Robert Serwanski MX-5 1,8 -94 "T u r n i n g p o w e r 1"
Posted: Mon 08 Feb 2010, 03:31
Lite snabbinfo om 2009 års tävlingsbil som numera ägs av försäkringsbolaget...
Bilen köptes väldigt spontant och var till stor del klar för tävling. Det behövdes i princip bara vagnbok.
Bara några dagar efter inköp kördes första KM på Sturup som också var första gången med den bilen på bana.
Redan från start togs ett beslut att 2009 skulle bli en lärosäsong för att lära känna system, bil, banor etc
Det faktum att min bästa varvtid under min första körning i bilen var bättre än föregående ägarens bästa
varvtid på Sturup någonsin bådade för en trevlig Rookiesäsong... innan verkligheten hann ikapp en...
Bilen som till synes verkade ha väldigt många rätt visade sig ha ännu fler fel.
Elsystem som blev lite "fritaten" (uttalas med fördel med lite tysk dialekt)
Bussningar som inte rör sig...
Motorer som rör sig utanför börvärdena...
Bromsar som saknar friktion, alternativt slitmaterial, alternativt värmebeständighet...
klyddande abs...
mätare och blinkers som slås ut...
Tändkablar som inte tänder...
Däck som överhettar...
Fälgar som väger det dubbla mot en lätt fälg i samma dimension...
Oljetemp på 150grader...celsius
Vattentemp utanför skalan...
Understyrning deluxe med plusmeny och extra krydda...
och som ett fint avslut... stolpar...(svårt att skylla det på bilen dock )
Kort och gott så var det en säsong med mycket motgångar men en väldigt lärorik säsong med många trevliga upplevelser. Stödet från Stefan Mumm har hjälp mig mycket. Både avseende körning och tekniska lösningar.
Det var för övrigt Stefan som inspirerade mig till att börja tävla igen efter att han åkte med mig på Sturup
i min Honda Accord Type R -99 som han Cornerweightat (numera såld till förmån för miataracing).
Tävla igen? Ja, jag slutade tävla i karting 2005.
Nåja, slut på skitsnacket och här får ni lite bilder...
Först några på Hondan som till synes kan verka vara en vanlig Honda...
De som ens vet att denna modell fanns som Type R kan också veta att det endast såldes ca 20st i Sverige...
En bil som efter mina modifiering gav bilar som BMW M3 modell nyare, en jobbig stund på bana och i rondeller
Med sina ca NA 240bhp, FWD, R-Däck och chassisetup ála Stefan Mumm kunde den köras löjligt fort.
Jag saknar den, men någonstans så är riktigt racing roligare och mer meningsfullt i längden...
Hoppsan... lite smygreklam för Hondan där ja
Nåja, dags för lite mer Japanskt i form av Mazdan då ja...
Sådär ja... mycket mer blir det nog inte om denna bil.
Tyckte dock det kunde var skoj om historier, bilder och informationen finns uppe
Bilen köptes väldigt spontant och var till stor del klar för tävling. Det behövdes i princip bara vagnbok.
Bara några dagar efter inköp kördes första KM på Sturup som också var första gången med den bilen på bana.
Redan från start togs ett beslut att 2009 skulle bli en lärosäsong för att lära känna system, bil, banor etc
Det faktum att min bästa varvtid under min första körning i bilen var bättre än föregående ägarens bästa
varvtid på Sturup någonsin bådade för en trevlig Rookiesäsong... innan verkligheten hann ikapp en...
Bilen som till synes verkade ha väldigt många rätt visade sig ha ännu fler fel.
Elsystem som blev lite "fritaten" (uttalas med fördel med lite tysk dialekt)
Bussningar som inte rör sig...
Motorer som rör sig utanför börvärdena...
Bromsar som saknar friktion, alternativt slitmaterial, alternativt värmebeständighet...
klyddande abs...
mätare och blinkers som slås ut...
Tändkablar som inte tänder...
Däck som överhettar...
Fälgar som väger det dubbla mot en lätt fälg i samma dimension...
Oljetemp på 150grader...celsius
Vattentemp utanför skalan...
Understyrning deluxe med plusmeny och extra krydda...
och som ett fint avslut... stolpar...(svårt att skylla det på bilen dock )
Kort och gott så var det en säsong med mycket motgångar men en väldigt lärorik säsong med många trevliga upplevelser. Stödet från Stefan Mumm har hjälp mig mycket. Både avseende körning och tekniska lösningar.
Det var för övrigt Stefan som inspirerade mig till att börja tävla igen efter att han åkte med mig på Sturup
i min Honda Accord Type R -99 som han Cornerweightat (numera såld till förmån för miataracing).
Tävla igen? Ja, jag slutade tävla i karting 2005.
Nåja, slut på skitsnacket och här får ni lite bilder...
Först några på Hondan som till synes kan verka vara en vanlig Honda...
De som ens vet att denna modell fanns som Type R kan också veta att det endast såldes ca 20st i Sverige...
En bil som efter mina modifiering gav bilar som BMW M3 modell nyare, en jobbig stund på bana och i rondeller
Med sina ca NA 240bhp, FWD, R-Däck och chassisetup ála Stefan Mumm kunde den köras löjligt fort.
Jag saknar den, men någonstans så är riktigt racing roligare och mer meningsfullt i längden...
Hoppsan... lite smygreklam för Hondan där ja
Nåja, dags för lite mer Japanskt i form av Mazdan då ja...
Sådär ja... mycket mer blir det nog inte om denna bil.
Tyckte dock det kunde var skoj om historier, bilder och informationen finns uppe