Jag kör med just dessa 2. Har funkat bra hittills.TPR wrote:Redline MTL till lådan och en 75w90 till diffen?
Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Bara standard 75w90 till diffen?
Dvs den utan tillsatser.
Dvs den utan tillsatser.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Om jag minns rätt så funkar den vanliga diffoljan från Redline (75w90) (och har funkat bra för mig) för både Torsions och andra diffar. Det står i alla fall så på flaskan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
QS Syntet 75W90 i diffen och QS Mineral 85W-140 i lådan (mina drev har inte samma vinkel och kan behöva lite tjockare oljefilm, men det låter rätt mycket ändå).
Att jag kör med QS är mest en tillgångsfråga.
Att jag kör med QS är mest en tillgångsfråga.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Idag var deadline satt för att bilen skulle vara körklar, skulle köra SVKGs Bankalas på Kinnekulle.
Men det sket sig...
Första gången jag gav upp var när jag startade bilen igår runt 19.30-tiden. Första uppstarten på ca 1 år. Började direkt att bolma rök från motorn, stängde av efter ca 15 s. Trodde först att röken kom från under kamremskåpan men det visade sig att generatorn stod still och remmen slirade. Efter lite hjälp från mina garagekompisar så fick vi generatorn att snurra igen och allt verkar funka.
Men när klockan var ca 21.30 och hjulinställning inte var påbörjad gav jag till slut upp. Hade nog hunnit till midnatt men hade hållit på i 13 tim och även fått göra ett par nödlösningar, kände att jag borde testköra på gata innan jag tog den till banan.
Så nu ska jag bara fixa det sista och försöka hitta någon lämplig banträff, gärna på kullen eller Knutstorp.
Men det sket sig...
Första gången jag gav upp var när jag startade bilen igår runt 19.30-tiden. Första uppstarten på ca 1 år. Började direkt att bolma rök från motorn, stängde av efter ca 15 s. Trodde först att röken kom från under kamremskåpan men det visade sig att generatorn stod still och remmen slirade. Efter lite hjälp från mina garagekompisar så fick vi generatorn att snurra igen och allt verkar funka.
Men när klockan var ca 21.30 och hjulinställning inte var påbörjad gav jag till slut upp. Hade nog hunnit till midnatt men hade hållit på i 13 tim och även fått göra ett par nödlösningar, kände att jag borde testköra på gata innan jag tog den till banan.
Så nu ska jag bara fixa det sista och försöka hitta någon lämplig banträff, gärna på kullen eller Knutstorp.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Äsch så trist! Nåja, nu är det bara slutspurten kvar. Hoppas du kan meka klart i lite lugnare tempo med en ny banträff som mål. Eller race? När ska du
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Först får det bli en banträff, ska bara hitta någon lämplig.
Känns som kostnaderna för träffarna har skenat iväg de senaste åren, 1500-2000 kr är inte ovanligt längre.
Ska fixa det nödvändigaste så bilen kan komma ut och köras på gata åtminstone och en första banträff.
- Fixa distanser till topplagringarna (NA vs NB) = 20 mm rör med 10 mm invändig diameter, svårt att hitta...
Får nog göra själv => 20 mm rundstång och borra hål.
- Ta loss och måla bågen.
- Montera dörrsida + strap för dörröppning.
- Höjd- och hjulinställning, ev corner weight om det hinns med.
Känns som kostnaderna för träffarna har skenat iväg de senaste åren, 1500-2000 kr är inte ovanligt längre.
Ska fixa det nödvändigaste så bilen kan komma ut och köras på gata åtminstone och en första banträff.
- Fixa distanser till topplagringarna (NA vs NB) = 20 mm rör med 10 mm invändig diameter, svårt att hitta...
Får nog göra själv => 20 mm rundstång och borra hål.
- Ta loss och måla bågen.
- Montera dörrsida + strap för dörröppning.
- Höjd- och hjulinställning, ev corner weight om det hinns med.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Igår blev det till slut premiär på bana med Miatan.
En "privat" banträff arrangerad av Matz Olli (fd Snowdragon) med inbjudna vänner.
