Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Posted: Fri 14 Oct 2011, 21:30
Då var man äntligen Miataägare igen. Denna gång en svart NB (faceliftade NB - sportmodellen från 2001) där planen är att den ska gå från komfortkryssare när den köptes till helgracer = Vardagsbil för transport som med byte till R-däck och racestol blir helgracer vid behov. Tanken är att den precis som min förra Miata i framtiden ska vara en kompromiss mellan bruksbil och banbil för MX-5 Cup och konbana.
- KH Motorsport dämpare och fjädrar (12 / 8,5 i fjäderhårdhet)******
- Offset bussningar i övre bärarmarna fram för att möjliggöra mer camber*****
- Hjulinställning med 2 mm toe-out fram och 0 i toe bak, -3 camber fram och -2,3 camber bak******
Drivlina
- 1,8-motor (146 hästar) med KN luftfilter
- Exedy stage 1 koppling **
- 6-växlad låda
- Torsendiff
Hjul o Broms
- 15-tums fälgar (König Dial-in 8" breda) med Nankang AR-1 205/50-R15 för racing*******
- 15-tums fälgar (ATS DTC 8" breda) med Kumho 205/50-R15 för racing*****
- 15-tums fälgar (OZ Racing - Ultraleggera) med Kumho 205/50-R15 för racing***
- 16-tum fälgar (OZ Racing) med Continental SportContact 205/45-R16 för gata
- 15-tums fälgar (OZ Racing) med Gislaved UltraGrip Ice+ 195/55-R15 för vinterväglag*
- Carbotech Bromsbelägg (XP8 fram och bak)***
Säkerhet
- RRS 6-punktsbälte*
- Huvudströmbrytare*
- CC-båge*
- ABS bromsar
- Airbags
Övrigt
- Sparco Sprint V racestol*
- Bogseröglor enligt Roadsportreglementet fram och bak*
- Race-katalysator (100 cells)*******
- Transponder*
+ En hel del komfortlyx som min förra NA inte hade (centrallås och larm med fjärrkontroll, elhissar, elspeglar, eluppvärmd glasbakruta, skinnsäte, stolvärme…)
Lättning
Nada - Inför rejsa räcker det att plocka bort det som är löst för att hamna rätt (1160 kg i klass Standard)
Bästa varvtider 2012
Kinnekulle: 1:04,67 (1:05,97 som bäst med gamla bilen)
Knutstorp: 1:14,537 (1:15,58 som bäst med gamla bilen)
A-sprinten: 52,22 (50,97 som bäst med gamla bilen)
Anderstorp: 2:03,788
Falkenberg: 55,103 (56,37 som bäst med gamla bilen)
Resultat 2012
1:a i standardklassen i MX-5 Cup
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2013
Kinnekulle: 1:04,188
Knutstorp: 1:13,915
Mantorp: 1:37,886
A-sprinten: 51,588
Resultat 2013
1:a i standardklassen i MX-5 Cup
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2014
Kinnekulle: 1:03,76
Knutstorp: 1:13,416
Gelleråsen: 1:21,068
Falkenberg: 54,680
A-sprinten: 51,560
Resultat 2014
1:a i standardklassen i MX-5 Cup
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2015
Kinnekulle: 1:03,627
Knutstorp: 1:13,103
Falkenberg: 54,277
A-sprinten: 51,203
Resultat 2015
3:a i standardklassen i MX-5 Cup
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2016
Kinnekulle: 1:03,66
Resultat 2016
N/A (Blev väldigt lite kört)
Bästa varvtider 2017
Kinnekulle: 1:03,75
Knutstorp: 1:12,974
Falkenberg: 54,749
Resultat 2017
6:a i standardklassen i MX-5 Cup
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2018
Kinnekulle: 1:03,38 (PB)
Knutstorp: 1:12,308 (PB)
Gelleråsen: 1:19,280 (PB)
Falkenberg: 53,858 (PB)
Resultat 2018 (missade början av säsongen)
5:a i standardklassen i MX-5 Cup
7:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2019
Kinnekulle: 1:02,796 (PB)
Knutstorp: 1:11,73 (PB)
Gelleråsen: 1:19,82
Falkenberg: 53,70 (PB)
Resultat 2019
4:a i standardklassen i MX-5 Cup
2:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2020
Kinnekulle: 1:02,067 (PB)
A-sprinten: 50,578 (PB)
Gelleråsen: 1:18,85 (PB)
Falkenberg: 53,043 (PB)
Resultat 2020
3:a i standardklassen i MX-5 Cup
2:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2021
Kinnekulle: 1:02,16 med Kumho och 1:02,847 med Nankang
Knutstorp: 1:12,218 med Nankang
Falkenberg: 53,433 med Nankang
Gelleråsen: 1:19,18 med Kumho och 1:19,34 med Nankang
Sviestad: 1:08,28 med Kumho
A-sprinten: 49,868 med Kumho (PB)
