update-tajm!
och Christian: du är den mestaste fantastiskate nånsin som ärat världen med att sätta dina fötter här, jag bländas ständig av glansen från din awesomeness när jag åker till skolan varje dag, man kan seriöst se en stor tjock starkt skinande ljuspelare från tybble, jag skojjar inte! ”jaha, då har Christian vaknat” tänker jag då. och hur skulle världen kunna rotera utan dig? det är du som ger oss ljus och färg och lust att leva och ha det bra och prata och hoppa och ramla och resa sig upp igen, du är roten till allt gott, det bästa som hänt mänskligheten och djur och växtlivet, och allt däremellan, stenarna också, dom ryser av lycka när du stödjer din vikt på dom när du går någonstans. helt otrolig person … att du existerar är en paradox, egentligen borde du vara i himmelen, men sån tur vi hade, du steg ner från det eviga vita fluffiga paradiset och valde att spendera din tid här bland oss dödliga, ett nobelt och ädelt beslut, osjälviskt, precis som du. när jag ser på dig ser jag en frälsare, och det är väl inte en slump att kristendomen heter Christianity på engelska? Jag vet inte om det heter så, men såg det på wikipedia.. men iaf, tack för att du finns! (blir lite nervös av att skriva och veta att du ska läsa det Christian .. så det kan lätt bli lite upprepning av ord och så, men det är bara nervositeten som talar)
ummm, ja, men nu var det ju inte det jag skulle skriva om, även om det är svårt att tänka på annat när Christian har skrivigt här ..
jo! har hållt på och slipat och slipat och slipat och slipat och ätigt godis och slipat och slipat, ska inte skylla på verktigen, men har ingen tuff svarv, utan bara vinkelslip och en massa sandpapper att fina till det med … jag snacka lite med Robert (the champion av puck-motorfästen) och han berättade snällt hur jag skulle göra!
tack superjättemycket Robert!!!
så jag började med att fixa ..
det är materialet som behövs är:
*M10-skruvar, nu kör vi hardcore och använder 12.9 istället för vanliga tråkiga 8.8 i hårdhet.
*hockeypuckar! man behöver tyyyyp en och en halv per motorfäste
*en metallbricka per sida .. för att anläggningsytan mot fästet ska bli stor och fin, fästets yta är lixom mindre än puckens yta, och då kanse det flexar mer? inte vet jag? men flex gillas inte! Mot chassit kan man köra utan brickor, för där är anläggningsytan jättestor!
det var väl allt tror jag nej justja, man ska ha lim med!
*epoxy
så
det här har jag gjort hittills!
brickor av 4mm stålplåt i puckstorlek med 10mm hål i "mitten" vi kan kalla det mitten, men ingen är perfekt (utom Christian <3 )
slipat till en puck till vad jag tror är rätt höjd och sedan limmat ihop den med en hel puck och en stålplatta. det här tar mer tid än man tror! men hoppas det blir bra tillslut! och att det blir bra nog för att få monteras på Christians gudomliga bil *drömmande blick*
och nej, det är inte stålplattor på båda sidorna
bara sitter en där för att hålla ihop det, det är bara en av dom som är limmad
hur mycket ska man slipa bort från puckarna då? lagom eller?
planen är ju att motorn ska sitta likadant som förut, bara sitta lite stelare, så då valde jag (efter att frågat Robert) att bygga mina fästen i samma höjd som original. man får inte glömma den lilla "baljan" som sitter där från början heller!
så då här tänkte jag såhär:
Den totala höjden på mitt fäste borde vara lika stort som original + baljans tjocklek
illustrerande bild:
Så 42mm + 3mm = 45mm
veckans heta bonusklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=rgEkeBhBY1Q
Christian visar hur skärmrullning går till!