Page 1 of 4

Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 08:16
by Kraniel
Image
Vid hämtningen i Skåne. Lilltjejen överlycklig.

Jag lär mig aldrig. Efter mina missöden med projektbilen Önos borde jag ha begripit att hålla mig till petuniaodling. Men nej, nu har jag trillat dit igen. På en vråltung NA med BP.

Jag lånar specen från säljesannonsen:

***

Allmänt
Omodifierad 1840cc grundmotor (BP)
ABS-fri (lättare variant som jag letade efter länge)
Svart lack (Något skrynklig h framskärm. Min anm.)

Motor
Coolant Re-Route (förbättrad kylvattenflöde)
Laminova Oljekylare (vatten-värmeväxlare)
Förstärkt Kylare helt i Aluminium (~52mm)
Rostfritt sportavgassystem från katalysator
Ny kamrem (<100mil)
Nya spännare (<100mil)
Ny vattenpump (<100mil)
H&R Kalluftintag
Custom Kolfiber Lyktlock med kalluftintag
Rostfritt extraktorgrenrör 4-2-1 [Nytt, ej monterat]

Hjulupphängning
GAZ Gold Pro (Aluminium) justerbara dämpare (coil-overs)
400lb fjädrar fram / 300lb fjädrar bak (=god komfort i mjukaste läget)
Eibach justerbara krängningshämmare fram och bak
Förstärka kräningshämmarfästen fram (blågalvaniserade)

Bromsar
Mazda Original skivor i bra skick
Carbotech XP-8 belägg fram (80%)
Ferodo DS belägg bak
Stålomspunna Goodridge bromsslangar
Motul RBF600 Bromsvätska

Drivlina
Specialbyggd Lamelldifferentialbromsad bakaxel (1,5-vägs) baserad på RX-7 Turbo II (original + en extra lamelldiff finns kvar)
Fräsch koppling
Växellåda i mycket fint skick (synkronisering m.m.)

Säkerhet
Skyddsbåge (Competition Cars Lund, Blågalvaniserad)
Cobra Suzuka Stol (FIA-godkänd, perfekt justerad till 187cm förare med större mått med custom skenor)
Schroth 6-punktsbälte (FIA-godkänt)
Snap-Off rattnav
Nödstopp (enligt SBF)
Dragöglor (enligt SBF)

Däck/Fälgar
1 komplett uppsättning 15" Toyo R888 på svarta (5%, däck dåligt skick)
1 komplett uppsättning 15" Toyo T1R på svarta "Enkei flerekrade" fälgar (80%, däck bra skick)
1 komplett uppsättning 17" Fälgar (dålig lack, inga däck, medföljer som bonus)

Övrigt
JVC CD-Stereo med Infinity Högtalare
I stort sett alla originaldelar kvar
Oljetemperaturmätare
Omodifierad inredning
Cabriolet i bra skick med ny bakruta i nyskick (vinyl).

***

Måste fixas akut:

* Stolen (Cobra Suzuka - underbar stol!) sitter för långt bak. Nya sidofästen ska fixas till på något sätt. Tips? Någon som har ett originalunderrede till salu?
* Någonting gör att den går ojämnt, sisådär var tionde sekund hackar den till som om någon rycker till i handbromsen. Soppa? Tändning?
* Nya R-däck. Någon som har två Toyo liggande?
* Kasta ut dödvikt (eller köra standard?).
* Skaffa "Jula-dragöglor". Rödmålade originalöglor tror jag inte duger åt SBF.
* Besiktiga och vagnboksbesiktiga.
* Och såklart piffa till för att passa cupens snygghetsregler. Någon som har en framskärm över?

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 09:08
by Torkel k
Lysande! :up: Varmt välkommen tillbaka!! Hoppas denna ryker lite mindre i depån... :wink:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 09:26
by gokarting.nu
Jätteskoj Daniel!


:up: för återkomsten :up:


Hackandet kanske bero på tändspolebekymmer, är iaf inte helt ovanligt problem för miatan.


Kör klass Standard året ut, bättre att komma ut på banan än att ha en massa: -borde jag inte...köpa....?...


Buckla ut skärmen till race ett, och invänta styrgruppens dom :bow:

Det finns två slitna Kumho över, som du kan få om det krisar på Ssm.
Dom har en däckmaskin där, jag kan montera dom åt dig.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 10:20
by Kraniel
Standard it is, i alla fall i år. Och så ska jag shoppa en tändspole. Biltema?
Och ditt däckerbjudande bockar jag för, herr Halbig! Krisar det så hör jag av mig. :up:

Fan om man skulle ta och anmäla sig till SSM... det kan ju inte gå sämre än sist i alla fall. Om inte annat kan det säkert bli en textsnutt i någon tidning. Och Torkel, nä, den här verkar inte ryka fullt lika illa som Önos! :D

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 10:56
by Niklas Falk
Testa med tändkablarna först, det är billigare.
Gällande tändspole, se till att få tag på en från 1994 till halva 1995 (de utan OBD-II kontakt), de senare har inte signalen till varvräknaren (de tar den från datorn istället).

Att bytlåna med en fungerande är att föredra, att shoppa reservdelar en efter en är inget skoj, och tar en massa tid.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 11:09
by Torkel k
Tur att vi får tillbaka någon som är lite mediavan i gänget. Jag kollade just på Henrikssons film förresten!

Daniel: "Sen hade dom sagt åt mig 'kör hårt här'. Så körde jag hårt. Så åkte jag av. "
Fredrik: "Perfekt!"

eller

"Rakt in i hela kvällsposten"

Allt medan Per ivrigt slickar dina öron i några av det mest homoerotiska filmsekunder jag sett på mycket länge.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 11:23
by Kraniel
Niklas Falk wrote:Testa med tändkablarna först, det är billigare.
Gällande tändspole, se till att få tag på en från 1994 till halva 1995 (de utan OBD-II kontakt), de senare har inte signalen till varvräknaren (de tar den från datorn istället).

Att bytlåna med en fungerande är att föredra, att shoppa reservdelar en efter en är inget skoj, och tar en massa tid.
Tack Niklas! Någon som har en tändspole att låna ut? :D
Torkel k wrote:Tur att vi får tillbaka någon som är lite mediavan i gänget. Jag kollade just på Henrikssons film förresten!
Medievan ... :think2: :D
Henrikssons film har jag missat helt, men jag kommer ju ihåg att han tryckte upp en kamera i näsan på mig, det stämmer. Måste leta... få se nu... meh! Var hittar jag den?

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 11:45
by TPR

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 11:54
by Lejban
Jag har tändkablar liggandes (orginal som jag använde förra året), även ett par beg Toyos kan du få köpa till bra pris om du vill. Hör av dig om nått är intressant.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 15:47
by Kraniel
Lejban wrote:Jag har tändkablar liggandes (orginal som jag använde förra året), även ett par beg Toyos kan du få köpa till bra pris om du vill. Hör av dig om nått är intressant.
Ett par beg Toyo skulle ju sitta som en sportmössa, eftersom jag har två till som är okej. Du har (snart) pm!

Någon som känner en bra däckkrängare?

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 11 Jun 2012, 20:39
by Andreas E
Klart du ska vara med på SSM :up:
Svart, Supertung och Standardklassen är en helrätt kombination :wink:

/Andreas E

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 12 Jun 2012, 14:10
by glitch
Jag köpte nyligen en uppsättning Toyo R1R hos TWS i Nacka. Grym service och sjukt bra pris.
Han är också flexibel gällande öppettider och tog emot mig redan 07:00 på morgonen så jag skulle hinnan innan jobbet.
Tummen upp!

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 12 Jun 2012, 14:17
by Lejban
Hälsa ifrån mig ;) TWS är min sponsor på däck och oljor.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 12 Jun 2012, 18:16
by Kraniel
Toppen, tack!