Ca 25 bilar och Open pitlane hela dagen = mycket körning!
Bilen fungerade bra hela dagen vilket var skönt (lite skillnad mot den tidigare Porschen...).
Lite intryck:
- Körställningen är perfekt, var lite orolig för den innan körningen.
- Bromsarna var något svampiga trots en extra luftning dagen innan men det gick att köra med.
- Värre var att bakänden blev väldigt instabil under hård inbromsning, svajade rejält i sidled. Gissade att jag troligen hade lite toe-out bak. Visade sig vara ca 1 mm toe-out per sida (mätt längst ut på fälg med den precision jag kunde lösa i depån), justerade detta inför sista passet så jag fick lite toe-in istället och bilen kändes helt annorlunda.
Mycket stabilare vid inbromsning och gick att satsa betydligt hårdare in i kurvorna, sänkte varvtiden med 0.5 sek sista passet.
- Bilen var förvånande nog understyrd med de grundinställningar jag hade satt, förväntade mig faktiskt det motsatta. Men efter en del labbande och justerande fick jag till en skön balans och riktigt bra traction ut ur kurvorna.
- Med servo och original bussningar har bilen inte riktigt den precision jag hade önskat, förbättringspotential finns absolut.
- Körde med 3 år gamla begagnade Toyo. Körde på samma däcktryck som på långloppsbilen men det kan nog löna sig att labborera lite med detta. Toyo funkar bra i 2 varv sedan överhettning och greppnivån minskar, känns väldigt tydligt, betydligt mer än på långloppsbilen. Hade aningen för mycket camber både fram och bak, detta kanske kan påverka överhettningen något samt även greppet totalt.
- Jag hade hoppats på en 1.04 tid men lyckades inte med detta, 1.05.26 blev bästa tiden efter toe-justering bak. Men med tanke på att detta var en shake-down test och många inställningar långt ifrån optimala samt gamla däck så är jag ganska nöjd ändå. Chauffören var väldigt rostig, tog många varv innan det blev lite fart på honom och attack i körningen...
Just inbromsningarna finns det mycket tid att tjäna på samt att få med sig mer fart in i sväng. Jag märkte även att jag behöver en hare att jaga för att få snabba varvtider, försökte få en bil framför som jag kunde försöka hinna ikapp. Någon av JTCC bilarna funkade bra för de är bra på det jag behöver förbättra, inbromsning och ta med sig farten in i kurvan.
Kollade Pelle Brusebäcks varvtid från Kullen i våras för att få en referens på varvtider i Standard-klassen: 1.03.8
Det är snabbt men borde inte vara omöjligt efter lite mer justering och framför allt körning.
En "privat" banträff arrangerad av Matz Olli (fd Snowdragon) med inbjudna vänner.
Ca 25 bilar och Open pitlane hela dagen = mycket körning!
Bilen fungerade bra hela dagen vilket var skönt (lite skillnad mot den tidigare Porschen...).
Lite intryck:
- Körställningen är perfekt, var lite orolig för den innan körningen.
- Bromsarna var något svampiga trots en extra luftning dagen innan men det gick att köra med.
- Värre var att bakänden blev väldigt instabil under hård inbromsning, svajade rejält i sidled. Gissade att jag troligen hade lite toe-out bak. Visade sig vara ca 1 mm toe-out per sida (mätt längst ut på fälg med den precision jag kunde lösa i depån), justerade detta inför sista passet så jag fick lite toe-in istället och bilen kändes helt annorlunda.
Mycket stabilare vid inbromsning och gick att satsa betydligt hårdare in i kurvorna, sänkte varvtiden med 0.5 sek sista passet.
- Bilen var förvånande nog understyrd med de grundinställningar jag hade satt, förväntade mig faktiskt det motsatta. Men efter en del labbande och justerande fick jag till en skön balans och riktigt bra traction ut ur kurvorna.
- Med servo och original bussningar har bilen inte riktigt den precision jag hade önskat, förbättringspotential finns absolut.
