Page 1 of 2
Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Mon 27 Oct 2014, 19:42
by Harry
Nu är den äntligen min, en Miata
Tänkt i första hand som en banåkningsbil. Ska fixa till den inför nästa vår. Tänkt göra följande:
En båge från TR Lane, en "TD". den verkar ok att montera
En Sparcostol. Kan jag skruva den direkt i golvet?
Coilovers, just nu finns D2 & Ksport till ca. 6000:-, vilken ska jag välja?
Några bra däck som passar både för gata & banåkning
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Mon 27 Oct 2014, 23:38
by gokarting.nu
Välkommen Hans:)
Kul med en ny Miatist, ska du tävla?
D2 & Ksport är typ likadana dämpare olika färger o klisterlappar bara som jag förstått det.
Tvivlar dock på att dämpare för 6 000:- är Track dämpare, men har ju fel ofta
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Tue 28 Oct 2014, 09:21
by chriss
Välkommen!
Tr lane är ok och ganska framtidssäkra om du vill ha vagnbok i framtiden. Men jag föreslår en CC båge från competition cars då denna är av en väldigt bra konstruktion som är garanterad framtidssäker. Många som kör med denna.
D2 och Ksport är som Andreas skriver samma sak. Jag är inne på tredje säsongen med mina D2 track och skäms inte allt för mycket på bana
Klart det finns bättre men de fungerar och viktigast är att komma ut på bana och köra
Skriv gärna vart du bor då det finns säkert flera Miator runt dig som du kan tjuvkika på.
Angående montera stolen kör jag med dessa
http://www.sportseats4u.co.uk/gsm-mazda ... _3239.html
Då passar tom jag som är 197 i Miatan med en sparco sprint V stol.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Tue 28 Oct 2014, 10:26
by Harry
Tack för svaren
Har inte tänkt tävla, men kanske blir "tvungen" för att köra 2-dagars. Har kör mkt med Ducatiklubben & deras banåkning, de har alltid 2-dagars. De är jättekula att åka från Falun till tex. Knutstorp och ändå roligare om det är 2-dagars. Det är något som klubben borde införa
Är det stor skillnad på street & track, isf vad?
http://www.raidopower.se/coilovers-kspo ... ApEY8P8HAQ
http://www.streetperformance.se/mx-5-mi ... 5-/28689-0
Är det värt pengarna att gå upp en prisklass?
Otroligt fint stolfäst. Har tänkt att montera min stol så lågt som möjligt, tycker jag sitter så högt i förhållande till ratten & ska försöka få till ett fäst som blir lägre.
vi hörs
hasse
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Tue 28 Oct 2014, 11:25
by tstevg
Hej Harry !!
Kul med en nybörjar till, så känner inte Jag mig ensam
Sitter själv och försöker hitta vettiga grejor till bilen, finns massor att läsa här och på Rejsa.
Ang. Coliovers så inser Jag att detta kan man göra hur svårt och dyrt som helst, man blir rätt snurrig efter ett tag, om man då samtidigt vet att man får vad man betalar för.
Sedan så skall man ju ha så mycket förar begåvning så man känner skillnad på olika inställnings möjligheter också, vilket säkert inte är det lättaste för de stora flertalet.
Själv väntar jag på bris från Forza på Bilstein, blir troligtvis för dyra, flera verkar nöjda med B2.
Ang. D2 så har du länkat till en Street model, ser att dom har även track och sport varianter, skulle vara intressant att veta vilken D2 modell som folk kör i Mx-5 cupen. en nackdel med Höstkampanjen som finns på D2 är att dom inte levereras förän i Mars.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Wed 29 Oct 2014, 07:53
by chriss
Jag kör D2 med följande fjädrar, tror de hette street and track eller liknande när jag köpte.
8,7 (kg / mm) = 487,177507 pound / in fram
6 (kg / mm) = 335.984488 pound / in bak
Fördelen tycker jag att med R-däck och dämparen justerad åt de hårdare hållet så fungerar de bra på bana.
