Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Som en del av er vet hade jag problem med bumpstoppen bak på GAZ-dämparna, hade dålig fjädringsväg bak och bumpgummina låg på väldigt mycket. Anledningen är troligtvis att jag använde aluminiumtopplagringar som är avsedda för NA och dessa ger kortare fjädringsväg än original NB. Dessutom var bumpstoppen relativt långa bak.
Resultatet blev detta efter bara två körningar, det vänstra gummit är det bakre och har spruckit, det högra är det främre gummit som jämförelse.
Min bil var inte särskilt låg bak så ni övriga som kör GAZ på NB bör nog kolla detta.
De satser till NA som jag hjälpte till att beställa har kortare dämpare bak och klarar sig troligen bättre, detta finns inte till NB eftersom den har längre fjädringsväg original (fast tydligen kan det ju bli ett problem).
En bidragande orsak till att gummit sprack är troligen att ytan gummit trycker mot på topplagringen är för liten, dvs gummit pressas isär och spricket, ska lägga en bricka där om jag ska fortsätta använda dessa topplagringar.
Har pratat med GAZ och de hade ett kortare gummi samt en plastbricka med en slits som ka monteras mellan dämparkropp och bumpgummi. Detta förhindrar att bumpgumit fungerar som en sugpropp och suger ut oljan ur dämparen. Ska montera ihop detta och se hur det ser ut med rätt rideheight och aluminiumtopplagringarna, annars får det bli original topplagring bak.
Resultatet blev detta efter bara två körningar, det vänstra gummit är det bakre och har spruckit, det högra är det främre gummit som jämförelse.
Min bil var inte särskilt låg bak så ni övriga som kör GAZ på NB bör nog kolla detta.
De satser till NA som jag hjälpte till att beställa har kortare dämpare bak och klarar sig troligen bättre, detta finns inte till NB eftersom den har längre fjädringsväg original (fast tydligen kan det ju bli ett problem).
En bidragande orsak till att gummit sprack är troligen att ytan gummit trycker mot på topplagringen är för liten, dvs gummit pressas isär och spricket, ska lägga en bricka där om jag ska fortsätta använda dessa topplagringar.
Har pratat med GAZ och de hade ett kortare gummi samt en plastbricka med en slits som ka monteras mellan dämparkropp och bumpgummi. Detta förhindrar att bumpgumit fungerar som en sugpropp och suger ut oljan ur dämparen. Ska montera ihop detta och se hur det ser ut med rätt rideheight och aluminiumtopplagringarna, annars får det bli original topplagring bak.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag har pluggat det tror det var en plugg med när jag köpte extraktorgrenröret, mot insuget gjorde jag en bricka
jag har besiktigat med det pluggat inga problem med avgasvärden
jag har besiktigat med det pluggat inga problem med avgasvärden
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Detta låter ju spännande! Någon chans att vi andra GAZ-användare också får dessa brickor skickade till oss?TPR wrote:Har pratat med GAZ och de hade ett kortare gummi samt en plastbricka med en slits som ska monteras mellan dämparkropp och bumpgummi. Detta förhindrar att bumpgumit fungerar som en sugpropp och suger ut oljan ur dämparen.
Min EGR-rör sitter kvar, kopplat till mitt RB-grenrör, men om jag skulle tagit bort det hade jag också lätt plockat bort hela röret och täckt öppningen med en liten bricka.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Du känner ju till historien med GAZ så då kanske du förstår att detta inte gick på goodwill direkt, inte mycket pengar men ändå (£9 + frakt). Du kan ju lätt fixa en likadan bricka själv, plastbit med hål och slits.Torkel k wrote:Detta låter ju spännande! Någon chans att vi andra GAZ-användare också får dessa brickor skickade till oss?TPR wrote:Har pratat med GAZ och de hade ett kortare gummi samt en plastbricka med en slits som ska monteras mellan dämparkropp och bumpgummi. Detta förhindrar att bumpgumit fungerar som en sugpropp och suger ut oljan ur dämparen.
Min EGR-rör sitter kvar, kopplat till mitt RB-grenrör, men om jag skulle tagit bort det hade jag också lätt plockat bort hela röret och täckt öppningen med en liten bricka.
Angående pluggningen så blir det nog bort med rör och bricka för öppningen, men det är inte gott om plats.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
VA? Menar du att de inte skickade dem gratis, med en lite chokladask och ett kort (format som en nallebjörn) med en hälsning och ett "lycka till i cupen!"? Det har jag förväntat mig.TPR wrote:Du känner ju till historien med GAZ så då kanske du förstår att detta inte gick på goodwill direkt, inte mycket pengar men ändå (£9 + frakt). Du kan ju lätt fixa en likadan bricka själv, plastbit med hål och slits.
Jag gör lite egna brickor...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag har demonterat styrväxel och servopump och tänkte även ta bort fästet för servopumpen.
Men hur i h-e har Mazdas ingenjörer tänkt här???!!
Har någon av er andra lyckats få loss detta fäste och isf hur?
Ingen av mina nycklar får grepp om skruvskallen.
Men hur i h-e har Mazdas ingenjörer tänkt här???!!
Har någon av er andra lyckats få loss detta fäste och isf hur?
Ingen av mina nycklar får grepp om skruvskallen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Det är en hylsa som går med lagom lite/mycket våld att knacka in i fästet. Dvs du kan knacka ur den så du får den i näven.
Jag tog bulten genom första hålet, skruvade på en mutter sen knackade från kylar hållet men då hade jag inte kylare i och mycket plats
Jag tog bulten genom första hålet, skruvade på en mutter sen knackade från kylar hållet men då hade jag inte kylare i och mycket plats
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Aha, så den går att få bort.
Jag anade detta men den kändes väldigt fast, får försöka igen.
Det mesta på denna sidan av motorn samt framför är borta så det är hyfsat med plats.
Tack för svaret!
Jag anade detta men den kändes väldigt fast, får försöka igen.
Det mesta på denna sidan av motorn samt framför är borta så det är hyfsat med plats.
Tack för svaret!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Värme och en slägga, så går det "lätt" att flytta bak den "bussningen"...
Det är lite enklare om man har motorn i motorställ (våldat bort två hittills, bara den ena skulle gå att återanvända).
Det är lite enklare om man har motorn i motorställ (våldat bort två hittills, bara den ena skulle gå att återanvända).
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Det går långsamt framåt...
Problemen som jag nämnt tidigare är iaf lösta:
- Den avdragna skruva i förstärkningstaget under diff kunde jag ganska lätt slå bort och är nu ersatt med lös mutter + skruv.
- EGR-röret är borttaget och pluggat, grenröret är pluggat men ska svetsas lite som extra säkring.
- Hylsan på fästet för styrservopumpen är urslagen och fästet borttaget.
Dessutom är styrningen, numera utan servo, tillbakamonterad och även framvagnen är till 80% på plats.
Har köpt det mesta som behövs för avgasbygget men väntar fortfarande på flexröret, vill inte ha sprickor i grenröret.
Ska byta växellådsolja ikväll och pratade med Redline ang MTL vs MT90.
Jag kommer köra på MT90 eftersom denna ger bättre skydd när temperaturen är hög.
MTL kan ge något lättare = snabbare växlingar men större risk att få problem med synkringarna.
Hoppas på att få plats på Bankalaset 18 maj så det är deadline just nu.
Även om bilen inte komma vara racefärdig tills dess, dvs vagnsboksbesiktigad.
Problemen som jag nämnt tidigare är iaf lösta:
- Den avdragna skruva i förstärkningstaget under diff kunde jag ganska lätt slå bort och är nu ersatt med lös mutter + skruv.
- EGR-röret är borttaget och pluggat, grenröret är pluggat men ska svetsas lite som extra säkring.
- Hylsan på fästet för styrservopumpen är urslagen och fästet borttaget.
Dessutom är styrningen, numera utan servo, tillbakamonterad och även framvagnen är till 80% på plats.
Har köpt det mesta som behövs för avgasbygget men väntar fortfarande på flexröret, vill inte ha sprickor i grenröret.
Ska byta växellådsolja ikväll och pratade med Redline ang MTL vs MT90.
Jag kommer köra på MT90 eftersom denna ger bättre skydd när temperaturen är hög.
MTL kan ge något lättare = snabbare växlingar men större risk att få problem med synkringarna.
Hoppas på att få plats på Bankalaset 18 maj så det är deadline just nu.
Även om bilen inte komma vara racefärdig tills dess, dvs vagnsboksbesiktigad.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Här var det ett tag sedan jag uppdaterade.
Bilen blev iaf körbar till Bankalaset med SVKG på Kinnekulle.
Funkade väl hyggligt, körde 1.04 tider (tog bara tid på kvalet till 60 minutes, dvs 3 varv) med utslitna Toyo från 2008.
Tyvärr var styrning för trög, fick nästan kramp och tappade fart efter ca 5 varv.
Ska kolla om det kan finnas någon liten vätska kvar i styrväxeln, annars vet jag inte vad det kan bero på?
Ska eventuellt ta bort de slangloopar jag gjorde för att se om det blir bättre.
Hur som helst, nu på lunchen gick bilen igenom vagnsboksbesiktningen!
Det betyder ett steg närmare SSM, bara SBP besiktningen kvar.
Slet i 12 timmar i lördags plus 17.00 till midnatt igår (inkl en incident som höll på att kosta mig vänster tumme... )
och trots detta är inte bilen i den status som jag skulle vilja.
Kan åtminstone säga att det är bra att känna sin besiktningsman personligen.....
Bilen blev iaf körbar till Bankalaset med SVKG på Kinnekulle.
Funkade väl hyggligt, körde 1.04 tider (tog bara tid på kvalet till 60 minutes, dvs 3 varv) med utslitna Toyo från 2008.
Tyvärr var styrning för trög, fick nästan kramp och tappade fart efter ca 5 varv.
Ska kolla om det kan finnas någon liten vätska kvar i styrväxeln, annars vet jag inte vad det kan bero på?
Ska eventuellt ta bort de slangloopar jag gjorde för att se om det blir bättre.
Hur som helst, nu på lunchen gick bilen igenom vagnsboksbesiktningen!
Det betyder ett steg närmare SSM, bara SBP besiktningen kvar.
Slet i 12 timmar i lördags plus 17.00 till midnatt igår (inkl en incident som höll på att kosta mig vänster tumme... )
och trots detta är inte bilen i den status som jag skulle vilja.
Kan åtminstone säga att det är bra att känna sin besiktningsman personligen.....
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Kämpa kämpa! det är nära nu! Ratt som sitter nära kroppen underlättar rattandet, men tungt är det, jag har 4 i caster.TPR wrote:Här var det ett tag sedan jag uppdaterade.
Bilen blev iaf körbar till Bankalaset med SVKG på Kinnekulle.
Funkade väl hyggligt, körde 1.04 tider (tog bara tid på kvalet till 60 minutes, dvs 3 varv) med utslitna Toyo från 2008.
Tyvärr var styrning för trög, fick nästan kramp och tappade fart efter ca 5 varv.
Ska kolla om det kan finnas någon liten vätska kvar i styrväxeln, annars vet jag inte vad det kan bero på?
Ska eventuellt ta bort de slangloopar jag gjorde för att se om det blir bättre.
Hur som helst, nu på lunchen gick bilen igenom vagnsboksbesiktningen!
Det betyder ett steg närmare SSM, bara SBP besiktningen kvar.
Slet i 12 timmar i lördags plus 17.00 till midnatt igår (inkl en incident som höll på att kosta mig vänster tumme... )
och trots detta är inte bilen i den status som jag skulle vilja.
Kan åtminstone säga att det är bra att känna sin besiktningsman personligen.....
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag kan inte sitta närmare ratten utan att bita i den...
Har ju kört racingbil utan servo förr i 90 minuters pass utan större problem, detta är något annat.
Ska minska castern lite inför Knutstorp, kan göra lite skillnad.
Och så ska jag slänga på splitternya Toyo!!!
Från 2008 då förstås...
Har ju kört racingbil utan servo förr i 90 minuters pass utan större problem, detta är något annat.
Ska minska castern lite inför Knutstorp, kan göra lite skillnad.
Och så ska jag slänga på splitternya Toyo!!!
Från 2008 då förstås...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Nu börjar ursäkterna...TPR wrote:Från 2008 då förstås...
Brukar man inte vänta tills första tiderna kommit upp
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Nej, jag känner att det är bäst att börja redan nu.
Så att inte förväntningarna blir för höga.
SSM kör jag för att det är kul och kommer jag inte sist i Modifierad så är jag nöjd.
Men först måste man ju komma till start...
Så att inte förväntningarna blir för höga.
SSM kör jag för att det är kul och kommer jag inte sist i Modifierad så är jag nöjd.
Men först måste man ju komma till start...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
"To finish last, first you have to start" (gäller mig själv oxå ju förstås)TPR wrote:SSM kör jag för att det är kul och kommer jag inte sist i Modifierad så är jag nöjd.
Men först måste man ju komma till start...
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Idag besiktigade jag bilen, började bra då bilen inte gick över den brygga som används för att lyfta bilen...
Men besiktningskillen tog fram ett spett och vi löste det tillsammans.
Han tyckte dock att bilen lät alldeles för mycket redan när han startade den och när sedan HC nivån var för hög så höjde han varvtalet för att katten skulle bli varm, då lät den definitivt för mycket enligt honom...
Men jag lyckades mjuka upp honom lite och lovade att höja bilen inför nästa besiktning. Så resultatet blev faktiskt godkänd!
Sånär som på en liten detalj då förstås.
Positionsljuset i ena lampan funkade inte, hade glömt kolla det. Dock behöver jag inte komma tillbaka för ny besiktning, men hur funkar detta för Roadsport?
Räcker det att jag kan visa att felet är fixat?
Men besiktningskillen tog fram ett spett och vi löste det tillsammans.
Han tyckte dock att bilen lät alldeles för mycket redan när han startade den och när sedan HC nivån var för hög så höjde han varvtalet för att katten skulle bli varm, då lät den definitivt för mycket enligt honom...
Men jag lyckades mjuka upp honom lite och lovade att höja bilen inför nästa besiktning. Så resultatet blev faktiskt godkänd!
Sånär som på en liten detalj då förstås.
Positionsljuset i ena lampan funkade inte, hade glömt kolla det. Dock behöver jag inte komma tillbaka för ny besiktning, men hur funkar detta för Roadsport?
Räcker det att jag kan visa att felet är fixat?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Gött mos Thomas! Grattis!
Jag har kört Roadsport med anmärkningar ang. liknande grejer och det har aldrig varit några problem. I år hade jag t o m glömt hänga på skylten fram.
Jag har kört Roadsport med anmärkningar ang. liknande grejer och det har aldrig varit några problem. I år hade jag t o m glömt hänga på skylten fram.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag har för mig att bilen betraktas som godkänd i myndigheternas ögon så fort man har åtgärdat felet.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Oj, här var dåligt med uppdateringar!
Har börjat suga i racingtarmen igen, planen är att köra ett par tävlingar i sommar.
Men det är väl bäst att sammanfatta vad som har hänt sedan sist...
SSM 2012:
Lyckades till slut få bilen hyfsat klar för SSM 2012. Visst, den var långt ifrån optimal, men det funkade att köra.
Bilen var ganska standard: andra stötdämpare, grövre krängare, nytt avgassystem är ju allt som var gjort förutom lite lättning.
Fick ett par testpass på fredagen men idioten som hade balanserat hjulen måste haft en riktigt dålig dag på jobbet, det vibrerade något fruktansvärt, kunde inte fokusera ögonen i slutet på rakan...
Tyvärr fanns det ingen däcksupport från gymnasieungdomarna detta år, men jag fick iaf låna balanseringsmaskinen tillsammans med en crash course i hur den fungerade. Tillsammans med Hdzon gjorde vi vårt bästa med begagnade vikter och silvertejp. Resultatet blev åtminstone bättre än från början...
Kvalet:
Eftersom jag körde på gamla (men oanvända) Toyo från 2008 så var min plan att försöka köra ca 3 varv och sedan kyla av däcken. Det sket sig kungligt för det var väldigt trångt på banan...
I slutet tog jag och Torkel en vända genom depån för att komma ut på en bättre position vilket funkade bra, förutom att kvalet flaggades av precis när vi skulle börja vårt snabba varv.
http://www.amigoo.se/heat/5884
12:e plats av 29 i Roadsport C, ungefär där jag trodde jag skulle hamna, möjligen att jag hade kunnat komma förbi Erik Blixt på 11:e plats.
Däremot var inte tiden särskilt imponerande: 1.14.099
Race 1:
Kom en regnskur innan race 1, passade mig ganska bra och borde jämna ut skillnaden i material något (framför allt mina gamla Toyo).
Inför racet kom en ny erfarenhet, vilket kalltryck ska man ha?
I ERCup hade vi ju 50 min kval på oss att justera in bilen, bla däcktryck, inför starten. Däremot var det ofta blött/upptorkande på morgonen vilket betydde att första stinten (som jag ofta körde) fick för högt tryck i slutet, så den känslan känner jag väl till och ville undvika.
Väl på startgridden kom nästa nya erfarenhet, stående start...
Fick lite tips av brorsan innan start och lyckades få till en kanonstart trots det blöta underlaget!
Resten är taget ur minnet då jag inte har kollat på filmen på länge:
Har för mig att jag plockade både Blixt och Kullman i starten, plockade sedan Oleskog på utsidan i Liton.
Hade sedan en bra Fight med Fredrik i Fieron där jag till slut fick till en bättre utgång på rakan och kunde bromsa mig om, uppe på 8:e plats.
I slutet överhettade däcken något och Dennis kom ikapp med bra fart i det upptorkande underlaget, fick köra lite väl defensivt sista 1.5 varven men lyckas hålla positionen in i mål.
http://www.amigoo.se/heat/5885
Bättre än förväntat!
Race 2:
Startordning baserat på målgång race 1, dvs 8:e plats, denna gång i torrt underlag. Hade den startsnabba Fieron rakt bakom så planen var att gå in i mitten så han var tvungen att gå runt på utsidan.
Får ännu en gång en perfekt start och ligger precis i rygg på Magnus O de första varven. Elisen får tillfälligt stopp (huvudströmbrytaren) och jag tror jag var uppe på 6:e plats en stund.
Sätter min snabbaste varvtid på varv 2 men efter några varv börjar däcken överhetta och Magnus drar ifrån. Har tur att Fieron håller upp alla snabba bilar en bit bakom men till slut tar de sig förbi och ifatt mig. Först kommer Oleskog, jag har inte en suck på rakan, går in och tar innerspår så han får blåsa förbi på yttern men jag lyckas hålla honom bakom ut på baksidan. Dock bromsar han sig förbi i vänstern upp mot Liton, även Kullman tar sig förbi, var lite väl snäll där... Kommer inte riktigt ihåg hur Elisen tog sig förbi.
Men det var inte vid detta tillfälle iaf, han gick för långt ut över curbsen och tappade fart. Lyckas dock hålla Fieron bakom mig in i mål, slutar på 10:e plats till slut.
http://www.amigoo.se/heat/5904
Sammanfattning:
Helt OK resultat, egentligen över förväntan. Får nog tacka regnet i race 1 för det.
Men nästa gång får det bli lite bättre däck
Har börjat suga i racingtarmen igen, planen är att köra ett par tävlingar i sommar.
Men det är väl bäst att sammanfatta vad som har hänt sedan sist...
SSM 2012:
Lyckades till slut få bilen hyfsat klar för SSM 2012. Visst, den var långt ifrån optimal, men det funkade att köra.
Bilen var ganska standard: andra stötdämpare, grövre krängare, nytt avgassystem är ju allt som var gjort förutom lite lättning.
Fick ett par testpass på fredagen men idioten som hade balanserat hjulen måste haft en riktigt dålig dag på jobbet, det vibrerade något fruktansvärt, kunde inte fokusera ögonen i slutet på rakan...
Tyvärr fanns det ingen däcksupport från gymnasieungdomarna detta år, men jag fick iaf låna balanseringsmaskinen tillsammans med en crash course i hur den fungerade. Tillsammans med Hdzon gjorde vi vårt bästa med begagnade vikter och silvertejp. Resultatet blev åtminstone bättre än från början...
Kvalet:
Eftersom jag körde på gamla (men oanvända) Toyo från 2008 så var min plan att försöka köra ca 3 varv och sedan kyla av däcken. Det sket sig kungligt för det var väldigt trångt på banan...
I slutet tog jag och Torkel en vända genom depån för att komma ut på en bättre position vilket funkade bra, förutom att kvalet flaggades av precis när vi skulle börja vårt snabba varv.
http://www.amigoo.se/heat/5884
12:e plats av 29 i Roadsport C, ungefär där jag trodde jag skulle hamna, möjligen att jag hade kunnat komma förbi Erik Blixt på 11:e plats.
Däremot var inte tiden särskilt imponerande: 1.14.099
Race 1:
Kom en regnskur innan race 1, passade mig ganska bra och borde jämna ut skillnaden i material något (framför allt mina gamla Toyo).
Inför racet kom en ny erfarenhet, vilket kalltryck ska man ha?
I ERCup hade vi ju 50 min kval på oss att justera in bilen, bla däcktryck, inför starten. Däremot var det ofta blött/upptorkande på morgonen vilket betydde att första stinten (som jag ofta körde) fick för högt tryck i slutet, så den känslan känner jag väl till och ville undvika.
Väl på startgridden kom nästa nya erfarenhet, stående start...
Fick lite tips av brorsan innan start och lyckades få till en kanonstart trots det blöta underlaget!
Resten är taget ur minnet då jag inte har kollat på filmen på länge:
Har för mig att jag plockade både Blixt och Kullman i starten, plockade sedan Oleskog på utsidan i Liton.
Hade sedan en bra Fight med Fredrik i Fieron där jag till slut fick till en bättre utgång på rakan och kunde bromsa mig om, uppe på 8:e plats.
I slutet överhettade däcken något och Dennis kom ikapp med bra fart i det upptorkande underlaget, fick köra lite väl defensivt sista 1.5 varven men lyckas hålla positionen in i mål.
http://www.amigoo.se/heat/5885
Bättre än förväntat!
Race 2:
Startordning baserat på målgång race 1, dvs 8:e plats, denna gång i torrt underlag. Hade den startsnabba Fieron rakt bakom så planen var att gå in i mitten så han var tvungen att gå runt på utsidan.
Får ännu en gång en perfekt start och ligger precis i rygg på Magnus O de första varven. Elisen får tillfälligt stopp (huvudströmbrytaren) och jag tror jag var uppe på 6:e plats en stund.
Sätter min snabbaste varvtid på varv 2 men efter några varv börjar däcken överhetta och Magnus drar ifrån. Har tur att Fieron håller upp alla snabba bilar en bit bakom men till slut tar de sig förbi och ifatt mig. Först kommer Oleskog, jag har inte en suck på rakan, går in och tar innerspår så han får blåsa förbi på yttern men jag lyckas hålla honom bakom ut på baksidan. Dock bromsar han sig förbi i vänstern upp mot Liton, även Kullman tar sig förbi, var lite väl snäll där... Kommer inte riktigt ihåg hur Elisen tog sig förbi.
Men det var inte vid detta tillfälle iaf, han gick för långt ut över curbsen och tappade fart. Lyckas dock hålla Fieron bakom mig in i mål, slutar på 10:e plats till slut.
http://www.amigoo.se/heat/5904
Sammanfattning:
Helt OK resultat, egentligen över förväntan. Får nog tacka regnet i race 1 för det.
Men nästa gång får det bli lite bättre däck
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Kom på en annan anledning till att jag tappade tempo från mitten av båda racen, det var inte bara däckens fel...
Styrningen är väldigt trög, får ta omgrepp och skjuta på med ytterhanden i flera kurvor.
Fick nästan kramp i slutet av race 2, inte helt optimalt. Så det måste lösas tills i år!
Efter SSM körde jag bara Höstrusket med SVKG, en kvällsträff på Falkenberg.
Funkade bra förutom en liten incident där en snabb ljusblå 142:a blev lite väl närgången vid inbromsningen till sista kurvan.
Han kommer upp på insidan men glider utåt under inbromsningen och touchar min dörr med vänster framhjul.
Kände inget i bilen men såg att det var väldigt nära trots att jag nästan hade ytterhjulen på gräset.
Men nästa gång jag tvättade bilen såg jag små märken på nummerdekalen på dörren, så det det kunde ha gått värre...
2013 var tyvärr ett förlorat år, sett till bankörning.
Fick son nr 2 i maj och där försvann all tid, ork och motivation för några månader, det enda jag lyckades göra var att besöka ett antal tävlingar, bla SSM.
Första året sedan -00 som jag inte plockade ut licensen eller körde bana...
Det enda som bilen användes till var lite pendling till jobbet.
Men 2014 planeras två tävlingar, SSM och andra tävlingen på Gelleråsen.
Båda tävlingarna körs ju tillsammans med RHK och det är naturligtvis en bidragande orsak, atmosfären runt det hela blir så mycket bättre när vi kör tillsammans.
