Oj vilka tunga fälgar. Att det ens finns så tunga

.
Heter det inte "lättmetallfälgar"??
Du har myyyyycket tid att vinna på en uppsättning 5-6kg fälgar med Kumho K61.
Dina frågor verkar ha blivit besvarade av andra

.
Det finns för övrigt folk som kör 205 på 9" (dock inte bland de svenska miatorna) och det funkar rätt bra faktiskt

så du behöver inte vara oroligt för 195 på 8" (relativt samma förhållande som 205 på 8,5")
Då vore den naturliga frågan varför jag då inte kör på 8".
Det finns egentligen tre anledningar till detta.
1. Jag har lättare fälgar än vad som finns tillgängligt i 8" för rimliga pengar (5kg/st)
2. Jag har ställt in chassi efter 205 på 7". Även om det "naket" är bättre att köra 205 på 8" så är det inte alls
säkert att det kommer gå fortare om man sätter 205 på 8" på en bil man optimerat för 205/7" och samma sak gäller för 225. Ta Andreas Halbig som exempel. Han körde låga tior på SSMkvalet med 225 på 8" för att han ville prova. Hans bil är optimerad för 205 och när han slängde på 205 till första racet körde han 1(!) sekund snabbare. Optimerar du en bil för 225 så kan det säkert gå fortare än med 205 men "bolt on" är ingen garanti för att köra förbättrade varvtider.
3. Pengar...
Om man bytar till 225 så får man egentligen börja om från början vad gäller allt, om man vill få ut de sista tiondelarna då så att säga. Bromsar, hjulvinklar, däcktryck, utväxling, växlingspunkter ja en hel del saker ändras helt enkelt.
Jag har personligen inte testat 6UL 15*8, men bara hört positiva saker om dem och de står specade som 3:e lättaste fälgen som serietillverkas i 15x8. De andra två fälgarna finns inte tillgängliga i 4x100. (och Volk TE37 är för övrigt inte fälgmodellen som du kanske bekostar dig när de kostar halva din bils värde, hehehehehe).
Med andra ord, ska du köpa helt nya fälgar så rekommenderar jag dig varmt 6UL 15x8 och precis som de tidigare skrivits så är du "framtidssäkrad" för den dagen du vill köra 225. Du kan köpa direkt från 949 i USA eller via en leverantör i England. Är nog nästa billigare via england pga moms etc. PMa Halbig så kan han ge dig länken, jag kan den inte.
Ska du köpa begagnat så köp fälgar runt eller under 6kg. Jag köpte en uppsättning OZ Ultraleggera (5,4kg) för 4500:- på blocket inkl däck jag kunde sladda en massa med

. Det är inte superbilligt men när man konstaterar att en fälg fortfarande fyller sin funktion till 100% efter en fälg till fälg -kontakt "Royal" (syftar på incidenten där jag och pihl gick ihop på Kinnekulle) så är man rätt tacksam att man kostat på sig en kvalitetsfälg som håller för smällar och inte sviker dig när du ligger i ledning i ett race.
Team Dynamics fälgar är bra och hållbara fälgar. Används som enhetsfälgar i flera serier, tycker dock att de är lite väl tunga för sin storlek.
Vi som kör så motorsvagt (förutom halbig med turbo och pihl med kompressor

) måste tänka på varje gram och synnerhet de gram som roterar.