Gatdäck och dämparen justerad mot det mjukare hållet kan man åka bekvämt på gatan.
Nu kör jag standard klassen och har all inredning kvar i bilen men det betyder också att jag kan semestra med bilen och tjejen bilen utan klagomål eller njurbälte. Grymmt praktiskt när tjejen gillar Gotland(ring)
Kört Falkenberg säkert 5 gånger i år och blivet snabbare för varje gång utan att ändra något på bilen och däcken blir bara sämre. För min del ligger det mer bakomratten än märket på dämparna
Tror inte du kan komma lägre än med de stolsfästerna utan att börja kapa i golvet.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Thu 30 Oct 2014, 18:14
by Harry
chriss wrote:Välkommen!
Tr lane är ok och ganska framtidssäkra om du vill ha vagnbok i framtiden. Men jag föreslår en CC båge från competition cars då denna är av en väldigt bra konstruktion som är garanterad framtidssäker. Många som kör med denna.
D2 och Ksport är som Andreas skriver samma sak. Jag är inne på tredje säsongen med mina D2 track och skäms inte allt för mycket på bana
Klart det finns bättre men de fungerar och viktigast är att komma ut på bana och köra
Skriv gärna vart du bor då det finns säkert flera Miator runt dig som du kan tjuvkika på.
Angående montera stolen kör jag med dessa
http://www.sportseats4u.co.uk/gsm-mazda ... _3239.html
Då passar tom jag som är 197 i Miatan med en sparco sprint V stol.
Nu har jag varit ute & mätt under stolen. Det går nog inte att komma längre än med "dina" fästen, så det blir nog ett par. Har xå provat ut en Sparco Corsa, sitter som en smäck.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Fri 31 Oct 2014, 18:58
by Anders S
Innan du köper Sparco Corsa, kolla upp ordentligt om den får plats. Nertill är det säkert inga problem, ungefär samma mått som Sparco Sprint som många kör med. Men vid axlarna är den 80 mm bredare, kan bli problem att stänga dörren. Nu går det säkert att lösa på något sätt om det blir problem, t ex vinkla stolen inåt, ta bort dörrklädsel/ändra plåten i dörren mm. Men det är en rätt smal förarplats i Miatan ...
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Fri 31 Oct 2014, 19:11
by Harry
Anders S wrote:Innan du köper Sparco Corsa, kolla upp ordentligt om den får plats. Nertill är det säkert inga problem, ungefär samma mått som Sparco Sprint som många kör med. Men vid axlarna är den 80 mm bredare, kan bli problem att stänga dörren. Nu går det säkert att lösa på något sätt om det blir problem, t ex vinkla stolen inåt, ta bort dörrklädsel/ändra plåten i dörren mm. Men det är en rätt smal förarplats i Miatan ...
Tack för tipset, ska mäta noggrant på stolen före köp
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Sun 02 Nov 2014, 12:29
by hclund
Jag fick luta min Sparco Evo innåt och massera listen på dörren och kanten på stolen. Kompromisser som var sådär att behöva göra, men det funkar.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Sun 15 Feb 2015, 17:58
by Harry
Då var det dax att börja ta hem prylar inför banåkning. Tänk börja med en TR Lane TD-båge, men frakten kostar 220 pund
. Hur har ni andra med TR-båge gjort, betalat eller?
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Sun 15 Feb 2015, 22:13
by JOnas
Eller... Som de flesta (?) i klubben har, en CC-båge (Competition Cars i Lund).
Jag kan rekommendera den om du
inte vill ha "Bolt-on", utan vill leka lite med vinkelkap & dylikt.
Lycka till!
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Sun 15 Feb 2015, 23:27
by Stefan_A
Harry wrote:Då var det dax att börja ta hem prylar inför banåkning. Tänk börja med en TR Lane TD-båge, men frakten kostar 220 pund
. Hur har ni andra med TR-båge gjort, betalat eller?
