Page 1 of 13

Posted: Sun 02 Mar 2008, 08:43
by Magnus Pettson
Jaså lättare fälgar det låter intressant, vad har du bestämt dej för? Och vad har du tänkt dej att ha för däck på dom :?: :)

Posted: Sun 02 Mar 2008, 12:13
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Det satt R-däck 205/50/15 på bilen när jag köpte den och de har tillräckligt med mönster för en sommar till. :) (även om polisen tyckte annat när jag blev stoppad i somras, fick anmärkning på ena bakdäcket, de verkar inte fatta hur mönstren sitter på R-däck. :( )
Tänk på att det är 1,6mm mönster även för Roadsport (vid besiktning iaf).

Posted: Sun 02 Mar 2008, 13:52
by Niklas Falk
75% av huvudmönstret har jag för mig är den korrekta formuleringen (eller var det för några år sen). Vad som är huvudmönstret varierar lite mellan däck.

Posted: Mon 03 Mar 2008, 15:04
by Anders Ohlsson
Fredrik Henriksson wrote: Det satt R-däck 205/50/15 på bilen när jag köpte den och de har tillräckligt med mönster för en sommar till. :) (även om polisen tyckte annat när jag blev stoppad i somras, fick anmärkning på ena bakdäcket, de verkar inte fatta hur mönstren sitter på R-däck. :( )
Är det den nivån att det är gränsfall redan nu kanske du inte ska ha förhoppningar om att de räcker en hel säsong till. Hårdkörning på bana brukar äta r-däck. Mer troligt är att de räcker till en bankörning till. Därefter är de kanske "olagliga" men går att köra ytterligare någon banträff innan du är nere på corden.

Allt beroende på hur pass slitna de verkligen är. När väl mönstret är slut brukar det inte vara så långt till corden.

Posted: Mon 03 Mar 2008, 16:10
by Josen
Jag tror att de däcken räcker en bra stund till. Har sett dem när jag köpte lite 032:or av Jan-E. När du kör med Yokosar så rotera däcken ofta så det sliter jämnt. Spelar ingen roll att köra med fel rotations-riktning ( om det inte är blött dvs ;) ).

Posted: Mon 03 Mar 2008, 16:44
by Niklas Falk
Josen wrote:Jag tror att de däcken räcker en bra stund till. Har sett dem när jag köpte lite 032:or av Jan-E. När du kör med Yokosar så rotera däcken ofta så det sliter jämnt. Spelar ingen roll att köra med fel rotations-riktning ( om det inte är blött dvs ;) ).
Det är katastrofsvårt att mäta mönsterdjup "rättvist" på Rdäck som använts lite hårt. Jag drabbas alltid av ett slitet spår 1/3 in från ytterkanten på vänstersidan. Där är det inget mönster kvar alls efter säsongen medan det kan vara 3mm på andra ställen.
Ett tävlingsset per säsong, tävlingssetet får agera träning/skojset säsongen efter. Men detta kräver ju att man har två set fälgar till Rdäck för att fungera.

Men det gäller ju i så fall att använda ett tillräckligt billigt märke så man kan handla nytt varje vår (istället för ett lite dyrare och hållbarare som kanske håller 1.6 säsonger).

Posted: Mon 03 Mar 2008, 19:02
by Josen
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Jag tror att de däcken räcker en bra stund till. Har sett dem när jag köpte lite 032:or av Jan-E. När du kör med Yokosar så rotera däcken ofta så det sliter jämnt. Spelar ingen roll att köra med fel rotations-riktning ( om det inte är blött dvs ;) ).
Det är katastrofsvårt att mäta mönsterdjup "rättvist" på Rdäck som använts lite hårt. Jag drabbas alltid av ett slitet spår 1/3 in från ytterkanten på vänstersidan. Där är det inget mönster kvar alls efter säsongen medan det kan vara 3mm på andra ställen.
Ett tävlingsset per säsong, tävlingssetet får agera träning/skojset säsongen efter. Men detta kräver ju att man har två set fälgar till Rdäck för att fungera.

