Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
När elitcykelsatsningen nu ligger på hyllan och benen sviker så låg motorsporten nära till hands när tävlingssuget blev för stort...
Korta fakta
Motor
* 1,8 liter
* 2,5" sportavgas från kat och bakåt
* Öppet KN-filter med kalluftsintag
* 16700 mil
* Castrol X0 75W90 i växellåda
* Redline i diff
Chassi mm
* Koni sport med tillhörande fjädrar
* Hardtop
Hjul och bromsar
* 17" fälgar
* Nyrenoverade bromsar med EBC Green stuff
* Motul 600 bromsvätska
Säkerhet och inredning
* Huvudströmbrytare
* CC-båge
* Stol och bälte: Sparco Sprint+Sabelt 6p bälte
* OMP ratt med extra distans
Lättning
* Allt lös plus all inredning utom instrumentbrädan
Att göra
* Bogseröglor
* Personlig utrustning: overall mm
* Bygga väghållning: kräningshämmare, nya bussningar
* R-däck
* Lite lighttrimmning: Tändning, race kat, extraktor-grenrör
Korta fakta
Motor
* 1,8 liter
* 2,5" sportavgas från kat och bakåt
* Öppet KN-filter med kalluftsintag
* 16700 mil
* Castrol X0 75W90 i växellåda
* Redline i diff
Chassi mm
* Koni sport med tillhörande fjädrar
* Hardtop
Hjul och bromsar
* 17" fälgar
* Nyrenoverade bromsar med EBC Green stuff
* Motul 600 bromsvätska
Säkerhet och inredning
* Huvudströmbrytare
* CC-båge
* Stol och bälte: Sparco Sprint+Sabelt 6p bälte
* OMP ratt med extra distans
Lättning
* Allt lös plus all inredning utom instrumentbrädan
Att göra
* Bogseröglor
* Personlig utrustning: overall mm
* Bygga väghållning: kräningshämmare, nya bussningar
* R-däck
* Lite lighttrimmning: Tändning, race kat, extraktor-grenrör
Last edited by mickeh on Wed 10 Jun 2009, 08:07, edited 4 times in total.
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Nice! Hoppas verkligen du får bilen banklar till nästa säsong!
Man kan ju se på bilden att bilen vill bli en räcer...
Man kan ju se på bilden att bilen vill bli en räcer...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
En hel del tips om hur man bygger Roadsport Miata hittar du på min hemsida. Guiden finns ju även här på mx5racingclub.semickeh wrote:Tackar, kul att ni gillar den!
Svårast blir att prioritera i vilken ordning allt ska byggas...
Resten blir nog en baggis
Enkelt uttryckt kan man väl säga att du bör prioritera enligt följande:
1. Säkerhet (båge, stol, bälte, huvudströmbrytare, bogseröglor)
2. Väghållning (R-Däck, bromsbelägg, bromsvätska, dämpare/fjädrar sedan krängningshämmare)
3. Köra, köra, köra. Mycket körtid inledningsvis är det billigaste sättet att kapa varvtider.
4. Effekt, (kalluftinsug, extraktorgrenrör etc)
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Hur går det med bilen?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Oj, måste ha missat att jag fått et svar här... Sorry.Fredrik Henriksson wrote:Hur går det med bilen?
Jag har bara sett över bilen för lättare banträffar. Sen körde på mig en massa arbete vid körningen på Malmby-fältet...
Så nu är det garagesäsong för min del. Under vintern får det bli vad plånboken tillåter
Men gissa om jag blev fast vid bankörning?! Den lilla banan de hade gjort på taxbanorna var riktigt kul!! Ser fram emot att testa en riktig med en bil man litar på att den pallar trycket... Vilket min inte gjorde
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Nu händer det lite igen... Sen förra uppdateringen har jag gjort en rejäl service. Hade planer på Redline i diff å låda. Men nu blev det Redline i diff och Castrol X0 i lådan. I motorn kommer det bli Redline, men först köra jag ur den med en Mobil super 3000 (oljan var inte bytt på MÅNGA mil innan...) tillsammans med nåt jox som ska "tvätta" ventillyftarna. Lite hokus pokus, men det kanske fungerar?
Detta plus lite nya filter och tändstift kommer säkert få motorn att morra bättre
More to come...
Detta plus lite nya filter och tändstift kommer säkert få motorn att morra bättre
More to come...