Styrningen är väldigt trög, får ta omgrepp och skjuta på med ytterhanden i flera kurvor.
Fick nästan kramp i slutet av race 2, inte helt optimalt. Så det måste lösas tills i år!
Efter SSM körde jag bara Höstrusket med SVKG, en kvällsträff på Falkenberg.
Funkade bra förutom en liten incident där en snabb ljusblå 142:a blev lite väl närgången vid inbromsningen till sista kurvan.
Han kommer upp på insidan men glider utåt under inbromsningen och touchar min dörr med vänster framhjul.
Kände inget i bilen men såg att det var väldigt nära trots att jag nästan hade ytterhjulen på gräset.
Men nästa gång jag tvättade bilen såg jag små märken på nummerdekalen på dörren, så det det kunde ha gått värre...
2013 var tyvärr ett förlorat år, sett till bankörning.
Fick son nr 2 i maj och där försvann all tid, ork och motivation för några månader, det enda jag lyckades göra var att besöka ett antal tävlingar, bla SSM.
Första året sedan -00 som jag inte plockade ut licensen eller körde bana...
Det enda som bilen användes till var lite pendling till jobbet.
Men 2014 planeras två tävlingar, SSM och andra tävlingen på Gelleråsen.
Båda tävlingarna körs ju tillsammans med RHK och det är naturligtvis en bidragande orsak, atmosfären runt det hela blir så mycket bättre när vi kör tillsammans.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Kanonloppet är inte RHK med, det är GT, GT grupp 4, Radical, Ginetta, Porsche Invitation Race. Så det blir lite annat depåinnehåll.TPR wrote:Men 2014 planeras två tävlingar, SSM och andra tävlingen på Gelleråsen.
Båda tävlingarna körs ju tillsammans med RHK och det är naturligtvis en bidragande orsak, atmosfären runt det hela blir så mycket bättre när vi kör tillsammans.
SSM och Falkenberg Classic är med RHK.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Så var det kanske.
Svårt att hänga med nu när alla gamla traditioner rivs upp och nya startas.
Tror jag blandade ihop det med Revival på Knutstorp.
Svårt att hänga med nu när alla gamla traditioner rivs upp och nya startas.
Tror jag blandade ihop det med Revival på Knutstorp.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Glömde ju nämna statusen på bilen...
Eftersom jag precis har vaknat ut dvalan så har jag precis börjat jobbet med bilen.
Håller på att byta vänster bakskärm pga rost i tröskelområdet, kommer byta en bit upp på skärmkanten.
Dock är jag osäker på hur man får till utseendet på den något ojämna "stenskottsskyddet" som finns på NB vid lackning? Någon som har tips?
I övrigt så har jag monterat ner styrväxel och avgassystem, hade ju lite för hög ljudnivå, behöver en större dämpare.
Några tips på alternativ till Simons?
Apple går väl inte att få tag på längre?
Har en lång "Vill göra" lista men inser att jag kommer få koncentrera mig på det vikigaste om det ska bli någon körning alls i år.
Kommer tex köra vidare på original bussningar, 16 000 mil and counting...
Eftersom jag precis har vaknat ut dvalan så har jag precis börjat jobbet med bilen.
Håller på att byta vänster bakskärm pga rost i tröskelområdet, kommer byta en bit upp på skärmkanten.
Dock är jag osäker på hur man får till utseendet på den något ojämna "stenskottsskyddet" som finns på NB vid lackning? Någon som har tips?
I övrigt så har jag monterat ner styrväxel och avgassystem, hade ju lite för hög ljudnivå, behöver en större dämpare.
Några tips på alternativ till Simons?
Apple går väl inte att få tag på längre?
Har en lång "Vill göra" lista men inser att jag kommer få koncentrera mig på det vikigaste om det ska bli någon körning alls i år.
Kommer tex köra vidare på original bussningar, 16 000 mil and counting...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Tillverkningen av appledämparen har tagits över av en norsk kille.
Han säljer inte direkt till svenska konsumenter utan hänvisar till
Hansen Racing som tydligen är svensk återförsäljare.
Går att köpa/beställa från Hansen.
Han säljer inte direkt till svenska konsumenter utan hänvisar till
Hansen Racing som tydligen är svensk återförsäljare.
Går att köpa/beställa från Hansen.
Michael Blixt