Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Tillbaka från helvetes-resan. Bilen hämtades av mig hos säljaren i UK.
Försenat flyg, missade bussar, missade färjor, krånglande Visa-kort och tyska polisen bidrog till att resan tog betydligt längre tid än planerat.
Ta med en vän om ni ska sträck-köra hem med bilen. Åkte över själv, sov över, och körde hem bilen de 150 milen. Resan hem tog 26 timmar, istället för de planerade arton
Bilen: Eunos Roadster G-Limited 1.8 1995
Pris: 1500 pund, prutades inte något då säljaren hämtade mig på flyplatsen. Ville ha en smidig affär utan att behöva åka omkring där borta. Kostar ju pengar att vara ledig från jobbet också.
Utrustning original: Elhissar, AC, mocca-stolar, Momo-ratt. Sitter Bilstein dämpare på nu. Vet ej om de är original. Torsen!!!!
Skicket på både utsida och insida var bättre än väntat. Dock är det skönt att ha en bil man inte behöver vara rädd för att få lite stenskott osv på.
Reggningen kvar nu, skall börja pilla på onsdag.
Försenat flyg, missade bussar, missade färjor, krånglande Visa-kort och tyska polisen bidrog till att resan tog betydligt längre tid än planerat.
Ta med en vän om ni ska sträck-köra hem med bilen. Åkte över själv, sov över, och körde hem bilen de 150 milen. Resan hem tog 26 timmar, istället för de planerade arton
Bilen: Eunos Roadster G-Limited 1.8 1995
Pris: 1500 pund, prutades inte något då säljaren hämtade mig på flyplatsen. Ville ha en smidig affär utan att behöva åka omkring där borta. Kostar ju pengar att vara ledig från jobbet också.
Utrustning original: Elhissar, AC, mocca-stolar, Momo-ratt. Sitter Bilstein dämpare på nu. Vet ej om de är original. Torsen!!!!
Skicket på både utsida och insida var bättre än väntat. Dock är det skönt att ha en bil man inte behöver vara rädd för att få lite stenskott osv på.
Reggningen kvar nu, skall börja pilla på onsdag.
Christian Olsson
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
En räserbil!!!!!!!!!
I med båge, stol och brytare, sen är det bara att köra klass.2!!!!!
I med båge, stol och brytare, sen är det bara att köra klass.2!!!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Härliga takter
Undrar hur många högerstyrda det blir framöver om nu proppen lossnar
Undrar hur många högerstyrda det blir framöver om nu proppen lossnar
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Är väl det som är planen. Köpa färdig bur eller bygga själv efter reglementet?Fredrik Henriksson wrote:En räserbil!!!!!!!!!
I med båge, stol och brytare, sen är det bara att köra klass.2!!!!!
Däck och fälgar tar vi bara från 323:an.
Får se hur mycket bilen väger med AC osv.
Angående högerstyrt. Det är inte svårt att köra, däremot är det svårt att få till snabba växlingar och träffa rätt läge. Övning ger färdighet.
En sak jag märkt är att BPn i 323:an och BPn i Roadstern har olika karaktär. 323:an går bäst i intervallet 3500rpm till strax över 5000, medans Roadstern gärna kan dras till över 6000, samt känns något tröttare på lägre varv.
Detta märkte jag även när jag åkte med Jimmy i hans bil.
Kan det bero på att 323:an har VICS-insug?
Stort tack till Jimmy för tips och råd
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
JAAA!!!!!!!
Ju fler rättstyrda miator desto bättre!
Speciellt såna som bott några år i hemlandet
Vad gjorde tyska polisen föresten???
Ju fler rättstyrda miator desto bättre!
Speciellt såna som bott några år i hemlandet
Vad gjorde tyska polisen föresten???
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Visakortet hade lagt av i Puttgarden, så ställde mig och bilen åt sidan i väntan på att min snälla sambo (som jag jagat upp 3 på natten) skulle kolla med banken vad problemet var.
De tyckte väl det såg skumt ut att jag satt där, så de kom fram, gick igen om bilen, kollade papper och undrade varför jag som var svensk körde den här engelskregistrerade bilen.
Alla var dock trevliga och glada. Eller iaf inte otrevliga, de var nog också rätt trötta verkade det som.
De tyckte väl det såg skumt ut att jag satt där, så de kom fram, gick igen om bilen, kollade papper och undrade varför jag som var svensk körde den här engelskregistrerade bilen.
Alla var dock trevliga och glada. Eller iaf inte otrevliga, de var nog också rätt trötta verkade det som.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Vad skoj! Gratulerar!
Du hinner få bilen klar till SSM
Bara att komma dit och slå Jimmys bedrift från Kullen!