- Körde med 3 år gamla begagnade Toyo. Körde på samma däcktryck som på långloppsbilen men det kan nog löna sig att labborera lite med detta. Toyo funkar bra i 2 varv sedan överhettning och greppnivån minskar, känns väldigt tydligt, betydligt mer än på långloppsbilen. Hade aningen för mycket camber både fram och bak, detta kanske kan påverka överhettningen något samt även greppet totalt.
- Jag hade hoppats på en 1.04 tid men lyckades inte med detta, 1.05.26 blev bästa tiden efter toe-justering bak. Men med tanke på att detta var en shake-down test och många inställningar långt ifrån optimala samt gamla däck så är jag ganska nöjd ändå. Chauffören var väldigt rostig, tog många varv innan det blev lite fart på honom och attack i körningen...
Just inbromsningarna finns det mycket tid att tjäna på samt att få med sig mer fart in i sväng. Jag märkte även att jag behöver en hare att jaga för att få snabba varvtider, försökte få en bil framför som jag kunde försöka hinna ikapp. Någon av JTCC bilarna funkade bra för de är bra på det jag behöver förbättra, inbromsning och ta med sig farten in i kurvan.
Kollade Pelle Brusebäcks varvtid från Kullen i våras för att få en referens på varvtider i Standard-klassen: 1.03.8
Det är snabbt men borde inte vara omöjligt efter lite mer justering och framför allt körning.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Dags för en liten uppdatering nu när sommaren är slut...
Hann med en banträff till under sommaren, Bankalaset med MX5RC. Hade hunnit göra en ordentlig hjulinställning inför denna träff och det gjorde skillnad. Testade en asymetrisk setup på framvagnen i hopp att minska däckslitaget, senast slet jag framför allt insidan på höger fram. Mer caster och mindre camber på det hjulet tillsammans med 0 i toe verkade funka. Däcken överhettade som vanligt efter några varv med attack och bilen börjar överstyra, kul men inte så snabbt.
Enda bilden som jag har sett, tagen av Jimmy Visshed: Min pappa fick också köra bilen under dagen som tack för lite sponsring och allmän support. Han har kört brorsans bil tidigare (innan den blev så extrem) och tyckte min kändes bra fast något mjuk och odistinkt (servo och original bussningar). Hade varit kul om man hade fått honom att nappa på bankörning...
Nu är det dags för vintermekning. Planerna är att göra klart allt som inte hanns med till i år.
Detta får bli en komihåglista...
Chassi:
- Ta ner länkarmar, slipa/blästra/lacka
- Förhoppningsvis nya bussningar
- Montera kränghämmare bak
Bromsar:
- Kontroll av ok och belägg
- Fixa handbroms höger bak
Motor:
- Bygga nytt avgassystem med Raceland grenrör och racekatt
- Nytt luftfilter med kalluftsintag
- Ev nya tändkablar
- Renovera generator?
Drivlina:
- Byta olja i växellåda och diff
- Kontroll bussningar i diff
Interiör:
- Rengörning och lack av golv
- Lack av båge
- Göra fäste skalstol passagerarplats
- Ny centerkonsol med diverse brytare
- Installera huvudströmbrytare
- Varningslampa oljetryck
- Fäste laptimer
- Justera stolsinfästning, sänka höger sida något
- Transponder
Hann med en banträff till under sommaren, Bankalaset med MX5RC. Hade hunnit göra en ordentlig hjulinställning inför denna träff och det gjorde skillnad. Testade en asymetrisk setup på framvagnen i hopp att minska däckslitaget, senast slet jag framför allt insidan på höger fram. Mer caster och mindre camber på det hjulet tillsammans med 0 i toe verkade funka. Däcken överhettade som vanligt efter några varv med attack och bilen börjar överstyra, kul men inte så snabbt.
Enda bilden som jag har sett, tagen av Jimmy Visshed: Min pappa fick också köra bilen under dagen som tack för lite sponsring och allmän support. Han har kört brorsans bil tidigare (innan den blev så extrem) och tyckte min kändes bra fast något mjuk och odistinkt (servo och original bussningar). Hade varit kul om man hade fått honom att nappa på bankörning...
