Måns Wilke NC 2.0-08

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Vad ska man tänka på? Det påstås ju att man inte ska använda beläggen på beggade skivor...
"Rugga upp" ytan med ett slippapper (slipa bort ytbeläggningen) så ska det räcka. Dina skivor är ju inte jättegamla (och förmodligen inte ens vågiga eller med kant) så det vore ju onödigt att kosta på sig en ny uppsättning för det.
Hur mycket du skall slipa och med vilken kornstorlek kan man nog säkert filosofera om men tanken är att Carbotecbeläggen skall ha fräsh metall att jobba mot (inte metall/beläggmixen (av de gamla( som alltid ligger på ytan).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Gött!! I eftermiddag är bilen klar att hämta(till 99%), med nytt grenrör och nytt avgassystem :banana:


Hoppas, hoppas, hoppas att man sklipper trilskandes Lamdasonder... :evil: isf får Jag löda dit I.L´s o2SIM för att lura ECU´n.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt unbeleiveble! Vilket ös!!!! :shock: Och vilket LJUD :shock:
Den bara drar o drar o drar genom växlarna. Mellanregistret är oerhört mycket starkare nu och botten med, fast ljudet gör att det är betydligt trevligare att dra från mellanregistret. Lågvarvsdrag är inget man gör i en MX-5 :D

Ljudet är värt ett kapitel för sig :!: Det låter ren och skär racing :bow: . Vid 3500rpm bryter ett ljust, raspigt helvete ut och det varar upp till 7200rpm. När kopplingen trycks ner kommer en skön avgasknall och när nästa växel är i så drar den på ett sätt som Jag aldrig hade förväntat mig.


Vid jämn gas i motorvägsfart är det ingen skillnad alls mot innan, men så fort man rör på tårna så ryter den och sticker.
Gasresponsen känns klart rappare.
När man kliver av gasen så poppar det fint :D Så långt från japsedämparljud man kan komma.

Hur mycket effekt Jag fått har Jag ingen aning om, men iom att det är klart märkbart så lär det iaf vara några stycken fler kW nu :)
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Josen »

Ljudet är värt ett kapitel för sig Det låter ren och skär racing . Vid 3500rpm bryter ett ljust, raspigt helvete ut och det varar upp till 7200rpm. När kopplingen trycks ner kommer en skön avgasknall och när nästa växel är i så drar den på ett sätt som Jag aldrig hade förväntat mig.
Vad gott :up: :banana: Räser bilar SKALL låta :) :)
När kopplingen trycks ner kommer en skön avgasknall och när nästa växel är i så drar den på ett sätt som Jag aldrig hade förväntat mig.
Då går den inte för magert i alla fall :up: , nästa säker på att detta ger CEL
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Nu har bilen fått känna på en hel del bana. Licenskurs i söndags och track day igår. Många, många mil på Knutstorp :D
Det är helt klart dags för en chassiuppgradering. Bilen är helt enkelt alldeles för mjuk för bana.
Ett annat problem är ju däcken. Jag har insett det nu; Gatdäck för gata och R-däck för bana :oops:
Mina lakritspuckar till däck är totalt värdelösa nu och Jag har fått beställa nya däck för att kunna använda bilen öht :roll:
För första gången på många år så ska Jag prova nåt annat än Conti 2 och 3. Inte för att Jag inte är nöjd, men för att vidga vyerna lite. Valet föll på Michelin PS2 i 225/35 18. Ett däck som ligger i samma prestandaklass som CSC.

När det gäller chassit så tro Jag att jag börjar med kräng. Vårens moddar och en ny uppsättning däck har dränerat kassan så det är inte tal om att köra fjädrar/dämpare/kräng och R-däck på en gång :?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Niklas Falk »

RX8 krängare som blivit över när nån uppgraderat sin råtta brukar nämnas som en bra förstamod på chassit.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Nu har Jag fått hem en uppsättning beggade RX-8 krängare med endlinks. Går det att använda dessa endlinks eller måste Jag köpa nya/använda originalen från MX-5:an?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Peter Sandström »

Hur långa är RX8:ans endlinks jämfört med Mx5:ans? Eftersom du har sänkt bilen ganska mycket ska du ju även ha kortare endlinks för att få krängningshämmaren i någorlunda samma läge som innan sänkningen! RX8:ans hämmare är ganska mycket hårdare så, du bör nog skaffa andra, stummare, justerbara endlinks för att få bättre respons från hämmarna då jag tror att MX5ans är för mjuka.. kolla lite i Goodwins forum då du är "först" med att ställa dessa frågor här...

(Har läst på flera forum att RX8ans k-hämmare är för hårda tillsammans med originalfjädrar och riskerar slita sönder fästena... En RX8 väger ca 300 kg mer än "femman"..)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Ingen aning om hur långa de är. Jag har inte plockat av originalen än, då Jag använder bilen varje dag och inte vill riskera att bli stående med en bil utan k-hämmare.
Ska forska lite på miata.net och hos Brian.

Tack, Peter.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Nu har jag bokat tid för byte av krängningshämare, olja, filter, däck och en hjulinställning inför Spa-resan i Juli.

Bilen har gått 600mil och tre bandagar sen senaste oljebytet och det känns vettigt att byta inför två niotimmarsdagar på Spa.
Krängarna byter de och Jag kommer att använda original endlink och se hur det funkar.
Det känns som att bilen har börjat få lite toe-out och en hjulinställning ska råda lite bot på det. Jag hade nog tänkt mig 0 toe, då bilen blir alldeles för lynnig vid toe out.
Däcken är ju vanliga gatdäck, PS2 och jag undrar hur de kommer att överleva dessa två dagar...
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke MX-5 NC 2.0-08 Banracer light

Post by Måns Wilke »

Idag fick bilen nya krängare (o ny olja+filter).
Ska ut en sväng i kväll o se om Jag märker nån skillnad.

Har Jag fel om Jag tror att baken kommer att släppa mer abrupt nu, än innan, när det väl släpper?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Efter att ha varit in om Knutan på väg från jobbet i fredagskväll och snackat med ett par av er och kollat på bilarna, så är det spikat. Det blir en renodlad banbil av min NC. :D

För att fira beslutet så beställde Jag idag 16" fälgar, det minsta som går över bromsarna. Bromsarna fram är förövrigt uppgraderade med XP10 fram from torsdag. Fälgarna Jag beställde är 7 tum breda ET45, vikt vet jag ej. På måndag beställer Jag en uppsättning Toyo R888 i 215/50 16. Den dimensionen hamnar närmast original i omkrets.

Jag har även varit i kontakt med Sportvagnskonsult i Vinslöv om att bygga en båge i bilen. Jag ska köra dit med bilen och få uppmätt.
Stol får bli Sparco Sprint. Jag sitter bra i den och den är BILLIG (och FIA-godkänd). Jag håller på att leta efter ratt och hittar en massa men tycker att de verkar lite stora. 32-35cm är de flesta. Jag vill ha en som är 28-30. Tips?

Konverteringen från gatbil till banbil ska till största delen ske under vinter, eller iaf efter säsongen.
En lämplig fjäder/dämparsats ska lokaliseras och monteras. Servon ska kopplas bort, brytare ska monteras, lättning ska tillämpas. I vilken utsträckning får en vägning av bilen visa. Med ABS, ESP, 215 däck mm, så lär det väl inte gå att lätta bort särskilt mycket och fortfarande klara Roadsport C? Utan dessa hjälpmedel så landar Jag på 1120kg för att klara C. Detta lär väl vara ca 140kg mer än motsvarande NB 140hk. Jag ska räkna på var Jag landar.

Nåt annat Jag missat förutom personlig utrustning?

Om man bortser från fälgarna och däcken som redan är på gång, så blir det ju inte sååååå fasligt dyrt att komma igång:

Båge ca 8000:-
Stol ca 2000:-
Ratt ca 1500:-
Chassi ca 10 000:-
Brytare ca 1000:-
Besiktn mm ca 5000:-
Personlig utrustning ca 10 000:-
Övrigt smått ca 2500:-

Summa ca 40.000:-

Visst: mycket pengar, men utspritt under ca 9 måander så blir det ju inte så farligt.

Vad säger Ni? Vill Ni ha med mig I C eller ska Jag försöka lätta upp mig till B? :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Dennis Kullman »

Klart du ska vara med i C. :up:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by JOnas »

Jag håller på att leta efter ratt och hittar en massa men tycker att de verkar lite stora. 32-35cm är de flesta. Jag vill ha en som är 28-30. Tips?
Jag tycker INTE att du bör ha mindre än 300mm (hm, vad är din Niklas?) Testa några på väg innan du köper kanske en 280 och sedan på väg eller bana upptäcker att, oj...detta var inte riktigt vad jag ville ha. :o

Lycka till med förvandlingen!
Såå coolt med en racer NC! :burnout:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Här är 7x16 fälgen jag beställt. Den verkar inte heta något och nån viktuppgift har Jag inte fått fram. Den SER iaf inte jättetung ut, fast priset (954kr/st) talar väl för motsatsen. Den blir väl bra att börja med, eller?
Attachments
16 tum.jpg
16 tum.jpg (24.42 KiB) Viewed 2819 times
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Nille »

Vart har du beställt dom? maila/ring och kolla vikten pa fälgarna.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Fälgkungen. Det är ju verkligen ett budgetalternativ så Jag förväntar mig ingen lättviktsfälg direkt. Hur som helst så lär de vara lättare än mina 13kg tunga 8x18" som med däck väger 23kg st. (men det går att köra snabbt med tunga fälgar också :wink: )
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nu har Jag precis hämtat ut mina XP10-belägg (och F1biljetten :D ). De åker på bilen på torsdag. De nya (gat)däcken parades även med fälgarna under dagen. Bilen är alltså "ready to race" på torsdag.