Då är det högerstyrningen som är snabb och inte vingarna
Lycka till!
Du hinner få bilen klar till SSM
Bara att komma dit och slå Jimmys bedrift från Kullen!
Då är det högerstyrningen som är snabb och inte vingarna
Lycka till!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Vi får se vad ekonomin tilllåter. Två bilar skall säljas. En är den gröna pickupen i bakgrunden på första bilden. Får dra 2700kg med BE-kort
Den andra bilen är den vita 323F:en. Skall bara besikta den i juni först.
Jimmy är riktigt snabb, dessutom är han lättare än mig. För man väger väl enbart bilen vid tävling, utan förare? Allra först bör man väl lära sig växellådan ordentligt.
Skall sätta in en annons här på forumet för delar till Roadstern.
Den andra bilen är den vita 323F:en. Skall bara besikta den i juni först.
Jimmy är riktigt snabb, dessutom är han lättare än mig. För man väger väl enbart bilen vid tävling, utan förare? Allra först bör man väl lära sig växellådan ordentligt.
Skall sätta in en annons här på forumet för delar till Roadstern.
Christian Olsson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Vikten vägs efter målgång, med förare, precis som du tävlar med den (för det är ju inte radiostyrt ).Pingen wrote:Jimmy är riktigt snabb, dessutom är han lättare än mig. För man väger väl enbart bilen vid tävling, utan förare? Allra först bör man väl lära sig växellådan ordentligt.
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Tack, då vet man detNiklas Falk wrote:Vikten vägs efter målgång, med förare, precis som du tävlar med den (för det är ju inte radiostyrt ).Pingen wrote:Jimmy är riktigt snabb, dessutom är han lättare än mig. För man väger väl enbart bilen vid tävling, utan förare? Allra först bör man väl lära sig växellådan ordentligt.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Har tyckt att bilen känns lite trött jämfört med den vita 323F:en vi körde med tidigare, så ikväll blev det lite test på motorvägen.
Första testet, 80kmh på femmans växel. Ligger jämsides och kör en "tut"-start. Den vita börjar dra ifrån Roadstern direkt, och det finns inte chans att komma ikapp
Andra testet blev på trean från 60kmh. Lite mindre skillnad den här gången, men den vita är ännu en gång snabbare.
En bil som gått 7000mil mer, är 5 år äldre och 50-100kg tyngre ska rimligtvis inte vinna?!
Vad kan problemet vara? Utväxlingen är nära på identisk. 3000rpm i 90kmh för båda bilarna. Alla fördelar ligger egentligen hos Roadstern.
Pingens gissningar är: Igensatt/gammal katalysator, diffen som tar hjulhästar, sliten maskinellt
Å andra sidan går 323F:en ganska bra. På Sviestad förra året låg vi jämsides med Jimmy på långa rakan. Då med helt olättad bil och en passagerare. Gissningsvis vikt på 1250-1300kg.
Har även kikat in under bilen lite:
Främre höger bromsskiva. Andra sidan låser långt innan denna.
Hyfsade fjädrar iallafall.
Första testet, 80kmh på femmans växel. Ligger jämsides och kör en "tut"-start. Den vita börjar dra ifrån Roadstern direkt, och det finns inte chans att komma ikapp
Andra testet blev på trean från 60kmh. Lite mindre skillnad den här gången, men den vita är ännu en gång snabbare.
En bil som gått 7000mil mer, är 5 år äldre och 50-100kg tyngre ska rimligtvis inte vinna?!
Vad kan problemet vara? Utväxlingen är nära på identisk. 3000rpm i 90kmh för båda bilarna. Alla fördelar ligger egentligen hos Roadstern.
Pingens gissningar är: Igensatt/gammal katalysator, diffen som tar hjulhästar, sliten maskinellt
Å andra sidan går 323F:en ganska bra. På Sviestad förra året låg vi jämsides med Jimmy på långa rakan. Då med helt olättad bil och en passagerare. Gissningsvis vikt på 1250-1300kg.
Har även kikat in under bilen lite:
Främre höger bromsskiva. Andra sidan låser långt innan denna.
Hyfsade fjädrar iallafall.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Har pillat lite senaste veckan. Efter besvikelsen med körningen mot 323:an så började en lättare "felsökning".
Först revs katten ner för undersökning. Såg bra ut. Svetsade en jigg så jag kunde tillverka ett testpipe. Jiggen kommer till användning i framtiden om det skall på en racekat på bilen.
Monterade testpipen. Resulatet blev ett rivigare, raspigare ljud, trots originalavgassystem. Prestandamässigt var det ingen märkbar skillnad.
Bytte olja. Visste inte vad för olja tidigare ägare bytt till, så detta görs alltid vid köp av ny bil. På med 5w-40 helsyntet. Oljefiltret tog jag ifrån Probe V6 (köpte på mig några billigt förra året), detta är något längre, men i övrigt samma dimensioner. Om det medför några funktionella för eller nackdelar i oljefiltreringen vågar jag inte spekulera i, men det är iallafall lättare att få grepp om vid demontering.
Ställde in tändningen och tankade i V-Power. Detta gjorde större skillnad än vad jag trodde. Motorn blev rappare, och varvade upp snabbare. Vred nog upp tändningen något över vad man bör, då den missar enstaka tändningar på tomgång. Bryr mig inte i detta så länge testpipen sitter på.
Bromsar. Nya framskivor och belägg skall beställas, när ekonomin tillåter. Det blir, trots att många ogillar dem, Yellow Stuff runt om. Har helt enkelt inte råd att lägga ut det dubbla på "riktiga" saker.
Om man ens skall ha en chans i Cupen, så måste jag komma ut på banan snarast. Har bara 3st bankörningar i ryggen så det känns verkligen som om det är dags att komma igång.
Har förresten fått en ny granne. Några av er har säkert sett eller hört talas om honom: http://www.lundgrenracing.se/
Verkar vara en trevlig kille.
Roadstern blev godkänd i ursprungskontrollen och har bokat tid för registreringsbesiktning den 14:e juni i Trollhättan.
Först revs katten ner för undersökning. Såg bra ut. Svetsade en jigg så jag kunde tillverka ett testpipe. Jiggen kommer till användning i framtiden om det skall på en racekat på bilen.
Monterade testpipen. Resulatet blev ett rivigare, raspigare ljud, trots originalavgassystem. Prestandamässigt var det ingen märkbar skillnad.
Bytte olja. Visste inte vad för olja tidigare ägare bytt till, så detta görs alltid vid köp av ny bil. På med 5w-40 helsyntet. Oljefiltret tog jag ifrån Probe V6 (köpte på mig några billigt förra året), detta är något längre, men i övrigt samma dimensioner. Om det medför några funktionella för eller nackdelar i oljefiltreringen vågar jag inte spekulera i, men det är iallafall lättare att få grepp om vid demontering.
Ställde in tändningen och tankade i V-Power. Detta gjorde större skillnad än vad jag trodde. Motorn blev rappare, och varvade upp snabbare. Vred nog upp tändningen något över vad man bör, då den missar enstaka tändningar på tomgång. Bryr mig inte i detta så länge testpipen sitter på.
Bromsar. Nya framskivor och belägg skall beställas, när ekonomin tillåter. Det blir, trots att många ogillar dem, Yellow Stuff runt om. Har helt enkelt inte råd att lägga ut det dubbla på "riktiga" saker.
Om man ens skall ha en chans i Cupen, så måste jag komma ut på banan snarast. Har bara 3st bankörningar i ryggen så det känns verkligen som om det är dags att komma igång.
Har förresten fått en ny granne. Några av er har säkert sett eller hört talas om honom: http://www.lundgrenracing.se/
Verkar vara en trevlig kille.
Roadstern blev godkänd i ursprungskontrollen och har bokat tid för registreringsbesiktning den 14:e juni i Trollhättan.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Se över tändningen om du saknar effekt. Står den fel kan du tappa ett flertal ponnys.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Då väntar vi bara på denna setupen - mörkblå klart bästa/snyggaste färgen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Eftersom du har det ädla målet att köra cupen kan du få mina begagnade skivor och nya belägg (skivorna är i bra skick men jag bytte allt i bromsväg i år och beläggen är redstuff, fick med en massa belägg när jag köpte långloppan) om du tar dig till Bollebygd.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Hehe, gjorde det i samband med V-Power-tankningenMyran wrote:Se över tändningen om du saknar effekt. Står den fel kan du tappa ett flertal ponnys.
Den duger till ändamålet. Finns lite skavanker, och fler lär det bliDå väntar vi bara på denna setupen - mörkblå klart bästa/snyggaste färgen
Se där, en sen julklappEftersom du har det ädla målet att köra cupen kan du få mina begagnade skivor och nya belägg (skivorna är i bra skick men jag bytte allt i bromsväg i år och beläggen är redstuff, fick med en massa belägg när jag köpte långloppan) om du tar dig till Bollebygd.