Nu är det dags för vintermekning. Planerna är att göra klart allt som inte hanns med till i år.
Detta får bli en komihåglista...
Chassi:
- Ta ner länkarmar, slipa/blästra/lacka
- Förhoppningsvis nya bussningar
- Montera kränghämmare bak
Bromsar:
- Kontroll av ok och belägg
- Fixa handbroms höger bak
Motor:
- Bygga nytt avgassystem med Raceland grenrör och racekatt
- Nytt luftfilter med kalluftsintag
- Ev nya tändkablar
- Renovera generator?
Drivlina:
- Byta olja i växellåda och diff
- Kontroll bussningar i diff
Interiör:
- Rengörning och lack av golv
- Lack av båge
- Göra fäste skalstol passagerarplats
- Ny centerkonsol med diverse brytare
- Installera huvudströmbrytare
- Varningslampa oljetryck
- Fäste laptimer
- Justera stolsinfästning, sänka höger sida något
- Transponder
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Schyst att se att det går frammåt! Om du matchar Pelles tider kommer du göra en och annan modifierad-bil nervös. Kämpa på nu!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Vet inte vilka däck Pelle körde på men det behövs nog något annat än 3 år gamla begagnade Toyo för att matcha hans tider...
Tyvärr hade Biltemas skitbatterier läckt batterisyra i laptimersändaren på Bankalaset så jag fick inga tider den dagen.
Tyvärr hade Biltemas skitbatterier läckt batterisyra i laptimersändaren på Bankalaset så jag fick inga tider den dagen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Hua, det blir kämpigt i Standardklassen om du har Pelles tider som referens. Börjar så smått hoppas på att din bil visar sig vara för lätt så du får köra modifierad istället
Allvarligt talat hoppas jag att du kör Standard (även om du kommer vara snabbare än mig) och är med i alla deltävlingar så vi får ett hyfsat stort startfält även där.
/Andreas E
Allvarligt talat hoppas jag att du kör Standard (även om du kommer vara snabbare än mig) och är med i alla deltävlingar så vi får ett hyfsat stort startfält även där.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Pelles tider är ju absolut målet, tror han har banrekordet i Standard på de banor han körde.
Men det blir inte lätt...
Vore kul om han fortsatte.
Har inte kollat över minvikterna i Standard, vet mao inte vilken bil som har bäst förutsättningar, men din borde ligga bra till.
Men det blir inte lätt...
Vore kul om han fortsatte.
Har inte kollat över minvikterna i Standard, vet mao inte vilken bil som har bäst förutsättningar, men din borde ligga bra till.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Har ju funderat en del om jag ska bygga bilen för Standard eller Modifierad.
Bilen kommer att uppfylla alla krav för Standard men det hänger på vikten, vill ju inte behöva vikta upp den alltför mycket. Men samtidigt är det otroligt svårt att nå bra resultat i Modifierad, behöver isf modifiera bilen betydligt mer = pengar.
Så jag började med att väga bilen med detta resultat:
1088 kg inkl en styck Thomas och ca 10 l bensin, dvs spot on för Modifierad.
Att lasta upp bilen med 60 kg bly för att köra Standard känns ju inte så kul, göra bilen tyngre för att köra långsammare...
Så det får nog bli Modifierad i alla fall.
Och jag har funderat en del på detta under helgen, ska ju troligen bara köra SSM så resultatet spelar ju egentligen inte så stor roll. Får köra för skoj skull och får hoppas man hittar någon rolig fight. Det finns ju alltid någon man kan försöka hinna ikapp. Får kanske försöka bråka lite med Hammarsjö, vi bör ju ha ganska lika förutsättningar.
By the way, kolla på hjulvikterna på bilden ovan.
Så illa kan det vara om man bara har ställt in bilen efter höjd...
Till våren kommer detta se betydligt bättre ut.