Om Tim håller vad han lovat skickas min TD-båge i morgon. Jag betalade dock bara £180 i frakt för båge och door bars.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Tue 17 Feb 2015, 15:18
by Harry
Pratat med CC-Bengt i dag & lagt en beställning på en båge, glömde att fråga vad han ville ha!!!!!!!!!!!!!!!!
Tänkt att skruva den i stället för svetsa.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Wed 18 Feb 2015, 12:15
by TPR
De övre främre infästningarna sitter ju inne i tvärbalken som måste kapas upp.
Plåten med muttrarna som ska sitta inne i balken måste fästas på något sätt, går iofs med lim eller liknande.
Då är det nog värre att förstärkningsplåtarna inte kan ta upp dragande kraft om de inte svetsas.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Wed 18 Feb 2015, 12:20
by Matte P
Harry wrote:Pratat med CC-Bengt i dag & lagt en beställning på en båge, glömde att fråga vad han ville ha!!!!!!!!!!!!!!!!
Tänkt att skruva den i stället för svetsa.
Jag har för mig att jag gav ca 3000kr för min förra år.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Mon 06 Apr 2015, 17:29
by Harry
På vänster sida framför luftrenaren sitter det en lite "burk" som kan ställas open eller closed. Vad är det för en grej
hasse
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Mon 06 Apr 2015, 17:30
by Harry
Matte P wrote:Harry wrote:Pratat med CC-Bengt i dag & lagt en beställning på en båge, glömde att fråga vad han ville ha!!!!!!!!!!!!!!!!
Tänkt att skruva den i stället för svetsa.
Jag har för mig att jag gav ca 3000kr för min förra år.
Håller på att montera för fullt nu. Fick pröjsa 4000:- inkl frakt
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Mon 06 Apr 2015, 17:39
by JOnas
Dendäringa burken innehåller olja till styrservot.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Mon 06 Apr 2015, 18:04
by Harry
JOnas wrote:Dendäringa burken innehåller olja till styrservot.
ok, men ska den stå i open eller closed?????????
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Mon 06 Apr 2015, 18:47
by JOnas
"Closed" är väl lämpligt såvida du inte tänker kolla eller fylla på oljenivån.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Mon 06 Apr 2015, 18:49
by Harry
JOnas wrote:"Closed" är väl lämpligt såvida du inte tänker kolla eller fylla på oljenivån.
Tack
hasse
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Tue 02 Jun 2015, 19:16
by Harry
nya bekymmer, nu med däcken. Har åkt 2 sprint & en gång på Gåsen. Trodde mina Federal 595 RSR inte var R-däck, så jag tryckte i 2,5bar. Nu vet jag bättre & har sänkt till 2bar, men kan 2,5bar vara så helt fel så däcken ser som på bilden, eller är det nåt annat???? Framdäcken ser ut så runt om.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Tue 02 Jun 2015, 22:08
by Anders S
Det där ser ut att vara gummirester från banan som fastnar i de varma däcken och vulkar fast. Det händer hela tiden och är inget att bekymra sig om. Kör man lite utanför det vanliga spåret, t ex när man ska in i depån, så fastnar det mycket gummi på däcken. Det mesta brukar försvinna efter några mil på väg hem, men en del kan sitta kvar länge.
Re: Hans Rytter NB 1,8 -98
Posted: Wed 03 Jun 2015, 16:38
by Harry
Anders S wrote:Det där ser ut att vara gummirester från banan som fastnar i de varma däcken och vulkar fast. Det händer hela tiden och är inget att bekymra sig om. Kör man lite utanför det vanliga spåret, t ex när man ska in i depån, så fastnar det mycket gummi på däcken. Det mesta brukar försvinna efter några mil på väg hem, men en del kan sitta kvar länge.
Tack, då behöver jag inte fundera mer på det. Däcken var iaf ordentligt varma trots högt tryck
hasse