Marcus Svensson RX-7 1.3 TT -95
Posted: Mon 19 Jul 2010, 15:33
Nu har jag blivit medlem i racingcluben, och då tänkte jag att det vore kul att dela med mig lite info om kärran:
Köpte bilen sommaren 2007 med rasad motor och dubbelturbos. Under tiden motorn renoverades fick MX-3:an fortsätta agera banbil. Att sen gå från framhjulsdrivet och 190hk till bakhjulsdrivet och 300hk+ var riktigt kul.
Efini RX-7 Type R Bathurst -95
- Mild streetportad 13B-REW 1308cc Twin Turbo med 3mm apextätningar, renoverad av Mr Wankeltrim.
- Banzai Racing oil pan brace.
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc och 550cc original primärspridare.
- Kyosan 300L/h bränslepump och kraftigare kabel dragen från batteriet till circuit-reläet.
- HKS Twinpower tändförstärkare.
- RE Amemiya komplett 3"-system samt 3" downpipe.
- A'PEXi Power FC och Commander.
- Modifierat Odula V-SPEC V-mount-kit, Koyo N-flow-kylare, RE Amemiya AST, borttagen AC.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- Portad wastegate av Zebb.
- Originalskivor, Carbotech XP8 bromsbelägg runtom, RBF600 bromsvätska.
- TEIN Mono Flex coilovers.
- Svarta Volk Racing TE37 med Toyo R888 235x40R17 fram och 255x40R17 bak.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.
Förutsättningar 2009:
- Originalspridare och original bränslepump.
- Originalkatalysator.
- Tein Mono Flex-coilovers.
- Toyo R888.
- Ommappad av Gzon.
Förutsättningar 2010:
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc.
- Tändförstärkare.
- Kyosan 300L/h bränslepump.
- RE Amemiya kattersättare.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.
- Ommappad av Gzon.
Förutsättningar 2011:
- Samma som 2010.
Varvtider:
Anderstorp: 1.52.8 (2011), 1.56.4 (2010)
Gelleråsen: 1.20.6 (2010)
Kinnekulle: 1.01.6 (2011), 1.02 (2010), 1.05 (2009)
Mantorp: 1.34.9 (2011), 1.35.8 (2009)
Superstage: 1.27.44 (2010), 1.30.19 (2008)
Finns mycket att kapa på dessa tider.
Köpte bilen sommaren 2007 med rasad motor och dubbelturbos. Under tiden motorn renoverades fick MX-3:an fortsätta agera banbil. Att sen gå från framhjulsdrivet och 190hk till bakhjulsdrivet och 300hk+ var riktigt kul.
Efini RX-7 Type R Bathurst -95
- Mild streetportad 13B-REW 1308cc Twin Turbo med 3mm apextätningar, renoverad av Mr Wankeltrim.
- Banzai Racing oil pan brace.
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc och 550cc original primärspridare.
- Kyosan 300L/h bränslepump och kraftigare kabel dragen från batteriet till circuit-reläet.
- HKS Twinpower tändförstärkare.
- RE Amemiya komplett 3"-system samt 3" downpipe.
- A'PEXi Power FC och Commander.
- Modifierat Odula V-SPEC V-mount-kit, Koyo N-flow-kylare, RE Amemiya AST, borttagen AC.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- Portad wastegate av Zebb.
- Originalskivor, Carbotech XP8 bromsbelägg runtom, RBF600 bromsvätska.
- TEIN Mono Flex coilovers.
- Svarta Volk Racing TE37 med Toyo R888 235x40R17 fram och 255x40R17 bak.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.
Förutsättningar 2009:
- Originalspridare och original bränslepump.
- Originalkatalysator.
- Tein Mono Flex-coilovers.
- Toyo R888.
- Ommappad av Gzon.
Förutsättningar 2010:
- Uppborrade sekundärspridare till 1300cc.
- Tändförstärkare.
- Kyosan 300L/h bränslepump.
- RE Amemiya kattersättare.
- Efini Y-pipe och crosspipe.
- GA Expert stol och 6-punktsbälte.
- Ommappad av Gzon.
Förutsättningar 2011:
- Samma som 2010.
Varvtider:
Anderstorp: 1.52.8 (2011), 1.56.4 (2010)
Gelleråsen: 1.20.6 (2010)
Kinnekulle: 1.01.6 (2011), 1.02 (2010), 1.05 (2009)
Mantorp: 1.34.9 (2011), 1.35.8 (2009)
Superstage: 1.27.44 (2010), 1.30.19 (2008)
Finns mycket att kapa på dessa tider.