Jag hör av mig i veckan. Det är femton mil enkel väg, och det är det ju lätt värt. Passar på att kolla in våra fina betonghus som monterats i Bollebygd centrum när jag är där.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Efter gårdagens tripp till Bollebygd, där vi träffade Fredrik H. Fredrik är en oerhört generös kille, och var snäll nog att förse oss med framskivor, bakskivor och frambelägg.
Stort tack igen Fredrik
Lite pill under gårdagkvällen och ikväll gjorde att detta hanns med:
*Oljebyte i diffen
*Oljebyte i lådan
*Byte av skivor fram
*Montering av belägg fram
*Uppsmörjning av glidpinnar
*Skruvat och blåst ur bromskolvar för att kontrollera skicket, skulle ändå byta bromsvätska. Tre av kolvarna var angripna av rost, och bör bytas Detta får dock göras vid senare tillfälle, då mx5parts inte har dessa på lager.
Sen har de tidigare ägare försökt vålda in de bakre bromskolvarna, utan att använda justerskuven på baksidan. Ingen av kolvarna bak hade någon yttre gummipackning. De ser ut därefter:
Har inte hunnit/haft ekonomi nog till att gjuta golv i carporten ännu, så detta är mekplatsen tills vidare. Fint väder iaf
Stort tack igen Fredrik
Lite pill under gårdagkvällen och ikväll gjorde att detta hanns med:
*Oljebyte i diffen
*Oljebyte i lådan
*Byte av skivor fram
*Montering av belägg fram
*Uppsmörjning av glidpinnar
*Skruvat och blåst ur bromskolvar för att kontrollera skicket, skulle ändå byta bromsvätska. Tre av kolvarna var angripna av rost, och bör bytas Detta får dock göras vid senare tillfälle, då mx5parts inte har dessa på lager.
Sen har de tidigare ägare försökt vålda in de bakre bromskolvarna, utan att använda justerskuven på baksidan. Ingen av kolvarna bak hade någon yttre gummipackning. De ser ut därefter:
Har inte hunnit/haft ekonomi nog till att gjuta golv i carporten ännu, så detta är mekplatsen tills vidare. Fint väder iaf
Christian Olsson
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Aj då, att kolvarna var så risiga! Om du har vägarna förbi så har jag kolvar som ser bra ut och även skyddsgummigrejerna helt ok skick. Synd att vi inte tänkte på det när du var här bara...
Ett oändligt stort garage! Om än lite dragigt...
Ett oändligt stort garage! Om än lite dragigt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Gröna, stora och bensinslukande pickupen är såld. Med vinst dessutom
Beställde därför renoverade ok bak, och en bromskolv fram (billigare än att ta sig till Bollebygd igen).
Även pratat med en arbetskamrat som har verkstad hemma, med rörbock, svets m.m. Han hjälper gärna till med båg-bygge.
Kommit på färgtema till bilen, men detta kommer relativt långt ner på priolistan.
Beställde därför renoverade ok bak, och en bromskolv fram (billigare än att ta sig till Bollebygd igen).
Även pratat med en arbetskamrat som har verkstad hemma, med rörbock, svets m.m. Han hjälper gärna till med båg-bygge.
Kommit på färgtema till bilen, men detta kommer relativt långt ner på priolistan.
Last edited by Pingen on Fri 18 Jun 2010, 22:45, edited 1 time in total.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Najjs!
Mindre bensinslukande stora bilar och mer resurser till miatan, helt klart ett steg i rätt riktning.
mer om färgtemat nu, du har ju en riktig Japan-bil, så du borde kunna använda diverse krom-vinyler utan att det verkar konstigt eller fel, så bara att satsa och låta fantasin flöda!
hur ska den se ut?
Mindre bensinslukande stora bilar och mer resurser till miatan, helt klart ett steg i rätt riktning.
mer om färgtemat nu, du har ju en riktig Japan-bil, så du borde kunna använda diverse krom-vinyler utan att det verkar konstigt eller fel, så bara att satsa och låta fantasin flöda!
hur ska den se ut?
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Behålla originalkulören, men med vita detaljer, såsom båge, fälgar och ev stripes/dekaler. Kommer att köra samma lack som den vita F:en. Kostar 500kr för 3 liter med härdare. Temadur industrilack ftw.
Färgen är ganska tjock i konsistensen, svårt att få den att rinna, men även svårt att undvika apelsinskal. Som sagt, skall ju inte ställas ut
Färgen är ganska tjock i konsistensen, svårt att få den att rinna, men även svårt att undvika apelsinskal. Som sagt, skall ju inte ställas ut
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Igår blev bilen äntligen klar.
*Katalysatorn sattes tillbaka.
*Servopumpen med tillhörande rör togs bort. Tungt att styra blev det, men det går att köra brett ändå ^^
*AC, alla rör (i motorrummet) och kyl till denna togs bort, fungerade ändå inte. Och vad ska man med en AC till i en cab?
