Posted: Sun 02 Mar 2008, 08:43
Jaså lättare fälgar det låter intressant, vad har du bestämt dej för? Och vad har du tänkt dej att ha för däck på dom
www.mx5racingclub.se
http://mx5racingclub.se./forum/
Tänk på att det är 1,6mm mönster även för Roadsport (vid besiktning iaf).Fredrik Henriksson wrote:Det satt R-däck 205/50/15 på bilen när jag köpte den och de har tillräckligt med mönster för en sommar till. (även om polisen tyckte annat när jag blev stoppad i somras, fick anmärkning på ena bakdäcket, de verkar inte fatta hur mönstren sitter på R-däck. )
Är det den nivån att det är gränsfall redan nu kanske du inte ska ha förhoppningar om att de räcker en hel säsong till. Hårdkörning på bana brukar äta r-däck. Mer troligt är att de räcker till en bankörning till. Därefter är de kanske "olagliga" men går att köra ytterligare någon banträff innan du är nere på corden.Fredrik Henriksson wrote: Det satt R-däck 205/50/15 på bilen när jag köpte den och de har tillräckligt med mönster för en sommar till. (även om polisen tyckte annat när jag blev stoppad i somras, fick anmärkning på ena bakdäcket, de verkar inte fatta hur mönstren sitter på R-däck. )
Det är katastrofsvårt att mäta mönsterdjup "rättvist" på Rdäck som använts lite hårt. Jag drabbas alltid av ett slitet spår 1/3 in från ytterkanten på vänstersidan. Där är det inget mönster kvar alls efter säsongen medan det kan vara 3mm på andra ställen.Josen wrote:Jag tror att de däcken räcker en bra stund till. Har sett dem när jag köpte lite 032:or av Jan-E. När du kör med Yokosar så rotera däcken ofta så det sliter jämnt. Spelar ingen roll att köra med fel rotations-riktning ( om det inte är blött dvs ).
Fixa hjulinställningar NiklasNiklas Falk wrote:Det är katastrofsvårt att mäta mönsterdjup "rättvist" på Rdäck som använts lite hårt. Jag drabbas alltid av ett slitet spår 1/3 in från ytterkanten på vänstersidan. Där är det inget mönster kvar alls efter säsongen medan det kan vara 3mm på andra ställen.Josen wrote:Jag tror att de däcken räcker en bra stund till. Har sett dem när jag köpte lite 032:or av Jan-E. När du kör med Yokosar så rotera däcken ofta så det sliter jämnt. Spelar ingen roll att köra med fel rotations-riktning ( om det inte är blött dvs ).
Ett tävlingsset per säsong, tävlingssetet får agera träning/skojset säsongen efter. Men detta kräver ju att man har två set fälgar till Rdäck för att fungera.
Men det gäller ju i så fall att använda ett tillräckligt billigt märke så man kan handla nytt varje vår (istället för ett lite dyrare och hållbarare som kanske håller 1.6 säsonger).
För slitaget 1/3 in från ytterkant så är det mest däckstrycket som spelar roll (däcket deformeras mera och skapar "oflat" slityta). För att kunna fixa det (och fortfarande ha grepp) behöver jag fixa dämparna...Josen wrote:Fixa hjulinställningar Niklas
Du körde med R-däcken på gatan ?Fredrik Henriksson wrote:Har inte hunnit mäta på däcken än (har inget bra mätverktyg, ska åka in på nån däckfirma och köpa en mätsticka) men de är inte riktigt lika fräscha som när Josen såg dem. Bilen var ju kul att köra så det blev nog en 50-60 mil med bilen i höstas innan jag ställde av den.
Det går alldeles utmärkt att campa med familjen i depån. Men det kan trigga dyra leksaker till andra än en själv iofs.Fredrik Henriksson wrote:Får väl ta familjen till säffle på semestern.
no, no packning finns att köpa! Ska vara "blå packning på tub"!Fredrik Henriksson wrote:Hmm måste köpa packning, visste inte att klumpen kom isärskruvad...
Såg att du har nya drivaxlar också. Behövs det? Om bilen är en 1.8 så passar drivaxlarna du redan har. Jag bytte bara diffklumpen på min 1.8 (1994) och behöll befintliga drivaxlar. Den hänger förvisso fortfarande på pallbockar så jag har inte verifierat att det fungerar ännu. Mina drivaxlar var dessutom delade vilket förenklade operationen.Fredrik Henriksson wrote:Aha Tackar! Bara kladda på, skruva ihop, vänta några timmar (beroende på torktid på förpackning) och sen fylla på olja?Peter Sandström wrote:no, no packning finns att köpa! Ska vara "blå packning på tub"!Fredrik Henriksson wrote:Hmm måste köpa packning, visste inte att klumpen kom isärskruvad...
Hans tog ju en Torsen ur en 3.636:1 klump från en 6växlad...Magnus Pettson wrote:Jo det är väl riktigt, men floridabilen och diffen har jag redan så det var om det går att para ihop den med en ovan nämnd torsondiff som jag inte har än.
Om din "Florida diff är 4:3 och öppen, kan du sätta in en Torsen diff i den. Använd lagren från Torsen diffen och flytta över kronhjulet från "Florida" diffen till Torsen diffen. Du måste då mäta in kuggspel och lagerförspänning. Det finns en Websida som beskriver detta, ska försöka se om jag hittar den.Magnus Pettson wrote:Väntar med spänning hur det går Kanske står nånstans, men jag undrar om man kan montera utväxling (kronhjul-pinnjong) från en NA -95 i en diff från NB c.a -01 (torsondiff,väl), har suttit bakom 6-växlad låda vilket väl innebär att den har högre (snabbare) utväxling? Eller tvärtom hellre: torsondiffen i 95:ans hus och utväxling. 95:ans diff jag pratar om är från en automat-Miata från Florida och jag är rätt säker på att den är öppen.
Kan ju vara ide att kolla detta ordentligt innan jag gör nåt radikalt..
Kolkanistern (som du tejpat behållaren runt) lagrar bensinångorna från tanken vid stillastående och förbränner dom igen vid färd. Det går att köra utan vågar jag lova.Fredrik Henriksson wrote:
Edit: Har för mig att canistern tar hand om bensinångorna eller nått sånt. Vad händer om man kopplar förbi den?