Bilen kommer att uppfylla alla krav för Standard men det hänger på vikten, vill ju inte behöva vikta upp den alltför mycket. Men samtidigt är det otroligt svårt att nå bra resultat i Modifierad, behöver isf modifiera bilen betydligt mer = pengar.
Så jag började med att väga bilen med detta resultat:
1088 kg inkl en styck Thomas och ca 10 l bensin, dvs spot on för Modifierad.
Att lasta upp bilen med 60 kg bly för att köra Standard känns ju inte så kul, göra bilen tyngre för att köra långsammare...
Så det får nog bli Modifierad i alla fall.
Och jag har funderat en del på detta under helgen, ska ju troligen bara köra SSM så resultatet spelar ju egentligen inte så stor roll. Får köra för skoj skull och får hoppas man hittar någon rolig fight. Det finns ju alltid någon man kan försöka hinna ikapp. Får kanske försöka bråka lite med Hammarsjö, vi bör ju ha ganska lika förutsättningar.
By the way, kolla på hjulvikterna på bilden ovan.
Så illa kan det vara om man bara har ställt in bilen efter höjd...
Till våren kommer detta se betydligt bättre ut.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Kul att du kommer o kör med oss, lyx med våg, jag höftar
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Samma våg, annan Miata
Det var inget lätt batteri vid detta tillfälle om jag säger så...
Det var lite mycket bensin i tanken, men så mycket jämnare kan man inte sikta på.Det var inget lätt batteri vid detta tillfälle om jag säger så...
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Vackert!!TPR wrote:Så det får nog bli Modifierad i alla fall.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Har börjat plocka ner hjulupphängningarna och dämpare igen för kontroll och genomgång.
Har hittat orsakerna till ett antal ljud mm som jag undrade över:
- Det knackande ljudet under huven visade sig vara justerbulten till generatorn som var av.
Kändes dock inget när jag slet i generatorn innan avställning men idag trillade skruven isär så fort jag pillade på den.
- Bankande ljudet under bil vid framför allt inbromsning visade sig vara en lös camberskruv, precis som befarat.
- Båda inre hjulhus fram har skavts sönder. Har inte hört detta men hål är det.
Har hittat orsakerna till ett antal ljud mm som jag undrade över:
- Det knackande ljudet under huven visade sig vara justerbulten till generatorn som var av.
Kändes dock inget när jag slet i generatorn innan avställning men idag trillade skruven isär så fort jag pillade på den.
- Bankande ljudet under bil vid framför allt inbromsning visade sig vara en lös camberskruv, precis som befarat.
- Båda inre hjulhus fram har skavts sönder. Har inte hört detta men hål är det.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Mina är också helt söndertrasade. Jag klippte av främre och bakre delen och satte tillbaka, men skrotade mittsektionen. Då finns det lite som stoppar vatten och smuts att ta sig bakåt i skärmen och framåt till lyktorna, men inget ovanför som däcket träffar vid landningen efter krönet på Knutan.TPR wrote:- Båda inre hjulhus fram har skavts sönder. Har inte hört detta men hål är det.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Har plockat ner samtliga länkarmar för lite uppfräschning och stötdämparna har kontrollerats och rengjorts.
Igår kväll rök avgassystemet så nu finns det ingen återvändo, måste bygga nytt.
Lyckades tyvärr dra av en skruv som håller det bakre tvärgående staget (typ under diffen), muttern sitter kvar på ovansidan.
Någon som vet om denna mutter är svetsad eller bara fastrostad?
Eller kanske någon som vet var man kan hitta en sprängskiss på NB?
Om den är svetsad får det bli att borra ur resterna av skruven och använda längre skruv + mutter.
Igår kväll rök avgassystemet så nu finns det ingen återvändo, måste bygga nytt.
Lyckades tyvärr dra av en skruv som håller det bakre tvärgående staget (typ under diffen), muttern sitter kvar på ovansidan.
Någon som vet om denna mutter är svetsad eller bara fastrostad?
Eller kanske någon som vet var man kan hitta en sprängskiss på NB?
Om den är svetsad får det bli att borra ur resterna av skruven och använda längre skruv + mutter.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Är det stagen i botten på bilden du menar? De bultarna drar i svetsade muttrar. Prova en grispitt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Japp, vid A.
Har dragit av ett antal grispittar oxå, trots värme, så det ger jag mig inte på. Går den av så sitter det helt plötsligt en bit härdat stål i mitten, jobbigt att borra ur...
Tack för bilden!
Har dragit av ett antal grispittar oxå, trots värme, så det ger jag mig inte på. Går den av så sitter det helt plötsligt en bit härdat stål i mitten, jobbigt att borra ur...
Tack för bilden!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Pga ryggont och vinterkräksjuka har jag inte varit i garaget på över en månad, inte bra alls med tanke på tidsplanen...
Men i tisdags lyckades jag ta mig dit och forsatte försöka få bort grenröret.
Det sitter ett stag mellan nedre del av grenrör och sprängkåpa/växellåda som verkar väldigt ovilligt till att lossa.
Någon som har några bra tips?
Skruv+mutter vid grenrör är sönderrostade, går ej att lossa.
Skruvar vid sprängkåpan sitter som berget, vill inte dra av dessa.
Har försökt med gasolbrännare men av någon anledning förvandlas denna till en mindre eldkastare under bilen...
Har försökt kapa fästet med vinkelslip men kommer inte tillräckligt långt in.
Har även försökt med tigersåg men den är väldigt otymplig under bilen och sågar väääääldigt långsamt.
Mitt nästa drag är att skaffa en större kapskiva och se om den kan kapa fästet.
Har ni andra lossat skruvarna till sprängkåpan?
Tanken är att bygga nytt system med delar på bilden nedan samt lite rör och en ljuddämpare.
Men i tisdags lyckades jag ta mig dit och forsatte försöka få bort grenröret.
Det sitter ett stag mellan nedre del av grenrör och sprängkåpa/växellåda som verkar väldigt ovilligt till att lossa.
Någon som har några bra tips?
Skruv+mutter vid grenrör är sönderrostade, går ej att lossa.
Skruvar vid sprängkåpan sitter som berget, vill inte dra av dessa.
Har försökt med gasolbrännare men av någon anledning förvandlas denna till en mindre eldkastare under bilen...
Har försökt kapa fästet med vinkelslip men kommer inte tillräckligt långt in.
Har även försökt med tigersåg men den är väldigt otymplig under bilen och sågar väääääldigt långsamt.
Mitt nästa drag är att skaffa en större kapskiva och se om den kan kapa fästet.
Har ni andra lossat skruvarna till sprängkåpan?
Tanken är att bygga nytt system med delar på bilden nedan samt lite rör och en ljuddämpare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag körde kombimation med gasbrännare också + frysverkande rostlösare (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... are-36333/) i samband med när jag skulle byta topplockspacking. Bra spray, räddad av den några gånger och har den alltid hemma nu. Till slut så lossnade bulten efter några omgångar, jäkla konstruktion för övrigt, hade jag haft möjligheter att svetsa så hade jag modifierad fästet så att det blivit lättare att lossa i framtiden men fick nu bli mycket kopparpasta på gängorna istället.
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag har den sprayen men kan inte påstå att den "rocked my world" som min fru brukar säga...jafo wrote:Jag körde kombimation med gasbrännare också + frysverkande rostlösare (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... are-36333/) i samband med när jag skulle byta topplockspacking. Bra spray, räddad av den några gånger och har den alltid hemma nu.
Men igår hade jag en bättre mekkväll och lyckades få bort fästet mha vinkelslipen, ska ju ändå inte använda det till nya grenröret. Får se om jag även kommer lossa bultarna för att ta bort stumpen som blev kvar, lättare att komma åt nu.
En annan fråga: NB finns tydligen med två olika grenrör och mitt har inte samma anslutning till EGR-röret som Raceland grenröret (hona mot hona). Nu tänkte jag plugga EGR-röret ändå, hur har ni andra gjort?
Har ni pluggat änden på röret? Eller har ni tagit bort röret och pluggat ingånget i insuget?
Hur har ni isf gjort detta?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!