Resultat 2021
3:a i standardklassen i MX-5 Cup
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
/Andreas E
* = Fixat 2012
** = Fixat 2013
*** = Fixat 2014
**** = Fixat 2016
***** = Fixat 2018
****** = Fixat 2019
******* = Fixat 2021
Chassi - KH Motorsport dämpare och fjädrar (12 / 8,5 i fjäderhårdhet)******
- Offset bussningar i övre bärarmarna fram för att möjliggöra mer camber*****
- Hjulinställning med 2 mm toe-out fram och 0 i toe bak, -3 camber fram och -2,3 camber bak******
Drivlina
- 1,8-motor (146 hästar) med KN luftfilter
- Exedy stage 1 koppling **
- 6-växlad låda
- Torsendiff
Hjul o Broms
- 15-tums fälgar (König Dial-in 8" breda) med Nankang AR-1 205/50-R15 för racing*******
- 15-tums fälgar (ATS DTC 8" breda) med Kumho 205/50-R15 för racing*****
- 15-tums fälgar (OZ Racing - Ultraleggera) med Kumho 205/50-R15 för racing***
- 16-tum fälgar (OZ Racing) med Continental SportContact 205/45-R16 för gata
- 15-tums fälgar (OZ Racing) med Gislaved UltraGrip Ice+ 195/55-R15 för vinterväglag*
- Carbotech Bromsbelägg (XP8 fram och bak)***
Säkerhet
- RRS 6-punktsbälte*
- Huvudströmbrytare*
- CC-båge*
- ABS bromsar
- Airbags
Övrigt
- Sparco Sprint V racestol*
- Bogseröglor enligt Roadsportreglementet fram och bak*
- Race-katalysator (100 cells)*******
- Transponder*
+ En hel del komfortlyx som min förra NA inte hade (centrallås och larm med fjärrkontroll, elhissar, elspeglar, eluppvärmd glasbakruta, skinnsäte, stolvärme…)
Lättning
Nada - Inför rejsa räcker det att plocka bort det som är löst för att hamna rätt (1160 kg i klass Standard)
Bästa varvtider 2012
Kinnekulle: 1:04,67 (1:05,97 som bäst med gamla bilen)
Knutstorp: 1:14,537 (1:15,58 som bäst med gamla bilen)
A-sprinten: 52,22 (50,97 som bäst med gamla bilen)
Anderstorp: 2:03,788
Falkenberg: 55,103 (56,37 som bäst med gamla bilen)
Resultat 2012
1:a i standardklassen i MX-5 Cup
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2013
Kinnekulle: 1:04,188
Knutstorp: 1:13,915
Mantorp: 1:37,886
A-sprinten: 51,588
Resultat 2013
1:a i standardklassen i MX-5 Cup
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2014
Kinnekulle: 1:03,76
Knutstorp: 1:13,416
Gelleråsen: 1:21,068
Falkenberg: 54,680
A-sprinten: 51,560
Resultat 2014
1:a i standardklassen i MX-5 Cup
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2015
Kinnekulle: 1:03,627
Knutstorp: 1:13,103
Falkenberg: 54,277
A-sprinten: 51,203
Resultat 2015
3:a i standardklassen i MX-5 Cup
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2016
Kinnekulle: 1:03,66
Resultat 2016
N/A (Blev väldigt lite kört)
Bästa varvtider 2017
Kinnekulle: 1:03,75
Knutstorp: 1:12,974
Falkenberg: 54,749
Resultat 2017
6:a i standardklassen i MX-5 Cup
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2018
Kinnekulle: 1:03,38 (PB)
Knutstorp: 1:12,308 (PB)
Gelleråsen: 1:19,280 (PB)
Falkenberg: 53,858 (PB)
Resultat 2018 (missade början av säsongen)
5:a i standardklassen i MX-5 Cup
7:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2019
Kinnekulle: 1:02,796 (PB)
Knutstorp: 1:11,73 (PB)
Gelleråsen: 1:19,82
Falkenberg: 53,70 (PB)
Resultat 2019
4:a i standardklassen i MX-5 Cup
2:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2020
Kinnekulle: 1:02,067 (PB)
A-sprinten: 50,578 (PB)
Gelleråsen: 1:18,85 (PB)
Falkenberg: 53,043 (PB)
Resultat 2020
3:a i standardklassen i MX-5 Cup
2:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
Bästa varvtider 2021
Kinnekulle: 1:02,16 med Kumho och 1:02,847 med Nankang
Knutstorp: 1:12,218 med Nankang
Falkenberg: 53,433 med Nankang
Gelleråsen: 1:19,18 med Kumho och 1:19,34 med Nankang
Sviestad: 1:08,28 med Kumho
A-sprinten: 49,868 med Kumho (PB)
Resultat 2021
3:a i standardklassen i MX-5 Cup
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup
/Andreas E
* = Fixat 2012
** = Fixat 2013
*** = Fixat 2014
**** = Fixat 2016
***** = Fixat 2018
****** = Fixat 2019
******* = Fixat 2021