Men det gäller ju i så fall att använda ett tillräckligt billigt märke så man kan handla nytt varje vår (istället för ett lite dyrare och hållbarare som kanske håller 1.6 säsonger).
Fixa hjulinställningar Niklas ;)

Posted: Mon 03 Mar 2008, 19:19
by Magnus Pettson
Och skifta däcken på fälg. D.v.s. innersida får vara yttersida ett tag och så vidare, lite jobbigt kanske särskilt om man inte har tillgång till däck- och balansmaskiner, men det lönar sej :!: :)

Posted: Mon 03 Mar 2008, 19:40
by Niklas Falk
Josen wrote:Fixa hjulinställningar Niklas ;)
För slitaget 1/3 in från ytterkant så är det mest däckstrycket som spelar roll (däcket deformeras mera och skapar "oflat" slityta). För att kunna fixa det (och fortfarande ha grepp) behöver jag fixa dämparna...
Mer camber på vänster sida är planen för året, då slipper det slita så snett som det gjorde på KM5. Åker man på sladd halva varvet så blir det ju slitage nånstans. :D

Posted: Tue 04 Mar 2008, 10:57
by Josen
Fredrik Henriksson wrote:Har inte hunnit mäta på däcken än (har inget bra mätverktyg, ska åka in på nån däckfirma och köpa en mätsticka) men de är inte riktigt lika fräscha som när Josen såg dem. Bilen var ju kul att köra så det blev nog en 50-60 mil med bilen i höstas innan jag ställde av den. :)
Du körde med R-däcken på gatan ?
Däcken är ju som sagt dyra och jag gör allt för att undvika att däcken går på gatan. Visserligen sliter nog inte lugn gat-körning på dem men varje temp-cykel på däcken gör dem sämre.

På gata kör jag alltid 14' orginal däck/fälg - skit kul att kasta runt den med dessa däck/fälgar. Massa grepp faktiskt :)
Orginal-fälgarna är ju guld :)

Posted: Thu 06 Mar 2008, 12:35
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Får väl ta familjen till säffle på semestern. :roll: :lol:
Det går alldeles utmärkt att campa med familjen i depån. Men det kan trigga dyra leksaker till andra än en själv iofs.

Posted: Thu 06 Mar 2008, 17:14
by Magnus Pettson
Säffle :?: :?

Posted: Thu 03 Apr 2008, 21:35
by Andreas E
Vad valde du för hjälm (nyfiken)?

/Andreas K

Posted: Sun 13 Apr 2008, 16:38
by Peter Sandström
Fredrik Henriksson wrote:Hmm måste köpa packning, visste inte att klumpen kom isärskruvad...
no, no packning finns att köpa! Ska vara "blå packning på tub"!

Posted: Sun 13 Apr 2008, 17:49
by Hans Drangel
Fredrik Henriksson wrote:
Peter Sandström wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Hmm måste köpa packning, visste inte att klumpen kom isärskruvad...
no, no packning finns att köpa! Ska vara "blå packning på tub"!
Aha Tackar! Bara kladda på, skruva ihop, vänta några timmar (beroende på torktid på förpackning) och sen fylla på olja?
Såg att du har nya drivaxlar också. Behövs det? Om bilen är en 1.8 så passar drivaxlarna du redan har. Jag bytte bara diffklumpen på min 1.8 (1994) och behöll befintliga drivaxlar. Den hänger förvisso fortfarande på pallbockar så jag har inte verifierat att det fungerar ännu. Mina drivaxlar var dessutom delade vilket förenklade operationen.

Om man har en 1.6L så måste man byta drivaxlar och kardan med (tror jag).

