Page 1 of 2

Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Mon 23 Jun 2008, 21:07
by mickeh
När elitcykelsatsningen nu ligger på hyllan och benen sviker så låg motorsporten nära till hands när tävlingssuget blev för stort... :twisted:

Korta fakta
Motor
* 1,8 liter
* 2,5" sportavgas från kat och bakåt
* Öppet KN-filter med kalluftsintag
* 16700 mil
* Castrol X0 75W90 i växellåda
* Redline i diff

Chassi mm
* Koni sport med tillhörande fjädrar
* Hardtop

Hjul och bromsar
* 17" fälgar
* Nyrenoverade bromsar med EBC Green stuff
* Motul 600 bromsvätska

Säkerhet och inredning
* Huvudströmbrytare
* CC-båge
* Stol och bälte: Sparco Sprint+Sabelt 6p bälte
* OMP ratt med extra distans

Lättning
* Allt lös plus all inredning utom instrumentbrädan

Att göra
* Bogseröglor
* Personlig utrustning: overall mm
* Bygga väghållning: kräningshämmare, nya bussningar
* R-däck
* Lite lighttrimmning: Tändning, race kat, extraktor-grenrör
Just hemkommen efter hemköp
Just hemkommen efter hemköp
rsz_img_1263_2sm.jpg (71.59 KiB) Viewed 3543 times
Ett år senare, våren 2009
Ett år senare, våren 2009
IMG_1930_sm.jpg (103.3 KiB) Viewed 3542 times

Posted: Mon 23 Jun 2008, 21:28
by Anders Ohlsson
Välkommen i träsket :D

Du har nu löst alla dina fritidsproblem för lång tid framöver.

Snygg färg föresten 8)

Posted: Mon 23 Jun 2008, 21:28
by Fredrik Henriksson
Nice! Hoppas verkligen du får bilen banklar till nästa säsong! 8) :D
Man kan ju se på bilden att bilen vill bli en räcer... :wink: :D

Posted: Mon 23 Jun 2008, 21:41
by mickeh
Tackar, kul att ni gillar den!
Svårast blir att prioritera i vilken ordning allt ska byggas...
Resten blir nog en baggis :lol:

Posted: Mon 23 Jun 2008, 22:32
by Anders Ohlsson
mickeh wrote:Tackar, kul att ni gillar den!
Svårast blir att prioritera i vilken ordning allt ska byggas...
Resten blir nog en baggis :lol:
En hel del tips om hur man bygger Roadsport Miata hittar du på min hemsida. Guiden finns ju även här på mx5racingclub.se

Enkelt uttryckt kan man väl säga att du bör prioritera enligt följande:
1. Säkerhet (båge, stol, bälte, huvudströmbrytare, bogseröglor)
2. Väghållning (R-Däck, bromsbelägg, bromsvätska, dämpare/fjädrar sedan krängningshämmare)
3. Köra, köra, köra. Mycket körtid inledningsvis är det billigaste sättet att kapa varvtider.
4. Effekt, (kalluftinsug, extraktorgrenrör etc)

Posted: Sat 09 Aug 2008, 20:21
by Fredrik Henriksson
Hur går det med bilen? :)

Posted: Wed 03 Sep 2008, 14:02
by mickeh
Fredrik Henriksson wrote:Hur går det med bilen? :)
Oj, måste ha missat att jag fått et svar här... Sorry.

Jag har bara sett över bilen för lättare banträffar. Sen körde på mig en massa arbete vid körningen på Malmby-fältet...

Så nu är det garagesäsong för min del. Under vintern får det bli vad plånboken tillåter :roll:

Men gissa om jag blev fast vid bankörning?! Den lilla banan de hade gjort på taxbanorna var riktigt kul!! Ser fram emot att testa en riktig med en bil man litar på att den pallar trycket... Vilket min inte gjorde :oops:

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Fri 20 Mar 2009, 08:55
by mickeh
Nu händer det lite igen... Sen förra uppdateringen har jag gjort en rejäl service. Hade planer på Redline i diff å låda. Men nu blev det Redline i diff och Castrol X0 i lådan. I motorn kommer det bli Redline, men först köra jag ur den med en Mobil super 3000 (oljan var inte bytt på MÅNGA mil innan...) tillsammans med nåt jox som ska "tvätta" ventillyftarna. Lite hokus pokus, men det kanske fungerar?

Detta plus lite nya filter och tändstift kommer säkert få motorn att morra bättre :-) :banana:


More to come...

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Fri 20 Mar 2009, 10:15
by mickeh
Så var den berömda CAS-packningen bytt. Fasen vad grisigt det var runt och under CAS:en. Måste man byta kylarslangarna under som blivit utsatta för motorolja tror ni?
Alla säger att det är så svårt att passa in sensorn vid monteringen igen... Jag kunde ta bort en halva av cylindern som sensorn stoppas in i och bara kika hur den skulle ställas in så det passar. Eller så hade jag bara tur ;-)

Så äntligen skvätter det inte här längre... Nu är det bara växelspakstornet kvar att täta, sen ska det inte läcka olja nånstans.