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Så var den berömda CAS-packningen bytt. Fasen vad grisigt det var runt och under CAS:en. Måste man byta kylarslangarna under som blivit utsatta för motorolja tror ni?
Alla säger att det är så svårt att passa in sensorn vid monteringen igen... Jag kunde ta bort en halva av cylindern som sensorn stoppas in i och bara kika hur den skulle ställas in så det passar. Eller så hade jag bara tur
Så äntligen skvätter det inte här längre... Nu är det bara växelspakstornet kvar att täta, sen ska det inte läcka olja nånstans.
Alla säger att det är så svårt att passa in sensorn vid monteringen igen... Jag kunde ta bort en halva av cylindern som sensorn stoppas in i och bara kika hur den skulle ställas in så det passar. Eller så hade jag bara tur
Så äntligen skvätter det inte här längre... Nu är det bara växelspakstornet kvar att täta, sen ska det inte läcka olja nånstans.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Hur pilligt tyckte du det var att byta o-ringen?mickeh wrote:Så var den berömda CAS-packningen bytt. Fasen vad grisigt det var runt och under CAS:en. Måste man byta kylarslangarna under som blivit utsatta för motorolja tror ni?
Alla säger att det är så svårt att passa in sensorn vid monteringen igen... Jag kunde ta bort en halva av cylindern som sensorn stoppas in i och bara kika hur den skulle ställas in så det passar. Eller så hade jag bara tur
Så äntligen skvätter det inte här längre... Nu är det bara växelspakstornet kvar att täta, sen ska det inte läcka olja nånstans.
Jag har inte fått tummen ur att byta min, blir trött bara jag tittar på det tighta utrymmet man har att leka med!
//Martin Ek
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Vet inte om det är annorlunda på en 1,6:a men "vem som helst" klarar av det med lite tålamod
Tyckte nog att det var svårast att få ut den utan att röra till den roterande "pinnen" i sensorn.
Tyckte nog att det var svårast att få ut den utan att röra till den roterande "pinnen" i sensorn.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Mmmmm Ett öppet KN-filter på plats!
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Panelbygge påbörjat... Lite svårt att veta hur det ska byggas, får bli lite trail&error.
Och det färdiga resultatet! (Har inte bestämt mig för hur jag ska behandla ytan... kolfiber, lack, eller dylikt)Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Och så mina nyrenoverade bromsar... Åtminstone blästrade och lackade. REnoveringssats och belägg på väg från MX5Parts!
Undrar om stilpolisen tar mig med röda ok till grön bil?
Undrar om stilpolisen tar mig med röda ok till grön bil?
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Ahhh, äntligen nya damasker runt spaken. Nu slipper jag antagligen oljan som skvätte runt i kupén och under bilen innan den lilla skvätt som fanns i tornet var slut...
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Gissa hur mycket damm det får plats i ett garage??
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Lite photoshoppande tills jag fått alla mina beställda reservdelar... (Jämför med bilden i första inlägget)
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Cromevinyl finns ju
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Fick just skäll av frun som tyckte min photoshop-kreation såg ut som en gurka...
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Ser race ut! Kromvinyl vore ballt...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Blev svinfräckt!
Hälsa frun att gurkor är... är... rejs!
Hälsa frun att gurkor är... är... rejs!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Jag är benägen att hålla med.........frun !
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Ahh! Äntligen är bromsar monterade och luftade efter lite strul...
Sen slog jag till på ett set med Koni sport. Dock ganska okända fakta om fjädrarna. Men de duger säkert för en nybörjare ett tag.
Usch... Det gör ont att inte montera nya bussningar och blästra A-armar mm...
Sen slog jag till på ett set med Koni sport. Dock ganska okända fakta om fjädrarna. Men de duger säkert för en nybörjare ett tag.
Usch... Det gör ont att inte montera nya bussningar och blästra A-armar mm...
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Den blev låg... Riktigt låg Så det där med att styra... det var inte att tänka på
Efter en höjning så blev det bättre, men det tar fortfarande i skärmarna emellanåt.
Om nån har tips på hur man gör för att lösa det så är alla tips välkomna (Utom de självklara och lite tråkiga: höj mera, byt till mindre hjul )
Efter en höjning så blev det bättre, men det tar fortfarande i skärmarna emellanåt.
Om nån har tips på hur man gör för att lösa det så är alla tips välkomna (Utom de självklara och lite tråkiga: höj mera, byt till mindre hjul )
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...
Lite nytt godis i kön för montering!
Sen är även en båge från CC på väg!Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-