nåja rätt prylar ska komma på torsdag, men jag åker till Tokyo idag och är tillbaks först på lördag... Hinner jag bli klar till KM1 tro?
Posted: Tue 15 Apr 2008, 09:53
by Cyberoid
Dennis Kullman wrote:Delarna till diffen blev fel igen! Ännu ett set till stora diffen... nåja rätt prylar ska komma på torsdag, men jag åker till Tokyo idag och är tillbaks först på lördag... Hinner jag bli klar till KM1 tro?
Tråkigt att det drar ut på tiden. Men det ska bli intressant att höra vad du tycker om diffen när den väl sitter på plats. Klart du hinner till KM1. Efter en veckas garagefrånvaro så kommer det klia i fingrarna och du slänger ihop delarna på en kväll!
Posted: Tue 15 Apr 2008, 11:35
by Dennis Kullman
Cyberoid wrote:Dennis Kullman wrote:Delarna till diffen blev fel igen! Ännu ett set till stora diffen... nåja rätt prylar ska komma på torsdag, men jag åker till Tokyo idag och är tillbaks först på lördag... Hinner jag bli klar till KM1 tro?
Tråkigt att det drar ut på tiden. Men det ska bli intressant att höra vad du tycker om diffen när den väl sitter på plats. Klart du hinner till KM1. Efter en veckas garagefrånvaro så kommer det klia i fingrarna och du slänger ihop delarna på en kväll!
Jo, man får väl hoppas på det.
Posted: Mon 21 Apr 2008, 12:33
by Dennis Kullman
Idag ska jag hämta mina nyskodda OZ superleggera (R888) och lite nya prylar (som förhoppningsvis ska passa den här gången) från Mazda. Kanske hinner jag förbereda för bytet av motorfästena som förhoppningsvis snart landar från USA.
Posted: Fri 02 May 2008, 11:43
by Dennis Kullman
Nu jävlas det ordentligt
Jag beställde nya bultar till diffens lageröverfall för att de gamla var så sträckta att jag inte fick upp dem i minimimomentet 60 Nm. Idag monterade jag de nya bultarna (M10x1,25)... ett par av dem lyckades jag få upp i 60 Nm, men en av dem gick av!
Hur i h-e kan Mazda sälja bultar som inte klarar ens det minimimoment de själva anger i verkstadshandboken?
Ska kanske tillägga att jag den här gången använde jobbets Stahlwille momentnyckel som kontrolleras av QC med jämna mellanrum - inte min Biltema...
Jag hade tur i oturen och fick ut hela den trasiga bulten; sen tog jag den kortaste av de gamla och drog upp den till 50 Nm (mer vågar jag inte).
Nu kommer ju tankarna: hur vet jag att de andra bultarna inte går av så fort diffen belastas?
Efter en stund tog jag beslutet att det inte är värt att chansa.
Så vad gör jag nu? Hur meningsfullt är det att beställa nya bultar från Mazda?
Jag behöver alltså fyra höghållfasta M10x1,25 med ca 33-35 mm gänga - helst idag förstås, men den chansen är nog rätt liten här i Halmstad med omnejd...
Tävling nästa lördag...
Posted: Fri 02 May 2008, 13:30
by Niklas Falk
Usch, hur många problem ska du dyka på med detta...
Posted: Fri 02 May 2008, 13:47
by Dennis Kullman
Niklas Falk wrote:Usch, hur många problem ska du dyka på med detta...
Man kanske inte skulle gett sig på det själv...
Nu verkar det i a f som ett mysterium är löst; det är nog inga fel på bultarna utan det är Mazdas verkstadshandbok som är fel (momentet anges på flera ställen till 60-89 Nm); det verkar som att ca 50 Nm verkar mera rätt för en M10x1,25 - och det visar ju mina empiriska tester också...
Sammantaget börjar det bli lite för många osäkerhetsfaktorer för att jag ska känna mig bekväm med det här jobbet, så jag har kontaktat proffsen för lite hjälp - åtminstone med bedömning av träffbild (pinjong/kronhjul).
KM1 är nog så gott som kört för min del, men vi får se...