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Fri 20 Mar 2009, 13:57
by MZM
mickeh wrote:Så var den berömda CAS-packningen bytt. Fasen vad grisigt det var runt och under CAS:en. Måste man byta kylarslangarna under som blivit utsatta för motorolja tror ni?
Alla säger att det är så svårt att passa in sensorn vid monteringen igen... Jag kunde ta bort en halva av cylindern som sensorn stoppas in i och bara kika hur den skulle ställas in så det passar. Eller så hade jag bara tur ;-)

Så äntligen skvätter det inte här längre... Nu är det bara växelspakstornet kvar att täta, sen ska det inte läcka olja nånstans.
Hur pilligt tyckte du det var att byta o-ringen?
Jag har inte fått tummen ur att byta min, blir trött bara jag tittar på det tighta utrymmet man har att leka med!

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Fri 20 Mar 2009, 17:27
by mickeh
Vet inte om det är annorlunda på en 1,6:a men "vem som helst" klarar av det med lite tålamod ;-)
Tyckte nog att det var svårast att få ut den utan att röra till den roterande "pinnen" i sensorn.

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Wed 25 Mar 2009, 22:03
by mickeh
Mmmmm Ett öppet KN-filter på plats!
IMG_1859_2.jpg
IMG_1859_2.jpg (219.12 KiB) Viewed 4033 times

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Wed 25 Mar 2009, 22:08
by mickeh
Panelbygge påbörjat... Lite svårt att veta hur det ska byggas, får bli lite trail&error.
IMG_1864_2.jpg
IMG_1864_2.jpg (95.81 KiB) Viewed 4019 times
IMG_1873_2.jpg
IMG_1873_2.jpg (115.76 KiB) Viewed 4017 times
Och det färdiga resultatet! (Har inte bestämt mig för hur jag ska behandla ytan... kolfiber, lack, eller dylikt)
IMG_1874_2.jpg
IMG_1874_2.jpg (168.34 KiB) Viewed 4095 times

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Wed 25 Mar 2009, 22:11
by mickeh
Och så mina nyrenoverade bromsar... Åtminstone blästrade och lackade. REnoveringssats och belägg på väg från MX5Parts!

Undrar om stilpolisen tar mig med röda ok till grön bil?
IMG_1861_2.jpg
IMG_1861_2.jpg (232.76 KiB) Viewed 4021 times

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Wed 25 Mar 2009, 22:13
by mickeh
Ahhh, äntligen nya damasker runt spaken. Nu slipper jag antagligen oljan som skvätte runt i kupén och under bilen innan den lilla skvätt som fanns i tornet var slut...
IMG_1866_2.jpg
IMG_1866_2.jpg (148.86 KiB) Viewed 4016 times

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Wed 25 Mar 2009, 22:14
by mickeh
Gissa hur mycket damm det får plats i ett garage??
IMG_1863_2.jpg
IMG_1863_2.jpg (88.47 KiB) Viewed 4032 times

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Fri 27 Mar 2009, 16:59
by mickeh
Lite photoshoppande tills jag fått alla mina beställda reservdelar... (Jämför med bilden i första inlägget)
miata_steg2_ny lack4 m båge o stripe copy2.jpg
miata_steg2_ny lack4 m båge o stripe copy2.jpg (118.4 KiB) Viewed 3968 times

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Fri 27 Mar 2009, 18:07
by Niklas Falk
Cromevinyl finns ju :)

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Fri 27 Mar 2009, 18:28
by mickeh
Fick just skäll av frun som tyckte min photoshop-kreation såg ut som en gurka... :lol:

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Sat 28 Mar 2009, 10:08
by Per Hammarsjö
Ser race ut! Kromvinyl vore ballt... :)

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Sat 28 Mar 2009, 22:12
by Fredrik Henriksson
Blev svinfräckt!
Hälsa frun att gurkor är... är... rejs! :think2:

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Sun 29 Mar 2009, 19:08
by Crazy Ivan
Jag är benägen att hålla med.........frun ! :shock:

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Fri 10 Apr 2009, 20:45
by mickeh
Ahh! Äntligen är bromsar monterade och luftade efter lite strul...
Sen slog jag till på ett set med Koni sport. Dock ganska okända fakta om fjädrarna. Men de duger säkert för en nybörjare ett tag.
Både konisar och bromsar monterade.
Både konisar och bromsar monterade.
IMG_1926_sm.jpg (147.45 KiB) Viewed 3739 times
Usch... Det gör ont att inte montera nya bussningar och blästra A-armar mm...

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Sat 11 Apr 2009, 19:37
by mickeh
Den blev låg... Riktigt låg :lol: Så det där med att styra... det var inte att tänka på :oops:
Efter en höjning så blev det bättre, men det tar fortfarande i skärmarna emellanåt. :doh:

Om nån har tips på hur man gör för att lösa det så är alla tips välkomna (Utom de självklara och lite tråkiga: höj mera, byt till mindre hjul :) )
IMG_1930_sm.jpg
IMG_1930_sm.jpg (103.3 KiB) Viewed 3700 times

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Posted: Mon 20 Apr 2009, 21:54
by mickeh
Lite nytt godis i kön för montering!
Börjar med skinnratt... Småsnål?
Börjar med skinnratt... Småsnål?
IMG_1987__sm.jpg (65.04 KiB) Viewed 3634 times
Sparco sprint V
Sparco sprint V
IMG_1986_sm.jpg (65.38 KiB) Viewed 3634 times
6p - bälte och lite annat godis.
6p - bälte och lite annat godis.
IMG_1985_sm.jpg (83.64 KiB) Viewed 3632 times
Sen är även en båge från CC på väg!

:banana: :banana: