Efter att ha varit in om Knutan på väg från jobbet i fredagskväll och snackat med ett par av er och kollat på bilarna, så är det spikat. Det blir en renodlad banbil av min NC.
För att fira beslutet så beställde Jag idag 16" fälgar, det minsta som går över bromsarna. Bromsarna fram är förövrigt uppgraderade med XP10 fram from torsdag. Fälgarna Jag beställde är 7 tum breda ET45, vikt vet jag ej. På måndag beställer Jag en uppsättning Toyo R888 i 215/50 16. Den dimensionen hamnar närmast original i omkrets.
Jag har även varit i kontakt med Sportvagnskonsult i Vinslöv om att bygga en båge i bilen. Jag ska köra dit med bilen och få uppmätt.
Stol får bli Sparco Sprint. Jag sitter bra i den och den är BILLIG (och FIA-godkänd). Jag håller på att leta efter ratt och hittar en massa men tycker att de verkar lite stora. 32-35cm är de flesta. Jag vill ha en som är 28-30. Tips?
Konverteringen från gatbil till banbil ska till största delen ske under vinter, eller iaf efter säsongen.
En lämplig fjäder/dämparsats ska lokaliseras och monteras. Servon ska kopplas bort, brytare ska monteras, lättning ska tillämpas. I vilken utsträckning får en vägning av bilen visa. Med ABS, ESP, 215 däck mm, så lär det väl inte gå att lätta bort särskilt mycket och fortfarande klara Roadsport C? Utan dessa hjälpmedel så landar Jag på 1120kg för att klara C. Detta lär väl vara ca 140kg mer än motsvarande NB 140hk. Jag ska räkna på var Jag landar.
Nåt annat Jag missat förutom personlig utrustning?
Om man bortser från fälgarna och däcken som redan är på gång, så blir det ju inte sååååå fasligt dyrt att komma igång:
Båge ca 8000:-
Stol ca 2000:-
Ratt ca 1500:-
Chassi ca 10 000:-
Brytare ca 1000:-
Besiktn mm ca 5000:-
Personlig utrustning ca 10 000:-
Övrigt smått ca 2500:-
Summa ca 40.000:-
Visst: mycket pengar, men utspritt under ca 9 måander så blir det ju inte så farligt.
Vad säger Ni? Vill Ni ha med mig I C eller ska Jag försöka lätta upp mig till B?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp