Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Så kom den till slut..

Just nu på tork i tvättstugan (Äntligen har jag hittat någon användning för det utrymmet :roll: ) efter en blöt eftermiddag på pickupflaket.

Första reaktionen är väl att det inte bara är Ferrari som har dåliga svetsare... Snyggare kunde det varit. Men men trots allt godkänt.

Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/

Såja, hoppas kunna göra en flukt-soft montering i helgen för att se vad som krävs. Verkar som de flesta plåtbitar är med från början. Bara sätta svetsen i dem.

// Per
Attachments
Bur
Bur
_V9B1965.JPG (280.7 KiB) Viewed 2595 times
skruvar och annat till pusslet.
skruvar och annat till pusslet.
_V9B1962.JPG (241 KiB) Viewed 2594 times
Homopapper
Homopapper
_V9B1970.JPG (147.25 KiB) Viewed 2595 times
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Vilket fantastiskt roligt julpyssel du har skaffat dig :work: ser ju hur bra ut som helst :up:

Det var någon här som nämde att ha med sig en race pärm med alla handlingar och papper så man har allt på ett och samma ställe som verkade vettigt. Jag själv är hopplös med att lägga saker på "bra" ställen vilket bara slutar i kaos :oops:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Måste vara Niklas. Jag har avfärdat idéen. Kan inte hålla reda på pärmar. ;)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

:D Grattis, det där ser trevligt ut. Nu ska vi bara ta reda på om den passar den riktiga Miatan också. :think2: :wink: Jag förväntar mig att du presenterar en väldokumenterad provmontering av valfri NA i tråden, ok? :whip: :D
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Måste vara Niklas. Jag har avfärdat idéen. Kan inte hålla reda på pärmar. ;)
Inte jag heller, saker i pärmar är oftast borta (det ligger ju inte framme).
Men just för alla papper man kan tänka sig behöver under racehelgen så har jag faktiskt en pärm. Den börjar bli lite full med resultat nu så det ska kanske få bli en egen pärm.

Halv ryggbredd A4 med plastfickor verkar vara lättast att hantera.

Det är inte oftadet efterfrågas regbevis eller papper på bur etc men har man det med sig så finns det där.
Att man sen glömmer allt på en gång är en annan femma.

Samma system går att ha med racetrunken (verktygsbacken och pryttelbacken), packas tidigt på veckan. Laminerad cheklista vore inte dumt, men man plockar ju ofta med sig mer saker än man använder.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Hmm, är det skarvhylsor vid huvét?
Då är det läge att vara noga med vilken sida som har skruvskallarna och vaddera hårt närmast röret), annars kan det bli lite fula "märken" i hjälmen.

Om den är delad där samt har "lösa" dörrsträvor (det ut att vara leder iaf) så blir monteringen en barnlek jämfört med min (där domkraft eller spärrblock används för att knô den in/ut under rutramen) :)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Precis, känns som en omregistrering till Rallybil inte behövs.

Får se hur bältesrullar och sånt kommer funka nu.

Skarven verkar sitta farligt exakt där min hjälm kommer slå i ja.. ;)

För övrigt, måste det vara vaderat runt skallen vid race?

Henrik, rykten säger att NB är en förbättring av NA :ass: :).
Vad jag hört från en meck på Mazda är att det är samma bottenplatta så i sånt fall borde den här buren passa på NA.
Men om det stämmer vågar inte jag inte svära på. Någon annan kanske sitter med klara besked här.
Annars så dröjjer det ett tag innan jag börjar så om någon vill komma förbi en varm vinterdag och prova, feel free.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:
För övrigt, måste det vara vaderat runt skallen vid race?
Vet inte vad reglerna säger men det skulle kännas tryggt med vadderad båge precis vid huvudet. Annars blir det väldigt obekvämt när det illa.
Per Hammarsjö wrote: Henrik, rykten säger att NB är en förbättring av NA :ass: :).
På samma vis som BMW e36 är en förbättrning av e30? Eller Golf II är en förbättrning på Golf I? Eller.....tja, säg den bil som har haft en bättre efterföljare egentligen! Jag vet ju vilka jag föredrar ialla fall! :mrgreen:
Per Hammarsjö wrote: Vad jag hört från en meck på Mazda är att det är samma bottenplatta så i sånt fall borde den här buren passa på NA.
Men om det stämmer vågar inte jag inte svära på. Någon annan kanske sitter med klara besked här.
Annars så dröjjer det ett tag innan jag börjar så om någon vill komma förbi en varm vinterdag och prova, feel free.
Tyvärr lite för långt till Sthlm men kanske finns det någon annan i närheten som har lust att testa? Annars får vi gå på "uppslagsverket" aka Niklas inrådan att det ska vara samma.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Per Hammarsjö wrote: Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/
Varför måste den vara homologiserad? CCC bågarna är väl inte det antar jag och man får åka med dem också, eller har jag missat något?
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Hey, Nice!!!:D Undra om du överhuvudtaget bromsar nästa sommar när du kör en tryggare räser! :shock: :twisted: :wink: :lol:

Scanna in dokumenten, lägg på flera hårddiskar. Jag kan inte skilja på äkta handlingar från scannade utskrifter...

Hans Drangel wrote:
Per Hammarsjö wrote: Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/
Varför måste den vara homologiserad? CCC bågarna är väl inte det antar jag och man får åka med dem också, eller har jag missat något?
Gissning: Kan det vara att OMP-buren ej är byggd enligt SBFs normer och därmed behöver intyg för att vara godkänd?... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Hans Drangel wrote:
Per Hammarsjö wrote: Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/
Varför måste den vara homologiserad? CCC bågarna är väl inte det antar jag och man får åka med dem också, eller har jag missat något?
CCC bågarna är väl byggda av licensierade burbyggare/svetsare för svenskt reglemente. Så det är ju inget konstigt med det. Men vill man ha helbur så sticker det ju iväg lite i byggkostnader. Tror inga svenska företag står och håller med jiggar för helburar till Miata. Jag har hört att det skulle kosta mellan 10-15tkr att få en helbur byggd av en certad byggare, kanske ännu mer?. Och bygga själv gör jag inte. Det tar för mycket tid och för mycket strul. Min smed flyttar dessutom ner till göteborg nu så där rök den resursen.

Så anledningen till OMP valet är enkelt. Jag ville ha en helbur och OMP's är riktigt prisvärd. Komplett såsom ovan för 5700 kronor. FIA Homologeringen gör ju mest bara att SBF inte kan klanka ner på den. Men iom att det är homopapper på den så måste dessa visas upp vid SBF besiktning... Borde vara ett serienr stansat någonstans i buren.
Jag kan väl (?) dessutom tävla internationellt med min bil sen - vilket inte lär ske men ändå...
Fredrik Henriksson wrote: Gissning: Kan det vara att OMP-buren ej är byggd enligt SBFs normer och därmed behöver intyg för att vara godkänd?... :think2:
Tror nog att den överensstämmer bra med reglementet. Tänkte kolla det sen bara för skojsskull.. Det är väl förmodligen så att SBF i sin tur har tittat utanför gränserna av vårt land när dom satt reglementen.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Cyberoid wrote::D Grattis, det där ser trevligt ut. Nu ska vi bara ta reda på om den passar den riktiga Miatan också. :think2: :wink: Jag förväntar mig att du presenterar en väldokumenterad provmontering av valfri NA i tråden, ok? :whip: :D
Jag kan ju iofs vid min provmontering plåta av så mycket som möjligt och kontrollmäta avstånd och shit här och var. Borde väl räcka för att se om den passar i en NA?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:
Cyberoid wrote::D Grattis, det där ser trevligt ut. Nu ska vi bara ta reda på om den passar den riktiga Miatan också. :think2: :wink: Jag förväntar mig att du presenterar en väldokumenterad provmontering av valfri NA i tråden, ok? :whip: :D
Jag kan ju iofs vid min provmontering plåta av så mycket som möjligt och kontrollmäta avstånd och shit här och var. Borde väl räcka för att se om den passar i en NA?
Ja, bildokumentering är alltid trevligt men lägg ingen större möda på uppmätning m.m. Det blir nog svårt att avgöra om den passar på det viset. Men lite översiktsbilder etc kan ju ge ett hum i alla fall. Enklast blir det nog om "någon" köper en bur och provmonterar i NA:n. I värsta fall får man väl sälja den vidare till någon NB ägare ifall det inte passar.

Någon som vill köpa en färdiglackerad CC båge kanske? :wink: :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Varför inte dubbelkolla med Mazda om hur mycket bottenplattan skiljer? Som sagt en meck kan ju ha fel men någonstans har ju dom klara uppgifter om detta.

Varför OMP säger att den är homologerad för -98 och uppåt beror ju på att Mazda körde massa cuper för bilen då.

Mja, någon vettig lösning ska vi nog hitta på det här. CG kanske kan dra en repa med sin putsbil? :) Den ska väl bli räcer någongång den också... ;)

Lars Stahre har jag hört ryktas om bygger en långlopps NA. Har ni kommit någon vart med bur i bilen? Annars kanske ni är intresserade av att titta förbi och provmontera. I långlopp måste det ju vara helbur.
Last edited by Per Hammarsjö on Thu 11 Dec 2008, 22:00, edited 1 time in total.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Jag kan inte skilja på äkta handlingar från scannade utskrifter...
:applause: Det var kul sagt :lol: Din Tomte!

Skönt att du äntligen har den hemma! Känns tryggt!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote:
Jag kan inte skilja på äkta handlingar från scannade utskrifter...
:applause: Det var kul sagt :lol: Din Tomte!
Nu e d Jul igen... :hand: :wink:
Sant, när jag skriver ut dokument som jag tidigare scannat in på jobbets maskiner så är d skitvåra att skilja från orginalhandlingar. Nu e d inga hobbymaskiner iofs... *saknar snoppmätarsmiliey* ;) :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Eftersom garaget inte är byggt ännu har jag fått vänta ett tag på plusgrader. Idag kändes tillräckligt varmt för att köra igång med bilen.

Prio var att få av stötfångaren bak och skicka på fix och lack. Upptäckte då att vänsterbak fått sig en liten törn och tryckts in lite. Spelar ingen större roll men stöten är lite svår att montera bra. Men det ska rätas ut och även mäta upp så hjulupphängningen är i rätt vinklar.

Funderar på att plocka bort balken bak för att spara lite vikt. Frågan är hur mycket den räddar bilen om någon puttar på en bak?
Attachments
Meck i vinterkylan
Meck i vinterkylan
SNC11894.jpg (360.51 KiB) Viewed 2450 times
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Och så har jag kastat i helburen för att se vad som behövs göras!

En orginal HT eller ST kommer inte funka på den här buren. Det ser ut som om hela buren sticker upp en eller två centimeter över framruteramen.

Behöver också skära upp instrumentbrädan på varje sida. Främre stöttorna ska ytterligare 5-10 cm längre fram.

Bakre stöttorna landar uppe på "hatthyllan" istället för nere på tornen. Och det verkar som om orginalbältet kommer att fungera.

Ska passa på att svetsa fästen och montera klart när jag kör bilen till min plåtslagare som även ska dra ur bucklan bak och fixa stöten. Och lacka den såklart. Verkar vara lite fuktigt i mitt förråd... ;)
Attachments
cut.jpg
cut.jpg (383.12 KiB) Viewed 2452 times
topfäste.jpg
topfäste.jpg (351.18 KiB) Viewed 2451 times
bottenfäste.jpg
bottenfäste.jpg (343.5 KiB) Viewed 2453 times
tajt.jpg
tajt.jpg (352.42 KiB) Viewed 2449 times
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Wow ! :up:

Nu vågar du mera kan jag tänka mig :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Nice! Börjar bli "riktig" räserbil nu! 8)

Fylla stötfångaren med byggskum (väger inget) för att få lite mer styvhet/tålighet kanske skulle funka. Har för mig att jag hört att det gjorts... :think2:
Men kan du lätta bilen så mkt mer? Har för mig att du låg på gränsen utan hardtopp på Knutan. Hur mkt mer väger buren i förhållande till bågen?

Är det bak eller fram eller både och buren höjer sig över rutramen?
Last edited by Fredrik Henriksson on Sat 10 Jan 2009, 15:45, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Med nästan tom tank hade jag blivit diskad på knutan ja!

Buren kanske väger 10 kilo mer än bågen.

Funderar på att ta bort ABS också. Då slipper jag ju det straffet och kan lätta rätt mycket mer.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:Wow ! :up:

Nu vågar du mera kan jag tänka mig :)
Japp! Nästa gång du och jag går på drift bredvid varandra över krönet på knutan så är det dina dörrar jag siktar på! := :twisted:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:

Funderar på att ta bort ABS också. Då slipper jag ju det straffet och kan lätta rätt mycket mer.
Vänta och se om aborrfenorna spår en regnig sommar... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by JOnas »

Japp! Nästa gång du och jag går på drift bredvid varandra över krönet på knutan så är det dina dörrar jag siktar på!
:think: Bang on Target!Lustigt att du skriver så Per.... :applause: :)
(nästa gång ska jag läsa all nya inlägg innan jag postar..) :drunk:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

;)

Började fundera på hur jag ska fästa bältet. Den nya buren har ju inget horisontellt tvärgående rör på snedsträvorna.

Kan man modifiera, dvs svetsa ett rör, trots att buren är FIA homologerad? Det försämrar ju inte säkerheten. Hur löser man det annars? Att fästa bältet i buren måste ju vara det säkraste alternativet?

Ev svetsa ett tvärgående i huvudbågen?

När man tittar på den tvärgående snedsträva som är där nu känns det lite som om buren är gjord för en högerstyrd bil. Den borde vara fäst i vänstra hörnet istället för högra.

// Per
Post Reply