Page 1 of 2

Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla 197

Posted: Sun 29 Oct 2017, 09:59
by Torbjorn968
Hejsan alla!

Efter 1 ett år med en NA 1.6, sen 3 år med bil 22 (NA 1.8 ) löstes motorbytesfunderingarna enkelt genom att byta bil. Tack Thomas och lycka till med nästa projekt!

Första projektet blir att få plats med mig själv. På 1.6 an löstes allt genom att cabba ner eller geom att gnugga hjälmen mot suffletten. På bil 22 med en tillet B4 som trycktes up mot skottet och som kunde ta lite utrymme in under CC bågen. Med lite modifiering av pedalstället funkade det hela. Precis.

Thomas har byggt en mycket gedigen bur vilket känns skönt, men stolen puttas 30 mm framåt om jag löser det hela på samma sätt vilket gör de väl böjda benen ännu mer böjda. Har någon provat Tilton pedalställ eller liknande för att skapa mer utrymme?

Alternativen annars är att bygga på buren och bula i hardtoppen eller golvsänkning.

Skall försöka klämma in några cup rejs nästa år emellan långlopp, resor och helger på landet.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 29 Oct 2017, 10:41
by TPR
Grattis till ett bra köp Torbjörn!

Det finns en förhöjd lättviktshardtop, tror Ulf Andersson har formen?
Den ger lite mer huvudutrymme och möjlighet att höja buren.
Om du precis får plats under original hardtop så kan man höja buren lokalt som Anders Träff har gjort på sin bil, går upp genom hardtop.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 29 Oct 2017, 12:18
by Niklas Falk
Golvsänkning är den mest permanenta lösningen, och det är ju inga problem att montera stolen lite högre om framtida förare inte ser över huven.
De tillät golvsänkning i Spec Miata för några år sen så det finns "kit" att bli inspirerad av.
http://www.offcamberautosport.com/proje ... loor1.html

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 29 Oct 2017, 20:17
by Torbjorn968
Argumentet mot golvsänking är att det blir elakt mot ryggraden om man får en ordentig smäll underifrån. Känns dock som en begränsad risk?

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 29 Oct 2017, 20:21
by Niklas Falk
Undvik att grensla de värsta curbsen så minskar risken. Du kan lägga in ramper för att röven inte ska bli hyvlad så mycket.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sat 04 Nov 2017, 13:31
by Torbjorn968
Var hittar man glasfiber grejor till en NB? Hard top, baklucka o motorhuv. Har 20 kg att skala till minivikt (103 kg...).

//T

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sat 04 Nov 2017, 14:40
by Niklas Falk
Motorhuven finns inget att tjäna på i vikt.
Möjligen nåt kilo om du vill stå ut med ett fladdrigt kolfiberelände.
Jag fick dessutom olyckligtvis erfarenhet av en annan fördel med original aluhuv, den sitter kvar i sina fästen när motorutrymmet blir kortare, istället för att lossna och som en stel skiva förflytta sig in igenom vindrutan.

Det finns en mycket fin hardtop från Melbourne (sök efter "Lightyear").

Men frakt är inget roligt kapitel...

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 05 Nov 2017, 15:33
by Torbjorn968
Helt annat ämne:

VVT på Bp4w trodde jag inte fanns, men fått tips om att ta bort den. Likaså ta bort förvärmningen. Vad finns att vinna? Förvärmning skadar inte om man nån gång tar ut bilen på en is :-) men eftersom det är en cup bil skall sommaråkning prioriteras,

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 05 Nov 2017, 16:18
by Niklas Falk
Inte VVT, men variabla insugsrunners, via spjäll som styrs av vakuumklockan på utsidan (sökord VICS).

Vad skulle vitsen vara att plocka bort förväntning av spjäll vara?
På våren kan det vara få grader över noll på morgonen, sen är det alltid aspekten av att själv behöva felsöka sina egna kreativa lösningar (det är ju ingen annan som begriper vad du gjort).

Så länge du ändå ska köra med helt original hårdvara i spjäll och plenum så låt det vara. När VICS ska aktiveras kan tunas på dyno.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 05 Nov 2017, 17:45
by TPR
Niklas, att ta bort alternativt spärra VICS rent mekaniskt (om möjligt) är väl knappast tillåtet enligt reglementet? :think2:
Att styra det via mappning är en annan sak.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 05 Nov 2017, 17:51
by Torbjorn968
Niklas Falk wrote:Inte VVT, men variabla insugsrunners, via spjäll som styrs av vakuumklockan på utsidan (sökord VICS).

Vad skulle vitsen vara att plocka bort förväntning av spjäll vara?
Ingen aning, bara en åskikt jag fått av två mappare oberoende (Turbocenter tog bort förvärmningen på min 944 med förklaringen att det var "bättre").

Får vällan fråga!

T

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 05 Nov 2017, 21:06
by Niklas Falk
TPR wrote:Niklas, att ta bort alternativt spärra VICS rent mekaniskt (om möjligt) är väl knappast tillåtet enligt reglementet? :think2:
Att styra det via mappning är en annan sak.
att ta bort spjällen är ju en modifiering. Att spärra vacuumklockan så de alltid är i ena läget är ju en form av mappning (speciellt om det görs med tryck i slangen och inte med slägga mot klockan). Fixt vacuum finns i bromsboostern.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 05 Nov 2017, 21:12
by Niklas Falk
Gällande vad som är "bättre" enligt mappade så brukar det sammanfalla med saker som gör livet enklare för dem att mappa effektvärden vid fullgas...

Kallstart, respons från kvartsgas och en hel drös med annat tar mycket tid som få vill betala för, speciellt eftersom det inte påverkar maxsiffran öht.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Mon 06 Nov 2017, 14:34
by Torbjorn968
Argumentet att ta bort förvärmingen är helt enkelt kallare insugningsluft. Har få det i retur av en tredje motorguru (Mike Billet) så så får det nog bli. Åskikten när det gällde runners var som du Niklas förelog att ta med det i mappningen.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 17 Dec 2017, 22:22
by Torbjorn968
4 stolar provade:

Tillet B4
Reverie Mulsanne CM
Reverie Supersports
Kirkey lightweight Sprint deLux 20 graders

Vinnare hittils: Tillet B4

https://www.tillett.co.uk/shop/shopdisp ... .asp?id=32

Denna stol är en "semi formell stol" med massvis med lutning, i nr 22 tiltades denna upp och monterades dikt mot bakre skottet. I nr 63 sitter ett tvärgående stag i buren strax under hatt hylle nivå ivägen för det samt att buren har ett ordentligt kryss så att det inte går att smyga in stolen lite under buren (vilket man inte får). I 22 funkade allt bra förutom att nackskyddet kom lite långt fram när stolen tiltades upp.

Grundfördelen med denna stol för en långis är att ryggen är krökt vilket får ner huvudet 2 - 3 cm med bibehållet pedal avstånd (går ju alltid att hasa fram baken och luta stolen får att få plats med huvudet men benen blir riktigt krökta. Jag kommer in under hard toppen men toppen av hjälmen är över buren, lite för nära pedalerna.

Runner up: Kirkey

Förvånansvärt bekväma när man tryckt sig genom sidstöden (som mer eller mindre omsluter kroppen med en smal öppning att åla sig igenom. Har du långa ben och lite kortare överkropp än mig så är den perfekt.

Skönast: Reverie Supersports

Men för hög.....

Jumbo med min kropp: Reverie Mulsanne CM

Askungen har små fötter, inte jag.... Oscar passar nog perfekt!

Har inga fler bra ideer på marknade utom Tillet B6 Screamer. Finns i en liten bredare version där jag bör sjunka ner lite mer (sitter man i en small rund skål så kommer man högre upp än i en bredare skål som sas blir "plattare under". Eftersom stolen är mer upprätt från början så kanske jag kan hasa bak baken lite och lösa pedalavståndet. Beställd.....

Nästa beslut blir att acceptera att huvudet är lite ovanför buren och om inte: golvsäkning eller en liten halvmåne på bågen.

T

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 11 Mar 2018, 12:53
by Torbjorn968
Så blev det golvsänkning, men med en modifikation: plåten för det nya golvet knäcktes för att bibehålla en del av balken under baken i händelse av en ordentlig "curbning". Stolen monterades på skenor för att kunna köra långlopp, släppa ombord instruktörer eller bara låta kompisar köra. Allt arbete gjort av Mika Aarnio (jag tar ingen kredit för tanke arbete heller förutom "Go" på att kapa hål. Summa summarum 2 cm ner vilket gör att huvudet ny är i nivå med den bakre burbågen. Golvsänkingen i sig är 30 mm av möliga 40 mm.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 11 Mar 2018, 12:56
by Torbjorn968
.... och så blev det golv igen

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 11 Mar 2018, 12:59
by Torbjorn968
... och med färg

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 11 Mar 2018, 13:01
by Torbjorn968
.... han kan ju inte göra något halvdant Mika så bakförstärkningen blev kvar i modifierad form.

Tillet stolarna är trevliga eftersom baken "hänger ner" mellan skenorna. Blir riktigt lågt

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 11 Mar 2018, 15:20
by TPR
Bra dokumenterat.
Vad kör du för bälte, 5-pkt?
På 6-pkt ska grenbältena monteras isär ca 20 cm och rakt ner.
5-pkt har jag inte koll på, ganska ovanligt tror jag.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Sun 11 Mar 2018, 17:56
by Torbjorn968
Huvudplanen är att köra 6 pkt till ögle bulten i bakkant av golvsänkningen. Ej reglementsenligt mao. Antingen omtänk eller hopp om förstående besiktningsman. Stolen blir så låg att det inte får plats rakt ner, speiellt inte om den skall kunna vara skjutbar för långlopp mm.

T

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Mon 12 Mar 2018, 08:03
by chriss
Snyggt! Hade velat provsitta din bil och jämföra med min. Är också runt 197 och ska envist få plats :D
Sitter du väldigt rakt eller tillbakalutad?

Angående 6 punkt skall de fästas neråt men bakom bröstet. Finns bra instruktioner på nätet.
Sen håller jag med om att det är svårt för bilen är trång och stolarna är ofta inte helt rätt för 5-6 punktsbälten.

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Mon 12 Mar 2018, 17:28
by Torbjorn968
Jag sitter ganska rakt, i princip mot skottet men inte riktigt pga ett burror.

T

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Mon 02 Apr 2018, 19:02
by Torbjorn968
På väg över till Gotland Ring för att köra lite m Marcus efter en förmiddag på Sviestad. Första reaktion på bilen: pigg, snabb och lättkörd. Men kommer inte riktigt överens m styrningen: borttagen servo. Skulle en styrväxel från en na 1.6 som från början är servolös gå lättare?

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Posted: Mon 02 Apr 2018, 20:39
by TPR
Det där är min gamla styrväxel som Thomas S tog över när jag byggde tillbaka till servo.
Jag var också för klen i armarna... :oops:

Thomas blev nöjd efter att ha lossat mer på förspänningen till pinjongen, man bör nog ha så lite som möjligt utan att det blir glapp. Kan ju vara värt att kolla över fettet inuti styrväxel också, några år sedan den moddades.

En styrväxel utan servo har vanligtvis lägre utväxling, vet dock inte om det gäller NA 1.6 (men de flesta hade väl servo eller?).