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Wed 13 Jun 2012, 09:37
by Lennart
Grattis!! Jag var på väg att göra nå`t men hann inte fram denna gång heller. Lycka till :up:
Måste försöka hålla fingrarna i styr.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Wed 13 Jun 2012, 10:42
by Kraniel
Lennart wrote:Grattis!! Jag var på väg att göra nå`t men hann inte fram denna gång heller. Lycka till :up:
Måste försöka hålla fingrarna i styr.
Tack! Det var tydligen flera som var där och högg, så jag var snabb med att stoppa in handpenning på hans konto.
Egentligen lekte jag med tanken att köra RX-7 FD3S i Roadsport A, men det här blev både billigare och enklare.

***
And now over to something completely different.
Vilka tändstift rekommenderas?
Och, är det här rätt spole: http://www.mx5parts.co.uk/coil-pack-maz ... p-789.html
Eller den här: http://www.mx5parts.co.uk/coil-pack-maz ... p-708.html

*Edit: jag skulle ju kunna gå ut till bilen och titta ... :roll:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Fri 15 Jun 2012, 10:07
by Kraniel
Fyra begagnade Toyo hämtade, stolsunderrede ordnat, dekaler levererade, transponder och lite annat jox beställt, besiktning hos Bilprovningslotteriet på måndag och vagnboksbesiktning på tisdag.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sun 17 Jun 2012, 18:06
by Kraniel
Medan de andra roar sig på Gotland har jag legat och krälat på ett smutsigt garagegolv.
Image

Fick snickra till bogseröglor till vagnboksbesiktningen. Jula har bytt färg på stroppen, trevligt.
Image
Image
Dimljus? Jaja, de får väl ryka så småningom.

Bak också:
Image

Stolsfäste som är skjutbart – tidigare satt jag alldeles för långt bak och nådde inte fram till pedalerna. Tyvärr hamnar jag liiiiite för högt. Är det någon som har provat det här eller har åsikter om det: Lowering Miata Seat Rails?
Image

Försök till bättringslack av bucklor. Kommer Styrgruppen att acceptera såhär crappy lagningar? :roll:
Image
Image

Och så har en transponder landat hos mig. :up: Tips på var i motorrummet man lämpligen hämtar ström till den?
Image

Blir det inga besiktningskatastrofer i morgon och i övermorgon så anmäler jag mig till SSM. Ha!

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sun 17 Jun 2012, 21:55
by seved
Tips på var i motorrummet man lämpligen hämtar ström till den?
Transpondern på min bil fick sitta på höger motorbalk (eller vad det nu heter :think2: ). Om du också vill sätta din på höger sida i motorrummet så funkar det bra att tjuva ström från kabeln till spolarpumpen. Där finns 12V när tändningen är påslagen.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 07:23
by Andreas E
seved wrote:
Tips på var i motorrummet man lämpligen hämtar ström till den?
Transpondern på min bil fick sitta på höger motorbalk (eller vad det nu heter :think2: ). Om du också vill sätta din på höger sida i motorrummet så funkar det bra att tjuva ström från kabeln till spolarpumpen. Där finns 12V när tändningen är påslagen.
Här finns oxå lite tips vart du kan hitta det på vänster sida:
viewtopic.php?f=5&t=2350

/Andreas E

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 07:57
by Kraniel
seved och Andreas E wrote:Strömtips
Toppen, tack! :up:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 09:50
by Mats Lundin
Stolsfäste som är skjutbart – tidigare satt jag alldeles för långt bak och nådde inte fram till pedalerna. Tyvärr hamnar jag liiiiite för högt.

Ryck ur stoppningen i botten av racerstolen, så kommer du ner några centimeter till. Låter tokigt men funkar faktiskt alldeles utmärkt för mig. Stoppningen åker i igen när jag kör tillbaka hem från banan med bilen.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 11:20
by Lejban
Precis som mats skriver har jag ingen stoppning, har en kudde jag sitter på när jag åker hem :)

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 12:24
by Kraniel
Så får det kanske bli: kuddlöst.

Lejban, du hade några lurar du använder när du åker till och från banorna - vilka?

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 16:53
by Kraniel
Hmm... då har man fått en spansk flagga. Nåja, någon gång ska ju vara den första.

Image

Höger bakhjul satt liksom inte riktigt fast. Behöver hjullager och kanske några bitar till - det såg inte vackert ut.