Vad är "normal" livslängd på "race"belägg? Mina frambelägg (XP8) har gått tre bandagar på Knutstorp och hyfsat behärskad körning t o f jobbet sen Mars och de är nu slut. Det känns ju nästan som att dessa nya kommer att ta slut redan efter nästa bankörning...
Är Carbotech extremt kortlivade? Beläggen går ju bara att använda ner till 3.9mm från bakplattan och de är väl ungefär det dubbla nya. Andra alternativ som har samma bett, men lever längre?
Jag fick även min specialbeställda fördämpare från Ferrita i fredags, så den åker också på bilen på torsdag. Förhoppningsvis klarar jag db-kraven på våra banor då. Larini har ju inte fått tummarna loss. Tror inte deras dämpare hinner hit innan torsdag. yvärr, då Jag egentligen inte vill blanda in ett annat märke, men va f*n.

Fälgarna dröjer tre veckor enligt mail och R-däcken har Jag inte beställt än. Finns det nån anledning för mig att INTE beställa Toyo R888 i 215/60 16? Eller ska Jag välja nåt annat? Smalare känns knappast motiverat och egentligen inte bredare heller. Denna dimension är väldigt nära original, endast 1.1% större om Jag minns rätt.

Annars så kommer det förhoppningsvis att byggas på med detaljer som gör bilen duglig för Roadsport under sommaren och hösten. Vad som trillar in först vet Jag inte och Ni får gärna hjälpa mig med en lista över vad som är nödvändigt för att första hand FÅ LOV att köra Roadsport och i andra hand vad som kan vara bra för att det ska hyfsat fort. :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Niklas Falk »

JOnas wrote:Jag tycker INTE att du bör ha mindre än 300mm (hm, vad är din Niklas?) Testa några på väg innan du köper kanske en 280 och sedan på väg eller bana upptäcker att, oj...detta var inte riktigt vad jag ville ha. :o
Min är 300mm och enda anledningen att den sitter kvar är att det inte går att ha större om inte knogarna ska riskera slå i buren.
320 skulle jag se som lämpligt, mindre ratt ger mindre precision, servo gör iofs att "problemet" blir mindre.
Tänk även på att en mindre ratt kan gömma lite instrument också.

Men den som testar får veta hur det känns på egen hand.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nu har Jag äntligen beställt R-däck. Det blev Toyo R888 i 215/50 16. Nära original och tar förhoppningsvis inte i skärmkanterna.
De ska på bilen lagom till min bankörning på Knutstorp 18/8. Det ska bli OERHÖRT intressant att se vilka varvtider jag kan prestera då (hoppas att det är torrt) :D .

Jag kan ju säga att Jag är är ganska sugen på att se hur pass Jag ligger till mot resten av er i det stadie Jag nått då, med nya krängare och R-däck och XP10 fram.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Andreas E »

Väldigt kul att du planerar att köra i Roadsport med NC. Kommer bli riktigt kul nästa år med ännu större startfält och att alla 3 modellerna blir representerade.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nu har bilen fått en extra fördämpare. Ljudnivån bör vara nere under 95db nu, för det märks en klar skillnad. Tyvärr är även de goa ljusa, raspiga topparna borta. Det är en mer jämn ljudkuliss nu som dock låter väldigt trevligt men lite trist att ha tappat alfaljudet :cry:
MEN, Jag får ju köra på våra banor iaf :up: :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Måns Wilke »

Nu är stol beställd :banana: Kommer forhoppningsvis imorgon.
En svart Sparco Corsa. Sen ska Jag ju oxå beställa sidofästen, nåt Jag glömde när Jag beställde stolen :?
Under veckan ska förhoppningsvis en ratt oxå beställas, samt bälten och brandsläckare.

Huvudbrytare, var hittar man en sån?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by waern »

Härligt att det rullar på :work:

Det finns flera olika ställen som säljer brytare mm. tex. http://www.janolisamotorsport.com/index ... 206.475150
Under meny-> till bilen -> batteri
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Måns Wilke NC 2.0-08 BLIVANDE ROADSPORT

Post by Lars Stahre »

Trendab http://www.trendab.se har den också. Under Elsystem/Tändstift. Samma pris. Dom har också den blå dekalen du behöver
Post Reply