*Monterade nya oken bak och till detta även ny bromsvätska. Fungerar bromsvätska på bana så blir jag glad
*Bytt en styrled och en damask.
Tyckte gasresponsen blev något bättre med en rem mindre.
Registreringsbesiktning på måndag kl 0750.
*Katalysatorn sattes tillbaka.
*Servopumpen med tillhörande rör togs bort. Tungt att styra blev det, men det går att köra brett ändå ^^
*AC, alla rör (i motorrummet) och kyl till denna togs bort, fungerade ändå inte. Och vad ska man med en AC till i en cab?
*Monterade nya oken bak och till detta även ny bromsvätska. Fungerar bromsvätska på bana så blir jag glad
*Bytt en styrled och en damask.
Tyckte gasresponsen blev något bättre med en rem mindre.
Registreringsbesiktning på måndag kl 0750.
Christian Olsson
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Strul igen. Varför ska saker och ting fungera smidigt?
1. Regbesiktning #1, besiktningsingenjör Börje i Vänersborg:
Blev krävd på bilens specifikation (vikt, effekt årsmodell) via intyg från Mazda Sverige. Räckte tydligen inte med bilens chassinummer, då dessa skiljer sig åt i olika delar av världen. Han kunde heller inte se bilens årsmodell på papprena som är inskickade. Trots att dessa står där.
2. Telefonsamtal till besiktningsingenör Börje i Vänersborg:
Ringer upp Börje efter pratat runt med folk som importerat bilar, och frågar vad som egentligen gäller, efter en stunds samtal med denna otrevliga människa (han är verkligen otrevlig), så berättar han att det helt enkelt räcker med att han får se bilens årsmodell. Har ett kopia här hemma, där man kan se bilens årsmodell.
3. Dagens omregbesiktning i Vänersborg, av besiktningsingenjör invandare (fick aldrig namn)
Kommer ut och skäller ut mig för att jag var 2min sen. Han själv var 20min sen...
Tar upp pappret med årsmodell och visar. Får till svar att han inte kan göra något med denna uppgift.
Berättar om mitt samtal med Börje, men blir tillrättavisad att det inte går att söka på årsmodell på det sättet.
Besiktningsingenjörer är också människor, men att vara konsekvent är inte så svårt. Eller?
Hoppas min erfarenhet kommer hjälpa andra att från att inte hamna i samma sits.
1. Regbesiktning #1, besiktningsingenjör Börje i Vänersborg:
Blev krävd på bilens specifikation (vikt, effekt årsmodell) via intyg från Mazda Sverige. Räckte tydligen inte med bilens chassinummer, då dessa skiljer sig åt i olika delar av världen. Han kunde heller inte se bilens årsmodell på papprena som är inskickade. Trots att dessa står där.
2. Telefonsamtal till besiktningsingenör Börje i Vänersborg:
Ringer upp Börje efter pratat runt med folk som importerat bilar, och frågar vad som egentligen gäller, efter en stunds samtal med denna otrevliga människa (han är verkligen otrevlig), så berättar han att det helt enkelt räcker med att han får se bilens årsmodell. Har ett kopia här hemma, där man kan se bilens årsmodell.
3. Dagens omregbesiktning i Vänersborg, av besiktningsingenjör invandare (fick aldrig namn)
Kommer ut och skäller ut mig för att jag var 2min sen. Han själv var 20min sen...
Tar upp pappret med årsmodell och visar. Får till svar att han inte kan göra något med denna uppgift.
Berättar om mitt samtal med Börje, men blir tillrättavisad att det inte går att söka på årsmodell på det sättet.
Besiktningsingenjörer är också människor, men att vara konsekvent är inte så svårt. Eller?
Hoppas min erfarenhet kommer hjälpa andra att från att inte hamna i samma sits.
Christian Olsson
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
Men vad det krånglar för dig då
Så du fick inte igenom bilen?
Så du fick inte igenom bilen?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Christian Olsson Eunos Roadster 1.8 -95
gokarting.nu wrote:Men vad det krånglar för dig då
Så du fick inte igenom bilen?
Besiktningsinjenjör 1 säger att det räcker med bevis på årsmodell.
Besiktningsingenjör 2 säger att det inte räcker.
Bilen kan alltså inte bli godkänd, trots att det enligt ena gubben ska gå.
Har varit i kontakt med platschefen på stationen som skall höra av sig i eftermiddag. Även kontaktat stationen där Jimmy (förmodligen) regbesiktade sin bil, för att höra hur den processen gick till.
Christian Olsson