Posted: Mon 14 Apr 2008, 20:29
by Magnus Pettson
Jaså!! Extra Kardan :!: Jag köper den gärna. Ring mej: 019-236400 eller 070-6245417. Har en kardan som liksom rört sej för lite så att ena korset har fastnat, lite märkligt för liten vinkel på knutarna eller? Skit samma, behöver en annan då det är lite trixigt att byta bara kors. :)

Posted: Tue 15 Apr 2008, 20:55
by Magnus Pettson
Väntar med spänning hur det går :wink: Kanske står nånstans, men jag undrar om man kan montera utväxling (kronhjul-pinnjong) från en NA -95 i en diff från NB c.a -01 (torsondiff,väl), har suttit bakom 6-växlad låda vilket väl innebär att den har högre (snabbare) utväxling? Eller tvärtom hellre: torsondiffen i 95:ans hus och utväxling. 95:ans diff jag pratar om är från en automat-Miata från Florida och jag är rätt säker på att den är öppen.
Kan ju vara ide att kolla detta ordentligt innan jag gör nåt radikalt.. :roll:

Posted: Tue 15 Apr 2008, 22:36
by Niklas Falk
Ska man ändå skaffa kronhjul och pinjon från USA så ska det vara en 4,3:1 ur en 1,8a (5växlad NB). Hans Drangel gjorde helt rätt (men pyssligt är det).

Posted: Tue 15 Apr 2008, 23:06
by Magnus Pettson
Jo det är väl riktigt, men floridabilen och diffen har jag redan så det var om det går att para ihop den med en ovan nämnd torsondiff :?: som jag inte har än. :?

Posted: Tue 15 Apr 2008, 23:29
by Niklas Falk
Magnus Pettson wrote:Jo det är väl riktigt, men floridabilen och diffen har jag redan så det var om det går att para ihop den med en ovan nämnd torsondiff :?: som jag inte har än. :?
Hans tog ju en Torsen ur en 3.636:1 klump från en 6växlad...

Posted: Wed 16 Apr 2008, 15:30
by Hans Drangel
Magnus Pettson wrote:Väntar med spänning hur det går :wink: Kanske står nånstans, men jag undrar om man kan montera utväxling (kronhjul-pinnjong) från en NA -95 i en diff från NB c.a -01 (torsondiff,väl), har suttit bakom 6-växlad låda vilket väl innebär att den har högre (snabbare) utväxling? Eller tvärtom hellre: torsondiffen i 95:ans hus och utväxling. 95:ans diff jag pratar om är från en automat-Miata från Florida och jag är rätt säker på att den är öppen.
Kan ju vara ide att kolla detta ordentligt innan jag gör nåt radikalt.. :roll:
Om din "Florida diff är 4:3 och öppen, kan du sätta in en Torsen diff i den. Använd lagren från Torsen diffen och flytta över kronhjulet från "Florida" diffen till Torsen diffen. Du måste då mäta in kuggspel och lagerförspänning. Det finns en Websida som beskriver detta, ska försöka se om jag hittar den.

Posted: Wed 16 Apr 2008, 22:38
by Magnus Pettson
Det låter som det genomförbart då i alla fall :D Vilket innebär att det blir att lägga ett bud på -01-diffen så får vi se hur det går, lika bra att bjuda på den 6-växlade lådan oxå, när man ändå är i farten..

Posted: Sat 26 Apr 2008, 20:02
by Josen
Grattis !
En riktig räser - ser grymt snygg ut. 8)

Canistern borde väl gå att ta bort ? Kanske får man plats med orginal expansions-tank då ?

Posted: Sun 27 Apr 2008, 10:42
by Cyberoid
Fredrik Henriksson wrote:
Edit: Har för mig att canistern tar hand om bensinångorna eller nått sånt. Vad händer om man kopplar förbi den?
Kolkanistern (som du tejpat behållaren runt) lagrar bensinångorna från tanken vid stillastående och förbränner dom igen vid färd. Det går att köra utan vågar jag lova. :wink:

Posted: Sun 27 Apr 2008, 12:26
by Niklas Falk
Expansionskärlsdiskussionen tycker jag är så viktig att den får en egen tråd:
Tips/risker vid byte av expansionskärl
Det är ju synd om infomationen är svårhittad djupt i en biltråd när nästa person får samma funderingar.